Opowiadanie - Dzon
Proza » Inne » Opowiadanie
A A A
Wszystko zaczyna się tutaj.

-Jonasz!

Słychać głos najsroższego z katów. W każdym razie wszystko zaczyna się tutaj, poza wszelkimi sentymentalnymi wizjami.

-Jonasz!

I tak ,to wszystko się kończy, biorąc w łeb pewnym nieszczęsnym biblijnym imieniem.

-Jonasz!

Tak wygląda umieranie!

-Jonasz! Cholera mnie weźmie. Obiaaaaaad!

...

Tak. Wszystko zaczyna się właśnie tutaj... poza czym? Rzeczywistość jest w stanie zabić nawet, największą myśl, szczególnie kiedy ta rzeczywistość objawia się pod postacią obfitych rozmiarów pachnącej pieczeni i zupy ogórkowej. Ot, ponoć to proza życia. A może właśnie poezja. Mniejsza o to.
Wszystko zaczyna się tu. Nie na pergaminie z bawolej skóry, i w blasku migających świec, które swoją drogą muszą strasznie niszczyć wzrok, ale tutaj. Na produkowanym seryjnie w Chinach pececie.
Tu zaczyna się wszystko...

"Są opowiadania wesołe i smutne, są też pełne akcji, trzymające czytelnika w napięciu.
Moje opowieści? Cóż, nie są nawet prawdziwe, choć to też nie najlepsze słowo, w każdym razie nie są prawdziwe w ścisłym tego słowa znaczeniu, nie tak jak dzisiaj przyjęliśmy myśleć.
Bo czym jest Prawda? Faktem i niczym innym Jak to rzeklibyśmy w naszych czasach? A jednak większość z nas przeczuwa że w życiu jest ukryte coś jeszcze, to jak wejście do pokoju w którym odczuwalny jest delikatny zapach herbaty, prawie niewyczuwalny, nieokreślony a jednak nadający charakteru całemu pomieszczeniu."

No tak.
Smędzem, no i komu właściwie się tłumaczę? Lepiej iść i sprawdzić tę herbacianą metaforę na żywo, przy okazji, może zostało coś z obiadu? Człowiek to dziwne stworzenie.

...

-Jonasz.
-Tak?
-A cóż tak krążysz wokół tej lodówki? - głupie pytania retoryczne zawsze spadają w chwili nieodpowiedniej.
-A tak patrzę sobie. - Tak samo jak głupie odpowiedzi.
-Hmmm, aha, ok. - I te jeszcze głupsze. - A co dziś robisz?
-Nie wiem może przejdę się gdzieś, albo pójdę pogadać z Tomkiem, albo...
-Aha, ok.

Hmmm, co racja to racja. Brak jakiekolwiek zajęcia jest uroczy, aczkolwiek może wywołać wyrzuty sumienia, których nie da się spakować w kostkę , podłożyć pod głowę i zasnąć.
A więc biorę rower i wyruszam na eskapadę po okolicy.

...

Koń parskał, a zbroja lśniła w słońcu. Wiatr wyrywający dęby nie byłby szybszy od tej tajemniczej pary, sunącej kamienistym zboczem góry na spotkanie przygody. Słynny Don Kichot na nowo otwarł księgę błędnego rycerstwa, a Jonasz, jego naśladowca, o ileż bardziej mężny, zamierza zapisać w niej swe imię na wieki.
Gnaj Horizonie! - krzyk wydarł się z ust mężnego woja. - Patrz! Jużeśmy prawie u celu! Niestraszne nam przeciwności i pułapki! Ha! My przez nie fruniemyyyyy....

...

Dup! To słowo najlepiej komentuje powrót do rzeczywistości, wielki siniak i konieczności wymiany przedniego koła. No cóż ktokolwiek frunie na skrzydłach wyobraźni musi w końcu zderzyć się z codziennością.. Nie jest dobrze kiedy ta codzienność wyraża się istnym rowem mariańskim w asfaltowej tafli. Cóż od tego ma się przyjaciół żeby, jakby co, ktoś powiedział: "mmm no niefajnie tak, no tak przykro."

...

-Że wyrżnąłeś na rowerze? Hłe hłe hłe! Na chyba jedynej dziurze w tamtej drodze. Hłe Hłe Hłe. No fajnie fajnie. -
Dobrze kiedy człowiek jest rozumiany, w przyjaźni to jedna z ważniejszych spraw.
-No Jonasz. Fajnie się śmiejemy, a zgadnij co robię dziś wieczorem?- Świat zdaje składać się z pytać retorycznych.
-No co?- udaję że nie wiem.
-U Kasi jestem! Stary, niczego JEJ nie brakuje!- Miło jest jeśli twojemu przyjacielowi jest miło.
-Serio? Wszystkie kończyny? I oboje oczu?
-Hehehe... I jest taka kobieca...- Miło, ale czasami to, aż miło miło.
-Świetnie.
-Jasne stary, ostatnio byłem na urodzinach JEJ taty, i wiesz, tam była cała JEJ rodzina, JEJ siostry z dziećmi...
-no...
-...i ja siedzę, a JEJ siostra mówi do swoich dzieci: Idźcie do wujka Tomka. Rozumiesz? Do Wujka Tomka. -
-Wujka?
-No Wujka.
Kiedy inni osiągają temperaturę wulkanu, zawsze będzie ci się wydawało, ze na twoich uczuciach nawet jajka na miękko nie ugotujesz.
-No stary, widzę awansujesz, jak tak dalej pójdzie ogłoszą cię pramatką tego rodu !- Zdecydowanie miło kiedy twojemu przyjacielowi jest miło, ale czasami chciałoby się urwać łby wszystkim szczęśliwym osobom.
-Hahaha! Dobre! Co u ciebie?- jedno z najgorszych pytań retorycznych.
-Ok. I'm fine.
-Nic nowego?- i dalej...
-No nic. -Na rozwinięcie takiej myśli trzeba, co najmniej, dwóch godzin
-Baby ci trzeba!- No znalezienie odpowiedzi nie było trudne.
-Eeee, to jest bardziej skomplikowane.
-To znaczy?
-Eee, no nie wiem.-
-Ok, teraz muszę lecieć, ale spotkamy się i mi wszystko opowiesz.
-Ok- Tylko co to jest wszystko?
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Dzon · dnia 07.05.2009 11:51 · Czytań: 871 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 4
Komentarze
Athena dnia 07.05.2009 19:09 Ocena: Przeciętne
Średnio wiem o co chodzi, ale tekst dobrze się czyta... :p
Jack the Nipper dnia 07.05.2009 21:54
Cytat:
-Jonasz!

I tak ,to


Zwróc uwagę na zapisy: przy dialogach spacja po myślniku, przy przecinkach spacja po, nie przed.

Cytat:
Smędzem, no i komu


Smęcę

Cytat:
zdaje składać się


zdaje się składać

Cytat:
ze na twoich


że

Dobra. Kolejny raz powtórzę - w szkołach powinni zlikwidować wiersze Kasprowicza, a w to miejsce dac kilka godzin nauki interpunkcji.
trochę ciezki styl. To niedobrze, bo tu jest duzo dialogów, a mimo to opowiadanie nie płynie lekko.
Treść nawet, nawet. Życiowa scenka, zwłaszcza ostatni fragment. Dobrze ujęta ta bezinteresowna złość - urwać łby wszystkim szczęśliwcom :)

Zostawię bez oceny, do czasu poprawienia interpunkcji.
Usunięty dnia 08.05.2009 19:27 Ocena: Dobre
Cytat:
zabić nawet, największą


Myślę, że powinieneś "zabić" ten przecinek w środku

Cytat:
Smędzem


nie wiem co to :confused:, ale brzmi OKROPNIE

Starasz się analizować rzeczywistość, co niezawsze ci wychodzi - np raziły mnie takie banały, jak "miło, gdy naszym przyjaciołom jest miło" (powtórzone aż 2 razy!), wsadzone pomiędzy całkiem niezłe spostrzeżenia. Czasem zdania Ci wychodzą zbyt "kwadratowe" jak np to:Brak jakiekolwiek zajęcia jest uroczy, aczkolwiek może wywołać wyrzuty sumienia, których nie da się spakować w kostkę , podłożyć pod głowę i zasnąć." Słowo "aczkolwiek" osobiście bardzo mnie razi, bo wielu pseudointeligentnych ludzi go nadużywa. W ogóle mi ono tu nie pasuje.


Ale podoba mi się jak piszesz.
To za mało, więc dziś dobry.
ginger dnia 11.06.2009 16:11 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Dobra. Kolejny raz powtórzę - w szkołach powinni zlikwidować wiersze Kasprowicza, a w to miejsce dac kilka godzin nauki interpunkcji.

Święte słowa the Nipper! Tu interpunkcja kwiczy - do poprawienia.

Poza tym - do mnie trafiło. Taki sposób opisania świata bardzo mi się podoba. Połączenie świata fantazji z tym rzeczywistym, a może właśnie poezją życia...? Niedopowiedzenia i oryginalne spostrzeżenia, zapisane właśnie w takiej formie to jest to, co tygryski lubią najbardziej ;) I kaczki też :smilewinkgrin:
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty