Żółte palce... - kropek1
Proza » Obyczajowe » Żółte palce...
A A A
W szpitalu psychiatrycznym przebywają ludziei nteligentni i wrażliwi. Wszyscy są inteligentni i wszyscy są wrażliwi. Może o wyjątkach nie będę mówiła, może nie ma wyjątków. Inteligentni i wrażliwi. Tak.
-Wiesz, myślę, że to przez tego kwiatka, który stał na parapecie. To on mnie tak zahipnotyzował. Poza tym sama mówiłaś, że to przez niego, że miał takie mocne korzenie, bo ode mnie wyssał tę energię.
Przemknął w takt walca Piotrek w objęciach Marzenki.
-Popatrz, ten to chyba w ogóle się nie przejmuje?
-Czy on jest świadomy, czy kontroluje swój umysł?
A widziałaś jego dłonie?, Nie?, Nie widziałąś?
-Zwróć uwagę na palce, jakie ma żółte. Tak pomyślałam, gdy patrzyłam na dłonie innych, że każdy wariat ma żółte palce, bo ilości wypalanych papierosów są dosyć duże, a nawet nie dosyć, tylką są duże.
Wiesz dlaczego tak palą? Papieros wprowadza trochę spokoju, koncentrujesz się na palącym się papierosie, wtedy choć przez chwilę, przez tę jedną chwilkę gdy zaciągasz się twoje myśli się uspokajają, nie masz takiego korkociągu, w żadną studnie nie wpadasz. O!!!Jak wpadniesz to roztrzaskasz się, oj, oj, będzie bolało, bardzo bolało. Chyba żywa z tego nie wyjdziesz, w każdym bądź razie nie taka sama.
- Wiesz jak to jest? Naprawdę chcesz wiedzieć, to jest takie....no, takie wynaturzające.
- Mogę ci opowiedzieć. Chcesz?
Nie pozwalasz sobie być sobą, nie masz ukształtowanej wizji siebie i swojego bycia, szarpiesz się, miotasz się coraz bardziej, zatapiasz się w tej samotności, nie rozumiesz siebie, pojawia się w tedy samotność, wyobcowanie, oddalanie się od innych, ucieczka od samej siebie, nie akceptowanie siebie, swoich zachowań...
- Marzenka uspokój się - widzisz jak prowokuje tego faceta na drugim końcu sali?
- Marzenka i jej historia...
A, na czym to ja skończyłam? Dobre te kotlety, i ziemniaczki pychotka. Dziękuje ci, że przyniosłaś, pomyślałaś. Tutaj dają za małe porcje, jedzenie, jak to jedzenie szpitalne, nie jest exclusive, takie papkowate, a to jest dobre.
- A, no tak, kończę...zachowań, tak?, na tym skończyłyśmy, a więc swoich poglądów, coraz wyraźniejsze odosobnienie wewnętrznego ja od tego zewnętrznego prowadzące do rozdwojenia, jedno ja sobie, w jedną stronę, drugie ja sobie, w drugą stronę, jakby to pierwsze ja było bardziej prawdziwe od tego drugiego, które postrzegają inni, aż tu nagle pojawia się to trzecieja, i czwarte, i gubimy się w tej ilości ja, nie wiedząc które jest prawdziwe, które jest właściwe bo to ułuda, zwidzenie bo prawdziwe ja to zarówno to pierwsze, jak i to drugie.
W taki sposób łatwo dojść do obłedu, zrodzić myśl obłąkańczą, szaloną, pogubić się w tych ja, przerazić się tą plątaniną, znaleźć się w szponach lęku, strachu paraliżującego jakiekolwiek działania, a później i myśli, pragnąć zmiany, choć zmiana nigdy nie nadejdzie, bo po obłąkańczym szale przychodzi wiejąca zimnem pustka, czarna dziura, otchłań samotności bez dna...
- Widzisz Marzenkę?
Może o przeżyciach Marzenki nie będę mówiła zbyt dużo, w każdym razie była źle traktowana przez mężczyzn, ale dlaczego ich tak prowokuje, to nie wiem. Czasami przebija się trochę normalności przez nią, ale nie podaruje żadnemu, mogłaby z tego wyjść...
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
kropek1 · dnia 16.06.2009 09:57 · Czytań: 1019 · Średnia ocena: 2,2 · Komentarzy: 6
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
Jack the Nipper dnia 16.06.2009 14:12 Ocena: Przeciętne
Cytat:
Przemknął w takt walca Piotrek w objęciach Marzenki.


Nowatorski szyk zdania ;)

Cytat:
się na palącym się papierosie, wtedy choć przez chwilę, przez tę jedną chwilkę gdy zaciągasz się twoje myśli się uspokajają, nie masz takiego korkociągu, w żadną studnie nie wpadasz. O!!!Jak wpadniesz to roztrzaskasz się


5 x się

Cytat:
się, miotasz się coraz bardziej, zatapiasz się w tej samotności, nie rozumiesz siebie, pojawia się w tedy samotność, wyobcowanie, oddalanie się


4 x się

Słowotok. Tak, tym razem słowotok, a nie słowolejstwo. I to jest komplement, bo mamy tu do czynienia z osobnikami o zaburzeniach psychicznych. Atmosfera wariactwa zostala oddana. Treści nie ma, moze później dowiozą.
kropek1 dnia 16.06.2009 17:12
Dzięki za komentarze, pomyślę nad czymś innym, a temat szleństwa już się wyczerpał.
Elwira dnia 16.06.2009 20:44 Ocena: Słabe
Poza barakami w interpunkcji, to chyba tu nic nie ma, nic, co warto byłoby wymienić. He, zły humor mam chyba.
Nikczemna dnia 17.06.2009 10:32 Ocena: Przeciętne
zgadzam się z Jackiem - atmosfera jak najbardziej oddana. Ale wydaje mi się, że to tyle, co można powiedzieć o tekście.
ginger dnia 17.06.2009 11:40 Ocena: Dobre
To ja zacznę od komplementu - jest o niebo lepiej niż poprzednio. Serio. Zdania momentami wymykają Ci się spod kontroli, są przydługie i niezrozumiałe. Ale jest jakaś historia, jest myśl przewodnia, coś o tym tekście można powiedzieć. Oddałaś klimat szaleństwa - i to jest wielki plus.
Oczywiście - dużo temu kawałkowi brakuje do bycia dobrym tekstem, ale zostawię ocenę dobrą. Na zachętę. Bo widać poprawę, i za to należy się nagroda :)

Jeszcze jedno - zabierz wielokropek z tytułu, a będzie naprawdę dobry :)
Szuirad dnia 22.06.2009 09:30 Ocena: Dobre
"A widziałaś jego dłonie?, Nie?, Nie widziałąś?" - rozumiem, ze to część dialogu - brakuje myslnika. Dalej podobnie.

"w tedy" - razem
"trzecieja" - to chyba znów osobno :)

Trochę litrerówek też rzuciło sie w oczy.
A jak się człowiek wgłębi ten fragment o ilości "ja" to faktycznie obłęd :) - ale do ść dopbrze ujety, sensownie
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:47
Najnowszy:wrodinam