Ty vs Oni - Charlotte
Publicystyka » Felietony » Ty vs Oni
A A A
Wbici w ciasne garniturki, pod którymi kryją się fałdy tłuszczu od zbyt wytrawnego jedzenia; kawior, homar, może owoce morza? I wszystkie trunki, na które przeciętny człowiek musiałby wydać całą swoją miesięczną pensję, czasem może nawet oszczędzać przez jakiś czas...
Przesadnie opalone twarze, prawie wpadające w brązowy kolor; naciągnięta skóra, nienaturalna i odpychająca. Eleganckie kostiumy ("Prosto od Chanel, kochana!") kryjące szczupłą sylwetkę prosto spod skalpela chirurga plastycznego. Fryzury, dzięki którym siwizna staje się głupim żartem...

Patrzysz na nich, jak na bogów, królów życia. Mogą w jeden dzień wydać Twoją roczną pensję i stwierdzić, że to nic nie znaczący ułamek ich fortuny. Mogą prześcignąć Twojego sfatygowanego fiata, swoim nowiutkim, prosto z salonu mercedesem.

Mogą wszystko, czego Ty nie możesz.
Na co dzień depczą swoimi drogimi butami Twoje nadzieje, tak usilnie pielęgnowane. Twoją radość za dotknięciem ich obślizgłego palucha, zamieniają w przygnębienie. Bawią się ludźmi, jak zabawkami, które należą do nich. Patrzą na zachmurzone niebo i widzą słońce. Zawsze.
Podczas gdy Ty modlisz się w kościele, do Boga o lepsze życie, więcej pieniędzy, by jakoś wykarmić rodzinę, oni odpoczywają na Karaibach ("Taki weekendowy wypad za granicę").

Ich życie, jest Twoim marzeniem. Marzeniem, które NIGDY ma się nie spełnić.

Kiedy na Twoim koncie błyszczą trzy czy cztery zera, na ich kontach dumnie świeci pięć czy sześć- a może siedem?- zer.

Kiedy Ty chcesz dać dziecku pieniądze na studia, zapewnić mu przyszłość i utrzymanie, odkładasz przez dziesiątki lat marne grosze, oni zapewniają swojemu tępemu potomstwu pieniędzmi miejsce na najlepszych uczelniach i trzypiętrowe apartamenty.

Jesteś jak marny pyłek kurzu na ich butach, który koniecznie trzeba usunąć, bo gorszy swoją brzydotą. Drepczesz gdzieś kilometry za nimi w dziwnej, pokręconej hierarchii. Dostajesz mniejszy zwrot podatku niż oni, bo...mniej zarabiasz? To Tobie przydałyby się te pieniądze, a nie im, którzy i tak już śpią na pieniądzach, okryci czekami, kartami kredytowymi i dwusetkami.
Patrz na nich. Patrz, niech zaczną boleć cię wadliwe oczy ("Nie stać mnie na okulary"). Umieraj z głodu pod ich willą; każą cię wywieźć na wysypisko, jesteś śmieciem, ŚMIECIEM. Nieprzydatnym im śmieciem...

Przejdź obok ich domów, a pozwą cię do sądu i dzięki ich pozycji społecznej skończysz wytatuowany i łysy za więzienną kratą. Odezwij się do nich w prośbie o pomoc; każą wyrzucić cię za pozłacaną bramę. Płacz, błagaj, całuj ich brudne stopy; uśmiechną się z pogardą i rzucą ochłap, robiąc sobie darmową rozrywkę z tego, z jaką ostrożnością, wolno i uważnie żujesz skórkę chleba; podczas gdy oni rzucają nim o ścianę.
Jednak za Tobą KTOŚ skoczyłby w ogień.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Charlotte · dnia 05.08.2009 19:16 · Czytań: 748 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 7
Komentarze
pw dnia 05.08.2009 19:26
Dla ułatwienia w opisie kategorii "Felieton" podałem jego definicję za wikipedią - http://portal-pisarski.pl/articles.php?cat_id=38 tutaj
"Felieton - specyficzny rodzaj publicystyki, krótki utwór dziennikarski, utrzymany w osobistym tonie, lekki w formie, wyrażający - często skrajnie złośliwie - osobisty punkt widzenia autora. "
Niestety zrobiła się z tego epistoła (nawet by się Ty pisane z dużej/wielkiej litery zgadzało)... gdybyś połączyła to z jakimiś trochę konkretniejszymi przypadkami i nie poprzestała na takim Janosikowym albo Robin Hoodowym gadaniem do pospólstwa może i by reportaż jakiś dało się z tego sklecić...
Parę przecinków mi się nie zgadzało,
Cytat:
Mogą prześcignąć Twojego sfatygowanego fiata, swoim nowiutkim, prosto z salonu mercedesem.

tutaj wywaliłbym "swoim" i zmienił szyk - mercedesem prosto z salonu.
Zdecydowanie do przemyślenia :)
Abakarow dnia 05.08.2009 19:30
przekolorowane, przejaskrawione, przekłamane. Jesteś autorze pewien, że za bogatym człowiekiem NIKT nie skoczy w ogień ???
Nie każdy biedak jest wartościowy, nie każdy bogacz jest skur...
Formy nie oceniam.
Pozdrawiam
ginger dnia 05.08.2009 19:43
Nie lubię uogólnień, nie lubię takiego tonu, nie lubię wyszydzania... Nie rozumiem, co ma mi ten tekst powiedzieć? Że bogaty zły, a biedny dobry? Wiem, że życie jest niesprawiedliwe, jedni mają więcej, inni mniej, ale Twoje przedstawienie sytuacji w ogóle do mnie nie przemawia. No i felietonem bym tego nie nazwała...
Zdecydowanie - coś z tym tekstem trzeba zrobić. Proponuję zacząć od przemyślenia.
bassooner dnia 05.08.2009 20:31 Ocena: Dobre
puenta bardzo dobra... ale to co wcześniej ni podoba mi się.

dobrze, że mądrze zauważyłaś, że miłości ani przyjaźni za pieniądze kupić nie można, jednak ta wyliczanka jest wg mnie do poprawki.

"...zbyt wytrawnego jedzenia; kawior, homar, może owoce morza"

to akurat jest zdrowe jedzenie, a homar to owoc morza... poszedłbym w jakieś steki, alkohol i duże ilości tłuszczu.

"Patrzysz na nich, jak na bogów, królów życia."

jeśli bohater ich nie lubi to nie patrzy na nich jak na Bogów, a raczej jak na pasożytów.

"Ich życie, jest Twoim marzeniem. Marzeniem, które NIGDY ma się nie spełnić."

marzeniem? fałdy tłuszczu, operacje plastyczne i solarka?

ta wyliczanka do poprawki. musisz wiedzieć, czy bohater ich nie lubi, czy podziwia, bo z jednej strony piszesz negatywnie o ich przymiotach, a z drugiej, że to Bogowie i ich życie to jego marzenie, by na końcu zakończyć dobrą puentą, że "Jednak za Tobą KTOŚ skoczyłby w ogień."

za mądrą puentę db.
Usunięty dnia 06.08.2009 00:26 Ocena: Bardzo dobre
Rozumiem Twój ból i twoje rozterki spowodowane przeżyciami.
Ale taki jest ten świat. Dobrze , że to zauważasz i piętnujesz. Robisz to z własnego puktu widzenia ale każdy z nas dąży do właśnie tekiego życia.
Czy to złe ?
Puenta rozgrzesza tekst ale tylko w 50%-tach.
milla dnia 06.08.2009 09:43 Ocena: Przeciętne
Cytat:
pod którymi kryją się fałdy tłuszczu od zbyt wytrawnego jedzenia
od wytrawnego jedzenia niekoniecznie się tyje:)
Cytat:
wadliwe oczy
to nie jest najszczęśliwsze określenie
no i co po tym tekście miało mi zostać w głowie. Felieton to nie jest. raczej- litania żalów. tak jest świat zbudowany. jedni maja więcej,inni mniej. epiej się z tym pogodzić i cieszyć się tym, co jest
tekst nie jest jakoś bardzo zły. tylko nie wiem, jak właściwie go zaklasyfikować. piszesz całkiem nieźle, ale ta konwencja psuje wszytsko
pzdr
Jack the Nipper dnia 08.08.2009 13:29
Treść - socjalistyczna propaganda.

Cytat:
Ich życie, jest Twoim marzeniem. Marzeniem, które NIGDY ma się nie spełnić.


A czy robią coś w kierunku spełnienia tego marzenia, czy tylko marzą?

Technicznie nieźle, warsztat sprawny, zdania ładnie sklecone i spójne.
Bez oceny zostawię, bo zbyt głęboko nie zgadzam się z treścią, by zachować obiektywizm.

A, przeczytałem sobie raz jeszcze i taka sugestia mi przyszła - po przeróbce stylu to móglby byc bardzo dobry tekst jakiegos protest-songu na przyklad tutaj jest bardzo fajny rytm:

Cytat:
Umieraj z głodu pod ich willą; każą cię wywieźć na wysypisko, jesteś śmieciem, ŚMIECIEM. Nieprzydatnym im śmieciem...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty