Truskawki dla Andrzeja - milla
Proza » Miniatura » Truskawki dla Andrzeja
A A A
Ostatnie lato Andrzeja było wyjątkowo piękne. Pełne słońca, zapachów i truskawek.

Na kolanach posuwałam się wzdłuż grządek i spulchniałam wyschniętą ziemię. Do koszyka zrywałam owoce. Dla Andrzeja już wcześniej zebrałam i odłożyłam najładniejsze. Niezmęczone sklepową duchotą, niepoobijane, ładnie wyglądały na białym talerzyku.

- Dla ciebie. Jedz. - podałam mu truskawki.

Nie chciał. Postawiłam owoce na stoliku i odeszłam bez słów. Co można powiedzieć komuś, kto umiera? Mówiłam tylko tymi truskawkami. Mówiłam codziennie. Zaklinałam je w myślach, po tysiąc razy wyobrażając sobie jak ich czerwień nasyca ciało chłopaka i walczy z białaczką.

Choroba Andrzeja - bezwględny, rozpychający się w szpiku kostnym agresor - niszczyła dobrą krew. Nie pokonała jej chemioterapia, a miała pokonać moja wiara w truskawki?

Andrzej miał osiemnaście lat i był przyjacielem mojego brata.

W to ostatnie lato przyjeżdżał do nas codziennie. Wynosiłam pod śliwę małe krzesło, stolik, dawałam pić, jeść i próbowałam się uśmiechać. Andrzej nie mówił prawie nic, siedział nieruchomo i patrzył na ogród. Świat z takiej perspektywy wyglądał na pewno zupełnie inaczej niż ten za oknem mieszkania w bloku. Był na wyciągnięcie ręki, nie oddzielony szybą, pełen drzew, kwiatów i codziennej porcji świeżych truskawek.

Żyj. Tylko żyj - powtarzałam w myślach, patrząc na Andrzeja.

Mocno wbijałam paznokieć pod nasadę kciuka. Żeby mniej bolało. Żeby zatrzymać płacz głęboko w środku.

A Andrzej patrzył na ogród i na moją córeczkę. Jego oczy, wciąż jeszcze żyjące, zwrócone były już jakby do wewnątrz. Zamglone, nieobecne otwierały się powoli na ten inny świat. Na świat, w którego tajemnicę Andrzej zaczynał już wchodzić.

Bałam się tego wzroku, a Nunia - moja córeczka - nie. Dreptała po trawie, uśmiechając się do mnie i do Andrzeja. A potem szła i wdrapywała mu się na kolana - mała czerwona kropka przytulona do białej koszuli. Transfuzja życia, która nie miała prawa się udać.

Odwracałam wzrok, gdy razem jedli truskawki. Nunia, jak pisklaczek, łapczywie otwierała buzię. Andrzej oglądał każdy owoc, wąchał go i dopiero potem powoli smakował. Jakby chciał się najeść na zapas...

Jedz, Andrzejku, jedz...

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
milla · dnia 08.06.2009 09:25 · Czytań: 1849 · Średnia ocena: 4,42 · Komentarzy: 16
Komentarze
gabstone dnia 08.06.2009 09:59 Ocena: Świetne!
Milla, i znów smutno. I znów pięknie. Nie wiem, co jeszcze dodać, bo takie teksty silnie działają na moja wyobraźnię. Muszę tu wrócić.
Elwira dnia 08.06.2009 10:00
Porażająca jest taka beznadziejność o obliczu śmierci, która musi nadejść, niebawem, może jutro. Tylko dziecko potrafi cieszyć się tym co jest teraz i zapomnieć o wyroku, który musi się spełnić. Wspaniale pokazałaś ten kontrast życia i śmierci. Najgorsze jest jednak to, gdy wyrok pada na młodego człowieka.
bassooner dnia 08.06.2009 10:43 Ocena: Bardzo dobre
ładne...
JaneE dnia 08.06.2009 11:30 Ocena: Bardzo dobre
piękne i bardzo smutne.
triagon dnia 08.06.2009 13:08 Ocena: Bardzo dobre
bardzo ładne, smutne, wyciszające
valdens dnia 08.06.2009 14:17 Ocena: Bardzo dobre
Ładne :yes: Czasem wolę taką sentymantalna millę od tej, yyy, świntuszącej. :D

Ale koniec ze zwierzeniami, trza zakasać rękawy i do roboty:

Cytat:
- Dla ciebie. Jedz - podałam mu truskawki.

To powinno być albo tak:
- Dla ciebie. Jedz. - Podałam mu truskawki.

albo

- Dla ciebie. Jedz.
Podałam mu truskawki.

i to drugie rozwiązanie podoba mi się bardziej.

Cytat:
wyobrażając sobie jak ich czerwień nasyca ciało chłopaka i walczy z białaczką.

i zwalcza białaczkę. - wolałbym tak. bez racjonalnych wyjaśnień.

Cytat:
Świat z takiej perspektywy wyglądał na pewno zupełnie inaczej niż ten za oknem mieszkania w bloku.

Świat z takiej perspektywy na pewno wyglądał zupełnie inaczej niż ten za oknem mieszkania w bloku.

(bardziej mi podchodzi taki szyk. Tobie nie musi)

Cytat:
Był na wyciagnięcie ręki

ą

Cytat:
- Żyj. Tylko żyj - powtarzałam w myślach, patrząc na Andrzeja.

"Żyj. Tylko żyj" - powtarzałam w myślach, patrząc na Andrzeja.

wole tak albo kursywą, bo jak jest od myślnika, to jestem przekonany, że idzie na głos, "odgłos paszczowy", a to zmyłka.

Cytat:
Zamglone, nieobecne otwierały się powoli na ten inny świat.

dałbym kropkę po "nieobecne"

Amen

bdb
Jack the Nipper dnia 08.06.2009 20:19 Ocena: Bardzo dobre
Ładnie, ładnie, chociaż bardzo smutno i bez nadziei. Cóż, taki świat tez jest i tez go trzeba opisywać, a Tobie sie to udało bardzo dobrze. Nie za duzo słów, ale wszystkie, których uzylas sa na właściwym miejscu. Jestem na tak.
Krystyna Habrat dnia 09.06.2009 10:21 Ocena: Świetne!
Taki strasznie trudny temat, a ujęłaś go tak odważnie i prosto. To aż zapiera dech. Świetne.
Usunięty dnia 09.06.2009 10:26 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Nie chciał. Postawiłam owoce na stoliku i odeszłam. Bez słów. Co można powiedzieć komuś, kto umiera?
- tego wytłuszczonego bym się pozbyła. Jakoś niepotrzebnie pauzę robi w tekście. bez tego - przynajmniej moim zdaniem - byłoby lepiej.

Podoba mi się przedstawienie dziewczynki i umierającego mężczyzny. Sprawny tekst.
milla dnia 09.06.2009 12:51
MIlo mi bardzo, że Wam się pdoba:) Valdens, jak zwykle, zgodziłam sie z częścia Twoich sugestii:) dziękuję za pomoc i komnety Wam wszystkim.
ginger dnia 10.06.2009 11:51 Ocena: Bardzo dobre
Potrafisz mówić prosto o bardzo trudnych sprawach. Podoba mi się takie właśnie spojrzenie - bez niepotrzebnego patosu, tak po prostu. Ode mnie bdb :)
TomaszObluda dnia 16.06.2009 09:40 Ocena: Świetne!
mocne, sugestywne i treściwe. Bez zbędnego epatowania cierpieniem i bólem cierpienie i ból pokazujesz. Cóż pozazdrościć tylko inteligencji emocjonalnej.
Miladora dnia 21.06.2009 13:26 Ocena: Świetne!
Przez Ciebie mam łzy w oczach, Milla, ponieważ znam te sprawy także z bliskiego sobie kręgu...
Dziękuję za przypomnienie jak smakuje życie.
Dlatego najwyżej...
Samuel Niemirowski dnia 28.06.2009 05:34
Bardzo ładnie. Jestem na tak.
Poke Kieszonka dnia 28.06.2009 06:00 Ocena: Świetne!
Milla, nie chce płakać, bo już dość wylałam łez w swoim życiu i obiecałam sobie, że będę się uśmiechać bez względu na wszystko:) - czy to mi wychodzi trudno ocenić- ale mimo smutku jaki ukryty jest w tym tekście odbieram go bardzo pozytywnie, prosto o rzeczach ważnych, o tych, które są naszą codziennością - to tak jak w przyrodzie słońce wschodzi, aby potem mogło zajść:)
milla dnia 28.06.2009 09:35
CIeszę się, ze Wam się podobało.
POzdrawiam:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:38
Najnowszy:pica-pioa