Najprostszy do utrzymywania, bo najbardziej elastyczny, jest rytm oparty na akcentach głównych. Przy czym jest to chyba tak samo efektywne jak rytm sylabiczny. Teraz trzeba sobie uświadomić, że jak rytm ma być wyczuwalny, to musi być powtarzany. Powyżej każda zwrotka realizuje inny wzorzec rytmiczny (czy to sylabowy, czy akcentowy). Można teraz spróbować przefasonować pierwszą zwrotkę, aby liczba akcentów była taka sama
Cytat:
szepczące mgliste wspomnienia.
idąc po starych ścieżkach
zahaczam o znajome kanty
- o każdy najmniejszy milimetr.
To oczywiście nie musi być tak, ale rytm wynika z powtórzenia czegoś, jakiegoś elementu językowego na granicy percepcji. Może być też zachowana konstanta kompozycyjna między zwrotkami (każda zwrotka w tym samym ciągu rytmicznym). Takie stylizacje też są wyczuwalne.
Warto jeszcze wspomnieć, że rytm cech wyrazowych (akcent, liczba syla
jest zawsze połączony z konturem (albo rytmem) zdania. Tutaj trzeba poszukać terminów kadencja i antykadencja, ale to może następnym razem.