Czarna łasica  - Marek Adam Grabowski
Proza » Historie z dreszczykiem » Czarna łasica 
A A A

 

 

 

Czarownica stała nad garem i kręciła w nim wielką łyżką. 

 

-Mniam, mniam; zupa ze starych żab!-mówiła sama do siebie. - Tylko nie wiem, czy nie dolałam do niej za mało krwi pająka! 

 

Te kulinarne rozmyślania przerwał dźwięk pukania do drzwi. Odłożyła łyżkę i poszła je otworzyć. 

 

Okazało się, że przyszła głupia Jadźka. Ubrana była typowo jak na wiejską dziewuchę przystało tzn. w szarą, dziadowską kurtkę i w kalosze. 

 

-Dzień dobry pani Jędzo! - Przywitała się grzecznie. Chyba była nieco spięta. 

 

-Dzień zły głupia Jadźko!- Zaśmiała się czarownica- Wiesz, że ja zawsze wolę, żeby był zły! Ja uwielbiam zło! 

 

Głupia Jadźka spojrzała na nią zaskoczona; chyba nawet na swój sposób przestraszona.

 

-W takim razie niech będzie zły.-Poprawiła się- Czy mogę wejść na chwilę? 

 

-Jeżeli przychodzisz, żeby skorzystać z moich usługi i jesteś gotowa za nie zapłacić; to tak.- Mówiąc to czarownica zatarła ręce. Już miała przed oczyma nowe pieniądze. 

 

-Oczywiście, że jestem gotowa zapłacić.

 

-Dobra, w takim rzazie przejdźmy do konkretów.- Baba Jaga miała dość owijania w bawełnę- Co ci dolega? 

 

Głupia Jadźka nie odpowiedziała. Chyba nie miała odwagi.

 

Wiedźma spojrzała na nią szyderczo.

 

-No, nie wstydź się dziewczynko! Czy mam się sama domyślić, o co ci chodzi? 

 

Zastanawiała się chwilę, po czym powiedziała: 

 

- Już wiem. Masz kompleks, że twoja koleżanka się już dymała, a ty jeszcze nie. I chcesz, żebym przemieniła ją w krasnala ogrodowego. Nic trudnego, trzeba tylko zapłacić. 

 

- Nie, nie; pani mnie źle zrozumiała.- poprawiła ją głupia Jadźka- Ja nie chcę nikogo w nic przemieniać. Chcę tylko skorzystać z pani usług medycznych. 

Baba Jaga machnęła ręką. 

 

-Potrzebujesz leku na sraczkę? Było od razu walić prosto z mostu. Mam tu coś w sam raz dla ciebie. 

 

-Też nie to!- Głupia Jadźka aż krzyknęła.

 

-To niby co, do kurwy? Powiedź mi wreszcie, bo mam już dość tych zgadywanek! 

 

-Bo widzi pani! - Głupia Jadźka wykrztusiła to z siebie- Ja jestem strasznie blada i poszukuje na to lekarstwa.

 

Baba Jaga skrzywiłam się. 

 

-Takimi duperelami głowę mi zawracasz! Ja myślałam, że to coś poważnego. W takiej sytuacji cena będzie większa. 

 

-Kiedy mi się wydawało, że przy małym problemie, pieniądze też są małe! -Głupia Jadźka jęknęła- Poza tym jestem głupia Jadźka, a to podobnie jak Jaga. Więc myślałem, że mam szanse na zniżkę.

 

-Na nic nie licz.- Puentowała ją czarownica. 

 

Potem przybliżyła się i złapała dziewczę za policzek. 

 

-Fakt, jesteś blada jak gęś. Wiem, co ci pomoże. 

 

Potem podeszła do szafy i wyjęła z niej ciemną puszkę. 

 

-To czarna łasica. Przez miesiąc smaruj się nią codziennie przed snem, a zobaczysz efekty. Tylko pamiętaj, ja nie przyjmuję żadnych reklamacji. 

 

-Nawet bym się nie ośmieliła.- Odpowiedziała głupia Jadźka, wpatrzona w lekarstwo.

 

Po chwili jednak naszła ją niepewność. 

 

-A jeśli to prawda, co mówi ksiądz, że za kupno pani produktów można pójść do piekła? 

 

-Coś za coś. Musisz zdecydować, co jest dla ciebie ważniejsze. Życie wieczne, czy ciemniejsza cera. Nie można mieć wszystkiego.

 

-Chyba cera.- Odpowiedziała. 

 

Przypuszczalnie jednak ciągle była niepewna, gdyż zapytała: 

 

-Ale to nie prawda, że w piekle trzeba pić smołę? 

 

Czarownica odburknęła: 

 

-Nie mam zielonego pojęcia! Ja tam pójdę dopiero po śmierci! Bierz i płać; albo spierdalaj! 

 

Nie było już sensu o nic pytać. Dziewczyna zapłaciła i wyszła. Mimo tego, że została bardzo ozięble potraktowana, to właściwie była szczęśliwa. Już za miesiąc jej problem miał się skończyć. 

 

Tym czasem czarownica wróciła do gara. 

 

-Popieprzona smarkula. Tylko mi dupę zawraca swoimi wyimaginowanymi problemami. No, ale przynajmniej wycisnęłam od niej sporą sumkę pieniędzy. Na, ale z tego wszystkiego zapomniałam, czy już dolałam do mojej zupy moczu nietoperza. 

 

Mijał dzień za dniem. Głupia Jadźka w pełni stosowała się do zaleceń czarownicy. Nie mogła się już doczekać efektów, które miały przyjść. Jednak musiała być cierpliwa. W końcu minął miesiąc. Głupia Jadźka obudziła się w świetnym humorze. Przyszła pora zobaczyć efekty. Od razu zeskoczyła z łóżka i pobiegła do lustra. Gdy się zobaczyła krzyknęła:

 

-Mamusiu! 

 

Po chwili jej matka przyszła.

 

-Co się stało dziecinko? -zapytała. 

 

Po tych słowach zdębiała. W pokoju jej córki stała Murzynka. 

 

 

                                                                     Marek Adam Garbowski 

                                                                        Warszawa 2018 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Marek Adam Grabowski · dnia 25.03.2019 10:46 · Czytań: 966 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 7
Komentarze
Kemilk dnia 25.03.2019 17:51
Chyba to raczej humoreska i całkiem zabawna, o lekkim języku.

Cytat:
-Do­bra, w takim rza­zie przejdź­my do kon­kre­tów.-

"razie"

Cytat:
-Na­wet bym się nie ośmie­li­ła.- Od­po­wie­dzia­ła

bez kropki i odpowiedziała z małej. Poniżej podobnie.

W dialogach powinna być stosowana półpauza (ctrl i minus na klawiaturze numerycznej)

pozdrawiam
szalonaromantyczna511 dnia 26.03.2019 15:32 Ocena: Bardzo dobre
Powiem ci, że na pewno ten tekst wymaga doszlifowania (może więcej opisu, sposób zapisywania dialogów itp.). Mimo tego, bardzo mnie rozśmieszył lekką formą i fajnymi tekstami ;) Idealny na rozluźnienie :D
Marek Adam Grabowski dnia 27.03.2019 08:30
Dziękuję za obydwa komentarze. Jak znajdę czas to poprawię błędy. Generalnie seria "Wieś Kości Wielkie" to w zamiarze miał być czarnych humor, więc trudno to jednoznacznie zakwalifikować.

Pozdrawiam
Usunięty dnia 27.03.2019 12:57
Całkiem zabawny, inny niż Twoje wszystkie, tekst. Fajnie się czytało, z lekkością. Tylko końcówka osłabiająca. Czego innego bym się spodziewał. Nie wiem, jakiejś bomby albo coś.

Pozdrawiam.
Marek Adam Grabowski dnia 27.03.2019 13:37
Dzięki Antoni. Myślałem, że właśnie tutaj finał jest bombą.

Pozdrawiam
Ten_Smiertelny dnia 06.02.2020 15:48 Ocena: Świetne!
Sympatyczna literatura. Ciężko coś o niej powiedzieć, albo skomentować. Cały czas mnie zaskakiwałeś i nie mogłem przewidzieć co się stanie. Koniec faktycznie powinien być bombą. Mnie faktycznie zaskoczył, ale nie aż tak bardzo jakbym tego pragnął. Ostatecznie problem mam taki, że nie widzę większego sensu w tym opowiadanku. Z drugiej strony…

Czy interpretacja, że ci którzy którzy skupiają się na życiu doczesnym i własnym wyglądzie, wybierają „cerę, zamiast życia wiecznego”, jest zbyt naciągana?

Cytat:
-Coś za coś. Musisz zdecydować, co jest dla ciebie ważniejsze. Życie wieczne, czy ciemniejsza cera. Nie można mieć wszystkiego.

-Chyba cera.- Odpowiedziała.

To najbardziej zaskakujący i najlepszy fragment. Genialne!

Odczytuję więc tekst jako nawoływanie do opamiętania.

Pozdrawiam serdecznie,
Ten Śmiertelny
Marek Adam Grabowski dnia 06.02.2020 16:57
Dziękuję. Bardzo miły komentarz. Interpretacja jest słuszna.

Pozdrawiam!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/03/2024 19:06
Pliszko, wprawdzie posłużyłaś się skrótami myślowymi, ale… »
Jacek Londyn
18/03/2024 18:15
Trening czyni mistrza. Kolejna okazja, tym razem… »
valeria
18/03/2024 11:41
Piękne, już bielonych rzeczy nie spotykam już:) chyba w… »
mede_a
18/03/2024 10:45
Jak ja kocham te Twoje maluchy! Ajw- poezji pełna - pisz,… »
Kazjuno
17/03/2024 22:58
Ja miałem skojarzenie erotyczne, podobne do Mike 17. Jako… »
Kazjuno
17/03/2024 22:45
Co do Huty masz rację. To poniemiecka huta do końca wojny… »
ajw
17/03/2024 21:52
Zbysiu - piękne miałeś skojarzenia :) »
ajw
17/03/2024 21:50
Tak, to zdecydowanie wiersz na pożegnanie. Na szczęście nie… »
Gabriel G.
17/03/2024 19:52
Nie ukrywam czekam na kontynuację. To się pewnie za trzy -… »
Kazjuno
17/03/2024 16:40
Dzięki Gabrielu za krzepiący mnie komentarz. Piszę,… »
valeria
17/03/2024 15:17
Gotowanie to łatwizna, tylko chęci potrzebne :) »
Gabriel G.
17/03/2024 12:46
Kazjuno Jestem świeżo po lekturze wszystkich trzech części.… »
Jacek Londyn
17/03/2024 10:31
Proszę o chwilę cierpliwości. Zanim odpowiem na komentarze,… »
Kazjuno
17/03/2024 04:17
Czekamy z Optymilianem, ciekawi twojego odniesienia się do… »
Jacek Londyn
16/03/2024 12:26
Drodzy Koledzy po piórze. Dziękuję za komentarze. Jest mi… »
ShoutBox
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:43
  • Nie poezją ja, a prozaiczną prozą teraz, bo precyzję lubię: nie komentarzem, a wpisem w/na shoutboxie zaczęłam, a jak skończę, to nie potomni, a los lub inna siła zdecyduje/oceni.
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:32
  • Pliszko - nie! Dość milczenia! Dopóki żyjemy! A po nas krzyczeć będą "słowa", na karcie, na murze...
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:28
  • To, jak skończysz pozwól, że ocenią potomni. Zaczęłaś komentarzem... pozwól/daj nam możliwość byśmy i Ciebie komentowali - jedno "słowo", póżniej strofy...
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:20
  • ech, Zbigniew Szczypek, fajnie wszystko, wróżba jest, choć niedokończona, ale z tego, co pamiętam, to Makbet dobrze nie kończy ;)
  • pliszka
  • 05/03/2024 22:58
  • A reszta jest milczeniem...
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty