poranne myśli - wodniczka
Poezja » Wiersze » poranne myśli
A A A

nie myśl, że czarne jest zawsze
białe i że świat kręci się wokół własnej
myśli, gdy patrzysz w niebo on widzi
gwiazdy - ty półksiężyc o poranku
na śniadaniowym talerzu.

rosa kapie 
z prysznica. 

radio wygrywa
trele.

wyglądasz przez okno, mając niedomknięte
teorie. papierowe statki, potopione w dzieciństwie,
dziś wydają się przepływać po błękitnym horyzoncie.

nie pada. bo jasno
uśmiechasz się do niego.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wodniczka · dnia 06.08.2018 20:01 · Czytań: 942 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 15
Komentarze
mariaczekanska dnia 06.08.2018 20:28
Cytat:
rosa kapie z prysz­ni­ca. radio wy­gry­watrele.


Zdecydowanie mój ulubiony fragment. Choć "niedomknięte teorie" są niezwykle nietuzinkowe. Puenta zatrzymuje, dzięki czemu wiersz pozostaje w pamięci. I mam nadzieję, że pozostanie na dłużej. :)
wodniczka dnia 06.08.2018 21:49
Witaj mariaczekanska
Cieszy mnie tak pozytywny obiór wiersza :). Dziękuję i pozdrawiam nietuzinkowo ;).
Gramofon dnia 06.08.2018 22:20
Niedomknięte teorie rządzą. Z resztą takie są najlepsze i jedyne słuszne, bo zawsze warto poszerzać pewne rzeczy a po zamknięciu trudno o to.
wodniczka dnia 06.08.2018 22:30
Gramofon-masz rację:). Może dlatego tyle pytań bez odpowiedzi;)
przyszycguzik dnia 10.08.2018 11:05
Wiersz, jakich wiele - obrazek z codzienności ze szczyptą refleksji w sosie własnym ze smutku. Jest w tym sensowna komplikacja i nieoczywistość. Dobrze, że się kończy uśmiechem. Czy nie lepiej byłoby, gdyby wyraźnie z tego wiersza wyrastało pokrzepienie?
wodniczka dnia 10.08.2018 18:29
Witaj przyszycguzik :)
Myślałam, że pokrzepienie jest wyraźne. Jednak mogę zgodzić się z tym, że jednak nie jest:). Pozdrawiam
Milena1 dnia 10.08.2018 19:42
Niestety, jestem na nie.
Rozumiem wiersz jako potok myśli, nieskładnych pourywanych, ale dla mnie każda z nich powinna zawierać jakiś w miarę logiczny sens, skoro to wiersz i przekaz dla czytelnika.
Co np. ma oznaczać myśl czy „ nie myśl, ze czarne jest zawsze białe „
albo
„gdy patrzysz w niebo on widzi
gwiazdy - ty półksiężyc o poranku
na śniadaniowym talerzu.”
Nic to mi nie mówi, nie trafia do mnie, zbyt hermetyczne. Albo nie kojarzę.
Ostatnia strofa przed puentą jest spoko, coś z tego można wyciągnąć.
Pozdr.
Pozdr.
wodniczka dnia 10.08.2018 23:11
Milena1 a od kiedy wiersz ma wskazywać jednoznaczną przestrzeń literacką?
To może Ci pomogę - w rozumieniu - czytając wers 'nie myśl, że czarne jest zawsze...'' i co dopowiesz? Czarne? W myśl powiedzenia. A tutaj nie - jest odwrócona logika - schemat myślenia - bo dlaczego to ma być prawdą? Bo może czarne jest zawsze czarne - tylko chcemy coś wybielać i przez swoją własną interpretację usprawiedliwiać coś.

on widzi gwiazdy - nie ma jednoznaczności - nawiązanie do puenty. Może to być świat - który jest umiejscowiony we wszechświecie - a dla nas zwykłych szaraczków którzy nie rozumieją wszechświata zrozumiały jedynie jest półksiężyc - a on jest metaforą przyziemności. Może to być on - jako Bóg albo drugi człowiek, który jest naszym przeciwieństwem. Do tego nawiązuje końcówka wiersza - Bóg uśmiechający się do nas albo zwyczajnie człowiek. Połączenie dwóch wymiarów Bóg- człowiek i my we wszechświecie. Z papierowymi marzeniami z dzieciństwa, które nam ciągle towarzyszą - do końca życia - gdzieś w dorosłym czasie - myślimy o marzeniach z dzieciństwa, które zawsze nam towarzyszą - tylko teraz inaczej.

Zatem wiersz ma trzy wymiary - człowiek-człowiek, człowiek- wszechświat, człowiek-Bóg. Również jest spotkaniem się wolności umysły z teoriami, które są jak niedomknięte okna,

Pozdrawiam:)
Milena1 dnia 10.08.2018 23:43
Wodniczko, przecież nie napisałam w komentarzu, że „ wiersz ma wskazywać jednoznaczną przestrzeń literacką”
O dżisas :) nic dziwnego, że nie zrozumiałam Twojego wiersza, a przynajmniej pierwszej jej części, bo po Twoim tłumaczeniu, wiem jeszcze mniej.
Wybacz ale pokrętna logika, ze „czarne jest zawsze białe - dalej nie wiem o co chodzi.
Natomiast półksiężyc na talerzu to metafora przyziemności? Dziewczyno, to zawsze był symbol Islamu, Turcji, wystarczy wspomnieć „ Trylogię „
Być może, ze chciałaś zawrzeć w wierszu te 3 wymiary, tego nie neguję, ja tego jednak nie odczytałam. Nie potrafiłam wejść w głębię Twojego umysłu.
Pozdr.
Ania_Basnik dnia 11.08.2018 08:28
wodniczko bardzo podoba mi się Twój wiersz. Wspaniałe refleksje przy śniadaniu, a ten fragment uważam że jest najlepszy!
Cytat:
że świat kręci się wokół wła­sneji
myśli

zaczynasz fajną myślą
tylko może, aby nie było jednoznacznie dałabym tak:
Cytat:
nie myśl, że czar­ne jest za­wsze
takie i że świat kręci się wokół wła­snej
myśli, gdy pa­trzysz w niebo
on widzi gwiaz­dy - ty pół­księ­życ o po­ran­ku
na śnia­da­nio­wym ta­le­rzu.

to propozycja, bo słowo"białe" tam nie pasuje, oczywistym jest "czarne", ale byłoby moze zbyt banalne? Przemyśl :)
wodniczka dnia 11.08.2018 20:31
Milena1-mnie Islam nie interesuje, bo jestem Katoliczką:).
Ogólnie nie wiem, co Ci już napisać - po prostu moje wiersze nie trafiają do Ciebie - masz inny gust i lubisz inne i masz prawo:). Ale dziękuję za odwiedzinki!
Ania_Basnik - cieszę się, że wiersz się spodobał:). Bardzo dziękuję za odwiedzinki i miłe słowo! Pozdrawiam!
Hubert Z dnia 17.08.2018 12:55 Ocena: Świetne!
Witaj Wodniczko
Cudowny wiersz i muszę przyznać, że i na mnie największe wrażenie zrobiły
Cytat:
nie­do­mknię­te teo­rie

pozdrawiam ciepło. :)
wodniczka dnia 17.08.2018 20:22
Witaj Hubercie Z
Cieszę się, że zaglądnąłeś, i że się spodobało :). Również pozdrawiam ciepło!
Kushi dnia 20.08.2018 21:31 Ocena: Świetne!
Wiersz czyta się z niesamowitą lekkością a tytuł idealnie pasuje do obrazu jaki nam przedstawiłaś:) Widać, że lubisz bawić się metaforami, które wychodzą Ci idealnie Wodniczko:)
Wiersz aż pachnie opisanym przez Ciebie porankiem:)
Pozdrawiam serdecznie :):)
wodniczka dnia 20.08.2018 22:40
Kushi - jak miło!:)
Dobrze Ciebie widzieć pod wierszem po tak długim czasie :).
Super, że jesteś :).
Pozdrawiam i dziękuję za miłe odwiedzinki!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty