Bufonicymbalizmatyka - Zola111
Poezja » Wiersze » Bufonicymbalizmatyka
A A A

 

namalowałabyś Guernicę jeszcze lepiej,
bo umiesz wszystko i udaniej niż Picassy,
i komponujesz tu od nowa nawet Piekło,
bo od Dantego jesteś lepsza i potrafisz.
 
nadmądrzać trzeba się, naddymać, znać na WSZYSTKIM,
traktować WSZYSTKICH, jakby mieli po pół główki.
nie próbuj jednak mówić listkom, jak być listkiem.
zwłaszcza że jesteś w liściowaniu samoukiem.
 
nie ma w słowniku liściowania? naddymania?
słowa liścieją!  naddymają – naddymiarze.
uczy się wróbla, by nauczyć go fruwania.
jak robić dzieci – to już on ci dookaże.
 
ach, nie ma słowa dookazać! błąd poety!
trzeba go zatem potraktować własnym klapkiem!
z klapkiem na oczach, miotłą w ręku i podnietą
wyrównać wszystko. jak ten walec z twardym wałkiem.
 
***
wszystkowiedzącym się nie wierzy – nie ma takich!
mądrość poznaje nie po pysze lecz pokorze.
ktoś wreszcie krzyknie, że ten król jest całkiem nagi.
ale najgorsze, że jest podły, choć był orzeł.
 
pouczać – można, recenzować, znać – nie wszystko,
wskazywać drogę tym, co błądzą w mrokach sztuki.
lecz nie zadawać się po drodze z byle chłystkiem,
z takim się bardzo trudno znaleźć. łatwiej zgubić.
 
 
 
15.03.2018.
 
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 17.03.2018 08:33 · Czytań: 503 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 17
Komentarze
Miazga dnia 17.03.2018 09:49
Tu się ciekawie zaczyna robić :) Lepiej jak w Modzie na sukces. Co za emocje B) Polemika w poetyckiej formie :) :yes: :yes: :yes:

Cytat:
mą­drość po­zna­je nie po pysze lecz po­ko­rze.

Zaraz mi się skojarzyło, co Wespazjan Kochowski napisał:
Tak kłos, we żniwa co się w górę sili,
Ziarna nie miewa; a który się chyli
Ku ziemi, ten znać nieczczy; bo tak bywa:
Pyszny się sadzi, człek dobry ukrywa.

Jednym słowem, dałaś do pieca, Zolu. :)
Pozdrawiam
m.
allaska dnia 17.03.2018 11:20
Cytat:
nie ma w słow­ni­ku li­ścio­wa­nia? nad­dy­ma­nia?słowa li­ście­ją!

niedopisze ci! - nie ma takiego słowa w słowniku. O już Ci dopisałam :)
jak dla mnie powyższy tekst to upoetyzowany koment. Skupiłabym się na Guernice i na ćwiartowaniu świata, nie na pół główkach.
Miladora dnia 17.03.2018 11:40
Wspaniały wiersz, Zolu. :)
To znaczy byłby wspaniały, gdyby nie fakt, że to paszkwil napisany pod wpływem negatywnych emocji, a w dodatku toporny i napastliwy.
Skoro jestem jego adresatką, to chyba pozwolisz mi tym razem na wyrażenie opinii. :)
A więc – niestety obniżasz loty, bo zawsze tak bywa, gdy coś się tworzy w sposób nieprzemyślany, nie pozwalając dojść do głosu rozsądkowi czy bardziej pozytywnym uczuciom. Nietolerancja jest matką nienawiści – nie wiedziałaś o tym?

Miłego dnia. :)

______________________________________________________________
W komentarzach nie podnośmy wątków personalnych, nie podsycajmy ewentualnych konfliktów osobistych, wynikających z innej percepcji rzeczywistości, wrażliwości lub poglądów na literaturę i jej funkcje(…)
3.2 Użytkownik ma prawo do publikowania i komentowania tekstów z zachowaniem zasad obowiązujących na Portalu.
3.4 Zabrania się Użytkownikowi prowokowania sytuacji konfliktowych w komentarzach, prywatnych wiadomościach, na forum, w shoutbox, etc.
6.5 Komentujący powinien kierować się poziomem utworu, a nie sympatią czy antypatią do twórcy.
6.6 Komentarz powinien być tak rozbudowany, aby autor domyślił się, co przeszkadzało lub podobało się komentującemu.
6.8 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox, prywatna wiadomość lub inna forma kontaktu z autorem.
6.9 Zabronione jest komentowanie innych komentarzy i osób komentujących.
9.6 Zabrania się Użytkownikom działania na szkodę Portalu.

Przypominam również, że naruszenie Regulaminu przez jedną osobę nie jest usprawiedliwieniem dla naruszenia Regulaminu przez jej oponenta.

przyp.red. BB
introwerka dnia 17.03.2018 12:45 Ocena: Świetne!
Pięknie odmalowany portret tych, co z tolerancją/miłością na gębie dają wzorcowy popis nietolerancji i ciemnoty. Ważki głos rozsądku w sprawie wybujałego krytykanckiego ego co niektórych.

Serdeczności :)
Zola111 dnia 17.03.2018 14:15
Miazgo,

serdeczności i pozdrowienia. Cytat z Kochowskiego - wyśmienity. Dziękuję bardzo.


Intro,

dziękuję serdecznie za mądrą konstatację. Załączam pozdrowienia i ukłony,

z.
mede_a dnia 17.03.2018 15:03 Ocena: Świetne!
Bardzo dobry wiersz, Zolu. Złośliwy, mocny - taki właśnie, jaki powinien być pamflet. Pierwsza zwrotka cudnie puentująca besserwisserstwo. Wszystkie "bezsłownikowce" typu dookazać celne i zbudowane wg normy gramatycznej dla "nowotworów". Ostrze satyry wymierzone w tych, którzy zawsze wiedzą najlepiej, mimo że są
Cytat:
w li­ścio­wa­niu sa­mo­ukiem
. Z jednym tylko się nie do końca zgodzę. Nie zawsze tego typu zachowania to wyraz podłości. Bywają różne uzasadnienia.

Wiersz potrzebny - choćby jako chwila refleksji dla tych - którzy autorytatywnie wypowiadają się o kwestiach, w których niekoniecznie są profesjonalistami - to spora grupa. Zresztą i spece z danej dziedziny bywają omylni. Nie komentuję za często, bo brak mi czasu, ale śledzę portal systematycznie i widzę, jak nierzadko poprawność - TU uważa się za błąd, również ortograficzno – interpunkcyjną; jak używa niepoprawnych terminów, jak często forsuje się dziwaczne wzorce ograniczające swobodę twórczą i lansujące „jedynie słuszny typ wiersza”, zwłaszcza w zakresie promowania wiersza sylabicznego, nudnego do bólu; orzekanie, co jest, a co nie jest poezją – zupełnie bez uzasadnienia teoretycznoliterackiego dla takiej klasyfikacji; niczemu niesłużące propozycje zmian z lepszego na lepsze.

A TU, na portalu pisarskim, potrzeba mnóstwa delikatności - ego poety http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/46591/ego-poety, więc nie wolno autorytarnie i ostatecznie.
Zola111 dnia 17.03.2018 15:37
Medeo,

bardzo dziękuję za piękny komentarz. Cieszę się, że zwracasz uwagę na wrażliwość i delikatność w naszych kontaktach. Ale oczywiście najbardziej cieszy mnie pozytywny odbiór i wysoka ocena wiersza. Rozumiesz, z jakiego powodu... Wysyłam serdeczności, pozdrawiam,

z.
mike17 dnia 17.03.2018 15:49 Ocena: Świetne!
Dobitne i konkretne NIE dla portalowych mądralińskich, co to trawi ich jeno czepialstwo i krytykanctwo - cieszę się, że ktoś w końcu wyraził to, co i mnie po głowie chodziło od lat :)

Bravissimo, Zolu, za celny strzał.
Oby tylko został jeszcze zrozumiany.
Bo słowo czyni cuda, i te złe, i te dobre.

Dobrze, że wiersz powstał, niech go sobie poczytają ci, którym w przyszłości przyjdzie do głowy podcinać innym skrzydła :)

Chłopak z Czerniakowa.
Zola111 dnia 17.03.2018 15:57
Miku,

nie łudzę się, że mój wiersz sprawi cuda. Są ludziska, do których prawda nie dociera, ponieważ często nie rozumieją, co czytają. Dziękuję za dobre słowo i czytanie ze zrozumieniem :p

Serdeczności, pozdrowienia,

z.
Abi-syn dnia 19.03.2018 12:08
Witaj Jolie


Dopiekło Peelowi do żywego, czy jest skra nadziei, że przeczyta i zrozumi? B)
( w sumie ten jasny przekaz)
Usunięty dnia 19.03.2018 12:44
Widać, że Peel chciał sobie ulżyć :) ktoś dopiekł? Nie tędy droga, słonko.
Ładny jest fragment ten o listkach:
Cytat:
nie pró­buj jed­nak mówić list­kom, jak być list­kiem.


Wiersz jednak jest nieco patetyczny, a sam wywód trochę toporny. Wersy o słowach, których nie ma w słowniku wydają się niepotrzebne. Poeta nie musi tłumaczyć się z zastosowanych neologizmów i chwytów literackich. Same neologizmy do mnie nie przemawiają. Po co to "naddymanie" - skoro istnieje w języku: nadymanie. po co "nadmądrzanie" skoro jest: przemądrzanie. Po co też te wyrazy z wielkich liter, tak jakby autor nie miał zaufania do czytelnika. Jednym słowem bym skróciła, uspójniła, zeszła nieco z tonu.
Wiolin dnia 19.03.2018 15:04
Witaj Zolu.

Ponoć w żadnym zegarze nie znajdziemy wskazówki jak żyć. To samo można przypisać pisaniu - nie znajdziemy wskazówek jak pisać. Na tym polega nasza indywidualność. Poruszanie się słowa poza jego granice jest właśnie poezją...
Żadna wojna nie przynosi wymiernych korzyści. Jeżeli za nią biorą się dwa portalowe autorytety, to to już prawie jak koniec świata.
Pozdrawiam serdecznie.

____________________________________________________________
W komentarzach nie podnośmy wątków personalnych, nie podsycajmy ewentualnych konfliktów osobistych, wynikających z innej percepcji rzeczywistości, wrażliwości lub poglądów na literaturę i jej funkcje(…)

3.2 Użytkownik ma prawo do publikowania i komentowania tekstów z zachowaniem zasad obowiązujących na Portalu.
3.4 Zabrania się Użytkownikowi prowokowania sytuacji konfliktowych w komentarzach, prywatnych wiadomościach, na forum, w shoutbox, etc.
6.5 Komentujący powinien kierować się poziomem utworu, a nie sympatią czy antypatią do twórcy.
6.6 Komentarz powinien być tak rozbudowany, aby autor domyślił się, co przeszkadzało lub podobało się komentującemu.
6.8 Komentarze to nie czat. Od rozmów niezwiązanych z tematem utworu jest shoutbox, prywatna wiadomość lub inna forma kontaktu z autorem.
6.9 Zabronione jest komentowanie innych komentarzy i osób komentujących.
9.6 Zabrania się Użytkownikom działania na szkodę Portalu.

Przypominam również, że naruszenie Regulaminu przez jedną osobę nie jest usprawiedliwieniem dla naruszenia Regulaminu przez jej oponenta.

przyp.red. BB
Zola111 dnia 19.03.2018 16:45
Abisiu,

- nie ma. Ale trzeba próbować.

AgnieszkoMario,

- a ja nie.

Wiolinie,

i ja serdecznie pozdrawiam.

Wszystkim dziękuję za komentarz i poświęcony czas.

z.
BeNeK dnia 20.03.2018 17:49
Zolu chciałem i ja zostawić ślad pod tym tekstem. Może ja się nie znam, mam ubogą jeszcze wiedzę i nie tak rozwinięty warsztat jak ty, ale wiersz jako utwór poetycki mnie nie zachwycił. Nie odnajduje w nim takiej liryczności jaką u ciebie można przeważnie znaleźć. Chociaż niektóre fragmenty są warte zapamiętania. Z drugiej strony myślę, że taki właśnie miał być ten tekst. Surowy, bez wysileń, prosty, a zaraz z pokazaniem umiejętności warsztatowych. Nie powiem więc jak u Gombrowicza: jak zachwyca, kiedy nie zachwyca?, lecz powiem: nie zachwyca, ale zachwyca. Bo temat ważny, dobrze że poruszony. Nie wiem, czy konkretnie do kogoś adresowany, jak wcześniejsze komentarze to sugerują, bo ostatnio rzadko bywam na PP, ale wolę myśleć, że jest to raczej apel w eter. Do każdego z nas, bo każdy z nas może stać się adresatem twojego przekazu. Jak teraz sobie myślę, to dobrze, że to co powiedziałaś ubrałaś właśnie w taką formę. Bo czasami coś trzeba powiedzieć po prostu, bez wymyślnych figur.
Pozdrawiam serdecznie :)
Zola111 dnia 20.03.2018 18:39
BeNku,

dziękuję za komentarz i poświęcony czas. Serdecznie pozdrawiam,

z.
gabi dnia 20.03.2018 19:35 Ocena: Świetne!
Prawdziwy wkurzeniec :) Nie wiem do kogo jest adresowany (rzadko tutaj bywam) i nie chcę wiedzieć, ale przyznaję, że nadmierne grzebanie w wersach i ulepszanie na siłę cudzych wierszy bywa dla mnie wkurzające. Np. wyławianie przypadkowych, bardzo niedokładnych rymów. Przecież one są niezauważalne dla znamienitej większości czytelników i moim zdaniem z tak błahego powodu nie warto psuć konstrukcji dobrego wiersza.

Myślę, że wiersz spełnił swoją rolę, bo poezji i sztuce lekki luzik nie zaszkodzi :)
Pozdrawiam z uśmiechem :)
Zola111 dnia 20.03.2018 21:08
Gabi,

bardzo dziękuję za czytanie. Wdzięcznie się kłaniam.

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/03/2024 19:06
Pliszko, wprawdzie posłużyłaś się skrótami myślowymi, ale… »
Jacek Londyn
18/03/2024 18:15
Trening czyni mistrza. Kolejna okazja, tym razem… »
valeria
18/03/2024 11:41
Piękne, już bielonych rzeczy nie spotykam już:) chyba w… »
mede_a
18/03/2024 10:45
Jak ja kocham te Twoje maluchy! Ajw- poezji pełna - pisz,… »
Kazjuno
17/03/2024 22:58
Ja miałem skojarzenie erotyczne, podobne do Mike 17. Jako… »
Kazjuno
17/03/2024 22:45
Co do Huty masz rację. To poniemiecka huta do końca wojny… »
ajw
17/03/2024 21:52
Zbysiu - piękne miałeś skojarzenia :) »
ajw
17/03/2024 21:50
Tak, to zdecydowanie wiersz na pożegnanie. Na szczęście nie… »
Gabriel G.
17/03/2024 19:52
Nie ukrywam czekam na kontynuację. To się pewnie za trzy -… »
Kazjuno
17/03/2024 16:40
Dzięki Gabrielu za krzepiący mnie komentarz. Piszę,… »
valeria
17/03/2024 15:17
Gotowanie to łatwizna, tylko chęci potrzebne :) »
Gabriel G.
17/03/2024 12:46
Kazjuno Jestem świeżo po lekturze wszystkich trzech części.… »
Jacek Londyn
17/03/2024 10:31
Proszę o chwilę cierpliwości. Zanim odpowiem na komentarze,… »
Kazjuno
17/03/2024 04:17
Czekamy z Optymilianem, ciekawi twojego odniesienia się do… »
Jacek Londyn
16/03/2024 12:26
Drodzy Koledzy po piórze. Dziękuję za komentarze. Jest mi… »
ShoutBox
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:43
  • Nie poezją ja, a prozaiczną prozą teraz, bo precyzję lubię: nie komentarzem, a wpisem w/na shoutboxie zaczęłam, a jak skończę, to nie potomni, a los lub inna siła zdecyduje/oceni.
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:32
  • Pliszko - nie! Dość milczenia! Dopóki żyjemy! A po nas krzyczeć będą "słowa", na karcie, na murze...
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:28
  • To, jak skończysz pozwól, że ocenią potomni. Zaczęłaś komentarzem... pozwól/daj nam możliwość byśmy i Ciebie komentowali - jedno "słowo", póżniej strofy...
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:20
  • ech, Zbigniew Szczypek, fajnie wszystko, wróżba jest, choć niedokończona, ale z tego, co pamiętam, to Makbet dobrze nie kończy ;)
  • pliszka
  • 05/03/2024 22:58
  • A reszta jest milczeniem...
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty