Konkursy literackie: trójka i ZAiKS ogłaszają konkurs na dramat radiowy

Trójka i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS ogłaszają drugą odsłonę konkursu na dramat radiowy „NASŁUCHIWANIE” – tym razem pod hasłem: „GOŚCINNOŚĆ”. Wyróżnione słuchowiska zastaną zaprezentowane na antenie Programu 3, a w poniedziałek 3 czerwca w audycji „Do południa” o idei konkursu będą mówić wiceprezes ZAiKS-u Michał Komar i przewodniczący jury prof. Jacek Kopciński.

Pierwsza, ubiegłoroczna edycja konkursu dramaturgicznego Trójki „NASŁUCHIWANIE: NIEPODLEGŁOŚĆ” cieszyła się dużym zainteresowaniem (nadeszło 135 prac), a jury pod przewodnictwem prof. Jacka Kopcińskiego z Instytutu Badań Literackich PAN i redaktora naczelnego miesięcznika „Teatr” uhonorowało główną nagrodą tekst „Nie-miejsce” Marcina Teodorczyka. Zwycięskie słuchowisko oraz cztery pozostałe, wyróżnione dramaty zostały wyemitowane na antenie Trójki. Zauważono je także na festiwalach. Odtwórczyni głównej roli w „Nie-miejscu”, aktorka Monika Pikuła, za swoją kreację została w tym roku nagrodzona na festiwalu „Dwa teatryTeatry”, a wyróżniony dramat „Matka dziecko wojna” autorstwa Tomasza Mana znalazł się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, zbierającej najważniejsze polskie sztuki.

Ponieważ założeniem konkursu jest, aby każda edycja miała inne hasło przewodnie, po ubiegłorocznej „NIEPODLEGŁOŚCI” czas na „GOŚCINNOŚĆ”.

–  Gościnność to pojęcie głęboko zakorzenione w polskiej kulturze, obyczajowości i mentalności. W dawnej Polsce gościnność była cnotą, zobowiązaniem i przywilejem, a wizyta gościa największym świętem, o czym przypominało znane przysłowie „Gość w dom, Bóg w dom”. Przez wieki szczyciliśmy się gościnnością, ale czy serdeczność i życzliwość wobec przybysza nadal nas wyróżnia pośród innych narodów? Czy potrafimy być gościnni? Jak przejawia się nasza gościnność w życiu codziennym? Co oznacza gościnność w świecie współczesnym? – mówi przewodniczący jury prof. Jacek Kopciński.

– Celem konkursu jest rozwój polskiej dramaturgii radiowej, dlatego ważnym kryterium oceny będzie oryginalna poetyka tekstów przeznaczonych do realizacji dźwiękowej – dodaje Mariusz Cieślik, juror i zastępca dyrektora Trójki. 

–  ZAiKS wspiera cenne inicjatywy dramatopisarskie. Doskonale wiemy, że autorzy – zarówno ci z dużym dorobkiem, jak i ci, którzy stawiają pierwsze kroki – potrzebują zachęty, pretekstu, motywacji i inspiracji. Inicjowanie procesów twórczych jest ważną misją ZAiKS-u, największego stowarzyszenia autorów w Polsce – podsumowuje Michał Komar, pisarz i publicysta, wiceprezes ZAiKS-u. 

Na teksty inspirowane pojęciem gościnności organizatorzy czekają do końca sierpnia. Pod koniec października jury ogłosi nazwiska laureatów. Wręczenie nagród odbędzie się podczas maratonu „NASŁUCHIWANIE” w Instytucie Teatralnym w Warszawie, a wyróżnione słuchowiska będą prezentowane na antenie Trójki. Zostaną udostępniane również na stronie polskieradio.pl/trojka – w formie podcastów. Na laureatów czekają nagrody pieniężne: 10 tys. zł za I miejsce, 7 tys. zł za II miejsce, 5 tys. zł za III miejsce oraz dwa wyróżnienia po 3 tys. zł.

Oprócz prof. Jacka Kopcińskiego, w skład jury konkursu weszli: Dominika Kluźniak – aktorka Teatru Narodowego; Małgorzata Semil – krytyczka teatralna i tłumaczka utworów dramatycznych, przewodnicząca Sekcji Autorów Dzieł Dramatycznych ZAiKS-u; Małgorzata Sikorska-Miszczuk – najczęściej wystawiana polska dramatopisarka, wiceprzewodnicząca Sekcji Autorów Dzieł Dramatycznych ZAiKS-u; Krzysztof Czeczot – aktor i reżyser nagrodzony Prix Europa 2013 za słuchowisko „Andy”; Wawrzyniec Kostrzewski – reżyser teatralny i twórca telewizyjnego programu „La La Poland”; Mariusz Cieślik – zastępca dyrektora Programu 3 Polskiego Radia.

Partnerem głównym konkursu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Szczegóły i regulamin na stronie: nasluchiwanie.polskieradio.pl

materiały prasowe

Wiktor Orzel, dodano 03.06.2019 13:12
Strona została wygenerowana przez www.portal-pisarski.pl.