Bezdomny - Anette
Publicystyka » Eseje » Bezdomny
A A A
Zbiera to, czego inni już nie potrzebują. Szuka skarbów tam, gdzie każdy, szanujący swoje ego, posiadacz zadartego wysoko nosa, brzydziłby się wetknąć najmniejszego palca u ręki, nawet w rękawiczce. Ale on nie posiada w umyśle szufladki na myśli o bakteriach, zarazkach czy chorobach przenoszonych przez dotyk. Nie posiada tej cholernej szuflady pełnej obsesji i panicznego strachu przed pozostawionym odciskiem palca obcego na głupiej puszce. A może on po prostu ją wyrzucił? Ot, tak wysunął i wyrzucił cały bałagan mieszczący się w kilku drewnianych ściankach. Przynajmniej ma teraz znacznie więcej miejsca na rozważanie o rzeczach wzniosłych i
najważniejszych. A może jest kolekcjonerem ludzkich twarzy? Twarzy, na które warto zwrócić uwagę, a już napewno takich, które trzeba zapamiętać. Czy my, bojący się kichnięcia drugiego człowieka, potrafimy pielęgnować ogródek kwitnących niczym róże, pozytywnych myśli o innych istotach ludzkich? Przecież my nawet nie mamy czasu, żeby uśmiechnąć się do rodzonego brata, a co dopiero zauważyć nieznajomą osobę na ulicy.

Pił coś ciepłego. Kawę, herbatę, a może wodę... Opierał delikatnie opuszki palców o białą filiżankę-osobisty, mały kaloryferek... Pewnie zapomniał już, jak reaguje jego ciało na ciepło. Obok niego stał kosz na kółkach z supermarketu. Czy ja też potrafiłabym zmieścić cały swój dorobek życia pomiędzy metalowymi rurkami?
Nie obchodzi mnie to, w jaki sposób stał się zapuszczonym człowiekiem, chodzącym w brudnych, poszarpanych łachmanach. Ja widzę w nim kogoś, komu warto poświęcić kilka sekund, kilka spojrzeń, kilka paciorków różańca... bo szanuję go bardziej niż to całe piękne i zawsze idealne społeczeństwo.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Anette · dnia 09.08.2009 14:32 · Czytań: 853 · Średnia ocena: 2,75 · Komentarzy: 5
Komentarze
Usunięty dnia 09.08.2009 18:00
Słodko i patetycznie, operujesz też zużytymi szablonami myślowymi: Twój bezdomny jest BOHATEREM, który zbiera "skarby" na śmietnikach, gardzi czystością w imię jakiegoś niejasnego dla mnie ideału. "Przynajmniej ma teraz znacznie więcej miejsca na rozważanie o rzeczach wzniosłych i
najważniejszych." - piszesz, a ja w to wątpię, wspierając się na faktach z życia wziętych. Uważasz, że bezdomność bierze się z jakiejś delikatności duszy? Z mądrości jakiejś? To jest naiwne podejście.
Rozumiem, że chciałaś dać psztyczka w nos społeczeństwu wygodnie żyjących ludzi, wykreować bezdomnego na miarę pomnika świętego, ale popełniłaś błąd. Gdybyś rozpisała tajemnicze zakończenie: "Nie obchodzi mnie to, w jaki sposób stał się zapuszczonym człowiekiem, chodzącym w brudnych, poszarpanych łachmanach. Ja widzę w nim kogoś, komu warto poświęcić kilka sekund, kilka spojrzeń, kilka paciorków różańca... bo szanuję go bardziej niż to całe piękne i zawsze idealne społeczeństwo. " - gdyby zainteresowały Cię jednak przyczyny bezdomości, to może wcale nie szanowałabyś tego człowieka bardziej, niż innych ludzi. Dostrzegam fałsz w myśleniu w taki sposób o ludziach, chciałaś wyzbyć się szufladek, a wpadłaś w okrutną generalizację. Należałoby też rozwinąć dlaczego, Twoim zdaniem bezdomny zasługuje bardziej na poważanie, na różaniec, niż inni ludzie?
Nie zostawiam oceny, żeby o czymś napisać, trzeba głęboko i samodzielnie zanurzyć się w temat.
Bardzki dnia 09.08.2009 19:58 Ocena: Dobre
Trochę generalizujesz. Uważam jednak, że jest to pewien zabieg, aby uzyskać efekt. Nie uważam tego za coś złego. Aby trafić z przekazem trzeba uderzyć mocno. Rozpocznie się dyskusja.
Jak dla mnie jest to pierwszy tekst, który schylił się nad losem śmieciarza, a czytałęm już wiele tekstów na róznych portalach.
Tekst może nie jest genialny, ale nie zgodzę się kmkmk.
Dla mnie jest on dobry i taką wybieram ocenę.
Krzysztofpnowak dnia 12.08.2009 14:45 Ocena: Dobre
patosu rzeczyście sporo
pisze się- na pewno
jeśli to pominąć zostaje zgrabna miniaturka
Usunięty dnia 12.08.2009 15:12 Ocena: Dobre
Ja się zgadzam z kmkmk. Autor choć dobrze spostrzega rzeczywistość, posługuje się tymi samymi szablonami, w jakich tkwią ludzie. W tym opowiadaniu brakuje " poświęcenia".
Napisałam,
Miałam na to ochotę,
I..
wyszło dobrze.

To podsumowanie.
Usunięty dnia 12.08.2011 10:42 Ocena: Przeciętne
Jeśli potraktować tekst jako kadr, migawkę, wówczas może się podobać ze względu na użyte środki wyrazu. Tak to właśnie odbieram, gdyż tak odczytuję intencje autorki. Dla mnie brak rozwinięcia i pewien patos nie stanowią przeszkody do odbioru, lecz bardzo spłycają wymowę. Można rzecz jasna dyskutować na temat oceny bezdomności jako takiej ( w moim mniemaniu każdy z nas napawa się z lubością owym dramatem bezdomności innych, aby zadość uczynić ponurym wyrzutom sumienia ) jednak nie jest to przedmiotem oceny.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:74
Najnowszy:wrodinam