A co, jeśli to jest ciekawe? Książki, które sprawią, że pokochasz fizykę

Każdego roku w naukach ścisłych dochodzi do małej rewolucji. W ostatnich dekadach naukowcy odkryli nowe cząsteczki i przekonali się, że nasz Układ Słoneczny ma o jedną planetę mniej. Fizyka pełna jest niesamowitych tajemnic, warto się w niej zakochać.

“Z jakiej wysokości trzeba by upuścić stek , aby w chwili uderzenia o ziemię był usmażony?” - takie pytanie otrzymał Randall Munroe, który przez lata pracował dla NASA, dziś zaś jest znanym popularyzatorem nauki i twórcą zabawnych komiksów o tej tematyce. Korzystając ze swej olbrzymiej wiedzy i poczucia humoru, stara się w sposób bardzo naukowy odpowiadać na wszystkie, nawet najdziwniejsze pytania internautów. W ten sposób udowadnia, że fizyka może być nie tylko użyteczna, ale też szalenie zabawna. Jego książka “A co gdyby?” to świetny wstęp do dalszego eksplorowania olbrzymich przestrzeni współczesnej nauki. Warto jednak wiedzieć, że Randall Munroe nie jest osamotniony.

ksiazki-o-fizyce-nokaut.jpg

Na początku były mity...

Każda, nawet najbardziej zaawansowana dziedzina wiedzy ma swe korzenie w odległej przeszłości. Na początku zawsze jest ciekawość. Co by było gdyby...? A co się stanie jeśli…? Jak to się dzieje, że…? Anne Rooney, brytyjska popularyzatorka nauki, prywatnie właścicielka całego stada zwierząt i dzieci, ma na swoim koncie wiele książek przybliżających czytelnikom pasjonujące sekrety nauk ścisłych. Nie inaczej jest z “Fascynującą fizyką”.

Autorka stara się opowiedzieć o rozwoju nauki od czasów starożytnych po współczesne wynalazki. Korzystając z ciekawych przykładów i zabawnych anegdot zarzuca przynętę, na którą bardzo łatwo jest się złapać, nawet jeśli w czasach szkolnych dostawało się wysypki na samą myśl o obliczaniu bilansu cieplnego i analizowaniu różnic między napięciem i natężeniem prądu.

Przewrót einsteinowski

Michio Kaku to obok Stephena Hawkinga jeden z najważniejszych pisarzy i naukowców podejmujących tematy kosmiczne. Dosłownie i w przenośni. W książce “Kosmos Einsteina“

Korzystając z postaci Alberta Einsteina i jego odkryć, Kaku stara się pokazać, jak wielkie teorie wpływają na naszą codzienność i jak odmienny punkt widzenia może sprawić, że to, co wcześniej było oczywiste, przestaje być pewnikiem, który ogranicza postęp.

W drodze do gwiazd

Niezależnie jak daleko dolecimy, warto mieć dobrą mapę. “Przewodnik po gwiazdozbiorach i Układzie Słonecznym” Collinsa to prawdziwa skarbnica wiedzy na temat wszystkich niesamowitych obiektów i ciał niebieskich, które możemy zaobserwować zarówno za pomocą najdoskonalszych teleskopów, jak też podczas zwyczajnych, nocnych obserwacji gołym okiem. W książce, która potrafi rozbudzić wyobraźnię, znajdują się też tak niesamowite rzeczy, jak mapa Księżyca z jego kraterami czy poradnik dotyczący wyboru właściwego sprzętu obserwacyjnego.

Względnie dużo wiedzy

Michał Heller to najlepszy polski specjalista od filozofii nauki, jest też doskonałym autorem, który z pasją godną zakochanego nastolatka opowiada o meandrach zarówno współczesnej fizyki, jak i klasycznej kosmologii. W książce “Podglądanie wszechświata” Heller w bardzo przystępny sposób przedstawia wszystkie największe problemy fizyki. Każdy, kto chciałby wiedzieć więcej o ogólnej i szczególnej teorii względności, albo spróbować zrozumieć teorię strun - powinien sięgnąć właśnie po tę książkę. Dzięki niej oglądanie filmów science fiction stanie się jeszcze przyjemniejsze.

Bozony i inne dziwadełka

Każdy, kto choć raz próbował zainteresować się współczesną fizyką natknął się zapewne na termin “bozon Higgsa”. To jedna z tak zwanych boskich cząsteczek, której istnienie wiele lat temu przewidział genialny fizyk Peter Higgs. Ian Sample w swej książce poświęconej poszukiwaniom owej boskiej cząstki wyjaśnia czym ona właściwie jest, co ma wspólnego z Wielkim Zderzaczem Hadronów i jaki właściwie wpływ ma to całe odkrycie na nasze życie i… przyszłość komputerów oraz podróży międzyplanetarnych.

Wszyscy autorzy starają się w bardzo przyjazdy sposób pokazywać, jak wielkie teorie pełne skomplikowanych wzorów i trudnych terminów mogą łączyć się z tym, co dotyczy każdego z nas bezpośrednio - od pieczonych steków po wysyłanie mejli ze smartfonów. Fizyka może być ciekawa, podobnie jak inne nauki ścisłe. Nie warto się jej bać, lepiej się zakochać!

Wiktor Orzel · 14:26 18.03.2016 · 0 ·