Strych - Sibrand - Woland
Proza » Fantastyka / Science Fiction » Strych - Sibrand
A A A
Strych… Ten cholerny strych… Ukochana wylęgarnia pomysłów... Parna ucieczka od problemów i rzeczywistości. A teraz wróg. Najgorszy. I całego świata. Każdy chce go zniszczyć. Nikt nie potrafi. Brzmi to totalnie absurdalnie, ale to prawda. Strtych jest żywy, myśli i, co gorsza, podbija świat. Leje po bombach i ślady po kulach ukazywały się jedynie oczom wyobraźni. Zaczęło się bardzo niewinnie. Normalne sprzątanie, wyrzucenie kilku rzeczy na strych. I wszystko. Po paru takich porządkach, rzeczy na górze należało w jakiś sposób upchnąć. Największe stosy układałem z książek i gazet. Zabawnym przeżyciem było "pływanie" w morzu makulatury. W dalszej kolejności zagubione zabawki, pamiątki z tysiąca wycieczek i pierdoły, które gromadzą się w wyniku codziennego życia. Wszystko byłoby dobrze gdyby nie to, że w końcu strych zaczął dawać pewne oznaki swojego życia. Jednego razu bił z niego potworny gorąc. Po wejściu było jeszcze gorzej. Do okropnego upału doszła też niesamowita duchota. Powietrze było gęste jak przed naprawdę silną burzą. Gdyby ktoś chciał zawiesić tam karabin maszynowy, ten lewitowałby po prostu w powietrzu. Ale cóż – kolejna porcja różności nie mogła czekać. Gorąco i upał nie mogły mi przeszkadzać. Innym razem miało się wrażenie, że podłoga faluje jak woda. To zjawisko było całkiem ciekawe i nawet zdążyłem zrobić parę zdjęć, ale niestety nic z nich nie wynikło. To były prawdopodobnie pierwsze symptomy. Czego? Pochłaniania wiedzy. Strych miał niezłą pożywkę z książek historycznych, fantastycznych, sensacyjnych i innych. Gdyby doliczyć do tego czasopisma o tematyce militarnej i miniatury czołgów, żołnierzy, wówczas okazałoby się, że strych powoli staje się wielkim dowódcą, jak Rommel, Patton czy chociażby Kutrzeba. I tak niestety było. „Góra” chłonęła coraz więcej i więcej. Stawała się coraz potężniejsza. Pomyślicie – czy ktoś nie mógł temu zapobiec? Sam piszący próbował. Pierwsza próba, podpalenia, o mały włos nie spowodowała zalania domu. Nawet wynieść się z niego nic nie dało, bo albo zamykał klapę wejściową (wejściem na strych były rozkładane schody), albo gasił światło, a nawet zmiękczał podłogę. Kiedy człowiek próbował po niej iść, zapadał się w niej jak w roztopionym maśle. I w końcu zaczął przejmować kontrolę nad światem. Pierwsza była armia polska, która rozpoczęła całe to zamieszanie, a mianowicie III wojnę światową. I tak Niemcy, Francja, Anglia, Rosja, Turcja. Wszyscy, cały świat włączył się do wojny. Cholera, nawet Luksemburg dołączył. Zabawnie wyglądała ich armia. W ciężkich napierśnikach i stalowych, średniowiecznych hełmach. Dobrze, że nie walczyli kijami, mieczami i łukami. A przecież przywódcy tych krajów nawet nie bardzo wiedzieli o co walczą! Zapytany o to prezydent Niemiec zaczął się jąkać, zataczać i w końcu padł na podłogę. Martwy. Strych okazał się naprawdę przebiegły. Ale teraz to nieistotne. Walka wciąż się toczy, strych jest niezniszczalny, a ja siedzę w starym bunkrze. Coraz bardziej zacieśnia się wokół mnie krąg żołnierzy francuskich. Zginę. Ale z honorem. Wyjdę z bunkra z białą flagą i odbezpieczonym granatem w kieszeni spodni. Tak chcę umrzeć. Jak prawdziwy Polak, a nie pachołek diabelskiego strychu.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Woland · dnia 26.08.2009 19:10 · Czytań: 1192 · Średnia ocena: 3,3 · Komentarzy: 21
Komentarze
Almari dnia 26.08.2009 19:17 Ocena: Dobre
Buenas noches

~ I na dzień dobry wyerkuj się.

Cytat:
Normalne sprzątanie, rnawrzucanier1;


~ Lepiej by brzmiało wyrzucenie.

Cytat:
Pierwsza próba, próba podpalenia,


~ Niepotrzebne powtórzenie.

Cytat:
Kiedy próbowało się po niej iść, człowiek zapadał się jak w roztopione masło.


~ 2x się

Absurdalne i z całkiem miłym humorkiem. Podobało mi się.
Woland dnia 26.08.2009 19:19
Bardzo dziękuję za pierwsze ciepłe słowo :)
sirmicho dnia 26.08.2009 19:19 Ocena: Dobre
Witaj na portalu:) To Twój pierwszy tekst, więc ograniczę się jedynie do zwrócenia uwagi na kilka szczegółów, które mi przeszkodziły. Treść jakoś specjalnie mnie niestety nie pochłonęła, choć pomysł ciekawy.

Cytat:
Zawsze tylko oczy wyobraźni ukazywały leje po bombach i ślady po kulach.

Jakoś to zdanie mi kuleje. Może lepiej: "Leje po bombach oraz ślady po kulach zawsze ukazywały się jedynie oczom wyobraźni"

Cytat:
W dalszej kolejności zagubione zabawki, pamiątki z 1000 wycieczek i pierdoły, które gromadzą się w wyniku codziennego życia.

słownie.

I pytanie do adminów - miało już nie być erek? Czy ten tekst to jeszcze sprzed ery zmian?
Sibrand - usuń jeszcze "erki" - to wina systemu, nie Twoja.
Woland dnia 26.08.2009 19:22
Ok Sirmicho ale w jaki sposób mogę to zrobić?
Almari dnia 26.08.2009 19:22 Ocena: Dobre
to zależy kiedy Sibrand wrzucił tekst sirmicho. Jeśli przed aktualizacją erek to musi niestety jeszcze w tym tekście się pomęczyć z ich usuwaniem. A erek teraz nie ma, bo sprawdzałam na moim tekście :D
Almari dnia 26.08.2009 19:23 Ocena: Dobre
Daj przy swoim tekście edytuj i już :)
Woland dnia 26.08.2009 19:26
Almari nieoceniona poprawiam błędy :)
Woland dnia 26.08.2009 19:29
erki poprawione :D
Drake dnia 26.08.2009 19:39 Ocena: Dobre
Fajne:) Pełen absurd:)
Eldi dnia 26.08.2009 19:52 Ocena: Świetne!
Ale cóż...; a ten średnik to na kij? wszystkie uwagi,jakie miałam, już zostały powiedziane ;)
więc mogę tylko pochwalić za oryginalny pomysł
Woland dnia 26.08.2009 19:53
O nie zdążyłem poprawić ;)
Bardzki dnia 26.08.2009 20:32 Ocena: Dobre
Według mnie orginalne. Na początek wystarczy.
bassooner dnia 26.08.2009 22:22 Ocena: Dobre
"Gdyby ktoś chciał zawiesić w tam karabin maszynowy,"

_________________________________________________tu błąd się wkradł, a tu

"Zapytany o to prezydent Niemiec zaczął się jąkać, zataczać i w końcu padł na glebę."

________________________________________________________nie pasuje mi słowo "glebę" jest nazbyt potoczne do całości relacji.

całość, jak na taki (dobry) temat i pomysł, zbyt okrojona - to jakaś wersja demo dla PP?
Woland dnia 27.08.2009 08:30
Bassoner: to opowiadanie (może lepiej miniatura) zostało spisane trzy lata temu. Była to całkowicie pierwsza praca. Wystawiłem ją bo chciałem się przede wszystkim sprawdzić czy warto dalej pisać (oczywiście nie w tym stylu - cały czas doskonalić tematykę i styl). Ale można spróbować rozwinąć temat - chociaż jak już gdzieś wspomniałem nie umiem pisać długich opowiadań (więc na powieść bym się za bardzo nie nastawiał).
Jack the Nipper dnia 27.08.2009 09:14 Ocena: Dobre
Cytat:
Ale kto mógł się spodziewać, że jest żywy (i co gorsza myślący) i chce podbijać świat. Pomysł ten wydaje się absurdalny, ale


2 x ale

Cytat:
W dużych liczbach szły


ilościach

Cytat:
Pierwsza próba, próba podpalenia,


kapitalne :D

Dobrze jest, umiejętnie przeplatasz krótkie zdania dłuższymi. Niezła dawka absurdu. Końcówka - troche jakby za szybko, cos więcej by sie przydało, kilka opisów działań strychu zanim narrator trafił do starego bunkra.
MarioPierro dnia 27.08.2009 13:04 Ocena: Dobre
:D
Widzę, że większość wytkniętych błędów poprawiona:) Więc tylko powtórzę, że personifikacja strychu jest bardzo stopniowa, także można się zatrzymać po każdym kolejnym zdaniu, by opanować śmiech i przygotować się na dalszą jego porcję. Ale kilka błędów i innych wpadek jeszcze zostało:

Cytat:
Nawet wynieść się z niego nic nie dało, bo albo zamknął klapę wejściową (wejściem na strych były rozkładane schody), gasił światło, a nawet zmiękczał podłogę.

Zmień szyk w pierwszej części zdania: "Nawet nie dało się z niego nic wynieść (...)".


Cytat:
I w końcu zaczął przejmować kontrolę nad światem.

Kto? No, ja wiem, że strych, ale wyjaśnij to laikowi, który od razu powie Ci, że to ten człowiek (podmiot domyślny się kłania:))

Cytat:
Walka wciąż się toczy, strych jest niezniszczalny, a ja siedzę w starym bunkrze. Coraz bardziej zacieśnia się wokół mnie krąg żołnierzy francuskich.

2xsię w dwóch sąsiadujących zdaniach. Sorry za czepialstwo, ale te szczegóły (typowe niestety dla naszego skądinąd pięknego języka) też grają swoją rolę. Zresztą tu wystarczy zamienić odpowiednie czasowniki (lub nawet tylko jeden z nich) na synonimy bez "się" i będzie OK.

Ale za to:
Cytat:
Gdyby ktoś chciał zawiesić w tam karabin maszynowy, to ten lewitowałby po prostu w powietrzu.

należą Ci się moje słowa uznania! :yes: Bardzo lubię metafory "pogodowe" i sam nawet niedawno wpadłem na całkiem podobną, ale jednak nie taką. Duży plus za ten krótki skrawek tekstu.
Woland dnia 27.08.2009 13:07
Czekam cierpliwie. A, mówiłem, że lubię Kafkę, Witkacego. Może tu nie widać nimi inspiracji, ale spokojnie - tekst jest dość stary. Te lepsze, mam nadzieję, dopiero nadejdą :)
MarioPierro dnia 27.08.2009 13:15 Ocena: Dobre
No, nie wiem, czy nie widać :) Tzn. może nie tyle samego Kafkę czy Witkacego tu czuję, co w ogóle różnych pisarzy dość blisko nich stojących, zwł. Schulza :yes: co oczywiście jest in plus B)
Ale i tak przydałoby się więcej światła wprowadzić. Ogólnie nie jest źle jak na debiut.
Woland dnia 27.08.2009 13:24
Postaram się nie zawieść oczekiwań :)
ginger dnia 27.08.2009 21:08 Ocena: Dobre
Całkiem przyzwoicie, muszę powiedzieć.
Wszystkie buble Ci wytknęli, możesz nad nimi spokojnie pracować, poprawiać, kombinować.
Podoba mi się pomysł, i momentami wykonanie. Widzę tu zaczątki naprawdę fajnego pisania - ćwicz, pisz, i dawaj następne ;)
Jonasz dnia 18.08.2010 15:38 Ocena: Bardzo dobre
Wolanadzie:) Jestem przy Twoich tekstach:) Pogrzebałam na Twoim "Strychu" i mogę śmiało powiedzieć, że to ciekawe miejsce :) Czyż nasz świat to nie taki strych Wolanda drodzy Państwo? Fajny tekst:) Do zobaczenia przy kolejnym:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty