wesoła okładka - BeNeK
Poezja » Wiersze » wesoła okładka
A A A

 

coraz rzadziej zdarzają się
czerwone kartki w kalendarzu
zebrany kurz na aparacie
odlicza do kolejnej rocznicy
w albumie na zdjęcia niewywołane
zaczyna brakować miejsca
 
przez okno wygląda tylko kot
obserwując zmarznięte sikorki
i zatartą granicę jesienno-zimową

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
BeNeK · dnia 26.12.2018 19:54 · Czytań: 348 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 8
Komentarze
mike17 dnia 27.12.2018 17:25 Ocena: Świetne!
Kolejny smutny wiersz, jaki dziś czytam.
Tu także czuć ból i przemijanie.
"Niewywołane zdjęcie" znaczy bolesny ślad.

Zimny ten wiersz, Benku, jak zima, jak odchodzenie...

Czuć tu coś, co już nie wróci.
Pozostawi po sobie pustkę i smutek.
Stan, na który nie ma słów.
BeNeK dnia 28.12.2018 13:49
Mike, bardzo mi miło z powodu twojej wizyty, cieszy mnie, że wywołałem u ciebie emocje :)
Berele dnia 29.12.2018 19:59
Miałbym jednak uwagi do wiersza.

Cytat:
czer­wo­ne kart­ki w ka­len­da­rzu
:no:
Nie rozumiem tej figury "czerwone kartki". Czy chodzi o jakieś kary od losu? Ale czemu ich mniej? Może zbyt "normalnie", ale wolałbym "czerwone cyfry"

Cytat:
ze­bra­ny kurz na apa­ra­cie
:no:
Brzmi jakoś eksperymentalnie. "Zakurzony aparat" to wiadomo, ale kurz zebrany? Poza tym kurz w kontekście aparatu to dosyć newralgiczny temat, jeśli chodzi o układ optyczny. Kiedy więc chcemy tylko powiedzieć, że aparatu długo nie używano, może nie budźmy demona? ;)

Cytat:
ze­bra­ny kurz na apa­ra­cie od­li­cza do ko­lej­nej rocz­ni­cy
:no:
Osobiście 3mam się zasady, że lepiej nie nadużywać personifikacji. W mej wyobraźni automatycznie tworzą się oczka i buźki na uosabianych przedmiotach i robi się infantylnie.

Cytat:
przez okno wy­glą­da tylko kot
:no:
Czemu kot tylko? W tv leci mecz reprezentacji?

Wiersz ma udane zakończenie, które na szczęście pozwala przymknąć oko na niedociągnięcia. :yes:
BeNeK dnia 29.12.2018 20:08
W każdym kalendarzu naściennym ważne wydarzenia, jak święta, są zaznaczone czerwonym kolorem. Czerwone kartki w tym wierszu oznaczają ważne chwile dla związku, których jest po prostu coraz mniej. Natomiast czerwone cyfry, tak jak proponujesz nie wywołują konotacji upływającego czasu.
Nie uważam, żeby zebrany kurz na przedmiocie był zabiegiem eksperymentalnym :) ale to tylko moje zdanie.
Wyglądanie za okno oznacza spoglądanie w przyszłość.
Oczywiście twoje uwagi wezmę sobie do serca i pod uwagę przy korekcie wiersza, której nie wykluczam :)
Dziękuję za czytanie :)
kamyczek dnia 29.12.2018 22:58
Ciekawy treściowo wiersz, podoba mi się.

Zaintrygował mnie tytuł, dlaczego akurat wesoła okładka? Sugeruje radość, a tu, w wierszu, smutek, zgorzknienie, rozczarowanie (życiem?), radości zaś jak na lekarstwo. Ale to wcale nie jest zarzut, wręcz przeciwnie - jest słodko-gorzko, jak w życiu.

Cytat:
coraz rza­dziej zda­rza­ją się
czer­wo­ne kart­ki w ka­len­da­rzu
- tu trochę przeszkadzają mi czerwone kartki
napisałabym raczej: dni znaczone na czerwono w kalendarzu. Ale to Twój wiersz i do niczego nie namawiam, Ty decydujesz o ewentualnych poprawkach.

Pozdrawiam.
czarnanna dnia 29.12.2018 23:17
Cytat:
coraz rza­dziej zda­rza­ją sięczer­wo­ne kart­ki w ka­len­da­rzu
- ten fragment podoba mi się najbardziej. Ostatnio coraz częściej myślę właśnie o tym, że życie ucieka jakoś między palcami. Mało się cieszymy. Mało świętujemy. Prawie wszystko (dzięki Bogu nie wszystko staje się byle jakie. W moim skromnym życiu, próbuję właśnie coś z tym zrobić. Nie zawsze wychodzi, ale przynamniej mam świadomość tego, że te kartki o których wspominasz nadają pewnym chwilą magiczną wyjątkowość.
Kolejne fragmenty dopełniają tylko tą myśl. Nie mamy czasu na uporządkowanie wspomnień. Nie mamy czasu na chwilę refleksji. Nawet relacje rodzinne i przyjaźnie nie są już takie jak kiedyś. Przynajmniej ja to tak odczytuję.

Wiersz naprawdę do mnie trafia. Mocno przypadł mi do gustu. Gratuluję pomysłu i wykonania.


Pozdrawiam serdecznie,

Czarna
Jan dnia 30.12.2018 00:06
Myślę, że metafora z czerwonymi kartkami kalendarza jest nietrafiona. Czerwonych kartek w kalendarzu, tych odgórnie wyznaczonych, jest coraz więcej, takie mam wrażenie.:) Dodatkowych wolnych dni, różnych świąt państwowych i religijnych raczej przybywa.:) Problem z radosnym świętowaniem jest gdzie indziej, nie w ilości.
Może chodzi ci o kartki w kalendarzu, które sam oznaczasz czerwonym flamastrem. Liczba takich kartek też wcale nie musi maleć. Rodzą się przecież dzieci, dzieci naszych dzieci, pojawiają się nowi ludzie, znajomi, przyjaciele. Oczywiście, umierają najbliżsi, nasza nekropolia zaludnia się, ale to nie znaczy, że kartka (ze śmiercią) jest w kalendarzu bez znaczenia i oznaczenia. Bywa tak, że nie zawsze rocznica śmierci jest powodem do spotkania. Tak bywa, ale często do takich spotkań dochodzi. „Odkurzone” aparaty rejestrują nasze gesty, miny i blaski w oczach. Odkurzone zapisałem w cudzysłowie, bo dzisiaj raczej na telefonie (z aparatem) kurz nie jest w stanie osiąść. Za to siąść może bateria.:) Ten „zebrany kurz” traktowany jako miernik albo licznik dni, też wzbudza we mnie mieszane odczucia.

Zwrotka z kotem i zatartą granicą jesienno-zimową dość banalnie zabrzmiała. Czy coś by się zmieniło, gdyby – oprócz kota – przez okno wyglądał bohater wiersza? Czy wtedy „wesoła okładka” wskazałaby na jakąś wesołość i optymizm wewnątrz? Nie sądzę. Trochę sztucznie jest wywołany ten oksymoron – tytuł w zderzeniu z zasępieniem w treści wiersza.

Ja wykorzystałbym watek niewywołanych zdjęć w „pustym” albumie. Z powodu marazmu, braku aktywności peela, z powodu nieodbytych spotkań, na których aparaty pracowałyby pełną parą, opasły album przepełnia się niewykonanymi i niewywołanymi zdjęciami. Pustka wypełnia nie tylko coś, co pozornie ma wesołą oprawę, ale wypełnia również peela.
BeNeK dnia 30.12.2018 11:19
Witam wszystkich, cieszę się na taki oddźwięk na mój wiersz. Ku mojemu zaskoczeniu każdy coś o tych czerwonych kartkach napisał. Dziękuję wszystkim za miłe słowa, a jeszcze bardziej za uwagi. Cenię każdą uwagę i nad każdą się pochylę :) wiersz napisałem już jakiś czas temu i teraz przypadkiem go znalazłem. Nie ukrywam, że zdaję sobie sprawy iż doskonały on nie jest :D poprawki nastąpią, gdy wiersz swoje odleży, coby na szybko nie ingerować w tekst. Jeszcze raz dziękuję bardzo serdecznie za pochylenie się nad moim wierszem :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:63
Najnowszy:pica-pioa