Kosząc trawnik, wpadnę w furię i zabiję kogoś podkaszarką - Andy - Andy_Rutheford
Publicystyka » Felietony » Kosząc trawnik, wpadnę w furię i zabiję kogoś podkaszarką - Andy
A A A
Pamiętacie jeszcze przełom wieków? W całej Polsce, przede wszystkim zaś w Warszawie, ludzie masowo przeprowadzali się do centrów miast. Firmy deweloperskie hurtowo wypuszczały na rynek budynek za budynkiem, a banki oferowały coraz lepsze kredyty hipoteczne. Przeprowadzka do centrum była więc idealnym rozwiązaniem dla ludzi robiących kariery, oraz szukających aktywnego życia społeczno-kulturalnego. Dziś trend ten zaczyna się odwracać. Dziś a la mode jest posiadanie domu na przedmieściach. A jeśli dom, to ogród!

Posiadanie ogrodu jest - wbrew przekonaniu niektórych czytelniczek i czytelników - o wiele lepszą opcją od mieszkania w bloku. Ogród oferuje Ci możliwość bezpośredniego obcowania z przyrodą, w całkowitej prywatności własnego domu. Można, dla przykładu, w poimprezowy poranek położyć się na trawie z kawą i papierosem. Patrzeć na krzewy, kwiaty, drzewka... Siedzenie w ogrodzie to czysty relaks! Ponadto, zdobywający coraz większą popularność, projektanci zieleni zagwarantują niesamowite wrażenia estetyczne. Same superlatywy. Do czasu!

Ogród posiada bowiem jeden minus. Trzeba o niego dbać! Chociaż w 2009 roku i tak jest lepiej, niż dziesięć lat temu.

Dawniej człowiek, który właśnie stał się właścicielem ogrodu, zmieniał się z fajnego osobnika w totalnego maniaka! Budował specjalną komórkę na sekatory i środki chwastobójcze. Zaraz po pracy przebierał się w ogrodniczki i do późnej nocy podcinał tuje. W supermarkecie zamiast oglądać nowe kolekcje Reserved, godzinami chodził między półkami w Leroy Merlin. Z niezadowoleniem cmokał, gdy znalazł niedopałek papierosa wśród róż. A z kumplami w pubie rozmawiał tylko o nowych glebach pod tulipany.

Dziś jest inaczej. Projektant zieleni, który wykonał Twój ogród, nie pozwoli na - choćby najmniejszą - Twoją ingerencję w jego dzieło. O nie! Podcinanie krzewów? Jedyne, co możesz zrobić, to po niego zadzwonić i szybko jechać do bankomatu. Pielęgnacja kwiatów i drzewek? Dzwoń do ogrodnika i szukuj gotówkę. Ba! W 2009 roku nie masz nawet dostępu do podlewania czegokolwiek. Zrobi to za Ciebie urządzenie, sterujące całą siecią spryskiwaczy! Jest jednak jedna, jedyna rzecz, która należy do Twoich obowiązków. Może chodzi tu o danie Ci poczucia satysfakcji z iluzorycznej opieki nad własnym ogrodem, a może firma ogrodnicza nie działa w tej branży, ale Twoją rolą jest... ścinanie trawy!

I to jest właśnie moja rola w całym ekosystemie. Ścinam trawę. Robię to, od kiedy skończyłem dziesięć lat i... już mam tego dość!

Sam fakt, że człowiek przypisuje tyle walorów estetycznych roślinie, którą ja osobiście uważam za chwast, jest co najmniej irytujące. Trawa nie jest nawet w połowie tak piękna, jak kwiaty. Trawa nie rodzi słodkich owoców, które z przyjemnością można zerwać i zjeść. Trawa tym bardziej nie odgrodzi Cię - niczym tuje - od natrętnego sąsiada. Trawa po prostu jest... zielona!

I co z tego, do cholery? Znam o wiele lepsze rzeczy, które również są zielone i również nadają się do pełnienia roli dywanu w moim ogródku. Świetnym przykładem są tutaj... butelki po piwie! Wystarczy zerwać etykiety, ułożyć je - jedna obok drugiej - i już masz piękny ogród w stylu Art Deco! Najważniejsze jest jednak to, że butelek po piwie nie trzeba ścinać!

A koszenie trawnika to prawdziwy koszmar! Musisz rozłożyć przedłużacz, który - nie wiedzieć czemu - za każdym razem ma na sobie tysiąc supłów. Przez godzinę pchać kosiarkę, uważając przy tym żeby nie ściąć kwiatów. I nie przeciąć przedłużacza, co też się czasami zdarza! Co trzy metry robić przerwę na opróżnienie zbiornika, bo durny projektant stworzył go jedynie na dwie garście pojemności! A po skończeniu pchania kosiarki, wziąć do ręki podkaszarkę i poświęcić kolejne pół godziny na poprawianie błędów. Dziś jestem pewien - projektanci kosiarek są debilami! Jak bardzo skomplikowane musi być zrobienie kosiarki tak, aby nie selekcjonowała ona odcinków, które ścina prawidłowo i tych, których nie potrafi ściąć w ogóle?!

Po skończonej pracy możesz usiąść i podziwiać swoje dzieło. Zaprowadziłeś ład w świecie nieokiełznanych sił przyrody. Brawo! Ale satysfakcja trwa zaledwie dwa dni. A już po tygodniu cały proces rozpoczyna się od nowa! I znów. Tydzień po tygodniu, od wiosny aż do późnej jesieni! Cholera!

Dlatego chciałbym kupić sobie traktorek. Siadałbym i jeździł, podczas gdy słońce delikatnie muskałoby moje plecy. Jest jednak problem. A nawet trzy! Po pierwsze, rozmiar mojego ogródka nie pozwala nawet na zawrócenie takim pojazdem, nie mówiąc już o efektywnym koszeniu trawnika. Po drugie, znając moje umiejętności jako kierowcy, pewnie i tak rozbiłbym traktor w ciągu pierwszych dwóch minut. No i najgorsze - za cenę jednego, mógłbym mieć dwa używane samochody!

Nie pozostaje mi nic innego, jak dalej pchać moją kosiarkę. Kończę więc ten felieton, bo od momentu napisania pierwszego słowa moja trawa znowu urosła kolejne sto metrów! Ruszam ją ściąć. Ale to już ostatni raz! Jeżeli za tydzień znowu odrośnie, to wpadnę w furię. Wezmę moją podkaszarkę Black & Decker i ruszę w miasto z jednym, jedynym celem - by zabić!
Andy Rutheford
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Andy_Rutheford · dnia 28.05.2009 22:11 · Czytań: 1070 · Średnia ocena: 3,6 · Komentarzy: 5
Komentarze
pw dnia 28.05.2009 22:15 Ocena: Dobre
Nie mam w sumie większych zastrzeżeń, ale czuję mały niedosyt :) może dlatego, że ja tak nie koszę ;-)
Cytat:
Pamiętacie jeszcze przełom wieków?

Pewnie, że pamiętamy, portal-pisarski był jeszcze telegrafową grupą dyskusyjną, a Valdens szmuglował zsiadłe mleko z Austro-Węgier ;-)
Usunięty dnia 29.05.2009 10:19 Ocena: Bardzo dobre
Jak zwylke fajne.
Ale proponuje rozwiązać problem używająć RANDAP :smilewinkgrin:
ginger dnia 29.05.2009 15:04 Ocena: Dobre
Nieźle. Zabawnie. Ale troszkę mdło tym razem. Zabrakło czegoś, za lubię inne Twoje kawałki.
Miladora dnia 29.05.2009 19:11 Ocena: Bardzo dobre
Witaj, Andy - krajanie... :D
- Warszawie, ludzie masowo przeprowadzali się do centrów miast. - nie za dobrze mi to brzmi, może "do centrum miasta"?
- kariery, oraz - bez przecinka
- szukuj gotówkę - szykuj
- Sam fakt....... jest co najmniej irytujące. - skoro dotyczy faktu, to ten fakt "jest co najmniej irytujący"
- przy tym(,) żeby nie ściąć kwiatów.
- garście pojemności! - sugeruję małą zmianę
A mnie się podoba ten Andy mniej drapieżny i jakoś taki trochę nostalgiczno - zrezygnowany... :D
bdb
Szuirad dnia 01.06.2009 21:04 Ocena: Bardzo dobre
Dobry tekst, choć faktycznie czasem "uderzałeś" silniej. Jeśli jest to pocieszeniem moja teściowa ma działkę ponad 10 arów, poza miastem, ale od czasu do czasu przychodzi mi ruszyć na nią z kosiarką - mam spalinową, to nie muszę się martwić o przedłurzacz.

A wracając do Twojej końcówki, jak zabijesz to trawy to nie ruszy, będzie rosnąć do końca świata i o jeden dzień dłużej
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:76
Najnowszy:Mateusz199