Za to, że nie musiało być ci przeze mnie przykro - Krzysztof Konrad
Proza » Miniatura » Za to, że nie musiało być ci przeze mnie przykro
A A A

     Istnieje taki zabieg fabularny, że osoba przebywająca w nieludzkich warunkach, nie radzi sobie w życiu po powrocie do rzeczywistości. Żołnierz buduje bunkier pod domem, bo tylko tam może spokojnie zasnąć. Dziewczyna po wielu latach ucieka od porywacza i wywala z salonu wszystkie zbędne rzeczy, żeby zostały gołe ściany i łóżko posłane poszarzałą pościelą. Dla mnie to bzdura. Gdy tylko wyściskałem matkę po powrocie z pierdla, rzuciłem się na łóżko obłożone warstwami koców i kilkunastoma poduszkami. Jak wstałem, to zjadłem dwa talerze ogórkowej, cztery mielone z serem, tabliczkę czekolady i wypiłem kompot wiśniowy. Szklanka była za mała, więc przelałem wszystko do wazonu po kwiatach i wyżłopałem, jakby wyrósł mi drugi żołądek. Dopiero wtedy zacząłem opowiadać, ale ona mnie nie słuchała. Wiedziała, że zmyślam ze spacerniakiem usłanym zielenią, wyjątkowo łagodnymi strażnikami i tym, że to ja miałem tam najgorszy wyrok. Obserwowała tylko knykcie z pozasychanymi strupami, które wcześniej próbowałem ukryć, że niby podpieram sobie brodę. O skórze w tych miejscach nie było mowy ani nawet zamalować by się tego nie dało. Odpuściłem, bo wiedziałem, że w końcu zobaczy.

 

     – Nikogo nie uderzyłem pierwszy – uspokoiłem ją.

 

     – Kiedyś zaatakował cię pies sąsiadki…

 

     – A ja kopnąłem go dopiero wtedy, jak wyżarł mi połowę łydki. Wiem mamo.

 

     – A teraz sobie myślę, jak mocno i często w tamtym miejscu gryzły cię psy. – Wtedy przejechała opuszkami po każdym strupie, bliźnie i odparzeniu.

 

     Życie ma więcej wspólnego z filmami o superbohaterach, niż z samymi filmami o życiu. Nikt nie chce wracać do koszmaru, z którego dopiero uciekł; stylizując pokój na klatkę, w której było się uwięzionym ani budując okop pod domem. Idziemy wtedy do matek, które za naszych gówniarskich lat były dla nas niby zbyt tępe do uzewnętrznień. A one, nawet jak ślepe, to wszystko przeczytają brajlem* z pokaleczonych dłoni. Takie chwile rzadko pokazują w zjawiskowych filmach. Bo lepiej wypieprzyć łóżko przez okno.

 

 

 

 

*spolszczenie odmiany słowa „ braille’a ”

 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Krzysztof Konrad · dnia 13.05.2018 09:11 · Czytań: 425 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Komentarze
Darcon dnia 13.05.2018 09:16
Dobra miniatura, Krzysztofie. Jest pomysł, a raczej myśl, do przekazania, refleksja. Od początku konsekwentnie prowadzisz do niej tekst. Nie mam uwag.
Pozdrawiam.
Decand dnia 13.05.2018 10:01
W swojej niezłomnie dziwnej naturze doczepię się dwóch obiektywnych pierdół.

1. Ta adnotacja do "brajla" nie jest zupełnie potrzeba, bo sam "brajl" jest akceptowalnym spolszczeniem i jest szeroko rozumiany jako odniesienie do języka Braille'a.

2. Chyba już drugi czy trzeci raz zauważam u Ciebie (?) przecinek przez "niż", który, moim zdaniem, jest zupełnie niepotrzebny.

A tak to się czyta i się nie męczy. Refleksji u mnie nie wzbudziło, ale też nie stękam, że to złe. Liryczność przekazu (bo w końcu jest jakiś koniec literacki) połączona z potocznym językiem jest dla mnie dziwnym przeskokiem, który mnie, osobiście, się nie podoba jako zabieg. Może przy dłużej formie miałoby to sens. Ale, poza tym, uwag nie mam, bo i po co? Ot, kawałek dobrej miniaturyzacji. I to bez "kolesiarstwa".
Usunięty dnia 13.05.2018 11:35
Hej,

Czytałem i mi się podobało, poza samym głównym przesłaniem. Istnieje coś takiego, jak mechanizm "upodabniania się" zarówno do prześladowcy, jak i warunków "prześladowania" - czym by ono nie było: wojną, porwaniem, pierdlem. To nie forum psychologiczne, aby to dogłębnie tłumaczyć, ale uwierz, że tak jest - oczywiście nie u wszystkich. Jedni będą chcieli się jak najszybciej odciąć od przeszłości, a inni powrócą do warunków "prześladowania". Na przykład dzieci chętnie bawią się w przeżyte traumy - odgrywają kłótnie domowe, rysują wypadek samochodowy, itp. Ty tak nie masz, bo należysz do tych, co się odcinają. Ale to nie oznacza, że wszyscy tak mają. Niby te same prawa rządzą każdym z nas, a jak jesteśmy różni...

Natomiast druga część przesłania mi się bardzo podoba. Gdzie filmy o zwyczajnych sprawach? Albo przelatują przez rynek niezauważone...

Pozdrawiam
Krzysztof Konrad dnia 13.05.2018 15:10
Dzięki, Darcon. Cóż. Taki miałem zamysł, więc wypada mi tylko podziękować za poświęcony czas.

Decandzie. Wydaje mi się, że jednak potoczną formę zawarłem tu od początku do końca, więc nie utrzymanie jej w ostatnim akapicie byłoby dziwne. Dzięki za brajla, zapamiętam.

Antoni. Weź pod uwagę, że nie ja opowiadam historię, a bohater. To dla niego jest bzdura - nie dla mnie. Ja, personalnie, wiem o subiektywnosci w takich sferach i tym, że na odbiór rzeczywistości tudzież cały jej wpływ na temperament i mentalność - ma wpływ wiele czynników. Zaatakowalem tu jedynie pewną mode na takie podobne, rozwałkowane reakcje czy zabiegi, które notorycznie wykorzystuje się, szczególnie w dramatach. Pozdrawiam i dzięki za komentarze.
allaska dnia 13.05.2018 19:26
ładny tekst, tylko na końcu to wyjaśnienie z brajlem niepotrzebne, uwierz w czytelnika :)
Barbara K.W. dnia 07.09.2018 14:19
Przeczytałam z dużą przyjemnością. Cenię osoby, które w niewielkiej formie potrafią zawrzeć swój pomysł i przemycić sporo treści czasem przewrotnych, a w Twoim przypadku jakże życiowych. Też nie wykopałabym bunkra! Nie czepiam się. Podobało mi się.
Pozdrawiam
BKW
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/03/2024 19:06
Pliszko, wprawdzie posłużyłaś się skrótami myślowymi, ale… »
Jacek Londyn
18/03/2024 18:15
Trening czyni mistrza. Kolejna okazja, tym razem… »
valeria
18/03/2024 11:41
Piękne, już bielonych rzeczy nie spotykam już:) chyba w… »
mede_a
18/03/2024 10:45
Jak ja kocham te Twoje maluchy! Ajw- poezji pełna - pisz,… »
Kazjuno
17/03/2024 22:58
Ja miałem skojarzenie erotyczne, podobne do Mike 17. Jako… »
Kazjuno
17/03/2024 22:45
Co do Huty masz rację. To poniemiecka huta do końca wojny… »
ajw
17/03/2024 21:52
Zbysiu - piękne miałeś skojarzenia :) »
ajw
17/03/2024 21:50
Tak, to zdecydowanie wiersz na pożegnanie. Na szczęście nie… »
Gabriel G.
17/03/2024 19:52
Nie ukrywam czekam na kontynuację. To się pewnie za trzy -… »
Kazjuno
17/03/2024 16:40
Dzięki Gabrielu za krzepiący mnie komentarz. Piszę,… »
valeria
17/03/2024 15:17
Gotowanie to łatwizna, tylko chęci potrzebne :) »
Gabriel G.
17/03/2024 12:46
Kazjuno Jestem świeżo po lekturze wszystkich trzech części.… »
Jacek Londyn
17/03/2024 10:31
Proszę o chwilę cierpliwości. Zanim odpowiem na komentarze,… »
Kazjuno
17/03/2024 04:17
Czekamy z Optymilianem, ciekawi twojego odniesienia się do… »
Jacek Londyn
16/03/2024 12:26
Drodzy Koledzy po piórze. Dziękuję za komentarze. Jest mi… »
ShoutBox
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:43
  • Nie poezją ja, a prozaiczną prozą teraz, bo precyzję lubię: nie komentarzem, a wpisem w/na shoutboxie zaczęłam, a jak skończę, to nie potomni, a los lub inna siła zdecyduje/oceni.
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:32
  • Pliszko - nie! Dość milczenia! Dopóki żyjemy! A po nas krzyczeć będą "słowa", na karcie, na murze...
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:28
  • To, jak skończysz pozwól, że ocenią potomni. Zaczęłaś komentarzem... pozwól/daj nam możliwość byśmy i Ciebie komentowali - jedno "słowo", póżniej strofy...
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:20
  • ech, Zbigniew Szczypek, fajnie wszystko, wróżba jest, choć niedokończona, ale z tego, co pamiętam, to Makbet dobrze nie kończy ;)
  • pliszka
  • 05/03/2024 22:58
  • A reszta jest milczeniem...
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty