Krótki film o wolności - Esy Floresy
Poezja » Wiersze » Krótki film o wolności
A A A

Krótki film o wolności

 

Przeginasz. uważaj nie wszystkie trzęsienia
kończą się zapaścią. Ziemia, życie, matka nie-okrągłe słowo,
toczy się. Kręci. Krząta. W najskrytszych zakątkach
wewnętrzne współbrzmienia pod skórą. Mrowią,

zaludniają przestrzeń na metr kwadratowy. Kto udźwignie ciężar?
Przecież nie cztery słonie i żółw, który przemierza wszechświat.
Nie tylko Afryka pęka, dzieli się na części. Dwie prędkości i
ogromna szczelina to zwiastun nowej ery…

Przeginam? Stop. Klatka.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Esy Floresy · dnia 14.06.2018 05:56 · Czytań: 1514 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 17
Komentarze
allaska dnia 14.06.2018 08:02
E tam, to jest tak, jak są ramy, dla mnie osobiście ograniczenia, których nie znoszę:) No niestety dla mnie to takie pisanie dla pisania, przykro mi niezmiernie, i proszę o wybaczenie:) gdzie ten metr kwadratowy? po skórą? i co tam mamy? lekcję biologi? ja bym po prostu scenkę z życia opisała w tym metrze kwadratowym;)

pod skórą? - czyżby?:) powiało moralizatorstwem, a ja bym ten metr inaczej rozpisala, ten wcześniejszy metr, napisałabym scenkę z życia kuchennego, matkę w fartuszku nieco ubrudzonym

Cytat:
Zie­mia, życie, matka nie-okrą­głe słowo, toczy się.
- a dlaczego nie toczy się zwinięta w kłębek liszka po liściu?:) dlaczego nie toczy się ślimak, gdy spada między między źdźbłami trawy? - więcej szczegółów proszę:)

wymieniasz życie, matka nie-okrągłe słowo (toczą się) bym napisała a nie toczy, no więcej życia mogłoby być w wierszu więcej, a tak to szkoda:(

A teraz pochwalę, żeby nie było, że tylko krytykuję i narzekam. Wiersz ma smaczek, tym smaczkiem są niedookreślenia, które każą czytelnikowi stawiać pytania, czytelnik drąży, "kręci się" i "krząta" - jak robak wyrzucony z ziemi, w konwulsjach:) Dziękuję:)

pozdrawiam
ajw dnia 14.06.2018 13:46 Ocena: Świetne!
Zwróciłam uwagę na ten wiersz. Według mnie jest dojrzale napisany, a treść jest bardzo dobrze i naturalnie wpleciona w ramy.
Esy Floresy dnia 14.06.2018 23:21
Allasko,

lubię żywiołowość Twojego komentarza, kiedy czytałam rano, w drodze do pracy, nawet mnie śmiechnął - najbardziej robaczek w konwulsjach :)

A teraz do rzeczy - nie lubię dosłowności w wierszach, bo w poezji to co najpiękniejsze, to to, co pomiędzy wersami. Nic nie poradzę, że lubię kiedy słowa rozgałęziają się w znaczeniach i zmuszają czytelnika do poszukiwania sensów. Że nie dla wszystkich bywam zrozumiała? Nie szkodzi. Dopóki podgryzają, dopóki zastanawiają, dopóki inspirują, to mi wystarcza. Ba! Lubię czytać wersje czytelników, bo co czytelnik, to nowy wiersz, mimo że literki wciąż te same.

allaska napisała:
napisałabym scenkę z życia kuchennego, matkę w fartuszku nieco ubrudzonym


Napisz! Czekam na ten wiersz :)

allaska napisała:
wymieniasz życie, matka nie-okrągłe słowo (toczą się) bym napisała a nie toczy


W punkt! Choć -toczy się zostanie, w tej cząstce raczej przemyślę interpunkcję. ;)


Ajw, skoro zwrócił uwagę, to znaczy, że nie do końca taki nijaki, a to już cieszy :) "dojrzale napisany" - martwi mnie to, że z wersów wychla wiek ;)


Dziękuję, Dziewczyny, za zajrzenie i ślady widzialne dla mnie.

Pozdrowienia.
Zola111 dnia 14.06.2018 23:43 Ocena: Świetne!
I ja zwróciłam uwagę na oryginalność i wartość tego wiersza w konkursie. Gdybym mogła głosować, dałabym mu z pewnością kilka punktów.

Bardzo dobra, uniwersalna przestrzeń liryczna, coś więcej niż osobista liryka wyznania.

Cytat:
Nie tylko Afry­ka pęka, dzie­li się na czę­ści. Dwie pręd­ko­ści i
ogrom­na szcze­li­na to zwia­stun nowej ery…


Nowej, która prowadzi do jeszcze głębszych podziałów.

i tak, tu - Stop. Klatka.

Ukłony za wiersz i refleksję dalej niż koniec własnego nosa.

Pozdrawiam, z.
Jaga dnia 14.06.2018 23:56
Cytat:
Zie­mia, życie, matka nie-okrą­głe słowo, toczy się. Kręci. Krzą­ta. W naj­skryt­szych za­kąt­kach we­wnętrz­ne współ­brz­mie­nia pod skórą.

To jest pięknie ujęte.
Esy Floresy dnia 15.06.2018 00:24
Zolu,

ja nieustająco pozostaję pod wrażeniem Twoich wierszy, tych spoza końca własnego nosa, tym bardziej Twój komentarz dla mnie cenny. Tak, szarpie mną to, co się wokół nas dzieje, stąd i taka liryka. Wyjęłaś clue z tekstu, a pointa miała być ostrzeżeniem, ale czy wystarczającym? Boję się, że tej machiny nic już nie zatrzyma.

Jago,

skoro zwrócił uwagę, w dodatku znalazłaś sobie fragment, który szczególnie ujął, to mi jest niezwykle miło.

Dziękuję, Dziewczyny, za słowa.

Pozdrowienia.
ajw dnia 15.06.2018 18:59 Ocena: Świetne!
To nie wiek, to umiejętność łączenia słów.
al-szamanka dnia 16.06.2018 11:53 Ocena: Świetne!
Podoba mi się rytm wiersza.
Taki, na ostatnim wydechu, niejako skandowany.
Podkreśla to wyjątkowo znaczenie i wagę nie tylko treści, ale i poszczególnych słów.
Robi wrażenie.

Pozdrawiam serdecznie :)
Esy Floresy dnia 17.06.2018 22:17
Ajw, uff ;)

Al-szamanko,

bardzo się cieszę, że zwróciłaś uwagę na rytm i słusznie dopatrzyłaś się jego roli w tekście. Fajnie, gdy to również jest dostrzegalne, dziękuję.

Pozdrowienia.
Abi-syn dnia 18.06.2018 17:31
komentarz wcięło, nie pierwszy raz, poprzedni był dosadny, rozbudowany, zdecydowanie na TAK, dostrzegający jakoweś "anse" między starym a nowym n- (ja tu na krótko w ostatnim czasie), co do walorów warsztatowych, precyzyjne wykorzystanie orzeczenia, próbowałem czytać bez interpunkcji, wiersz da się w ten sposób ale odległy od podanego przez Autorkę .

tle mój ulubiony Therry doprawia i dodaje smaku.
Esy Floresy dnia 18.06.2018 18:49
Abi,

żałuję, że wcięło poprzedni komentarz, nie wiem co za chochlik to sprawił. Niemniej miło mi widzieć Ciebie, po latach, tym bardziej, że z dobrym słowem dla tekstu. I, dzięki za dostrzeżenie Therrego! - też go uwielbiam :)

Pozdrowienia.
wodniczka dnia 01.08.2018 18:49
ta końcówka cosik mi nie leży.
Dla mnie
stop.
klatka.
Przeginam?
:).
Pozdrawiam
Esy Floresy dnia 01.08.2018 21:34
Wodniczko,

dziękuję za wgląd.

Pozdrowienia.
kubarozpruwacz dnia 12.08.2018 14:23
Bardzo mi się podoba ten wiersz, szczególnie pierwsza strofa, jest fajna gra słów, z korzyścią dla wiersza byłoby zakończenie na tym fragmencie na "dzieli się na części" ewentualnie można po tym dodać efektowne, "stop.klatka" ale i tak jest to ciekawy i żywy utwór.
Esy Floresy dnia 12.08.2018 16:53
Kubarozpruwacz,

prawem odbiorcy jest współtworzenie, więc czytaj sobie końcówkę na swój własny sposób. Mnie cieszą ślady widzialne pod tekstem, dziękuję.

Pozdrowienia.
Tomasz Kucina dnia 20.01.2019 22:43
Pozwoliłem sobie uaktywnić wolę fantazji, i umocowałem twoją wolność po prostu – w słowie. Bo skoro jesteś poetką, to pewnie najbardziej powinno ci zależeć i na pewno zależy właśnie na wolności słowa.


Cytat:
we­wnętrz­ne współ­brz­mie­nia pod skórą. Mro­wią,



to trafne obrazowanie wolności i jednocześnie ludzkiej potrzeby komunikacji
w dodatku:


Cytat:
W naj­skryt­szych za­kąt­kach



okazuje się, że te zakątki bardzo ciekawie


Cytat:
za­lud­nia­ją prze­strzeń na metr kwa­dra­to­wy




na metr kwadratowy - co wskazuje, że jest to komunikatywność w rodzinie, w mieszkaniach żyją ludzie spokrewnieni.
Mają prawo do wolności poglądów, obyczajów, myśli, i samej liberalizacji słowa, ale rozumiem, że głównie przemawia przez ciebie utylitarna potrzeba porozumienia pokoleniowego. Więc sumiennie.


Cytat:
Nie tylko Afry­ka pęka, dzie­li się na czę­ści



teraz wzorowo używasz porównań, ze szczelin tektonicznych przechodząc do: Dwóch prędkości w rozwoju Europy, bo:

Cytat:
ogromna szczelina to zwiastun nowej ery


Epilog:

Cytat:
Prze­gi­nam? Stop. Klat­ka




zatem zamierzona i przemyślana dwuznaczność, gdzie -stopklatka – jest jakby troską o poniechanie wszelkich podziałów w Eu, próbą zatrzymania tego kadru- a stop i klatka - są normą nakazu i przestrogą w budowaniu wszelkich podziałów – również podziałów – w dostępie do wolności słowa. np. ACTA2

Mnóstwo tu - u Ciebie - filozoficznych konstatacji. Gratuluję. Zazdroszczę, dobry wiersz.


Finezyjne nawiązanie w tytule - do serii filmów Krzysztofa Kieślowskiego.
Pzdr.
Esy Floresy dnia 20.01.2019 23:20
Tomku, piękne Twoje czytanie i jakże zbieżne z zamysłem moim. Dziękuję, że zechciałeś się nim ze mną podzielić, tym bardziej, że odkurzyłeś tekst, z mojego stryszku, o którym nieco zapomniałam, a przecież nadal taki na aktualny.

Pozdrowienia.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/03/2024 19:06
Pliszko, wprawdzie posłużyłaś się skrótami myślowymi, ale… »
Jacek Londyn
18/03/2024 18:15
Trening czyni mistrza. Kolejna okazja, tym razem… »
valeria
18/03/2024 11:41
Piękne, już bielonych rzeczy nie spotykam już:) chyba w… »
mede_a
18/03/2024 10:45
Jak ja kocham te Twoje maluchy! Ajw- poezji pełna - pisz,… »
Kazjuno
17/03/2024 22:58
Ja miałem skojarzenie erotyczne, podobne do Mike 17. Jako… »
Kazjuno
17/03/2024 22:45
Co do Huty masz rację. To poniemiecka huta do końca wojny… »
ajw
17/03/2024 21:52
Zbysiu - piękne miałeś skojarzenia :) »
ajw
17/03/2024 21:50
Tak, to zdecydowanie wiersz na pożegnanie. Na szczęście nie… »
Gabriel G.
17/03/2024 19:52
Nie ukrywam czekam na kontynuację. To się pewnie za trzy -… »
Kazjuno
17/03/2024 16:40
Dzięki Gabrielu za krzepiący mnie komentarz. Piszę,… »
valeria
17/03/2024 15:17
Gotowanie to łatwizna, tylko chęci potrzebne :) »
Gabriel G.
17/03/2024 12:46
Kazjuno Jestem świeżo po lekturze wszystkich trzech części.… »
Jacek Londyn
17/03/2024 10:31
Proszę o chwilę cierpliwości. Zanim odpowiem na komentarze,… »
Kazjuno
17/03/2024 04:17
Czekamy z Optymilianem, ciekawi twojego odniesienia się do… »
Jacek Londyn
16/03/2024 12:26
Drodzy Koledzy po piórze. Dziękuję za komentarze. Jest mi… »
ShoutBox
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:43
  • Nie poezją ja, a prozaiczną prozą teraz, bo precyzję lubię: nie komentarzem, a wpisem w/na shoutboxie zaczęłam, a jak skończę, to nie potomni, a los lub inna siła zdecyduje/oceni.
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:32
  • Pliszko - nie! Dość milczenia! Dopóki żyjemy! A po nas krzyczeć będą "słowa", na karcie, na murze...
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:28
  • To, jak skończysz pozwól, że ocenią potomni. Zaczęłaś komentarzem... pozwól/daj nam możliwość byśmy i Ciebie komentowali - jedno "słowo", póżniej strofy...
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:20
  • ech, Zbigniew Szczypek, fajnie wszystko, wróżba jest, choć niedokończona, ale z tego, co pamiętam, to Makbet dobrze nie kończy ;)
  • pliszka
  • 05/03/2024 22:58
  • A reszta jest milczeniem...
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty