Baśń o Kopciuszku - Ania_Basnik
Poezja » Wiersze » Baśń o Kopciuszku
A A A

Baśń o Kopciuszku

 

gdybyś powiedział przyjedź

zrobiłabym to bez wahania

uwierzyłabym w baśń o Kopciuszku

w każdą inną którą opowiesz mi nocą

 

jest tak jakby uczucie mieszało

dwa światy

 

czasem we śnie mówię po niemiecku

szczęśliwa Aschenputtel na balu

Wiener Walzer w ramionach księcia

i zgubiony bucik  

 

po przebudzeniu

ta bajka może mieć szczęśliwe zakończenie

tylko nie daj się przyłapać

lustrzanemu odbiciu

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ania_Basnik · dnia 22.03.2018 05:39 · Czytań: 519 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 26
Komentarze
allaska dnia 22.03.2018 11:04
Aniu podoba mi się, ale końcówka mnie
Cytat:
tylko nie daj się przy­ła­pać lu­strza­ne­mu od­bi­ciu 

zaskoczyła: czytałam kiedyś książkę pana Niwińskiego pt:"Ja". Autor mówił wyraźnie, że człowiek bez lustra, to ten który sterowany jest od wewnątrz, gdy ma takie lustro, to nie jest tak łatwo nim manipulować. Człowiek z lustrem to taki, który umie rozmawiać ze sobą samym. Nie wiem, może u Ciebie w wierszu końcówka z lustrzanym odbiciem mówi o tym, by nie zatracić siebie samego. Czekam na odpowiedź, ewentualnie na inne komentarze.:)
pozdrawiam
Ania_Basnik dnia 22.03.2018 12:24
Czasem nasze wyobrażenia mijają się z rzeczywistością. I o tym jest końcówka wiersza. Trzeba się przygotować, aby to nas nie zaskoczyło. Ale Twoja interpretacja jest bardzo ciekawa i równouprawniona :)
allasko bardzo Ci dziękuję za komentarz :)
dodatek111 dnia 22.03.2018 12:49
Lustrzane odbicie ma wiele znaczeń. Jeśli bajka, to musi mieć dobre zakończenie:) Wyraźnie czuje się związek z poprzednimi wierszami, tylko jakby brakuje chronologii.
Ania_Basnik dnia 22.03.2018 13:09
Bardzo optymistycznie. Dziękuję
dodatek111 napisał:
Jeśli bajka, to musi mieć dobre zakończenie
I tak powinno być w porządnej bajce.

Dod dziękuję za komentarz.
mike17 dnia 22.03.2018 15:24 Ocena: Świetne!
Bardzo liryczna ta krótka opowieść :)
A wniosek taki, że wszystko się może zdarzyć.
Nic nie jest zabrane na wieki.

W lustrze czasem można zobaczyć coś, czego by nie chciało się widzieć.
I ja to tak właśnie czytam - nie patrz w lustro, bo możesz zobaczyć tam sumę swych złych uczynków.

Jak zwykle zastosowałaś prosty, obrazowy język i poprzez to wiersz stał się bardzo ludzki.
Jest w stanie przemówić do każdego.
I to w tym wszystkim jest właśnie piękne, że czyta się wiersz a nie stek maszkaronów i pseudo metafor.

Masz ten dar pisania prostym językiem, i taka winna być poezja, jak uśmiech, jak blask słońca...
Ania_Basnik dnia 22.03.2018 15:31
O tak, Mike trafnie odczytujesz mój zamysł
Cytat:
nie patrz w lustro, bo możesz zobaczyć tam sumę swych złych uczynków.

tak to jest w baśniowym świecie :)
Dziękuję Ci za ten słoneczny komentarz!
Wiktor Mazurkiewicz dnia 22.03.2018 17:01 Ocena: Świetne!
Aniu

musiałem się zalogować, żeby Ci powiedzieć;
wiersz zrobił na mnie wrażenie,
i wcale nie puenta, ani coś tam dalej - choć całość bez zarzutu,
ale to co poniżej:

Cytat:
gdy­byś po­wie­dział przy­jedź

zro­bi­ła­bym to bez wa­ha­nia


jakby wyjęte z mojej biografii :)
Dziękuję i pozdrawiam.

PS. Pewien poeta z Krakowa powiedział,
że najważniejsze w wierszu są pierwsze wersy.
W tym wierszu to zadziałało,
znaczy się zadziałało na mnie :)
Ania_Basnik dnia 22.03.2018 19:12
Wiktorze
bardzo się cieszę, że napisałeś mi taki komentarz. Bo po naszej ostatniej wymianie "ciosów" obawiałam się, że ten wiersz do Ciebie nie przemówi :)
Cytat:
najważniejsze w wierszu są pierwsze wersy.
W tym wierszu to zadziałało,
znaczy się zadziałało na mnie

No to bardzo się cieszę z takiej reakcji.
Niczyja dnia 22.03.2018 20:31 Ocena: Świetne!
Ślicznie napisana baśń, wyznanie, zwierzenie. I wszystko czym jest i może jeszcze być.
Gdybyś tylko...
I nic więcej na powiem. Tyle wystarczy:)
Niczyja
margaretka dnia 22.03.2018 20:46
Kolejny Twój wiersz, który mi się spodobał, lubię taki styl pisania.
Motyw lustrzanego odbicia można interpretować również tak: nie daj się przyłapać i przeciągnąć na drugą stronę lustra - kłania się Alicja w Krainie Czarów.
Ania_Basnik dnia 23.03.2018 08:39
Niczyja
bardzo Ci dziękuję za komentarz.
Niczyja napisała:
Ślicznie napisana baśń, wyznanie, zwierzenie

W końcu nazwisko zobowiązuje :)

margaretko dziękuję za komentarz
margaretka napisała:
nie daj się przyłapać i przeciągnąć na drugą stronę lustra - kłania się Alicja w Krainie Czarów.
oczywiście, że masz rację z motywem Alicji :)
dziękuję za dodanie do ulubionych. Pozdrawiam cieplutko :)
Wiolin dnia 23.03.2018 10:41
Witaj Aniu.

Wiersz nosi znamiona pewnej prawdziwość, czegoś co może się wydarzyć, czyli niekoniecznie ta historia musi być bajką, choć z drugiej strony, dlaczego nie... Kiedyś w rozmowie z Al-szamanką, która biegle włada niemieckim, dowiedziałem się że język niemiecki to najbardziej bogaty język poetycki. Żaden inny język nie odda opisu uczucia, doskonałości czy wrażliwości jaką chcemy przekazać słowem. Ten język to potrafi. Nie dziwie się więc że bracia Grimm pisali najpiękniejsze bajki.
Peel w wierszu ma niedoścignioną potrzebę posiadania...bycia kochaną. To "lustro" odbieram jednak inaczej, by nie zastać w nim kogoś tego samego. Nie dać złapać się temu samemu odbicu. Ma być inne - w innej twarzy. Pozdrawiam serdecznie.
Ania_Basnik dnia 23.03.2018 11:31
Dareczku Twoje odczytanie tego wiersza bardzo mi się podoba.
Cytat:
niekoniecznie ta historia musi być bajką, choć z drugiej strony, dlaczego nie...


i tak właśnie jest
a co do lustra. To każdy tu ma piękne i różnorodne koncepcje. Każda uprawniona.
Cytat:
To "lustro" odbieram jednak inaczej, by nie zastać w nim kogoś tego samego. Nie dać złapać się temu samemu odbiciu. Ma być inne - w innej twarzy. Pozdrawiam serdecznie.

Wniosek - lustro dalej stanowi jakieś tabu - przynajmniej w sensie symbolicznym.
Bardzo Ci dziękuję za komentarz.
Abi-syn dnia 23.03.2018 19:13
Każdy przekaz, tekst, wiersz jest wtedy piękny jeśli jest naturalny i płynący w tak od siebie, nie trzeba nic wymyślać, stosować karkołomne środki stylistyczne, wszystko płynie. I taki jest Twój wiersz, Aniu, taki serdeczny taki prosty, taki Twój.

Pozdrawiam
Ania_Basnik dnia 23.03.2018 21:33
Bardzo Ci dziękuję Adamie za komentarz. Cieszę się, że wiersz się podoba :)
Zola111 dnia 24.03.2018 00:37 Ocena: Świetne!
Pełno tu tajemnicy, fajny koncept, nic, tylko czytać i czytać, Aniu.

No widzisz: Lustro... Ja poszłam w zupełnie inne konotacje: Kto nie odbija się w lustrze? I w ten sposób naddałam sobie treśc.

Ale to chyba fajnie, ze wiersz włóczy nas po wyobraźniach. I tak ma być.

Serdeczności, Aniu, nomen - omen od baśni.

z.
Ania_Basnik dnia 24.03.2018 07:17
Zolu
czekałam co Ty napiszesz :)
Cieszę się, że podobało się, że polubiłaś moją baśń :)
Serdeczności :)
A.B.
adam poeta dnia 24.03.2018 12:26
bez lustra mamy tylko wyobrażenie, z lustrem prawdę odbitą. Byle to nie było krzywe zwierciadło. Tak jak w bajce o Królowej Śniegu. Nie siadajmy zbyt blisko lustra.
Ania_Basnik dnia 24.03.2018 13:04
Masz rację Adamie,
dopiero gdy wyobrażenie zweryfikujemy, dopiero mamy rzeczywisty obraz. Czy jest on w lustrze, czy gdzie indziej.
Bardzo Ci dziękuję za komentarz :)
Kazjuno dnia 26.03.2018 09:36
Wierszy nie pisuję, choć coś tam wyskrobałem (siląc się by było śmiesznie) o zwierzętach.

Powiem Ci Aniu, że z zasady omijam poezję szerokim łukiem, nie chcąc zdradzić własnego ignoranctwa (w tej dziedzinie) .

Z drugiej strony, chciałbym się za Twój trud (dla mnie bardzo cenny) włożony w moje teksty, zrewanżować.
Przeczytałem wszystkie Twoje wiersze, są przesycone liryką i zmysłowością, która działa na czytelnika.
Wybrałem Baśń, bo dla mnie, mimo krótkiej formy, kompresuje obszerną i barwną opowieść. Może dlatego, że w tyle głowy mam dwa bardzo dobre, jednak ogromnie się różniące filmy. Jeden niemiecki - którego nie mogę znaleźć na youtub'ie, a opowiada uwspółcześnioną historię kopciuszka i słynny film o bokserze z australijskim akorem Crowd'em - Cindirella.

Jednak poza sympatycznymi odczuciami jakie towarzyszyły mi przy czytaniu. Nie ośmielę się poddawać analizie, a tymbardziej szukać niedostatków w Twoich wierszach.
Pozdrawiam, Kj
Ania_Basnik dnia 26.03.2018 12:10
Kazjuno
jesteś bardzo miły, dziękuję Ci za te słowa
Kazjuno napisał:
Przeczytałem wszystkie Twoje wiersze, są przesycone liryką i zmysłowością, która działa na czytelnika.

Wszystkie! Nie spodziewałam się takiego rewanżu.
Bardzo Ci dziękuje. Niezmiernie mi miło :)
Kazjuno dnia 26.03.2018 14:29
Też się cieszę, że sprawiłem Ci przyjemność!
Usunięty dnia 23.04.2018 22:09
Hej, Aniu,

Właśnie łamię swoje postanowienie, że nie tykam czyjejś poezji. A nie tykam, bo jej kompletnie nie rozumiem. Szczególnie tej zawoalowanej. Ba, nawet swojej nie zawsze rozumiem. bo czasem też piszę:)
Ale ten wiersz przemówił do mnie. Jest przejrzysty i... z drugim dnem, a może stroną lustra. Szczególnie to:
Cytat:
jest tak jakby uczu­cie mie­sza­ło dwa świa­ty

Zobaczymy, może w przyszłości jeszcze zajrzę do Twoich wierszy. Szkoda, że nie piszesz prozy, bo chętniej bym ją czytał.

Pozdrawiam
ajw dnia 27.04.2018 17:57
A ja odczułam w końcówce brak wiary w siebie. Wszystkie raz bywamy królewnami a raz kopciuszkami. Ja tam mam czasem wrażenie, że wyglądam gorzej niż własna służąca ;))) Pozdrawiam ciepło.
Ania_Basnik dnia 28.04.2018 22:35
Antoni bardzo Ci dziękuję za piękne odczytanie mojej poezji
Cytat:
ten wiersz przemówił do mnie. Jest przejrzysty i... z drugim dnem, a może stroną lustra.
A co do prozy? jakieś próby były, może do nich wrócę :)

ajw bardzo Ci dziękuję za piękne słowa pod moim wierszem
ajw napisała:
A ja odczułam w końcówce brak wiary w siebie. Wszystkie raz bywamy królewnami a raz kopciuszkami.

Takie też było moje zamierzenie :)
pozdrawiam :)
wodniczka dnia 11.11.2018 11:26 Ocena: Świetne!
Cytat:
tylko nie daj się przy­ła­paćlu­strza­ne­mu od­bi­ciu

końcówka rewelacyjna. Kupuję tę bajkę o kopciuszku. W całości.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty