Schizologia stosowana I "Nowe sumienie" - Vulpes
Proza » Humoreska » Schizologia stosowana I "Nowe sumienie"
A A A
Poranek letniego dnia. Złośliwie słoneczny i irytująco ciepły. Właśnie przymierzałem się do wynoszenia śmieci, gdy zadzwonił dzwonek.
Kto u licha dobija się do mnie w taki dzień? Przez myśl przebiegła mi banda antyterrorystów. Jedyny problem w tym, że ostatnio nic złego nie zrobiłem. Otworzyłem drzwi, nie zerkając nawet przez okienko. Stał za nimi listonosz. Jak zwykle przyjechał tym swoim Seicento. Jego samochód miał irytujący kolor. Wyglądał jakby ktoś na białym wozie położył stertę gnijącego zielska - wybielona, brudna zieleń. Zostawiłem jednak w spokoju jego maszynę. Podpisałem odbiór listu, który przyszedł do mnie. Na kopercie nie było adresu zwrotnego.
Siedząc przy stole otworzyłem list. Ze środka wyskoczyła nagle normalnych rozmiarów dziewczyna. Nie zdziwiło mnie to, zdarzały mi się już dziwniejsze rzeczy.
- Kim jesteś? - spytałem nieco zirytowany.
- Jestem twoim nowym sumieniem.
- A co się stało z poprzednim?
- Podobno poprosiło o wcześniejszą emeryturę.
"Gdybym ja był moim sumieniem, też bym prosił o wcześniejszą emeryturę" - pomyślałem.
- A dlaczego przysłali mi ciebie? - zapytałem znudzonym tonem.
- Ponieważ byłam wolna.
- Nie miałaś właściciela?
- Mój poprzedni właściciel popełnił samobójstwo. - Złotowłosy duszek zrobił smutną minę.
- Skoro jesteś tak dobra w robieniu wyrzutów, to wyrzuć śmieci - odparłem zadowolony.
- Co? - zdziwiła się.
Rzuciłem jej worek ze śmieciami i wymownie wskazałem na drzwi. Posłusznie wyszła z nimi na zewnątrz.
"Zmienili taktykę, chcą żebym popełnił samobójstwo" - stwierdziłem. - "Ci w niebie są nieźle pokręceni..."
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Vulpes · dnia 14.08.2009 12:36 · Czytań: 847 · Średnia ocena: 2,83 · Komentarzy: 16
Komentarze
Usunięty dnia 14.08.2009 13:10
Nie dopracowałeś i urwałeś. A zaczynało się dobrze czytać. Posłużę się Twoim ulubionym słowem - "irytujące" jest czytać coś napisanego na "pół gwizdek".
Usunięty dnia 14.08.2009 16:06
Niedosyt. :( Za mało soczystości, nie śmiałam się. Czegoś tu brakuje.

Bez oceny, bo jestem rozdarta pomiędzy "przeciętny" a "dobry".
Tarcz81 dnia 14.08.2009 16:48 Ocena: Przeciętne
Twój pomysł nie przypadł mi do gustu, śmierdzi jakimś królikiem Bugsem xD
Vulpes dnia 14.08.2009 17:48
moje ulubione słowo? hmm moje ulubione słowo to "dureń" ale nie będę się przecież z tobą kłócił ołowiany...

dziękuję, że przynajmniej zwróciliście na to uwagę :p
MarioPierro dnia 14.08.2009 20:00
Szkoda, że takie krótkie, bo już myślałem, że czymś mnie zaskoczy. A tu - owszem - roześmiałem się przez moment, a potem... zonk! Pomysł z dziewczyną wyskakującą z koperty wprawdzie zabawny, ale mało oryginalny i kiepsko opisany (zob. np. moje opowiadanie pt. "Chusteczka ostrzegawcza", o ile jeszcze nie czytałeś), a reszta, np. zgniłozielone Seicento jest na razie nieuzasadniona. Więc nie oceniam, czekam na kolejną (-e) część (-ci), ale na przyszłość radzę ciut bardziej rozbudowywać te początki, nawet jeśli są częściami dłuższych całości.
julass dnia 15.08.2009 00:11
seicento z małej piszemy tak samo jak inne marki i nazwy firmowe różnorakich produktów
a antyterroryści raczej nie dzwonią tylko od razu taranem wyważają
Bardzki dnia 15.08.2009 13:43 Ocena: Dobre
Konstrukcja części fabuły oparta na grze słów wyrzuty – wyrzucić; fajne. Odrobina logiki: skoro ktoś popełnił przy niej samobójstwo to pewnie mnie to też spotka. Zdecyduj się czy to normalnych rozmiarów dziewczyna (ciężka baba), czy złotowłosy duszek (lekki motylek) to zestawienie powoduje zgrzyt. Według mnie to ciekawe opowiadanie. Może trochę szorstkie ,ale są zadatki na przyszłość. Jak dla mnie db.
Usunięty dnia 15.08.2009 21:56
Inteligencji w Twojej ripoście nie zabrakło, ale jak napisał BARDZKI...w konstrukcji.
Vulpes dnia 16.08.2009 13:36
Bardzki, czy duchy muszą być małe? Poza tym - nie napisałem, że ona jest cieżka... :lol:
Vulpes dnia 16.08.2009 13:37
co do krótkości - zastanawiałem się, czy to będzie dobre... mało kto czyta długie teksty
Abigail dnia 16.08.2009 18:09 Ocena: Dobre
Mam dziwne i mieszane odczucia, co do tego tekstu. Ma podwójne dno i nie do końca wiadomo jak go interpretować. W przypadku, gdy po "Mój poprzedni właściciel popełnił samobójstwo." zasłonię resztę, to wtedy zostawiam db. Osobiście uważam, że pozostaje takie małe niedopowiedzenie, które dodaje uroku.
Usunięty dnia 19.08.2009 09:34 Ocena: Dobre
Cytat:
Podpisałem odbiór listu, który przyszedł do mnie. Na kopercie nie było adresu zwrotnego.


Zonk :] Podpisujemy tylko listy i przesyłki polecone, a takowe, żeby zostały przyjęte na poczcie, muszą mieć adres zwrotny.

Ok. W miarę ciekawie. :)

Teraz druga część :)
Miladora dnia 19.08.2009 17:06 Ocena: Dobre
Skusiłam się, Vulpesku... słysząc, że jesteś w rozterce... :D
- Siedząc przy stole otworzyłem papierowy pojemnik. - czy masz na myśli list? To po kiego diabła tak go udziwniłeś?
- tez bym prosił - też
- Mój poprzedni właściciel popełnił samobójstwo.
Złotowłosy duszek zrobił smutną minę. - połącz te dwa zdania:
- Mój poprzedni właściciel popełnił samobójstwo. - Złotowłosy duszek zrobił smutną minę.
- wyszła z nim na zewnątrz. - dałabym "z nimi" odnosząc to do śmieci, nie worka - lepiej brzmi
No, Oke ma rację - w miarę ciekawe, ale jak ciekawe, to dopiero okaże się później, więc i ocenę postawię później... wiesz, nie lubię kupować kotów w worku... :lol:
A zresztą, niech Ci będzie - tak około 4 (najwyżej skasuję)... :D
Vulpes dnia 20.08.2009 11:12
miladoro - z tym pojemnikiem zmienię na list, ale wydaje mi się że wtedy mi wlepią powtórzenie :|

dzięki za wszystko. to zaszczyt że w ogóle zwrócił ktoś na to uwagę... (no może pora paroma wyjątkami ;) )
Miladora dnia 20.08.2009 11:20 Ocena: Dobre
- Na kopercie nie było adresu zwrotnego.
Siedząc przy stole otworzyłem list. - a daj po prostu:
- Siedząc przy stole otworzyłem ją. - (kopertę), wtedy nie będzie powtórzenia... :D
bury_wilk dnia 20.08.2009 11:24 Ocena: Dobre
W wymowie i zamyśle podoba mi się bardzo. Nawet rzekłbym, że to zajebista koncepcja.
Nieco gorzej wypada forma, a już szczególnie początek. Suche zdania wystrzeliwywane jak z karabinu. Gdzie jakieś akapity, gdzie łączenie myśli, żeby jedno zdanie łągodnie przechodziło w drugie?

No i jak to ocenić? Gdybym był nauczycielem polskiego (Bogu dzięki, że nie jestem) to popełniłbym samobójstwo nawet bez pomocy sumienia.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty