Niezapomniany obraz - ewelina1026
Publicystyka » Recenzje » Niezapomniany obraz
A A A
Kto jeszcze nie widział ,,Requiem dla snu" powinien zobaczyć!

,,Requiem dla snu" ; to film budzący skrajne uczucia. Jedni go uwielbiają inni uważają go za kicz i tandetę, mówiąc, że został przereklamowany. Film jest oparty na podstawie książki Huberta Selby, pisarza, który prowadził burzliwe życie. Historię czterech bohaterów na ekrany kin przeniósł świetny reżyser Darren Aronofsky, który pierwszy sukces osiągnął interesującym i niesłychanym dramatem ,,Pi". ,,Requiem dla snu" to drugi film dla nieprzeciętnego reżysera i scenarzysty. Dramat ten opowiada o zagubionych ludziach, którzy za wszelką ceną chcą zrealizować swoje marzenia. Niestety jak to w życiu często bywa, los jest dla nich zupełnie inny niż tego oczekiwali. Bohaterowie filmu popadają w różne, niebezpieczne nałogi, które niszczą ich życie. Świetna gra aktorska nadaje dramatu profesjonalność i atrakcyjność. W głównych rolach wystąpili: Jennifer Connelly jako narkomanka, która miała piękne marzenia dotyczące kariery zawodowej, Jared Leto, który zagrał młodego uzależnionego dealera narkotyków, Ellen Burstyn która znakomicie wcieliła się w rolę samotnej starszej osoby, cierpiącej na obsesje spowodowane nałogowym oglądanie telewizji oraz Marlon Wayans jako człowiek znajdujący się u progu dorosłości, który chce w łatwy i szybki sposób zdobyć dużo pieniędzy, a zarazem pragnący spokoju i ustabilizowania. Na szczególną uwagę zasługują dynamiczne, krótkie zdjęcia Mathewa Libatique. Ekranizacja posiada brutalne, mocne sceny, które wywierają ogromne wrażenie na widzu. Fenomenem całego filmu jest rewelacyjna elektroniczno-symfoniczna muzyka Kronosa Quartet oraz Clinta Mansell, która nadaje niesamowitą atmosferę dramatu. ,,Requiem dla snu" dostał nagrody na wielu festiwalach m.in.: Boston Society of Film Critics Awards, Chicago Film Critics Association Awards, Chlotrudis Awards, a wybitna aktorka Ellen Burstyn została nominowana do Oscara za rolę w tym niezapomnianym dramacie.

Naturalne jest to, że widzowie mają różne opinie na niecodzienne dzieło Darrena Aronofsky. Dużo osób krytykuje film uważając go za nudny, denny, bez fabuły, a nawet za obrzydliwy. Jednak nie chodzi tu o wartką akcje, ale o przesłanie, o pokazanie współczesnych zagrożeń i ich skutków. Film opowiada o wątłej psychice człowieka, o tym jak jesteśmy dziś manipulowani i jak łatwo ulegamy współczesnej pogoni za ideałami, pieniędzmi, szczęściem. Dowodem na to, że niesłychany reżyser Aronofsky osiągnął swój cel, niech będą słowa młodego widza: ,, po tym filmie rzuciłem dragi... i zacząłem żyć". Być może ci, którzy zawzięcie krytykują ,,Requiem dla snu" nie dorośli psychicznie do tego poważnego tematu, który dotyka każdego z nas.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ewelina1026 · dnia 04.04.2009 14:42 · Czytań: 607 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 3
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Anaris dnia 04.04.2009 17:35 Ocena: Przeciętne
Cytat:
Jedni go uwielbiają inni uważają go za kicz i tandetę

- uwielbiają, inni
- bez drugiego 'go'

Cytat:
,,Requiem dla snu" to drugi film dla nieprzeciętnego reżysera i scenarzysty

a nie przypadkiem bez 'dla' ?

Cytat:
Świetna gra aktorska nadaje dramatu profesjonalność i atrakcyjność

- hmm... wydaję mi się, że powinno być 'dramatowi', ale głowy nie dam
- profesjonalności i atrakcyjności [chociaż moja autokorekta się kłóci, że nie ma czegoś takiego jak 'profesjonalność]

Cytat:
Jennifer Connelly jako narkomanka, która miała piękne marzenia dotyczące kariery zawodowej, Jared Leto, który zagrał młodego uzależnionego dealera narkotyków, Ellen Burstyn która znakomicie wcieliła się w rolę samotnej starszej osoby, cierpiącej na obsesje spowodowane nałogowym oglądanie telewizji oraz Marlon Wayans jako człowiek znajdujący się u progu dorosłości, który chce w łatwy i szybki sposób zdobyć dużo pieniędzy, a zarazem pragnący spokoju i ustabilizowania.

powt.


Całość - no nie wiem... Jakoś wcale mnie nie zachęciłaś do obejrzenia tego filmu, a przynajmniej nie czuję podniecenia i ciśnienia, że muszę go zobaczyć... Wypisałaś właściwie suche fakty - kto gra kogo, kto to wyreżyserował itp. Dopiero w ostatnim akapicie powiedziałaś coś od siebie - jak Ty go postrzegasz. Ale też mam wrażenie, że nie wszystkie swoje uczucia tutaj umieściłaś...
ginger dnia 05.04.2009 16:23 Ocena: Przeciętne
Za mało emocji. Widziałam ten film, i wydawało mi się, że nie można opisać go tak sucho. A jednak!
Fakty faktami, w dobrej recenzji ważne jest, kto gra, ale chciałabym wiedzieć więcej na temat, jak to robi, jak Ty postrzegasz całość. A tego brakuje. Na razie przeciętnie...
soczewica dnia 06.04.2009 10:18 Ocena: Przeciętne
dobrze, że ten film widziałam, bo ten tekst jest raczej mało zachęcający. dziwne, jak można w sposób tak bezemocjonalny pisać o filmie, który wzbudza tyle uczuć...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty