Gnębiciele i Krzywdzeni (tytuł roboczy) Rozdziały 17 i 18 - Kazjuno
Proza » Długie Opowiadania » Gnębiciele i Krzywdzeni (tytuł roboczy) Rozdziały 17 i 18
A A A
Klasyfikacja wiekowa: +18

 

m za czasów okupacji.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Kazjuno · dnia 16.05.2018 09:28 · Czytań: 447 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 7
Komentarze
Usunięty dnia 16.05.2018 12:36
Hej,

No tak, jak mogłem się spodziewać... Jest dobrze, a nawet bardzo dobrze. Pięknie malujesz w akcji.
Zastanawiam się tylko, na ile dobrze oddajesz realia tamtych wydarzeń. Nie znam się na historii, na komunizmie, na czasach powojennych. Nawet na pisaniu nie za bardzo i własnie nie wiem, co można przeinaczyć, a co musi zostać, jak było. To tylko takie luźne dywagacje...

A teraz do konkretów:

Cytat:
„Co za bred­nie” – po­my­ślał. „No nie – co ona knuje? – za­sta­no­wił się. – Ta kur­ty­za­na żoł­nier­ką armii pod­ziem­nej”?

Już Ci o tym pisałem. Zwracaj uwagę na umieszczenie cudzysłowów. Bo raz obejmujesz nim didaskalia, a raz nie. I to nie tylko w tym konkretnym miejscu.
Cytat:
    - Fan­ta­stycz­ne! To ode­bra­łeś jej cnot­kę! Cha, cha, cha, cha. Ojej, ojej  – re­cho­tał brat matki, pra­wie du­sząc się ze śmie­chu. 

Tu jest niefortunne użycie dwóch słów: rechotał... dusząc się ze śmiechu. Masło maślane.
Cytat:
Po­now­nie po­wró­cił do hu­lasz­cze­go trybu, życia uwo­dząc, ka­ba­re­to­we tan­cer­ki, upa­dłe ko­bie­ty i for­dan­ser­ki.

Normalnie nie zwracam uwagi na przecinki, ale tu musiałem. Poprawnie powinno być tak: Ponownie powrócił do hulaszczego trybu życia, uwodząc kabaretowe tancerki, upadłe kobiety i fordanserki. Bo w sposobie, który Ty napisałeś, trudno się doczytać sensu.
Cytat:
Jed­nak stwa­rza­ją­ca wra­że­nie nie­do­stęp­nej, kry­gu­ją­ca się na damę z wyż­szych sfer Ala Kę­dzio­łek, vel Złota Ala, dzia­ła­ła na niego wy­jąt­ko­wo.

Chyba KREUJĄCA SIĘ, a nie KRYGUJĄCA. Krygować znaczy według słownika - przesadnie okazywać swoją skromność i dobre wychowanie, wdzięcząc się i zachowując nienaturalnie. Przynajmniej ja użyłbym słowa kreująca.
Cytat:
Zło­wi­ła już nie jed­ne­go męż­czy­znę, od­sła­nia­jąc kształt­ne udo przez pod­cią­gnię­cie spód­ni­cy z wy­cię­ciem.

NIEJEDNEGO - piszemy razem.
Cytat:
- Słu­chaj­cie po­rucz­ni­ku – obu­rzył się Pach­cic. – Major po­ka­zał głową na Jurka Spryt­ne­go. – On prz­yn­ajmniej starł się w bez­po­śred­niej walce z wro­giem kla­so­wym, a nie jak wy – spoj­rzał z po­gar­dą na ofi­ce­ra UB – któ­rzy je­ste­ście znani z burd pod skle­pa­mi mo­no­po­lo­wy­mi. 

Niepotrzebny drugi myślnik.

A tak, to super. Czekam na więcej.

Pozdrawiam
Kazjuno dnia 16.05.2018 13:05
Witam drogi i dla mnie bezcenny, Antoni. Zdążyłem przeczytać Twoje spostrzeżenia. Są bezbłędnie wychwycone z tekstu.
Poprawki naniosęe za parę godzin, bo na razie się spieszę, muszę pojechać do centrum rodzinnej wsi, czyli Wałbrzycha.
Niezmiernie się cieszę, że tekst Cię zaintrygował i był dla Ciebie ciekawy.
Zadałeś mi pytanie, czy treść odpowiada realiom tamtych czasów?
Robię wszystko, by było zgodnie z ówczesną rzeczywistością. Szperam w archiwach i oczywiście najwięcej sprawdzam w ogromnych zasobach internetu.
Pojmanie syna Stefani Kruk (akowskie pseudo Teściowej), rzeczywiście było przełomem w działaniach UB, by móc zacisnąć pętlę wokół partyzantki Ognia. Będzie jeszcze o tym w następnych rozdziałach. Oczywiście, jako autor staram się wokół tych wydarzeń tworzyć zjadliwą, a przede wszystkim jak potrafię najatrakcyjniejszą dla Czytelników strawę.
Czy mi się to udaje?
W jakim stopniu przekonję Czytających, że było tak jak piszę? Nie wiem.
Ale uwierz! Dokładam wysiłków, by tkwić w realiach tamtych czasów.
W końcu staram się stworzyć suplement do w miarę jaknajprawdziwszych podręczników historii.
Ważnego okresu w dziejach naszych przodków, ale i też nas żyjących po powojennym przełomie, który przemeblował mentalność społeczeństwa. W moim odczuciu negatywnie, bo ubecka rozprawa ze narodem miała niechlubny cel. Podporządkować nas do egzystowania w sowieckim zniewoleniu. Należało Polaków stłamsić i zastraszyć.

Jeszcze raz, Antoni, dziękuję i serdecznie pozdrawiam.
mike17 dnia 20.05.2018 15:47 Ocena: Świetne!
Kaz, podoba mi się jak Twoja opowieść prze do przodu jak dziki koń :)
Mnogość wątków bardzo ją uatrakcyjnia.
Tonio przypadł mi do gustu, lubię takich ziomali z ludu.
W tej części postawiłeś na wątek obyczajowy i dobrze, przez to tekst "oddycha", nie jest monotematyczny, ma swoje wątki poboczne i bardzo to fajnie wszystko wygląda.

Podoba mi się także dbałość o szczegóły - wszak to paradokument.
Świetnie sobie radzisz z mieszaniem faktów i własnej narracji.

I co najważniejsze - to się widzi i czuje, te scenki są w wyobraźni i świadczy to o tęgim piórze, Panie Literacie :)

Poza tym jest w tym coś klasycznego - może to, że opowiadasz w formie relacji i pomimo luźnych wtrętów cały czas trzymasz się tego schematu?
Pewnie tak, bo nawet prozaiczne rozmowy i wulgaryzmy pięknie tu współgrają.
Klimacik jak się patrzy!

Całość napisana metodą kadrów dobrze wypadłaby w kinie.
Jest bardzo dynamiczne pisanie i chwała Ci za to.

Faktycznie każdą część można czytać "z doskoku", gdyż stanowią one odrębną całość w ramach pewnej fabuły.

Językowo świetnie stylizujesz gadkę a la margines :)
Lubię to.
To nadaje korzennego posmaku każdej scence, gdzie trza walnąć nawijkę "po męsku".

Dzięki, Pisarzu, za kolejną ciekawą lekturę :)
Kazjuno dnia 21.05.2018 00:58
Dzięki Mike za tak wspaniały komentarz. To aż niewiarygodne z jaką łatwością potrafisz wychwytywać niuanse z których sam jako autor ledwo zdaję sobie sprawę. Patrzysz na tekst z góry, jak w XIX wieku obserwatorzy artyleryjscy siedzący w balonowych gondolach (nie dosiężnych dla wrogich strzelców) i przez lunety wypatrujący cele, by sktecznie kierować ogniem armatnim.

Wyznam Ci, że Tonio - uwodziciel - to postać, którą wykreowałem na podstawie rodzinych opowieści. Rzeczywiście romansował z moimi Ciotuchnami, a frywolna Cioteczka, którą tu nazwałem Amelią, umierając bezdzietnie zostawiła mi i mojemu Bratu w spadku dom (o którym jest w tekście) na warszawskich Bielanach.
Zresztą w sprawie tego spadku za 2 tygodnie jadę do Warszawy, będę tam siedział około 10 dni i bardzo bym chciał się z Tobą spotkać w jakiejś zacnej spelunce na pogaduszkach o pisaniu przy piwie albo kawie. O dwupiętrową willę, a właściwie o rekompensatę jej wartości szamocemy się z HGW (Hanna Gronkiewicz Walc) już od paru latek.

Bardzo się cieszę, że owe obyczajowe wycieczki nadają Twoim zdaniem tekstowi "oddech" (kapitalnie to ująłeś).
Tak, właśnie chcę Czytaczom opowiedzieć, że Krakusi wspierali walczące podziemie i byli wrodzy komunistycznemu zniewoleniu. Jeszcze o tym będzie.

To tyle na razie, bo spieszę się na LATO Z MONIKĄ.

Dobrej nocy Mike - bystrzaku i znakomity fachuro od pisania, wdzięczny Kaz

PS Apropos ewentualnego warszawskiego spotkania napiszę jeszcze na privie. Mam nadzieję, że nie będziesz w tym czasie w USA.
mike17 dnia 21.05.2018 14:45 Ocena: Świetne!
Kazjuno napisał:
Zresztą w sprawie tego spadku za 2 tygodnie jadę do Warszawy, będę tam siedział około 10 dni i bardzo bym chciał się z Tobą spotkać w jakiejś zacnej spelunce na pogaduszkach o pisaniu przy piwie albo kawie. O dwupiętrową willę, a właściwie o rekompensatę jej wartości szamocemy się z HGW (Hanna Gronkiewicz Walc) już od paru latek.


Wiedziałem, że wcześniej czy później się spotkamy, mam szósty zmysł, tylko nie przypuszczałem, że tak szybko :)
To świetny pomysł!
Mam już wybrane miejsce, sprawdzone.
A więc czekam na priva.
Ania_Basnik dnia 23.05.2018 15:43 Ocena: Bardzo dobre
Kazjuno Kilka razy czytałam ten odcinek, a jakoś zawsze brakło czasu, aby napisać komentarz. Wygładziłeś stylistykę, jest OK. A akcja fajnie zaczęła rozwijać się. Jest na czym oko zawiesić. Każdy znajdzie tu coś dla siebie, bo wielość wątków bardzo wzmacnia przekaz.
Zwłaszcza, że jest opart na faktach. Podoba się :)
Kazjuno dnia 23.05.2018 21:13
Bardzo miło mi Aniu, że przeczytałaś, a Twój komplement jest dla mnie bardzo cenny. Wiem, że jesteś wrażliwą osobą, do tego świetnie czującą materię literacką, więc tym większa satysfakcja.
Staram się opowiadać historię powojenną bazując na prawdziwych relacjach rodzinnych i oczywiście na materiałach archiwalnych.
Jeszcze w najbliższych dwóch odcinkach nie, ale w następnych będzie o dwóch siostrach hrabiankach Dworskch. W jednej z nich, pięknej Stefani, zadurzy się major UB Pachcic. Nazwisko jego przeinaczyłem, ale to też postać, którą wykreowałem na podstawie materiałów archiwalnych. Hrabiny z Krakowa przeprowadziły się do Szczawna Zdroju i jedna z nich uczyła mnie i mojego Brata francuskiego i angielskiego. Dawno temu też podkochiwałem się w harabinie Stefani, która znakomicie jeździła konno. Prawdziwym faktem jest, że Stefania w krakowskim mieszkaniu na pierwszym piętrze trzymała rasową klacz arabską, bo eksmitowano arystokratki z ich majątku. Oj, Aniu, będzie się działo. Zachęcam do śledzenia kolejnych odcinków.

Serdecznie Cię pozdrawiam, wdzięczny za cepłe słowa, autor,
Kj
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:51
Najnowszy:emilikaom