Wszystko jest natchnieniem - Blanche
Poezja » Wiersze » Wszystko jest natchnieniem
A A A

Wszystko jest natchnieniem - kwiaty, drzewa, ziemia,
w każdym czynie, słowie, jest ukryte piękno.
Myśli tworzą wiersze, zrodzone w westchnieniach,
jak kwiat, który wschodzi, kiedy pąki pękną.

Spragniony jak kania, która dżdżu pożąda,
podnoszę pergamin, pióro dzierżąc w dłoni.
Wtapiam myśli w papier, przelane jak woda,
dzięki którym kiedyś niejeden mnie wspomni.

Nie dla sławy piszę, daleka mi gloria,
to jak chleb powszedni - już tego nie zmienię.
Szukam przeznaczenia, więc często spoglądam
poza to, co widzę - wszystko jest natchnieniem.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Blanche · dnia 01.02.2019 06:48 · Czytań: 457 · Średnia ocena: 4,67 · Komentarzy: 21
Komentarze
Kobra dnia 01.02.2019 08:34 Ocena: Bardzo dobre
:)
Cytat:
wszyst­ko jest na­tchnie­niem
Blanche dnia 01.02.2019 09:16
:)
Kushi dnia 01.02.2019 12:40 Ocena: Świetne!
Rozmarzyłam się przy Twoim wierszu:)
Pięknie malujesz słowem, tyle w nim lekkości, takiej zwykłej zadumy nad pięknem... no właśnie, u Ciebie niby zwykłej, a jednak niezwykłej:)
Widzę ten wiersz jak obraz, pięknie namalowany obraz:)
I tak wiele w nim poetyckich smaczków, choćby
Cytat:
Wszyst­ko jest na­tchnie­niem - kwia­ty, drze­wa, zie­mia,
w każ­dym czy­nie, sło­wie, jest ukry­te pięk­no.
Myśli two­rzą wier­sze, zro­dzo­ne w wes­tchnie­niach,
jak kwiat, który wscho­dzi, kiedy pąki pękną
- cudne to jest:)
Podoba się bardzo, pozdrawiam uśmiechem :)
pociengiel dnia 01.02.2019 12:46
Honoratka z Czterech pancernych i psa - ta dopiero miała gorąc w sobie.
Blanche dnia 01.02.2019 13:05
Hehe, kushi, dzięki i zapraszam częściej :p
pociengiel uwielbiam twoje komentarze :)
Usunięty dnia 02.02.2019 06:04
Wiersz mi się podoba, choć na mój gust, pewnie byle jaki (hihihi), niektóre rymy są ciut zbyt odległe, czy jak to tam zwał.
Zgodziłbym się z treścią pod jednym warunkiem: że umiemy patrzeć na cierpienie jak na coś pięknego. Bo nie każdy to potrafi; wystarczy włączyć facebooka i przelecieć posty z ostatnich kilku dni.
Cytat:
Wszyst­ko jest na­tchnie­niem - kwia­ty, drze­wa, zie­mia,
w każ­dym czy­nie, sło­wie, jest ukry­te pięk­no.


Pozdrawiam.
Blanche dnia 02.02.2019 10:08
Świta racja. Dzięki za poczytanie :)
Arkady dnia 02.02.2019 16:02 Ocena: Świetne!
Wszystko jest natchnieniem... sama prawda i to jak pięknie ozdobiona.
Pozdrawiam
Vanillivi dnia 03.02.2019 16:20
Ja przyznam szczerze, mam dużo mniej pozytywne odczucia po przeczytaniu tego wiersza niż większość komentujących. Nie chcę przez to powiedzieć, że jest bardzo zły - sprawnie wypełniasz pewien klasyczny schemat, w tym kontekście Twój wiersz jest dopracowany. Jednocześnie - kompletnie nie ma tu nic od Ciebie, jest zbiór dość zużytych fraz.
Podobnych wierszy są tysiące, w tym widzę jedynie powtórzenie tego, co tysiące razy pojawiało się przez ostatnie 200-300 lat, nic nowego, Twojego, godnego zapamiętania. Szanując klasyczne formy, zachęcam jednak do rozwijania świadomości, jak poezja się rozwijała w ciągu dekad i poszukiwania własnego, oryginalnego stylu.

Pozdrawiam serdecznie
Blanche dnia 04.02.2019 07:21
Dziękuję Vanilivi za obiektywną ocenę.
Na pewno skorzystam z uwag, jednak jestem gryzipiórkiem dawnego pokolenia i mam już swój styl - po co szukać. Ma prawo się nie podobać - ilu odbiorców, tyle gustów, a o tym nie będę dyskutował :) .
Ja nie przepadam za białymi, czy neologizmami - które dla mnie nic nie wnoszą. Za to lubię czasami użyć staropolskich zwrotów, co dla Ciebie będzie złem totalnym, a dla mnie i wielu innych czytających będzie miało swój urok.
Masz rację - 2000 innych wierszy jest na to samo kopyto. Ale tak było, jest i będzie. Nieważne, ile razy temat się porusza, ważne w jaki sposób.
Jeszcze raz dziękuję.
Nalka31 dnia 04.02.2019 09:35
Może i podana w wierszu prawda oczywista, wiersz płynie lekko i równo. Ładne ma rymy odległe, co dodaje mu uroku, a pierwszy i ostatni wers dają subtelną klamrę. Biorąc całokształt pod uwagę podoba się, chociaż nie powala na kolana. :)

Pozdrawiam. :)
Blanche dnia 04.02.2019 09:40
Heh, jeszcze długo nie będzie powalać :D :D Dzięki :p
Vanillivi dnia 04.02.2019 13:27
Myślę, że poezja polega na ciągłym poszukiwaniu - tylko wtedy wiersze mogą "żyć". Nie zrozum mnie źle - dostrzegam pewien subtelny urok, o którym piszą inni komentujący, uważam, że niedokładne rymy działają na jego korzyść, delikatnie zaznaczając rytm. Mój główny zarzut dotyczy faktu, że nie jest to "żywa", czerpiąca pełnymi garściami z otaczającej rzeczywistości poezja, lecz tekst, który powstał jakby przez połączenie pewnych "gotowych elementów" - fraz, które już od dawna funkcjonują w kulturze jako "poetyckie".

Jak najbardziej jestem za tym, by korzystać ze "staropolskiego słownictwa" - ale szukać dla niego odpowiedniego kontekstu, tak, jak potrafił to czynić na przykład Kaczmarski. Myślę, że autorem, który sprawnie wykorzystuje klasyczne formy, ale jednocześnie oferuje dużo świeżości w wierszach jest Jacek Dehnel. Inna sprawa, że współczesna poezja najnowsza często powraca do regularnych form, jednocześnie nadając im zupełnie nową jakość (cały nurt związany z Jurczakiem czy Pułką).

Pozdrawiam
przyszycguzik dnia 04.02.2019 21:46
Mam jak Vanillivi. Chętnie bym przeczytał pierwszą zwrotkę na przykład tak:

Cytat:

Wszystko jest natchnieniem - miłość, projekt, ziemniak,
w każdym czynie, słowie, jest ukryte piekło.
Myśli je odsłonią albo zaczną zamieniać
w kroplę magnetyczną, kiedy pąki pękną.


Albo jeszcze inaczej, ale z mniej sztampowym rekwizytorium (bo kwiaty, drzewa, ziemię lubimy oglądać w poezji dawnej, a nie obecnej).
Blanche dnia 05.02.2019 07:12
Może i macie racje :) Przemyślę na pewno :p
Nalka31 dnia 05.02.2019 08:43
Vanillivi w tej kwestii, że
Vanillivi napisała:
poezja polega na ciągłym poszukiwaniu - tylko wtedy wiersze mogą "żyć

ma rację. Poszukiwania w poezji nadają jej sens. Nie znaczy to, że każde przeciwne zdanie ma na Tobie wymuszać zmianę tekstu, chociaż czasem może on wymagać dopracowania.

To co zaproponował Przyszycguzik, akurat nie jest dobrym zamiennikiem, ale rozumiem, że to tylko przykład. Dobrze też pamiętać, że wiersz w klasycznej formie powinien zachować swój rytm, czego w propozycji kolegi brakuje. Dobór słów lub ich zamiana na siłę, też nie sprzyja odbiorowi wiersza jeśli nie idą za tym jakieś przemyślenia.

przyszycguzik napisał:
z mniej sztampowym rekwizytorium (bo kwiaty, drzewa, ziemię lubimy oglądać w poezji dawnej, a nie obecnej)


Tu akurat się nie zgodzę. Wszystko zależy od tego w jaki sposób zostaną użyte.
przyszycguzik dnia 05.02.2019 09:37
Ach, rzeczywiście zamyśliłem się na moment, i jakoś zobaczyłem w oryginale klasyczny trzynastozgłoskowiec w trzecim wierszu. Już poprawiam:

Cytat:
Wszystko jest natchnieniem - miłość, projekt, ziemniak,
w każdym czynie, słowie, jest ukryte piekło.
Myśli je odsłonią lub zaczną zamieniać
w kroplę magnetyczną, kiedy pąki pękną.


Teraz i sylabicznie, i prozodyjnie jest w zasadzie to samo, co w wersji Blanche. Są drobne różnice akcentowe. Powyższy kawałek jest oczywiście przykładem, że można inaczej, ale nie jest przykładem czegoś lepszego. Raczej to ma służyć autorowi w zobaczeniu czegoś więcej niż tylko perspektywa odsłonięta w jego wierszu.

@Nalka31 - Twoje stwierdzenie

Nalka31 napisała:
Dobór słów lub ich zamiana na siłę, też nie sprzyja odbiorowi wiersza jeśli nie idą za tym jakieś przemyślenia.


sugeruje, że w mojej zwrotce nie ma przemyślenia. Chciałbym to zdementować. Tam jest głębokie egzystencjalne przemyślenie (co nie znaczy, że twierdzę, że w propozycji Blanche przemyślenia nie było) i dyskusja z istniejącą literaturą (patrz Karin Boye).
Blanche dnia 05.02.2019 14:14
Wszyscy macie racje. Ale - jak wcześniej pisałem - każdy ma inną opinię. Ja czytając wiersze z neologizmami i nadmiernie wyszukaną - czasami na siłę - formą - średnio się z tym czuję. Są tacy, którym mój stary styl do końca nie zgrzyta, są tacy, którym się podoba. Technicznie staram się cały czas dopracowywać, ale to wymaga nie lada czasu i sumienności. Może, zani opuszczę ten łez padół uda mi się napisać coś, co zadowoli większość :) A ziemia, niebo... Ja je lubię i nigdy nie znudzi mi się o nich pisanie. Miłość też trwa od lat, a nigdy jakoś nie słyszałem o oklepanej związanej z nią tematyce :)
Wielkie dzięki za wszystkie uwagi. :) A specjalnie dla przyszycguzik napiszę coś mrocznego - choć ponoć słowo piekło też jest już oklepane :p
przyszycguzik dnia 05.02.2019 14:39
Jasne ;) a najbardziej z tego wszystkiego oklepany i mroczny jest ziemniak... :p
Miladora dnia 05.02.2019 15:09
A ja bym powiedziała, że nie wszystko jest natchnieniem, tylko może być natchnieniem. :)
I tego słowa brakuje mi w wierszu.
To oczywiście wymagałoby przerobienia na 16-zgłoskowiec, ale jednocześnie dałoby większe możliwości operowania słowami.

- Wszystko może być natchnieniem - kwiaty, drzewa, ludzie, ziemia,
w każdym czynie, słowie, myśli, bywa też ukryte piękno. -
Przy okazji pozbywasz się powtórzenia "jest".
A propos powtórzeń - masz za dużo "jaków". ;)
Cytat:
jak kwiat, który wscho­dzi, kiedy pąki pękną.
Spra­gnio­ny jak kania, która dżdżu po­żą­da,
pod­no­szę per­ga­min, pióro dzier­żąc w dłoni.
Wta­piam myśli w pa­pier, prze­la­ne jak woda,


Chociaż podzielam zdanie Vanillivi, że wiersz nie jest zbyt odkrywczy czy oryginalny, doceniam formę i wkład pracy. Dobrze jest zdawać sobie sprawę, że coś zawsze jeszcze może być lepsze. To mobilizuje.
Wtedy sporo rzeczy przychodzi wraz z czasem.

Miłego. :)
Blanche dnia 06.02.2019 07:36
Dziękuję za merytoryczne uwagi. Faktycznie powtórzenia się wdarły :p
Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty