Lew i myszka - Ela Samek
Proza » Bajka » Lew i myszka
A A A
Lew i myszka

Maleńka próbuje znaleźć jakiś kamień pośród wysokich traw, wspiąć się aby ją zauważył, ale na sawannie głazów prawie nie ma. Zimną nocą przytula się do jego wielkiej, ciepłej, lwiej łapy. Śpiący Lew nie wie, że tam w trawie, wtulona w jego futerko śpi myszka i śni, że nie jest maleńka, nie jest szara, jest Płowa, jest Piękna... i jest Taaaka Duuuża.

Pewnie kiedyś rano ją rozplaska łapą, nie na złość, tak po prostu z lwiej, królewskiej nieuwagi. Ale to przecież bez różnicy, bo czy dla takiego Wielkiego Dumnego Lwa może mieć znaczenie zdechła myszka, o której istnieniu nawet nie wiedział.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ela Samek · dnia 22.07.2009 09:17 · Czytań: 2764 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 19
Komentarze
voice dnia 22.07.2009 10:19 Ocena: Dobre
Maleńka próbuje znaleźć jakiś kamień pośród wysokich traw, wspiąć się aby ja zauważył... ale na ---------> zamiast 'ja' ją'

Lew nie wie że tam w trawie, wtulona w jego futerko śpi myszka i śni że nie jest maleńka, nie jest szara, jest Płowa, jest Piękna... i jest Taaaka Duuuża. -----------> przed 'że' przecinek

Potem napiszę co myślę bo jakoś dziś nie mam ochoty zmuszać mojego małego rozumku do pracy (i to z samego ranka) :) powrócę tu jak wypiję kawkę :D
ego
Ela Samek dnia 22.07.2009 10:50
Ok już poprawiam:) właśnie kawę wypiłam
SzalonaJulka dnia 22.07.2009 13:27 Ocena: Dobre
najpierw uwagi:
- Drażnią mnie wielkie litery na początku wyrazów dotyczących bohaterów - rozumiem, że chodziło o podkreślenie ich wagi, ale w tak krótkim tekście jest to zupełnie zbędne.
- Wyraz "rozplaska" - wywołuje efekt komiczny - czy chodziło o podkreślenie błahości śmierci myszki?

Zastanawiam się, co mnie przy tym tekście zatrzymuje - temat w sumie nienowy, konstrukcja prościutka - jednak jest w tym pisaniu, jakiś wdzięk, który wywołał mój uśmiech :)
voice dnia 22.07.2009 18:55 Ocena: Dobre
Obiecałam, że napisze co myślę jak wypiję kawę...
Co prawda tego nie zrobiłam ale byłam na dość długim spacerku :) Sama nie wiem co myśleć o tym tekście. Jest krótki ale w jakiś sposób mi się podoba :) Nie umiem tego wytłumaczyć :)
Biedna myszka :(:(:(

Pozdrawiam :)
Ela Samek dnia 22.07.2009 19:13
rozplaskana- tak chciałam podkreślić błahość śmierci myszki -
maleńkie ciałko rozgniecione... kiedys maleńkie mysie serduszko tak kochało....

cóż zwyczajne życie

Dziękuję Wam za przystanek przy moim tekście i przyjazne słowa
Serdecznie pozdrawiam:|
kresowiak dnia 22.07.2009 19:19 Ocena: Dobre
Czy po ostatnim zdaniu nie powinien być przecinek?
o tekście powiem tak - od strony literackiej na prozie zbytnio się nie znam, Twój pomysł był dość prosty, ale mimo to chwycił za serce, być może dlatego, że sami często jesteśmy myszkami...a czasem dla innych jesteśmy jak ten lew, tylko o tym nie wiemy :( przychylę się do oceny poprzedników i postawię dobry
Elwira dnia 22.07.2009 20:55 Ocena: Przeciętne
Cytat:
zauważył... ale na


przecinek zamiast wielokropka

Cytat:
jego wielkiej(,) ciepłej(,) lwiej


przecinki

Cytat:
wie(,) że tam


przecinek

Cytat:
Wielkiego(,) Dumnego Lwa może mieć znaczenie zdechła myszka(,) o której i


przecinki

dlaczego w dziwny sposób używasz wielkich liter.

Fabuła prosta, ale jakoś tak urokliwie napisana. Tylko ignorujesz zasady interpunkcji, stosujesz ją wedle własnego uznania. Podobnie jak wielkie litery.
Pozdrawiam.
ginger dnia 23.07.2009 11:39 Ocena: Dobre
Hmpf... Kilka zdań na krzyż, a jednak coś w sobie mają. Interpunkcja i wielkie litery są podporządkowane tylko woli Autorki, która zapomina o zasadach. Ale może się nauczy ;)
Treść porusza, bo faktycznie - często sami jesteśmy bezbronnymi, maleńkimi myszkami. Tekst daje do myślenia, więc ode mnie dobry.

Chciałabym Cię zobaczyć w dłuższej formie :)
Ela Samek dnia 23.07.2009 18:34
Interpunkcja :confused: wiem zasady !
ginger- Twoje słowa : tylko woli autorki - czasami zgoda gubię interpunkcje tak też bywa. Ale jednak częściej nie zapominam o zasadach po prostu stosuje je tylko tam gdzie nie stoją w kontrapunkcie z forma mojej interpretacji zapisu. Interpunkcja - macie racje, ale przecież omijając przecinek unikam progu i słowo wtedy toczy się inaczej - RyTm rYtM rytm - prawda to samo, a przecież inaczej zapisane czyta się inaczej. Zapis jest dla mnie też rodzajem znaku - pismo literowo - obrazkowe i czasami tak powinno się to czytać. Przepraszam że nie przestrzegam czasami zasad, ale po prostu takie są teksty moje. W kilku miejscach poprawie zgodnie z waszymi sugestiami i zobaczę jak będzie się czytać.
udanego wieczoru i POzdrowienia dla WSzystkich :)
ginger dnia 23.07.2009 19:31 Ocena: Dobre
Cytat:
Śpiący Lew nie wie że tam w trawie

Spójrz proszę tutaj - nie ma przecinka przed że. Każdego, kto choć trochę zna zasady interpunkcji, to po prostu boli. Bo przed że stawia się przecinki. Po prostu. I już. Nie można tego ominąć. Jeśli ktoś tego nie robi, to znaczy, że nie zna zasad.
Płynność nie ma tu nic do rzeczy. Przecinek być powinien. I każdy korektor Ci go tam wstawi.
Ela Samek dnia 24.07.2009 10:08
Witaj:|
te przecinki:| mają dla Ciebie znaczenie . Tak tu przed, że nie ma przecinka i z pewnością dla korektora byłby to Błąd. Zgadzam się z Toba, w kwestii obowiązujących zasad pisowni interpunkcja bezwzględnie jest wymagana. Ale czy kiedyś nie pomyślałaś, że ogranicza i zakłada kaganiec.
Wolność słowa to też prawo dowolności artystycznej zapisu i odmienności zdań. Dobrego dnia i ten przecinek wstawie,chyba jednak- wyglądało lepiej bez, ale jeżeli jego nieobecność ma być przyczynkiem do niepoprawnego czytania to niech sobie będzie.
:yes:
julass dnia 24.07.2009 13:22
wyraz "zdechła" psuje jakos klimat...
ginger dnia 24.07.2009 13:36 Ocena: Dobre
Po pierwsze - jestem kobietą.
Po drugie - tak, przecinki mają znaczenie. Zajmuję się prozą, i o niej mówię - wiem, że w poezji wygląda to inaczej.
Ktoś po coś interpunkcję wymyślił, tak samo jak ortografię chociażby. Są po to, żeby ułatwić życie, sprawić, że słowo pisane będzie lepiej zrozumiałe dla czytelnika. Dla mnie opuszczanie przecinków jest tym samy, co niestosowanie się do zasad ortografii. Rzaba będzie wyglądać lepiej niż żaba...? Nie sądzę.
Jeszcze jedno - nie jest upierdliwa (no, może trochę) i nie staram Ci się uprzykrzyć życia - po prostu trochę czytam, trochę piszę, i trochę o tym wiem.
Przecinki są po to, żeby ułatwić czytanie. Jeśli się ich nie stosuje to znaczy, że chce się czytanie utrudnić. A ja nie lubię, jak mi ktoś pod górkę robi... ;)
Ela Samek dnia 24.07.2009 17:23
Ach przepraszam:))) powinnam się od razu sie domyśleć. Ginger ja rozumie że Ty się nie "czepiasz"/ no moze troszeczkę:)/ po prostu interpunkcja jest dla Ciebie ważna. Dla mnie w pisaniu najważniejsza jest " istota myśli" i jeżeli mi pasuje inny zapis od obowiązujących - to pisze inaczej - patrzę - czytam. Czasami teksty drukuje i wieszam na ścianie, cofam się do tyłu , wtedy cześć tekstu rozmazuje się i czytam to co widzę z oddali, przerwy- duże litery. Jestem swoim pierwszym czytelnikiem - oglądaczem. Podchodzę, coś zmieniam, cofam się i znów z oddali na tekst patrzę. Takie to moje czytanie jest. Naprawdę cieszę się, że mnie poprawiasz, bo przecież z pewnością racja Ty masz . . . a moje widzenie słowa jest tylko moja odmiennością.
Pozdrawiam i oddaje się czytaniu Twoich tekstów "kolejny raz" - już napisałam ale poczekam do jutra... jutro mogą "czytać się " inaczej
Pozdrawiam Serdecznie :)
ginger dnia 24.07.2009 18:27 Ocena: Dobre
Najważniejsza w tekście jest treść. Bezsprzecznie (choć zdarzają się teksty genialne o niczym, są raczej marginesem i się nimi zajmować w tej chwili nie będę). Trzeba wiedzieć, co się chce powiedzieć, trzeba w ogóle mieć coś do przekazania, żeby się za pisanie zabierać.
Ale kiedy już się zabieramy - zaczyna się walka z formą. I tu trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie - dla kogo piszemy? Jeśli dla siebie - forma tak naprawdę nie ma znaczenia - bo my i tak wiemy, o co chodzi. Ale jeśli dla innych - to trzeba pisać tak, żeby oni zrozumieli. Bo jeśli w tekście jest przesłanie, ale do nikogo nie dotrze, to po co ten kawałek? Zgodzisz się ze mną?
Forma to nie tylko tak a nie inaczej zbudowane zdania, entery i ilość sylab w wierszu ;) To też ortografia, interpunkcja, gramatyka. Ogólne zasady, przyjęte i rozumiane przez wszystkich, mają ułatwić porozumienie.
Właśnie dlatego walczę o te przecinki dobrze stawiane :D
Uff...
Ela Samek dnia 24.07.2009 18:39
Uff... ja Cię w pełni rozumie:| Obiecuje!!! Czasami postaram się z tą interpunkcja, aby Ci przykrości brakiem nie sprawić.
. . . a co do dłuższych form, tylko czasami i tylko odrobinkę:no: więcej.
Uff... tym razem nie nad słowem, a nad "naturą" która gorącem dnia miejskiego dziś jestB)
Jack the Nipper dnia 25.07.2009 22:50 Ocena: Przeciętne
Nie, jakieś to takie patetyczne. No, przekaz jasny, klarowny i wiadomo o co chodzi, tyle że ja tego nie kupuję.

Co mi po tym? Nic. Niech se mysza znajdzie szczura, jak juz musi mieć coś większego od siebie.

Pisał Wieszcz "Mierz siły na zamiary, nie zamiar podług sił" i jak widzę namieszał w głowie nawet myszy.
ThadeeThadeck dnia 06.12.2009 19:02 Ocena: Świetne!
interpunkcje, gramatyka, ortografia, pomijam. Fantastyczna mała, szara myszka, już ją biedną pokochałem!
monikaa86 dnia 16.11.2010 13:00
Podoba mi się nie tyle styl, co przekaz twojego tekstu. Szara myszka, która chciałaby dorównywać lwu, lwia nieuwaga na rzeczy małe. Twój tekst bardzo dobrze obrazuje ludzkie społeczeństwo, w którym bogaci, sławni i piękni często nie zauważają tych "maluczkich". Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:65
Najnowszy:wrodinam