egzegeza - pawelh
Poezja » Wiersze » egzegeza
A A A
poemacik - Marlenie

w japońskim teatrze Nô
młodzi mężczyźni grają starców, i pierwszy raz
wychodzą na scenę po to, żeby umrzeć,
a starcy grają młodych mężczyzn, i ostatni raz
wychodzą na scenę po to, by pokochać.

1
ale ta miłość będzie tak wspaniała, że cała widownia odprowadzi ich śmiechem na cmentarz,
złoży do trumienki, opatrzy niezrozumiałymi inskrypcjami.
chłopaki wytrzeszczają oczy: tak mamy umrzeć? - przewrócić się, przeczołgać, zacharczeć...

2
za kulisami wielkie zamieszanie - wszyscy zajmują pozycje startowe.
duch zabitej przez starca kobiety rozmawia ze sobą: na tym cmentarzu -
kogo tam nie było - prezydent miasta i wicekról świata złożyli wieńce,
wszyscy czytali i nikt nie mógł pojąć, że tak mała trumna mogła mnie pomieścić.

3
tak macie umrzeć, aby ani śladu po was nie zastało - jak z tej kobiety:
charczeć, krztusić się, nie znajdując krzesła - pokonać w mękach wieki
tylko po to, by pomścić wszystko, co już jest pomszczone, by każdy jakoś odnalazł na scenie,
a potem zeszedł bezpiecznie po schodach. już macie zapewnione brawa na stojąco -
widownia wszystkich odprowadza śmiechem
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
pawelh · dnia 04.08.2009 15:59 · Czytań: 1464 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 15
Komentarze
Daniel Madej dnia 04.08.2009 16:50 Ocena: Świetne!
Tak jak lubię: dobrze się czyta, jest myśl, ironia. Dodatkowo zwraca uwagę ciekawe przedstawienie już wiele razy poruszanego tematu.
Bez zarzutu. Brawo.
Volver dnia 04.08.2009 22:00 Ocena: Świetne!
cudeńko w czterech częściach. mniam.
FemmeFatale dnia 04.08.2009 22:36 Ocena: Świetne!
tak sobie czytam i czytam...
ech , można się od Ciebie uczyć ;)

wrócę tu jeszcze , pozdrawiam , FF .
sisey dnia 05.08.2009 00:01 Ocena: Przeciętne
Przeczytałem kilka innych Twoich prac, nim zdecydowałem się na komentarz. Chaotyczne to, straszliwie (pisałeś już lepsze). Koszmarem edycyjnym też by było dla ewentualnego wydawcy. Nie pojmuję, czyżby enter Ci nie działał?
Cytat:
pokonać w mękach wieki
tylko po to, by pomścić wszystko, co już jest pomszczone, by każdy jakoś odnalazł na scenie,

Proszę o wykładnię co ma być znalezione? Czyżby wszyscy szukali "jakoś"?
Cytat:
już macie zapewnione brawa na stojąco -
widownia wszystkich odprowadza śmiechem

A nie zgodzę się, bo brawa na stojąco nie są równoznaczne z rozbawieniem publiczności. I co, i to już finał, gasimy światła? No to się uśmiałem lepiej od wymienionej w tekście publiczności. Bełkot, ukryty za wyszukanym tytułem. Tak to pozwolę sobie określić, bo szukanie tu drugiego dna, kodów symbolicznych itd mija się z celem. Wypada mieć nadzieję, że autor weźmie sobie do serca te uwagi i przestanie czarować.

siesy
pawelh dnia 05.08.2009 08:47
P. sisey, przede wszystkim, ja i nikt inny zresztą nie lubi pretensjonalność tonu. nie jest Pan autorytetem w dziedzinie poezji, nikt nie jest. możemy tylko pisać: moim skromnym zdaniem... i jeśli komentuję czyjeś prace, to staram, nawet jeśli wiem więcej, że stoję wyżej. to tyle w tym temacie.

powiem Panu, że poezja jest po gówno potrzebna. dlatego nie piszę wierszy, tylko piszę prozo-wiersze i to bardziej prozo niż wiersze. i po to ten brak enteru, żeby mistyfikować, jeśli można to tak nazwać, frazę.

szczerze powiedziawszy, teatr był tylko pretekstem. po to dałem prolog, żeby zaakcentować formalność postaci. utwór, przyznaję, mógł by być klarowniejszy, ale nie będę już teraz nic zmieniał, bo musiałbym napisać od nowa :)

co do drugiego cytatu, który Pan obramował to proszę sobie zerknąć do pierwszego wersu pierwszej część...

dziękuję kabanosowi, volver, femme. bardzo miło mi.;)
Usunięty dnia 05.08.2009 10:04 Ocena: Przeciętne
Zatkało mnie nieco, wydawało mi się, że wszyscy tu piszemy w swoim imieniu, a nie cudzym i ta urażona ambicja poetów najbardziej boli, kiedy ktoś śmie skomentować inaczej niż reszta poklepujących, rozczarowałeś mnie Pawle, a wiersz, czy coś na kształt, chaotyczny i semantycznie się gubi i pisanie, że po gówno potrzebna, kim jesteś, że tak twierdzisz?

zniesmaczona
alleluja con dnia 05.08.2009 11:54 Ocena: Świetne!
Jeśli chodzi o poezję - ja jestem za poszukiwaniem, tyle już napisano, wciąż wierzę, że można inaczej, więcej (Twoje pisanie mnie w tym utwierdza)
Jeśli chodzi o ten tekst - czytam go podobnie jak Kabanos, tzn. widzę ironię, którą bardzo lubię w wierszach (a to nie jest msz łatwy środek poetycki, trzeba do niej dojrzeć). Może jest parę drobiazgów wartych dopracowania (pokonać w mękach wieki
tylko po to, by pomścić wszystko, co już jest pomszczone, by każdy jakoś odnalazł na scenie
; duch zabitej kobiety przez starca rozmawia ze sobą), ale jak mówię: to tylko drobiazgi. Podoba mi się kierunek, w którym idziesz.
Usunięty dnia 05.08.2009 12:23 Ocena: Bardzo dobre
duch zabitej kobiety przez starca rozmawia ze sobą - trochę dziwnie mi tu to brzmi

duch kobiety zabitej przez starca - może tak? :)

bardzo podoba mi się ta ironiczna pointa, jest gorzka, ale prawdziwa
pawelh dnia 05.08.2009 12:32
P. Małgorzato, ja nikim nie jestem. to chodzi nie o opinie, tylko o pretensjonalność tonu, a to różnica. Pan szanowny, ma prawo do takiego zdania i ja je szanuje i przyjmuje. mi chodzi tylko o sposób.
pawelh dnia 05.08.2009 12:35
aha, i jeszcze jedno: jeśli się pisze dla siebie, jest w tym jakiś sens, ale jeśli się pisze dla ludzi to w tym sensu nie ma, ale nie z tego powodu, że ludzie są głupi i nie chcą czytać, tylko, że poeci są głupi i nie umieją pisać :) skupiają się na sobie, na tzw. podmiocie lirycznym zazwyczaj w formie "ja" :)
sisey dnia 05.08.2009 18:47 Ocena: Przeciętne
Panie urażony niepoeto, a jednak nie wziąłeś sobie do serca moich uwag. Zamiast tego kaprysisz jak smark w piaskownicy, bo Ci na ambicję wjechali. Maaaamo ratuj. Tanie chwyty o szukaniu nowych dróg schowaj miedzy bajki. Ty byś chciał, bym uwierzył w wyjątkowość tego tekstu i boskie natchnienie Twoje, a tu bieda, nic! A nie, młody gniewny ogłosi, że ma w dupie poezję i on nam jeszcze wszystkim, a w szczególności mi, pokaże jaki to marnym pyłem jestem. Już czekam na list od Ciebie, w którym mi zabronisz pisania nieprzychylnych komentarzy, a może skorzystasz wzorcowo z regulaminu grafomana (pkt. 1)? Poczekam pozo-poeto.

Cytat:
już macie zapewnione brawa na stojąco -
widownia wszystkich odprowadza śmiechem

A nie zgodzę się, bo brawa na stojąco nie są równoznaczne z rozbawieniem publiczności

Cytat:
co do drugiego cytatu, który Pan obramował to proszę sobie zerknąć do pierwszego wersu pierwszej część...

Nie odsyłaj mnie do pierwszego wersu kiedy Ci piszę o błędach. Co mi chcesz powiedzieć o teatrze DRAMATYCZNYM "Nô"?

PS. Poświęć chwilę na poprawne napisanie odpowiedzi (wiesz te duperele ze składnią i semantyką). Nie chciałbym Cię źle zrozumieć. Prozo-poezja! Też coś!
Usunięty dnia 05.08.2009 19:02 Ocena: Bardzo dobre
Drodzy użytkownicy, ta dyskusja zaczyna się robić niesmaczna i nieco zbacza z torów, przestaje dotyczyć wiersza. Na razie przywołuję do porządku, niektórzy z państwa zaczynają niebezpiecznie przekraczać cienką linię. Na razie nie będę wskazywać paluchem, ale odsyłam do Regulaminu Portalu.

Nawiasem mówiąc akurat komu jak komu, ale pawlowi zarzucić nie można, że nie przyjmuje nieprzychylnych komentarzy.
sisey dnia 05.08.2009 21:53 Ocena: Przeciętne
@malpica
Cytat:
Nawiasem mówiąc akurat komu jak komu, ale pawlowi zarzucić nie można, że nie przyjmuje nieprzychylnych komentarzy.

Tak rzeczywiście nie można, a ja sobie z palca wyssałem to wszystko.
Cytat:
P. sisey, przede wszystkim, ja i nikt inny zresztą nie lubi pretensjonalność tonu. nie jest Pan autorytetem w dziedzinie poezji

Napisałeś koleś be komentarz, no to dowiedz się że nie masz prawa mnie oceniać bo nie jesteś autorytetem. Lista aktualnie akceptowanych autorytetów znajduje się w szufladzie u pozo, przepraszam, u prozaika? Raczył nawet ujawnić kilka nazwisk/przezwisk z tej listy.
Cytat:
dziękuję kabanosowi, volver, femme.


Proszę sobie nie żartować, to nie mi zabrakło klasy. (co było do okazania)
Usunięty dnia 05.08.2009 22:25 Ocena: Bardzo dobre
Paweł jest na portalu od roku, miałam okazję przez ten czas poobserwować sobie i nie zauważyłam, żeby miał pretensje o nieprzychylne komentarze.
Mam wrażenie, że trzeba z większym zrozumieniem czytać, co ktoś chce nam powiedzieć. I to mówię do was obydwu, Panowie ;)

Zresztą Paweł napisał:
Cytat:
pawelh dnia sierpień 05 2009 12:32:58
P. Małgorzato, ja nikim nie jestem. to chodzi nie o opinie, tylko o pretensjonalność tonu, a to różnica. Pan szanowny, ma prawo do takiego zdania i ja je szanuje i przyjmuje. mi chodzi tylko o sposób.


Obydwu cenię za Wasze pisanie, bo jest wartościowe, przynajmniej w moim odczuciu. Jest zupełnie różne/inne warsztatowo więc tym bardziej mnie cieszy. Dajcie spokój z przepychankami rodem z piaskownicy.
pawelh dnia 06.08.2009 12:53
nie będę komentował, powiem tylko że: ;)

szanuję wszystkie opinie, nie szanuję chamstwa (Pan zapewne też). może się Panu nie podobać. ma Pan prawo przecież. ale nie jest Pan jednocześnie ostateczną instancją :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty