Inspiracją dla Wierszy w Metrze są podobne projekty tego typu, które miały miejsce w Dublinie, Paryżu, Nowym Jorku, Barcelonie, Sztokholmie, Stuttgarcie i Moskwie, a przede wszystkim zainicjowany w 1986 roku projekt Poems on the Underground, który odbywa się cyklicznie w Londynie.
Głównym celem Wierszy w Metrze jest popularyzacja współczesnej poezji europejskiej poprzez jej prezentację w stołecznym metrze oraz towarzyszące jej happeningi, konkurs haiku, poetycką grę miejską i festiwal performing poetry.
Projekt Wiersze w Metrze powstał w 2008 roku z inicjatywy Instytutu Książki i British Council. Bierze w nim udział kilkanaście instytutów kultury i ambasad europejskich oraz liczni partnerzy. Projekt objęty jest Honorowym Patronatem Pani Prezydent m.st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz.
Konkurs Haiku
Stwórz haiku zainspirowane Warszawą!
Wygraj odtwarzacz MP3!
Najlepsze haiku zostaną pokazane na wystawie w warszawskim metrze!
Zadanie
1) Stwórz haiku poświęcone Warszawie;
2) Pamiętaj o formie haiku: powinno się ono składać z trzech wersów zawierających kolejno 5, 7 i 5 sylab (łącznie – 17 sylab ) ;
3) Zapoznaj się z Regulaminem;
4) Do dnia 11 października 2009 na adres haiku@wierszewmetrze.eu wyślij e-mail, który będzie zawierał: haiku, wymagane dane oraz akceptację zasad konkursu zgodnie z opisem zawartym w Regulaminie.
Nagrody
Trzy najlepsze haiku w języku polskim zostaną nagrodzone odtwarzaczem MP3.
Zostanie również przyznana nagroda specjalna – odtwarzacz MP3 - dla najlepszego haiku w języku narodowym jednego z Instytutów Kultury, które współorganizują konkurs.
Dodatkowo najlepsze dwanaście haiku zostanie zaprezentowanych na wystawie w warszawskim metrze.
Co to jest haiku?
Haiku wywodzi się z poezji japońskiej. Składa się z siedemnastu sylab i zawiera trzy wersy odzwierciedlające refleksję nad czasem, życiem i przemijaniem, często związane z naturą.
Haiku można tworzyć zgodnie z formalnymi wymogami klasycznego modelu japońskiego, tj. w trzech linijkach o długości odpowiednio pięciu, siedmiu i pięciu sylab, choć wielu poetów współczesnych podkreśla rolę obrazu, bagatelizując formę. Klasyczne haiku pozostaje jednak konceptem wizualnym, którego ładunek poetyckiej energii bierze się właśnie z narzuconych ograniczeń formalnych. Ponieważ haiku jest formą krótką, często czyta się je dwukrotnie. Dzięki temu mija pierwotne odczucie zdumienia, a odsłaniają się kolejne skojarzenia i związki. Przestrzeń haiku jest ścieśniona celowo, aby nie pozostawić miejsca na ego poety. Haiku nie toleruje abstrakcji ani subiektywnych sądów, które przytłaczałyby typową dla tej formy subtelność emocji. Według tradycji japońskiej haiku powinno ukazywać emocje doświadczane na łonie natury, lecz w haiku zachodnich najczęstszymi motywami są miasto, człowiek i społeczeństwo.Dalsze informacje: http://pl.wikipedia.org/wiki/Haiku
Oto przykład haiku autorstwa najznamienitszego poety okresu Edo w Japonii - Matsuo Bashō:
Wargi zbyt zziębnięte
Żeby paplać -
Wiatr jesienny.
Tłum. Czesław Miłosz
Idea
Konkurs Haiku dla Warszawy ma na celu popularyzację poezji wśród mieszkańców Warszawy i odwiedzających ją osób. To również zaproszenie do wyrażenia w formie wiersza swoich uczuć i opinii związanych z miastem. Pragniemy wspólnie pokazać kreatywność i olbrzymi potencjał osób zamieszkujących Warszawę. Podobny konkurs organizowany był w Wilnie w związku z przygotowaniami miasta do objęcia tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2009.
Komisja
Wszystkie haiku w języku polskim:
Jerzy Jarniewicz - poeta, tłumacz, wykładowca, eseista – przewodniczący jury
Anna Palonka - Koordynator Projektu
Piotr Kieżun - Instytut Książki
Haiku w językach narodowych:
Komisja, w skład której wchodzą przedstawiciele Ambasad i Instytutów Kultury biorących udział w projekcie:
1. Bogusława Sochańska, Duński Instytut Kultury
2. Justyna Czechowska, Duński Instytut Kultury
3. Monika Kalinowska, Słowacki Instytut Kultury
4. Dorota Kwinta, Instituto Camões
Więcej o inicjatywie na stronie:
http://www.wierszewmetrze.eu/2009/