Gwiezdne Wojny - valdens
Dramat » Dramat właściwy » Gwiezdne Wojny
A A A
Toruń, V RP, Rok 2012


Akt I



Osoby:
LORD KYDZYR
MOHER LADY
DŻEJ-PI-TU
*

* Mały, elektroniczny sługa. Około 60 cm wysokości, 120 cm obwodu, porusza się na kółkach.



Mrok. Na samym środku sceny: wielki, czarny fotel - obity sczerniałą skórą nieochrzczonych dzieci.
Przed siedziskiem dwanaście monitorów ciekłokrystalicznych. Podwieszono je pod sufitem, w półkolu, na aluminiowych wysięgnikach.
Każde ramię konstrukcji oplatają lśniące kable (wiją się mlaszcząc), a w łączeniach rur pobłyskują chromowane teleskopy. Aluminiowe elementy pokrywają duże wypustki, przypominające kolce róży.

Podobny, teleskopowy podajnik podtrzymuje klawiaturę, tuż przed fotelem.
Wszystkie monitory są włączone (to jedyne oświetlenie), a po ekranach - niczym woda - spływają niebieskie ciągi hebrajskich liter.

Na fotelu postać - w długim, czarnym płaszczu. To LORD KYDZYR. Duży, czarny hełm na małej głowie, duże okulary, a pod szyją WYRAŹNIE widoczna biała koloratka (można użyć lampy ultrafioletowej).




DŻEJ-PI-TU Zapraszamy na rozmowy niedokończone. (i zjeżdża ze sceny)

(pauza)

Piiiiiii... Piiiiii... (dźwięk oczekiwania na połączenie telefoniczne) Piiiii...

LORD KYDZYR (zachrypniętym basem) Odbieramy kolejne połączenie.

(cichy suk i trzask, pi-sygnał milknie, szum)

MOHER LADY (niepewnie) Dzień dobry... Oj przepraszam!... Czy ja już...

LORD KYDZYR Tak, tak słuchamy. Jest pani już na antenie.

MOHER LADY O szczęście niepojęte! (pauza, dama dyskretnie acz słyszalnie walczy ze wzruszeniem)
Niech będzie pochwalony Vader Kydzyr i Maryja Zawsze Dziewica. (udaje się jej wreszcie)

LORD KYDZYR Na wieki wieków.

MOHER LADY Ojcze, ja tyle lat... (łamiącym się głosem, pociągając nosem)
Wielebny, ja nie wiem... Jak oni tak mogą...
No jak oni mogą, o Ojcu, takie rzeczy mówić!?

LORD KYDZYR Taaa (pauza)
A kto do nas dzwoni?

MOHER LADY Och wybaczcie! Moherowa Dama z Torunia, z parafii Świętej Czwórcy.

(LORD KYDZYR wybija na klawiaturze ciąg znaków i wciska tak, że to słychać)

MOHER LADY Drogi Ojcze, ja nie wierzę, nie wierzę w to, co oni mówią.
Że niby Ojciec zabił prezydenta. My wszyscy wiemy, jak te... media kłamią.

LORD KYDZYR O tak, to prowokacja.

MOHER LADY Ja wiem, ja wiem, Ojcze, ale mój syn... (płacze)
Ten szatan nie wierzy! Mówi, że to prawda! Że widział w telewizji haj definiszion...
Ale te kamery, te przemysłowe przecież też kłamią...

LORD KYDZYR Tomasz?

MOHER LADY Tak, niewierny Tomasz.

LORD KYDZYR Czy to mówił Tomasz, czy Mariusz? Pani ma dwóch synów.

MOHER LADY Aaa, nie, nie. To to Mariusz mówił, Mariusz tak mówił.

(LORD KYDZYR wciska klawisz i . Na ekranach pojawiają się czerwone krzyże)

LORD KYDZYR Niech pani codziennie odmawia setkę różańca za jego duszę.
Matka Boska go wyciągnie z piekła. (pół kaszlem, pół śmiechem)

(na monitorach znów płyną niebieskie litery)

MOHER LADY Tak, będę, będę, Ojcze.
A Tomek mówił, że jak znaleźli Ojca spermę, za przeproszeniem, na zwłokach...
to Ojciec już ugotowany. Tak powiedział.

(LORD KYDZYR , , czerwone krzyże)

(pauza)

(kobieta milczy, ale w tle słychać charakterystyczny sygnał rozpoczynający wiadomości w TVN)

...

LORD KYDZYR O ty stara wiedźmo! Żydowska czarownico! TVN?!

(LORD KYDZYR , )

MOHER LADY (krzyczy) Aaaaaaa...

LORD KYDZYR Alleluja i do przodu!

(na ekranach czerwone krzyże)


Z lewej, albo z prawej strony sceny (obojętne) wyskakuje DŻEJ-PI-TU.
Jeździ po scenie chaotycznie, burczy, bzyczy, (ma awarię), kręci się, upada, (ma dość), iskrzy.

DŻEJ-PI-TU Numer konta Radia Maryja to:
Toruń Bank Millenium, 666!@#$%^&*()!@
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
valdens · dnia 11.07.2007 23:26 · Czytań: 3800 · Średnia ocena: 3,67 · Komentarzy: 7
Komentarze
Jagiello dnia 11.07.2007 23:40
"Na scenie mrok. Na samym środku wielki, czarny fotel obity czarną skórą nieochrzczonych dzieci."

good shit :)
Kabuki dnia 13.07.2007 14:26
No valdens wyrocznia nadchodzi :smilewinkgrin:
hihi, no ok będę po kolei pisała co nie tak widzę:

"Na scenie mrok. Na ..."
Dwa razy pod rząd zdanie rozpoczęte od "na".Tak lekko mi się to gryzie.

"...czarny fotel obity czarną skórą nieochrzczonych dzieci" znów podobna sytuacja tylko ze słowem "czarny".
Ogólnie okrutna wizja, aczkolwiek pokazuje kim musi być właściciel tegoż foteliczka :/ brrr

"Każde ramię konstrukcji oplatają kable, w łączeniach rur - teleskopy.Aluminium pokrywają duże wypustki przypominające kolce róży."
" Po raz przecinek przed "w" :p , dwa, może nie kumam bo jestem kobieta, ale jakoś skomplikowanie opisane. Musiałam przeczytać dwa razy, by sobie wyobrazić. W końcu wyobraziłam. :p

"po ekranach (niczym woda) spływają niebieskie ciągi hebrajskich liter." To zaczęłabym od nowego zdania, a nie po przecinku. Ogolnie fajna wizja z tymi hebrajskimi literami :)

"Na fotelu, w długim, czarnym płaszczu siedzi LORD KYDZYR. Na głowie ma czarny hełm, a pod szyją WYRAŹNIE widać białą koloratkę (można użyć lampy ultrafioletowej)."
To zdanie wogóle inaczej bym sformuowała, no ale.
Wydaje mi się, że nie ma potrzeby zaznaczac dużymi literami "WYRAŹNIE", gdyż bez tego czytelnik dostrzega tę koloratkę ;)

DŻI-PI-TU (z głośników, nie najlepsza jakość dźwięku)
No i tu nie kumam "Whats up?" Kto to ten Dzi Pi Tu?

Przydałyby sie jakieś znaki interpunkcyjne w formie np. dwukropków w tym dialogu :) między Kydzorem, a Lady, tak żeby wszystko było przejrzyste. Nie zawsze takie jest.
"LORD KYDZYR Tak słuchamy, jest pani już na antenie."
Pani z dużej literki, pszę Pana ;)
Odtąd zaczyna się mój gromki śmiech, po prostu...
Podoba mi się (twój)pomysł tego dialogu :)

"LORD KYDZYR Czy to mówił Tomasz, czy Mariusz? Który z pani synów?"
Od tego momentu nie rozumiałam skąd wziął sie Marriusz no i znów Pani z małej l.

"A Tomek mówił, że jak znaleźli Ojca spermę na zwłokach, za przeproszeniem,
to jest już Ojciec ugotowany. Tak powiedział."
Za przeproszeniem to lekki niesmak czułam, czytając ten kawałek haha :p

"MOHER LADY (krzyczy) Aaaaaaa..."
Nauczono mnie na tym portalu, by nie używać w tak mnogiej liczbie(czyt. nadużywać) "Aaaaaa", więc zwracam ci uwagę, że to błąd. ;)

Ogólne podsumowanie.
Efekt uzyskany, gdyż uśmiałam się czytając ten "komedio-dramat".
Jednak nie da się ukryć, że masa błedów stylistycznych i gramatycznych.
Gdyby to doszlifować, byłaby naprawdę niezła jazda.

Ogólnie (+) za oryginalny pomysł
(-) za niechlujne napisanie tekstu.Gdyż jak wszyscy wiemy ,valdens potrafi pisać i stać Go na więcej.

Dziękuję za uwagę
Wyrocznia-Kabuki ;)
Koniec odbioru.
valdens dnia 13.07.2007 20:32
"Jednak nie da się ukryć, że masa błedów stylistycznych i gramatycznych." - to ja się nie będę wysilać i poproszę fachowca o wypowiedź.

Mam przed sobą komedio-dramat "Tango" Sławomira Mrożka. Nie wiem, czy każdy uważa, że ten Pan dobrze pisze - ja TAK.

(otwieram i co my tu mamy?)

"...w pomieszczeniu znajdują się przede wszystkim następujące sprzęty: stół na osiem osób z kompletem krzeseł. Fotele. Duże lustro ścienne na lewej ścianie. Sofa. Małe stoliczki. Sprzęty ustawione niesymetrycznie, jakby tuż przed albo tuż po przeprowadzce. Bałagan..." - co ja chce przez to powiedzieć? Wygląda na to, że w opisach sceny, nie dba się szczególnie o gramatykę i literackie wartości.

(zobaczmy teraz jak wygląda dialog)

"ARTUR (nieśmiało) Nie gniewaj się.
ALA A bo co? (pauza)
ARTUR Nie jest ci za gorąco?... W tym pledzie...
ALA Nie. (pauza)
ARTUR To melonik wuja Eugeniusza. Wcale ci w nim nie do twarzy.
ALA Niech sobie będzie.

..." -

Dlaczego pogrubiłem "ci" to chyba wiadomo, a "ALA A" dlatego, że napisałaś: "Przydałyby sie jakieś znaki interpunkcyjne w formie np. dwukropków w tym dialogu smiley między Kydzorem, a Lady, tak żeby wszystko było przejrzyste. Nie zawsze takie jest."

"DŻI-PI-TU (z głośników, nie najlepsza jakość dźwięku)
No i tu nie kumam "Whats up?" Kto to ten Dzi Pi Tu?" - już tłumaczę:
DŻI-PI-TU to JP2 (często pośmiertnie wykorzystywany do reklamowania Radia Maryja. Widać, że nie słuchasz oj oj ;) "

a OR-TU-DI-TU to R2D2 - przesympatyczny robot ze "Star Wars":bigrazz:

Dzięki za dłuuugi komentarz.
Koniec odbioru. :D
Kabuki dnia 13.07.2007 22:22
Ten komentarz nie jest tylko długi, a przede wszystkim szczery.
Takie jest moje zdanie.Tak jak słusznie zauważyleś nie każdy musi przepadać za stylem Mrożka, a dlaczego( to juz pozostawiam fantazji).
Jeśli chodzi o błedy powiedziałeś cyt.:"to ja się nie będę wysilać i poproszę fachowca o wypowiedź.", to nie trzeba nim być, żeby je wychwycić.Ale masz rację może w końcu jakiś fachowiec zechce się wysilić i to ocenić. No cóż, ja zawsze zaznaczam, że nie jestem może kompetentna, ale szczera. :)

Za tłumaczenie skrótów do nazw serdeczne dzięki :). Nie słucham tego radia,wystarczy valdensik ,że ty sluchasz ;) (hahaa)

Ogólnie opowiadania nie zjechałam, a dogłębniej przeanalizowałam.
Podkreśliłam, że sam pomysł mi się podoba, jednak nie zawsze jest czytelne ,co powodują błędy.
No ale, nie jestem fachowcem.:uhoh:
DamianMorfeusz dnia 03.02.2008 00:24 Ocena: Dobre
Nikt tu chyba nie jest fachowcem :) Przypomniał mi się odcinek Włatców Móch o babci i jej radyjku
Dobry pomysł z "delejtowaniem" ludzi Ma w sobie cosik :lol:
AnonimowyGrzybiarz dnia 13.04.2009 13:06 Ocena: Bardzo dobre
heh. Podoba się :D
Usunięty dnia 13.04.2009 19:07 Ocena: Bardzo dobre
Trochę błędów. Treść zabawna. :) Tylko szkoda, że nie dłuższy ten akt I.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty