Prometeusz szalony - introwerka
Poezja » Wiersze » Prometeusz szalony
A A A


mocno przykuty do niezmierzonych rozstajów*
patrzy jak gwiazdy neuronowe nabierają neutralności
odtąd będą je zrywać niczym pakt o nieagresji
podkładać pod mikroskop jak agrest

mocno przywiązany do idee fixe kamienia
przemieniającego wodę w (o)błędny ogień
chce nam wykrzyczeć rozpacz wiedzy zamienionej w wiedźmę
płomienia skazanego na płonność



* cytat z "Historii szaleństwa w dobie klasycyzmu" Michela Foucault

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 27.02.2018 20:08 · Czytań: 360 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
Zola111 dnia 27.02.2018 20:58 Ocena: Świetne!
Dla takich smaczków trzeba Cię czytać, Intro:

Cytat:
pło­mie­nia ska­za­ne­go na płon­ność


Cały wiersz jest przepiękny, przemądry.
Wysyłam serdeczności i nadzieję na kolejne tak dobre wiersze.

z.
introwerka dnia 27.02.2018 21:15
Zolu,

dziękuję serdecznie za czytanie i ciepłe słowa :) Przyznam, że nie byłam do końca przekonana do kształtu tego wiersza, wydawał mi się nielogiczny - ale, z drugiej strony, czy wiersz o szaleństwie musi być logiczny? Cieszy tym bardziej Twój ciepły odbiór :)

Ciepłe serdeczności :)
Alen Dagam dnia 02.03.2018 22:16
Ach, biedny Prometeusz. Genialny Zeus dał mu karę najcięższą nie w tym sensie, że go tam orły czy sokoły targają za wnętrzności, tylko że musi przez całą wieczność patrzeć, jak zupełnie niegodni jego poświęcenia ludzie robią z jego daru najgorszy możliwy użytek. Oszaleć w takich warunkach, to mało powiedziane...
Wiedza używana do palenia? Jak wiedźmy na stosie?
Gwiazdy neuronowe to gwiazdy zdegenerowane, a to co prawda skomplikowany termin naukowy, którego zrozumienie mnie przerasta, ale jeśliby przy tym zdegenerowaniu pozostać, to ich zrywanie ma sens. Degeneracja to pejoratywna inność? "Odmieńcy", szaleńcy brani są pod lupę/pod mikroskop, ich mózgi chwytane do badań przez ciekawych i znużonych "normalnością" po uprzednim zabiciu lub zapędzeniu w chorobę. Alan Turing się kojarzy, którego "leczono" z homoseksualizmu chemicznie, doprowadzając rzeczywiście do degeneracji, czyli uwstecznienia, zabijając jego geniusz. Mózg Ulrike Meinhof włożono do formaliny w celach badawczych, ponieważ nie rozumiano, co doprowadziło ją do "zmiany frontu" i z poważanej publicystki zmieniło w jedną z frontmanek RAFu.

Nie widzę tu co prawda niczego, co mogłabym Ci ukraść "w wiadomych celach", ale ogólnie chyba rozumiem. Prometeusz, mimo szlachetnych zamierzeń, koniec końców niezrozumiany i potępiony nie tylko przez bogów, ale i przez ludzi.

Ja też się ostatnio poważnie zastanawiam, czy warto się wysilać w pewnych sprawach, bo ignorancja, albo co gorzej marazm, potrafią poważnie okaleczyć psychicznie i odebrać wszelkie chęci. Byle się nie dać zgłupieć... takie chyba wyciągnę dzisiaj od Ciebie wnioski.
Silvus dnia 02.03.2018 22:47
Literówka: gwiazdy neu(t)ronowe.

A żeby uczynić zadość regulaminowi, powiem, że niewiele zrozumiałem, dlatego tylko ta poprawka.

Pozdrawiam Cię.
Alen Dagam dnia 02.03.2018 23:15
O, Silv, dobrze zauważyłeś i dzięki Ci za to.
Nie literówka, tylko chyba raczej zamierzenie :p U introwerki każda potencjalna "literówka" to kolejna droga w interpretacji...
I no właśnie. Nie zwróciłam uwagi przy szukaniu definicji, że gwiazdy neutronowe, a to znaczy, że chodzi o grę słów z neuronami, czyli te gwiazdy to ludzie z neuronów się składający - wybitni pewnie, skoro gwiazdy, świecący najpierw swoim pięknym światłem, a potem przemieniające się w neutralność, czyli szarzejące wskutek obłędu albo dostosowania się do otoczenia...
Silvus dnia 03.03.2018 00:59
No właśnie, tak sobie myślę, może to jednak nie literówka.
introwerka dnia 03.03.2018 12:00
Alen,

bardzo pięknie i trafnie czytasz mój wiersz. Trafnie - bo choć istotą poezji jest wieloznaczność, to jestem zdania, że są odczytania lepsze i gorsze, bardziej lub mniej syntetyczne, spójne i wnikliwe w interpretacji świata przedstawionego tekstu. W przypadku „Prometeusza” naprawdę Ci się to udało :)


Silve,

tak, gwiazdy neuronowe są celowe, niemniej dziękuję za czujność :)


Serdeczności słoneczno-łódzkie :)
Opheliac dnia 03.03.2018 15:44
Cytat:
Genialny Zeus dał mu karę najcięższą nie w tym sensie, że go tam orły czy sokoły targają za wnętrzności, tylko że musi przez całą wieczność patrzeć, jak zupełnie niegodni jego poświęcenia ludzie robią z jego daru najgorszy możliwy użytek.

Podobne wnioski przyszły mi na myśl, dlatego nie będę powielać, a zacytuję Alen.
Wiedza, pomysł, to coś pięknego, ale też coś co należy w odpowiedni sposób wykorzystać, zatrzymać się w tym punkcie, w którym kończy się wiedza, a zaczyna wie...dźma ;)

Niezwykle trafnie i ciekawie wykorzystujesz mitologię w swoich wierszach, Werko.
introwerka dnia 04.03.2018 18:59
Ophelio,

Cytat:
Wiedza, pomysł, to coś pięknego, ale też coś co należy w odpowiedni sposób wykorzystać, zatrzymać się w tym punkcie, w którym kończy się wiedza, a zaczyna wie...dźma ;)

Zgadzam się w 100% - najgorsi są niekompetentni „fachowcy”, którzy nie tylko uważają, że zjedli wszystkie rozumy, ale jeszcze próbują tę (pseudo)wiedzę narzucać innym ;)

Dziękuję Ci serdecznie za czytanie i ciepłe słowo :) (I przepraszam za późny komentarz - jestem odrobinę busy w ten weekend).

Serdeczności :)
allaska dnia 05.03.2018 09:23
gdzieś mi umknął Twój wiersz, Introwerko :) jest po prostu wyśmienity, rusza "zwoje". Mi ten wiersz bardzo przypadł, bo zainspirował do napisania wiersza :) tak, mam w szufladzie. Co do wiedźm, nie podchodziłabym tak pesymistycznie. Biorąc pod uwagę dawne czasy i inkwizycję, wiele wiedźm było w tamtych czasach bardzo postępowych, wolnomyślicielki, niczym współczesne feministki, głosiły prawdy, za które szły na stos.
pozdrawiam :)
introwerka dnia 05.03.2018 09:55
allasko,

z wiedźmami masz zapewne rację - na szczęście czasy są inne.

Dziękuję za czytanie.
ajw dnia 11.03.2018 14:30 Ocena: Świetne!
Jednym razem zaskakujesz inteligentnymi zabawami słowem, innym wrażliwością w tym świecie pełnym konsumentów (szkoda, że nie poezji).. Jesteś artystką i to na wysokim, intelektualnie poziomie :)
introwerka dnia 15.03.2018 10:29
Ajw,

dziękuję bardzo za zaglądnięcie i ciepłe słowa :)

Cytat:
w tym świecie pełnym konsumentów (szkoda, że nie poezji)


Też nad tym ubolewam - choć, z drugiej strony, zastanawiam się, czym byłaby poezja, gdyby się „dobrze sprzedawała”, czy nie straciłaby czegoś ze swojego kontestatorskiego charakteru i mentalnej niezależności?

Serdeczności (i przepraszam, że mało komentuję - jestem ostatnio w permanentnym niedoczasie, postaram się nadrobić to w weekend :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty