Drogowskaz - Ten_Smiertelny
Proza » Inne » Drogowskaz
A A A

TEN ŚMIERTELNY

 

Drogowskaz

 

Dawno, dawno temu był ideał, człowiek doskonały postawiony na wysokim miejscu. Ilekroć ktoś zbłądził i nie wiedział już co jest dobre a co złe, patrzył na ten obraz – i już wiedział wszystko.

 

Nie, nie tak! Zacznijmy znowu!

 

Dawno, dawno temu był drogowskaz wyraźny, postawiony w borze, na rozstaju wielu dróg. Zbudowany był nie ze złota czy szlachetnych kamieni, lecz prostego nieheblowanego drewna, które z pozoru nie mogło budzić niczyjego podziwu. Także i kunsztu rzemieślnika, nie było po nim zrazu znać, ani widać, wcale.

 

Ludzie jednak błogosławili drogowskaz, ilekroć bowiem ktoś zbłądził i nie wiedział już dokąd iść, ten niezmiennie wskazywał mu dobrą drogę i wybawiał z opresji. A wielu było takich ludzi.

 

Byli jednak i tacy, których to złościło. Mówili bowiem: „My wciąż gubimy się i nie znamy ścieżki, a musimy się błąkać. Drogowskaz zaś zawsze w jednym miejscu stoi, kierunek wskazując na wieki, a nie widział nikt aby się kiedy zgubił czy pomylił.” I zazdrościli zawistni drogowskazowi.

 

A niektórzy mówili: „Nie jest prawdziwy, który jedną wciąż wskazuje drogę, nigdy się przy tym nie myląc. My bowiem jesteśmy prawdziwi a zawsze błądzimy, jeśliby więc był i ten prawdziwy, myliłby się jako i my.” Uznali ci zatem siebie za drogowskaz dla drogowskazu.

 

Postawiono zatem i inne słupy, i inne tabliczki. I zaroiło się na świecie od drogowskazów, tak że nikt już nie był wstanie znaleźć drogi, ani nie wiedział gdzie idzie. A gdy tak przez lata błądzono i zatarła się w ludzkiej pamięci wizja ścieżki, powiedzieli ludzie: „Kłamstwo jest! Nie ma tutaj żadnej dobrej drogi, a wszelka ludzka ścieżka pokrętna i wypaczona i nieutwierdzona, a kująca w stopy!”

 

Inni zaś rzekli: „Nie, ale każdy ma swoją drogę i swoją ścieżkę.” Ci zatem uznali, iż wszystko co wydeptały ich pięty, dobre jest.

 

A drogowskaz wciąż w dawnym miejscu stoi. Ten sam; doskonały i niezmienny na wieki.

 

Czeka aż ktoś go odnajdzie…

 

…aby wskazać mu drogę do krainy czarów.

KONIEC

 

– Nie, nie na tym koniec~! – rzekł pisarz. – Nie spocznę aż zwalę wszelki drogowskaz fałszywy i na jego miejscu postawię inny. Nie taki, który by drogę wskazywał – jeden jest bowiem drogowskaz i jedna jest droga – ale taki postawię, który by wskazywał drogowskaz prawdziwy. Kto myśli inaczej niechaj będzie przeklęty! Kto nie jest ze mną, przeciw mnie jest; kto nie zbiera ze mną, rozprasza; kto nie wskazuje kierunku, w błąd wprowadza.

 

– Na księstwo czarów, na moce duchowe i włości! niebo i ziemię pełną mocy, ja pisarz, zaklinam wszystkie drogowskazy!: stańcie na rozkaz i sądźmy się wedle kierunku! Kto nie zna drogi przeklęty jest! Kto wskazuje czego nie wie, kłamcą jest i zwodzicielem.

 

Powstała kraina czarów i jej mieszkańcy, by jednym głosem przeklinać i grozić: „Kto by miał nas w nienawiści, a nie przepowiadał co słuszne, ród jego wytracimy, żywot z ziemi zgładzimy. Dotkniemy go chorobą i niemocą, złamiemy jego laskę chleba. Niezostanie bowiem bezkarny każdy, kto by w błąd wprowadzał przechodniów. Biada kłamcom podstępnym!”

 

Słuchajcie ludzie, co mówi kraina czarów i jej mieszkańcy! Oto zbliża się wojna, nakupcie koni, przygotujcie pancerze, tarcze sadłem nasmarujcie, albowiem sprawiedliwość wystąpi z brzegów jak fala, jak tsunami zaleje, aby zgładzić wszelką nieprawość na ziemi.

 

[KONIEC]

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ten_Smiertelny · dnia 25.07.2019 11:13 · Czytań: 496 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 3
Komentarze
Marek Adam Grabowski dnia 26.07.2019 19:53
Ciekawie napisane i skłaniające do refleksji. Jeśli miałbym za coś skrytykować, to za zbytnio oczywiste i czytelne przesłanie.

Pozdrawiam

Ps. Jako dyslektyk jestem słaby w znajdywaniu błędów, ale tutaj jeden spostrzegłem. Napisałeś niebo z małej litery, a był to początek zdania.
Skuul dnia 27.07.2019 22:51 Ocena: Bardzo dobre
fajne, zaciekawiło o/ dzięki za wstawkę ;)
al-szamanka dnia 31.07.2019 22:45
Cytat:
Nie ma tutaj żad­nej do­brej drogi, a wszel­ka ludz­ka ścież­ka po­kręt­na i wy­pa­czo­na i nie­utwier­dzo­na, a ku­ją­ca w stopy!”

kłu­ją­ca
Cytat:
Nie­zo­sta­nie bo­wiem bez­kar­ny każdy, kto by w błąd wpro­wa­dzał prze­chod­niów.

Nie zostanie

Po przeczytaniu Twojego tekstu dochodzę do wniosku, że drogowskazy to prawdziwe nieszczęście ludzkości ;)
A przecież niektóre nawet lubię.

pozdrawiam :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/03/2024 19:06
Pliszko, wprawdzie posłużyłaś się skrótami myślowymi, ale… »
Jacek Londyn
18/03/2024 18:15
Trening czyni mistrza. Kolejna okazja, tym razem… »
valeria
18/03/2024 11:41
Piękne, już bielonych rzeczy nie spotykam już:) chyba w… »
mede_a
18/03/2024 10:45
Jak ja kocham te Twoje maluchy! Ajw- poezji pełna - pisz,… »
Kazjuno
17/03/2024 22:58
Ja miałem skojarzenie erotyczne, podobne do Mike 17. Jako… »
Kazjuno
17/03/2024 22:45
Co do Huty masz rację. To poniemiecka huta do końca wojny… »
ajw
17/03/2024 21:52
Zbysiu - piękne miałeś skojarzenia :) »
ajw
17/03/2024 21:50
Tak, to zdecydowanie wiersz na pożegnanie. Na szczęście nie… »
Gabriel G.
17/03/2024 19:52
Nie ukrywam czekam na kontynuację. To się pewnie za trzy -… »
Kazjuno
17/03/2024 16:40
Dzięki Gabrielu za krzepiący mnie komentarz. Piszę,… »
valeria
17/03/2024 15:17
Gotowanie to łatwizna, tylko chęci potrzebne :) »
Gabriel G.
17/03/2024 12:46
Kazjuno Jestem świeżo po lekturze wszystkich trzech części.… »
Jacek Londyn
17/03/2024 10:31
Proszę o chwilę cierpliwości. Zanim odpowiem na komentarze,… »
Kazjuno
17/03/2024 04:17
Czekamy z Optymilianem, ciekawi twojego odniesienia się do… »
Jacek Londyn
16/03/2024 12:26
Drodzy Koledzy po piórze. Dziękuję za komentarze. Jest mi… »
ShoutBox
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:43
  • Nie poezją ja, a prozaiczną prozą teraz, bo precyzję lubię: nie komentarzem, a wpisem w/na shoutboxie zaczęłam, a jak skończę, to nie potomni, a los lub inna siła zdecyduje/oceni.
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:32
  • Pliszko - nie! Dość milczenia! Dopóki żyjemy! A po nas krzyczeć będą "słowa", na karcie, na murze...
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:28
  • To, jak skończysz pozwól, że ocenią potomni. Zaczęłaś komentarzem... pozwól/daj nam możliwość byśmy i Ciebie komentowali - jedno "słowo", póżniej strofy...
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:20
  • ech, Zbigniew Szczypek, fajnie wszystko, wróżba jest, choć niedokończona, ale z tego, co pamiętam, to Makbet dobrze nie kończy ;)
  • pliszka
  • 05/03/2024 22:58
  • A reszta jest milczeniem...
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty