ODKRĘCAM PRZECIWNOŚCI - Krystyna Habrat
Proza » Obyczajowe » ODKRĘCAM PRZECIWNOŚCI
A A A

Odkręcacz przeciwności.
Ładnie pani wygląda. Kręci pani głową, że nie cierpi komplementów? Nie szkodzi. Ja lubię rozdawać dobre słowa. Mówi pani, że to tanie. No niby słowo nic nie kosztuje. Ale bywają słowa różne.Dobre i złe.
Niech pani popatrzy na ludzi. Lubię patrzeć z tarasu tej kawiarni na przechodzących ulicą, na siedzących przy sąsiednich stolikach. W zasadzie widzimy tylko ich sylwetki i ubrania. Dusza wyziera tylko z oczu, kiedy uda się przyjrzeć komuś bliżej. Złapać go na gorąco. Ona kryje się w kąciku opuszczonych smutnie ust. Drga w nerwowo postukujących o blat stołu palcach. A gdyby tak zobaczyć same dusze? Ja je czasem widzę.
Myśli sobie pani: jakiś nawiedzony? A ja po prostu dość długo żyję. I obserwuję, czytam, myślę. Oglądam na przykład taki jeden program w telewizji, gdzie występują ludzie nieszczęśliwi, pogubieni. Ich cierpienia są tak nieznośne, że w determinacji mają odwagę stanąć przed wielomilionową widownią i zawierzać te cierpienia obcym, często nieżyczliwym ludziom z widowni i tym sprzed telewizorów. Taki nieszczęśnik wzbudza litość, ale czasem chciałoby się nim potrząsnąć, żeby zaczął żyć inaczej. A najbardziej chciałoby się potrząsnąć tymi, którzy wyrządzają mu zło. Nie zbóje to, nie bandyci, a często najbliżsi. Dotąd mam w oczach młodziana z takiego programu, którego żona i teściowa odsądzały od czci i wiary. Siedział chudzina blady, wystraszony i tylko jakiś tik nerwowy targał mu twarz. A obie babska trajkotały zawzięcie, jaki to on zły. Coś tam sobie ubrdały, więcej domniemały i lista grzechów gotowa. Oskarżały go, chowając twarze w cieniu. On tymczasem kurczył się w sobie i bladł. Gdy prowadząca program podsuwała mu mikrofon, by odpowiedział, tylko bezradnie szeptał, że to nieprawda, że go krzywdzą. I milkł zadławiony jakąś gulą w gardle.
Ja tylko spytałbym jego żony: ile przez te kilka lat pożycia powiedziała mu dobrych słów? Takich, od których by jego dusza urosła. Bo widzi pani, od dobrych słów dusza rośnie. Tylko w radości się człowiek rozwija! Powie się dziewczynie, że jest ładna, a zaraz się rozpromieni. Pochwali się ucznia za cokolwiek, za wreszcie udane wypracowanie, za czysty zeszyt, nawet proste plecy a natychmiast się jeszcze bardziej wyprostuje i przyłoży do pracy. Odtąd będzie mu się zdawało, ze ten właśnie przedmiot najbardziej lubi, a szczególnie pisanie wypracowań.
Nasza dusza kurczy się z niepewności siebie, z niedostatku sukcesów. Czasem żebrze niemo o dobre słowo, umiera z głodu miłości. Każde złe słowo oddziera komuś kawałek duszy. Mnie też nieraz odejmowano siły takim sposobem. Powoli traciłem wiarę w siebie. Są tacy "odejmowacze", którzy czerpią radość z dokuczania innym. Bywają złośliwi, ironiczni, prześmiewczy. Niby złośliwość to oręż maluczkich, tępa oręż, bo większych od nich nie dosięga, ale wszystko to są zbrodnie psychiczne. Takich nikt nie ściga. Zbrodnią bywają nawet zaniechania, kiedy to skąpimy innym pochwał, zachęt, podtrzymujących na duchu słów. To wszystko zabija duszę. Widzę, chce pani powiedzieć, że dusza jest nieśmiertelna. Może gdzieś tam, potem. Ale najpierw można ją doprowadzić do skarlenia.
A pani wie, że ci "odejmowacze", co ujmują innym dusze, sami się gubią, bo odwraca się od nich szczęście. Mój szef, co tak bardzo zalazł mi za skórę, że odszedłem stamtąd a on nawet mi ręki nie podał, wkrótce potem został wdowcem. A dla tej żony...pięknej, eleganckiej, zrzucił kiedyś sutannę. Później, jako wdowiec ożenił się z dużo młodszą, a taka rzadko dorównuje poprzedniej. Co z innymi, którzy mi mocno dopiekli, się stało - nie powiem. Boję się, że to moje przeklinania ściągają taki los.
Teraz mnie stać na to, by obdarowywać innych dobrym słowem. Skwapliwie rozdaję je na każdym kroku. Każdy łaknie pocieszenia, podniesienia na duchu, utwierdzenia się. Dobre słowa uskrzydlają. Dzięki nim można odwracać przeciwności!
Nie wierzy pani? Kręci pani głową z powątpiewaniem. Proszę pani. Pani naprawdę jest piękną, młodą kobietą i ułoży sobie życie bez niego. Wielu chciałoby panią uszczęśliwić. Skąd to wiem? Proszę pani. Tak śliczna młoda kobieta nie siedzi sama w kawiarni. Nie bywa tak smutna i zamyślona. Nie patrzy nieruchomo w daleką przestrzeń, jakby nic nie widziała, tylko to, co w środku głowy. Własne czarne myśli. I przyjechała pani tutaj samotnie i wciąż rozmyśla... I usiadła przy stoliku starego człowieka, bo przy takim bezpiecznie. Nie będzie zabiegał o względy, a przed natrętami obroni.
Ale odtąd będzie pani już łatwiej. Naprawdę, bo ja jestem odkręcaczem przeciwności. Zobaczy pani.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Krystyna Habrat · dnia 02.04.2009 09:28 · Czytań: 1045 · Średnia ocena: 4,33 · Komentarzy: 14
Komentarze
bassooner dnia 02.04.2009 09:57 Ocena: Świetne!
wiele życiowych prawd tutaj ująłeś i koncepcja "odejmowaczy" też do mnie przemawia. jest trochę literówek ale i tak treść je pochłania.
przeczytać tak tekst od rana to czysta rozkosz.
za tych "odejmowaczy" masz u mnie świetnissimo ;-)))
Usunięty dnia 02.04.2009 10:01 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Ich cierpienia są tak wielkie, że mają odwagę stanąć przed wielomilionową widownią i zwierzać się ze swych przeżyć.

taka mnie naszła refleksja: Czy ogrom cierpień przekłada się na "wielkość" odwagi? Czy jest jakaś zależność? (to pytanie jest skierowane do ogółu).

Cytat:
Patem ożenił się

"Potem"

Kapitalny tekścik! Bohater przedstawia proste prawdy, ale jakże ważne: "Tylko w radości się człowiek rozwija", "Każde złe słowo oddziera komuś kawałek duszy". I to w tak krótkim tekście.
Prawdy, które wydają się nam tak oczywiste i banalne, że je lekceważymy a powinny stać się podstawą naszych działań. No i fakt, że "to najbliżsi najczęściej wyrządzają nam zło". Ci, po których się tego nie spodziewamy.:yes:
Piszesz o rzeczach, nad którymi się warto zastanowić. Przez to, ten tekst "zostaje" na dłużej w głowie. :yes:
ginger dnia 02.04.2009 15:20 Ocena: Bardzo dobre
Podoba mi się i to, co mówisz, i to, jak to robisz. Delikatnie, spokojnie, bez natręctwa przekazujesz bardzo ważne prawdy. Usuń tylko literówki, bo drażnią :yes:

Cytat:
Czy ogrom cierpień przekłada się na "wielkość" odwagi?

Nie wiem... Sądzę, że to zależy od człowieka. Jeden stanie się silniejszy, drugi w końcu poprosi o pomoc, a jeszcze inny załamie się kompletnie...
ryszelie dnia 02.04.2009 17:19 Ocena: Dobre
Ciepłe, proste, nienachalne. Z początku troszkę mnie zakłuł mnie fragment: "..gdzie występują ludzie cierpiący. Cierpiący psychicznie. Ich cierpienia.." - słowo cierpienie stanowczo za bardzo się tu nagromadziło. I może jeszcze ten monet opisu, gdzie: " W zasadzie widzimy tylko ich sylwetki i ubrania. Dusza wyziera tylko z oczu. Kryje się w kąciku opuszczonych smutnie ust. " - skoro widac tylko sylwetki i ubrania to skąd wiadomo, że kąciki ust smutnie opuszczone? Skoro sylwetki - to brak tych szczegółów. Rozumiem o co tu chodzi, jaki jest przekaz tego opisu - ale bym go jakoś wygładził. Potem jest, moim zdaniem, płynniej. Kilka powtórzeń można wziąć na karb wzmacniania przekazu i uwiarygodnienia monologu. Podoba mi się. Z szacunkiem - ryszelie.
magnat dnia 02.04.2009 20:30 Ocena: Świetne!
Lubię czytać Twoje opowieści. Mają swój styl i klimat. Nie lubię talk show i ekshibicjonistów, ale to mój problem. Napisałeś świetny tekst. Gratuluję.
Tak sobie teraz pomyślałem, że właściwie większość pisarzy to też swego rodzaju ekshibicjoniści. Pozdrawiam
Krystyna Habrat dnia 02.04.2009 21:28
Dziękuję bardzo za wspaniałe komentarze! Bardzo mi miło. :) Literówki staram się usunąć. Ale powolutku. Poprawkami czasem się tekst zamęcza.:):yes:
Usunięty dnia 02.04.2009 22:15 Ocena: Bardzo dobre
A ja wcale nie kręcę głową, bo mówisz piękne i prawdziwe rzeczy. Bardzo ładne opowiadanie :-)
bassooner dnia 03.04.2009 09:05 Ocena: Świetne!
"Poprawkami czasem się tekst zamęcza."
_________________________________________________________

doskonała wymówka - też ją stosuję ;-)))
Krystyna Habrat dnia 04.04.2009 00:18
Poprawiam pracowicie każde niedopatrzenie, jakie po niewczasie zauważę, ja lub życzliwi czytelnicy.:)
Bywa, że tak się rozpędzę w poprawianiu, ze tekst pierwotny okazuje się lepszy, bo ma jeszcze lekkość i potoczystość. Ale samemu niełatwo to wyczuć.
Jack the Nipper dnia 05.04.2009 11:57 Ocena: Świetne!
Cytat:
Kręci pani głową, że nie cierpi komplementów.


Tu bym dał znak zapytania - takie zdziwienie.

Cytat:
oczu.Kiedy uda


raczej przecinek niż kropka

Cytat:
ale przed natrętami obrani.


obroni (?) - chyba, ze celowo przekręcileś?

Prawda, sama prawda.
Odejmowacze myślą, że jak komuś dogryzą, to im przyrośnie. Nic nie będe odejmowal, świetnie jest, takie bardzo na czasie. Przeczytałem ten tekst w idealnym momencie - niby tylko słowa, ale potrafią dodać skrzydeł, albo zniszczyc caly zapał.
Jak w takim starym dowcipie:
- Jakie dwa słowa rujnują ego faceta?
- "Włożyłeś już?"
Krystyna Habrat dnia 16.04.2009 09:20
Bardzo dziękuje za komentarze i rady. Co mogę, poprawiam. Jesteście bardzo mili.:)
Miladora dnia 17.04.2009 19:25 Ocena: Bardzo dobre
- różne.Dobre i złe. - spacja po kropce
- popatrzy na ludzi. Lubię patrzeć -
- tylko ich/tylko z oczu,
- litość(,) ale czasem
- odsądzała od czci - odsądzały (żona i teściowa)
- mu twarz tikiem nerwowym, - sugestia nerwowym tikiem
- jakąś gula w - gulą
- się człowiek rozwija! Powie się dziewczynie... a zaraz się rozpromieni. Pochwali się
- plecy(,) a natychmiast
- ze ten - że
- Nasza dusza/kawałek duszy
- tępa oręż, - tępy
- nieruchomo w daleką przestrzeń(,) jakby nic nie - wystarczy przestrzeń
Proste, spokojne, prawdziwe... ;)
bdb z minusikiem za powtórzenia... :D
puma81 dnia 18.03.2013 12:47 Ocena: Świetne!
Cytat:
Bo widzi pani, od do­brych słów dusza rośnie. Tylko w radości się człowiek roz­wi­ja!

Cytat:
Dobre słowa uskrzy­dlają. Dzięki nim można od­wra­cać prze­ciw­ności!

Prawdę głosisz Sokol:)
Piękne to Twoje opowiadanie, trafiło prościutko do mojego serca.
Zaświeciło słońce nad głową, dziękuję:)
Pozdrawiam serdecznie:)
Krystyna Habrat dnia 19.03.2013 20:08
Dziękuję bardzo. Twój komentarz jest, jak miód na moje serce - nieco obolałe (w przenośni) z powodu nawrotu brzydkiej zimy z chlapawicą. Podtrzymuje na duchu moją podupadłą wiarę w siebie.
Po cichu zdradzę, że powyższy tekst oparty w jakiejś mierze na wydarzeniach prawdziwych.
Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty