Wszystko jest natchnieniem - Blanche
Poezja » Wiersze » Wszystko jest natchnieniem
A A A

Wszystko jest natchnieniem - kwiaty, drzewa, ziemia,
w każdym czynie, słowie, jest ukryte piękno.
Myśli tworzą wiersze, zrodzone w westchnieniach,
jak kwiat, który wschodzi, kiedy pąki pękną.

Spragniony jak kania, która dżdżu pożąda,
podnoszę pergamin, pióro dzierżąc w dłoni.
Wtapiam myśli w papier, przelane jak woda,
dzięki którym kiedyś niejeden mnie wspomni.

Nie dla sławy piszę, daleka mi gloria,
to jak chleb powszedni - już tego nie zmienię.
Szukam przeznaczenia, więc często spoglądam
poza to, co widzę - wszystko jest natchnieniem.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Blanche · dnia 01.02.2019 06:48 · Czytań: 248 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 21
Komentarze
Kobra dnia 01.02.2019 08:34 Ocena: Bardzo dobre
:)
Cytat:
wszyst­ko jest na­tchnie­niem
Blanche dnia 01.02.2019 09:16
:)
Kushi dnia 01.02.2019 12:40 Ocena: Świetne!
Rozmarzyłam się przy Twoim wierszu:)
Pięknie malujesz słowem, tyle w nim lekkości, takiej zwykłej zadumy nad pięknem... no właśnie, u Ciebie niby zwykłej, a jednak niezwykłej:)
Widzę ten wiersz jak obraz, pięknie namalowany obraz:)
I tak wiele w nim poetyckich smaczków, choćby
Cytat:
Wszyst­ko jest na­tchnie­niem - kwia­ty, drze­wa, zie­mia,
w każ­dym czy­nie, sło­wie, jest ukry­te pięk­no.
Myśli two­rzą wier­sze, zro­dzo­ne w wes­tchnie­niach,
jak kwiat, który wscho­dzi, kiedy pąki pękną
- cudne to jest:)
Podoba się bardzo, pozdrawiam uśmiechem :)
pociengiel dnia 01.02.2019 12:46
Honoratka z Czterech pancernych i psa - ta dopiero miała gorąc w sobie.
Blanche dnia 01.02.2019 13:05
Hehe, kushi, dzięki i zapraszam częściej :p
pociengiel uwielbiam twoje komentarze :)
AntoniGrycuk dnia 02.02.2019 06:04
Wiersz mi się podoba, choć na mój gust, pewnie byle jaki (hihihi), niektóre rymy są ciut zbyt odległe, czy jak to tam zwał.
Zgodziłbym się z treścią pod jednym warunkiem: że umiemy patrzeć na cierpienie jak na coś pięknego. Bo nie każdy to potrafi; wystarczy włączyć facebooka i przelecieć posty z ostatnich kilku dni.
Cytat:
Wszyst­ko jest na­tchnie­niem - kwia­ty, drze­wa, zie­mia,
w każ­dym czy­nie, sło­wie, jest ukry­te pięk­no.


Pozdrawiam.
Blanche dnia 02.02.2019 10:08
Świta racja. Dzięki za poczytanie :)
Arkady dnia 02.02.2019 16:02 Ocena: Świetne!
Wszystko jest natchnieniem... sama prawda i to jak pięknie ozdobiona.
Pozdrawiam
Vanillivi dnia 03.02.2019 16:20
Ja przyznam szczerze, mam dużo mniej pozytywne odczucia po przeczytaniu tego wiersza niż większość komentujących. Nie chcę przez to powiedzieć, że jest bardzo zły - sprawnie wypełniasz pewien klasyczny schemat, w tym kontekście Twój wiersz jest dopracowany. Jednocześnie - kompletnie nie ma tu nic od Ciebie, jest zbiór dość zużytych fraz.
Podobnych wierszy są tysiące, w tym widzę jedynie powtórzenie tego, co tysiące razy pojawiało się przez ostatnie 200-300 lat, nic nowego, Twojego, godnego zapamiętania. Szanując klasyczne formy, zachęcam jednak do rozwijania świadomości, jak poezja się rozwijała w ciągu dekad i poszukiwania własnego, oryginalnego stylu.

Pozdrawiam serdecznie
Blanche dnia 04.02.2019 07:21
Dziękuję Vanilivi za obiektywną ocenę.
Na pewno skorzystam z uwag, jednak jestem gryzipiórkiem dawnego pokolenia i mam już swój styl - po co szukać. Ma prawo się nie podobać - ilu odbiorców, tyle gustów, a o tym nie będę dyskutował :) .
Ja nie przepadam za białymi, czy neologizmami - które dla mnie nic nie wnoszą. Za to lubię czasami użyć staropolskich zwrotów, co dla Ciebie będzie złem totalnym, a dla mnie i wielu innych czytających będzie miało swój urok.
Masz rację - 2000 innych wierszy jest na to samo kopyto. Ale tak było, jest i będzie. Nieważne, ile razy temat się porusza, ważne w jaki sposób.
Jeszcze raz dziękuję.
Nalka31 dnia 04.02.2019 09:35
Może i podana w wierszu prawda oczywista, wiersz płynie lekko i równo. Ładne ma rymy odległe, co dodaje mu uroku, a pierwszy i ostatni wers dają subtelną klamrę. Biorąc całokształt pod uwagę podoba się, chociaż nie powala na kolana. :)

Pozdrawiam. :)
Blanche dnia 04.02.2019 09:40
Heh, jeszcze długo nie będzie powalać :D :D Dzięki :p
Vanillivi dnia 04.02.2019 13:27
Myślę, że poezja polega na ciągłym poszukiwaniu - tylko wtedy wiersze mogą "żyć". Nie zrozum mnie źle - dostrzegam pewien subtelny urok, o którym piszą inni komentujący, uważam, że niedokładne rymy działają na jego korzyść, delikatnie zaznaczając rytm. Mój główny zarzut dotyczy faktu, że nie jest to "żywa", czerpiąca pełnymi garściami z otaczającej rzeczywistości poezja, lecz tekst, który powstał jakby przez połączenie pewnych "gotowych elementów" - fraz, które już od dawna funkcjonują w kulturze jako "poetyckie".

Jak najbardziej jestem za tym, by korzystać ze "staropolskiego słownictwa" - ale szukać dla niego odpowiedniego kontekstu, tak, jak potrafił to czynić na przykład Kaczmarski. Myślę, że autorem, który sprawnie wykorzystuje klasyczne formy, ale jednocześnie oferuje dużo świeżości w wierszach jest Jacek Dehnel. Inna sprawa, że współczesna poezja najnowsza często powraca do regularnych form, jednocześnie nadając im zupełnie nową jakość (cały nurt związany z Jurczakiem czy Pułką).

Pozdrawiam
przyszycguzik dnia 04.02.2019 21:46
Mam jak Vanillivi. Chętnie bym przeczytał pierwszą zwrotkę na przykład tak:

Cytat:

Wszystko jest natchnieniem - miłość, projekt, ziemniak,
w każdym czynie, słowie, jest ukryte piekło.
Myśli je odsłonią albo zaczną zamieniać
w kroplę magnetyczną, kiedy pąki pękną.


Albo jeszcze inaczej, ale z mniej sztampowym rekwizytorium (bo kwiaty, drzewa, ziemię lubimy oglądać w poezji dawnej, a nie obecnej).
Blanche dnia 05.02.2019 07:12
Może i macie racje :) Przemyślę na pewno :p
Nalka31 dnia 05.02.2019 08:43
Vanillivi w tej kwestii, że
Vanillivi napisała:
poezja polega na ciągłym poszukiwaniu - tylko wtedy wiersze mogą "żyć

ma rację. Poszukiwania w poezji nadają jej sens. Nie znaczy to, że każde przeciwne zdanie ma na Tobie wymuszać zmianę tekstu, chociaż czasem może on wymagać dopracowania.

To co zaproponował Przyszycguzik, akurat nie jest dobrym zamiennikiem, ale rozumiem, że to tylko przykład. Dobrze też pamiętać, że wiersz w klasycznej formie powinien zachować swój rytm, czego w propozycji kolegi brakuje. Dobór słów lub ich zamiana na siłę, też nie sprzyja odbiorowi wiersza jeśli nie idą za tym jakieś przemyślenia.

przyszycguzik napisał:
z mniej sztampowym rekwizytorium (bo kwiaty, drzewa, ziemię lubimy oglądać w poezji dawnej, a nie obecnej)


Tu akurat się nie zgodzę. Wszystko zależy od tego w jaki sposób zostaną użyte.
przyszycguzik dnia 05.02.2019 09:37
Ach, rzeczywiście zamyśliłem się na moment, i jakoś zobaczyłem w oryginale klasyczny trzynastozgłoskowiec w trzecim wierszu. Już poprawiam:

Cytat:
Wszystko jest natchnieniem - miłość, projekt, ziemniak,
w każdym czynie, słowie, jest ukryte piekło.
Myśli je odsłonią lub zaczną zamieniać
w kroplę magnetyczną, kiedy pąki pękną.


Teraz i sylabicznie, i prozodyjnie jest w zasadzie to samo, co w wersji Blanche. Są drobne różnice akcentowe. Powyższy kawałek jest oczywiście przykładem, że można inaczej, ale nie jest przykładem czegoś lepszego. Raczej to ma służyć autorowi w zobaczeniu czegoś więcej niż tylko perspektywa odsłonięta w jego wierszu.

@Nalka31 - Twoje stwierdzenie

Nalka31 napisała:
Dobór słów lub ich zamiana na siłę, też nie sprzyja odbiorowi wiersza jeśli nie idą za tym jakieś przemyślenia.


sugeruje, że w mojej zwrotce nie ma przemyślenia. Chciałbym to zdementować. Tam jest głębokie egzystencjalne przemyślenie (co nie znaczy, że twierdzę, że w propozycji Blanche przemyślenia nie było) i dyskusja z istniejącą literaturą (patrz Karin Boye).
Blanche dnia 05.02.2019 14:14
Wszyscy macie racje. Ale - jak wcześniej pisałem - każdy ma inną opinię. Ja czytając wiersze z neologizmami i nadmiernie wyszukaną - czasami na siłę - formą - średnio się z tym czuję. Są tacy, którym mój stary styl do końca nie zgrzyta, są tacy, którym się podoba. Technicznie staram się cały czas dopracowywać, ale to wymaga nie lada czasu i sumienności. Może, zani opuszczę ten łez padół uda mi się napisać coś, co zadowoli większość :) A ziemia, niebo... Ja je lubię i nigdy nie znudzi mi się o nich pisanie. Miłość też trwa od lat, a nigdy jakoś nie słyszałem o oklepanej związanej z nią tematyce :)
Wielkie dzięki za wszystkie uwagi. :) A specjalnie dla przyszycguzik napiszę coś mrocznego - choć ponoć słowo piekło też jest już oklepane :p
przyszycguzik dnia 05.02.2019 14:39
Jasne ;) a najbardziej z tego wszystkiego oklepany i mroczny jest ziemniak... :p
Miladora dnia 05.02.2019 15:09
A ja bym powiedziała, że nie wszystko jest natchnieniem, tylko może być natchnieniem. :)
I tego słowa brakuje mi w wierszu.
To oczywiście wymagałoby przerobienia na 16-zgłoskowiec, ale jednocześnie dałoby większe możliwości operowania słowami.

- Wszystko może być natchnieniem - kwiaty, drzewa, ludzie, ziemia,
w każdym czynie, słowie, myśli, bywa też ukryte piękno. -
Przy okazji pozbywasz się powtórzenia "jest".
A propos powtórzeń - masz za dużo "jaków". ;)
Cytat:
jak kwiat, który wscho­dzi, kiedy pąki pękną.
Spra­gnio­ny jak kania, która dżdżu po­żą­da,
pod­no­szę per­ga­min, pióro dzier­żąc w dłoni.
Wta­piam myśli w pa­pier, prze­la­ne jak woda,


Chociaż podzielam zdanie Vanillivi, że wiersz nie jest zbyt odkrywczy czy oryginalny, doceniam formę i wkład pracy. Dobrze jest zdawać sobie sprawę, że coś zawsze jeszcze może być lepsze. To mobilizuje.
Wtedy sporo rzeczy przychodzi wraz z czasem.

Miłego. :)
Blanche dnia 06.02.2019 07:36
Dziękuję za merytoryczne uwagi. Faktycznie powtórzenia się wdarły :p
Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
wodniczka
23/08/2019 22:26
Pierwsza część podoba się najbardziej. Ogólnie ciekawa… »
Marek Adam Grabowski
23/08/2019 19:16
Masz dobry warsztat pisarski; czyta się ciebie bardzo… »
wodniczka
23/08/2019 18:40
Pięknie. Szczególnie w połowie zatrzymał mnie na dłużej.… »
PrzemeK155J
23/08/2019 17:59
Historia jest naprawdę ciekawa. Jedna z najciekawszych, jaką… »
wodniczka
23/08/2019 16:26
Al-szamanko Tak. Masz rację. Trochę tam się nawarstwiło.… »
RafalSulikovski
23/08/2019 14:09
:-) :) :) »
RafalSulikovski
23/08/2019 14:08
:-) dziękuję Karen. Widzę, że mam jeszcze dla kogo pisać... »
Karen Lety
23/08/2019 14:04
Wiersze są trochę jak piosenki, każdy znajduje w nich coś… »
Karen Lety
23/08/2019 13:58
Świetny wiersz. Napisany przy użyciu takich słów i w taki… »
JOLA S.
23/08/2019 13:57
Dobrze się zaczyna :) Nikt, dotąd, nie skomentował tekstu.… »
Karen Lety
23/08/2019 13:52
Zgadzam się z Darcon, że drugi psychiatra mógłby zagościć na… »
RafalSulikovski
23/08/2019 11:34
:-) Dzięki! Ja dopiero jestem stale "zapowiadającym… »
MP642
23/08/2019 11:22
Jeżeli by rok '68 rozumieć wąsko, to faktycznie za… »
JOLA S.
23/08/2019 10:21
Darconie, mów dalej, proszę :) Czytanie książek to… »
Darcon
23/08/2019 07:14
Cóż, bardzo mi się podobało. Piszę cóż, gdyż po dłuższej… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 23/08/2019 16:36
  • Święte słowa!
  • JOLA S.
  • 23/08/2019 12:22
  • Powodem waśni był smok. Na początku nikt z jadących portalem nie wierzył. „Bo mało to bajek po świecie pędzi” Poczytajcie, Panowie, naszego Skuula i basta, bo życie ucieka na bzdurkach.:)
  • Kazjuno
  • 23/08/2019 07:11
  • Coś cię najwyraźniej uwiera, geniuszu, łaszący się do portalowym władz. Tak trudno ci zakończyć insektowo robaczaną połajankę?
  • Decand
  • 22/08/2019 23:25
  • "Ponoć" słowem klucz. Wszyscy czekamy więc i Ty bądź grzeczym i zaczekaj. Świat naprawdę poczeka na Twoje arcydzieła chrabąszczyku
  • Kazjuno
  • 22/08/2019 21:08
  • Ponoć czas oczekiwania to tydzień, kolego robaku. Czekam już dwa.
  • Decand
  • 22/08/2019 20:41
  • Niektórym robaczkom widać spieszy się za bardzo. A chyba powinno spieszyć się powoli, chyba tak to szło. Na pewno wszyscy wytrzymamy jeszcze na tekst jakiegokolwiek żuczka, ba!, nawet i misia
  • Kazjuno
  • 22/08/2019 18:51
  • Oj, chyba urocza red. Vanilivi z przepracowania - wszak jako jedyna jest przytłoczona nawałą prozy - przeoczyła mnie, skromnego żuczka. Ale przepraszam, może namolnie ponaglam? Pozdrawiam...
  • Dobra Cobra
  • 18/08/2019 11:24
  • [link] Pełna wersja pięknej opowieści Ponad czasem w wydaniu dźwiękowym. Interpretuje głosowo najlepszy z polskich aktorów - Jarosław Boberek, znany z wielu ról.
  • mike17
  • 15/08/2019 20:25
  • Pozdrówki z wakacji :)
  • czarnanna
  • 15/08/2019 10:14
  • To teraz ja. Zaslyszane podczas pobytu w szpitalu: Błogosławieni ci, którzy wierzą w wypis tego samego dnia
Ostatnio widziani
Gości online:23
Najnowszy:5taylore8323rb2
Wspierają nas