Teorie Jagielly - rozdział 1 - Jagiello
Proza » Inne » Teorie Jagielly - rozdział 1
A A A
- Mówi Siostra, że mój styl życia mnie wykończy, że wartości jakie preferuje są złudne i nigdy nie dadzą mi pełni satysfakcji. Zostałem przez Siostrę oskarżony o brak zasad i pustkę w głowie, tak to w skrócie mogę ująć. Dziwne, bo w końcu znamy się parę minut, a przekonanie jakie towarzyszy pani osądowi zdaje się świadczyć o jego niekwestionowalności. Proszę mi wytłumaczyć skąd to wszystko? Dlaczego takie nastawienie? Nie rozumiem.

Dyskusja Wiktora i Siostry stawała się coraz bardziej ofensywna przez, co wytłumaczenie sobie kilku kwestii, od których rozmowa się zaczęła stawało się coraz bardziej nieosiągalne. Może zacznijmy od początku. Wiktor to człowiek, który zadaje sobie i innym zbyt wiele pytań więc nie mógł się powstrzymać by oczekując przez dwie i pół godziny na autobus nie zapytać, siedzącej na ławce obok zakonnicy, o kilka kwestii dotyczących jej, swojego i społeczeństwa życia.

- Ty nie chcesz znać Prawdy, oddalasz się. Byłeś jej tak blisko, mogłeś żyć w harmonii, ale okazuje się, że pierwszy lepszy kryzys potrafi Cię zniewolić. Palisz już trzeciego papierosa podczas rozmowy ze mną, piękny to przykład jak bardzo obawiasz się zetknięcia oko w oko z Prawdą.

Siostra Zakonna była rozjuszona. Zawsze potępiała ludzi z nałogami, a dodatkowych negatywnych bodźców dla jej mózgu dostarczały ponoć niepotrzebne pytania "błądzącego". Cóż nie należała do najrozmowniejszych.

- Wykończysz się człowieku. Przyznaj się do błędu i uklęknij to może wyjdziesz na swoje - kontynuowała kontratak Siostra posługując się dobrze wszystkim znaną gadką.

Wiktor sam siebie nazywał Strzelcem więc nie mógł odpuścić. Chciał pogadać, a tu walka.

- Z całym szacunkiem, ale moje papierosy i trochę alkoholu, które od czasu do czasu wypiję odbiorą mi mniej życia razem wzięte niż fakt samotności, który zdaje się być wielkim, ukrytym motorem i źródłem zarazem pani ataku na moją osobę.


Ich rozmowa miała sama w sobie coraz mniej sensu. Doszło do tego, że Wiktor dostał od Siostry ulotkę jak sobie radzić z masturbacją, którą z kolei ona dostała na rekolekcjach by ulotkami szerzyć Dobrą Nowinę. Czasem zdaje się, że nawet najlepsza nowina jest niezgodna z Prawdą, ale cóż wiara czyni cuda i być może sposoby radzenia sobie ze złem masturbacji mogły stać się skuteczne.

Wiktora i narratora wszechwiedzącego zastanawiało dlaczego Siostra Zakonna sama z siebie schodzi na tematy masturbacji, ale mniejsza z tym. W takich chwilach refleksji często nawet narratora wszechwiedzącego dręczy pytanie dlaczego tak go nazwano skoro nawet nie istnieje i jest wytworem czysto literackim.

"Shit happens" pomyślał narrator na zakończenie.

Im bardziej głupie i niemyślące społeczeństwo tym lepszego narratora wszechwiedzącego potrzebuje i kreuje zarazem.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jagiello · dnia 29.09.2009 06:31 · Czytań: 795 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 4
Komentarze
Usunięty dnia 29.09.2009 10:48 Ocena: Dobre
Cytat:
niekwestionowalności

na pewno jest takie słowo?

Cytat:
co wytłumaczenie sobie kilku kwestii, od których rozmowa się zaczęła stawało się coraz bardziej nieosiągalne

"nieosiągalne wytłumaczenie" brzmi mi co najmniej dziwnie

Cytat:
kilka kwestii dotyczących jej, swojego i społeczeństwa życia

ja bym wrzuciła to "życia" po "dotyczących", lepiej by brzmiało

Cytat:
Byłeś jej tak blisko

tu też stosujesz jakiś dziwny szyk

O dziwnym szyku już mówiłam... Nie jestem pewna, czy wszystkie wielkie litery są uzasadnione i chyba nie przepadasz za przecinkami.

Co do treści: do połowy jest bardzo sympatycznie, ale kiedy zaczynasz mieszać we wszystko narratora, robi się dziwnie i niezrozumiale.
Jack Duck dnia 29.09.2009 16:59 Ocena: Dobre
"Im bardziej głupie i niemyślące społeczeństwo tym lepszego narratora wszechwiedzącego potrzebuje i kreuje zarazem." - bardzo mi się to zdanie podobało. Średnio przejrzyste, ale na tyle piękne w swej wieloznaczności i zawoalowaniu, że w zupełności przymykam oko ;). Acz mam dziwne przeczucie, żeś sam, Autorze, nie był świadom jego wielkości, gdyś je pisał, prawda?
Poza tym praca napisana bez wielkiej rewelacji i przeciętna, niewiele ciekawego mówi, a jeśli już coś, to rzeczy, o jakich wszyscy wiemy. Jedyna nieco mniej ważka przesłanka, jaką odczytałem - Autor nie lubi Kościoła Katolickiego i pewne banalne spostrzeżenia na temat jego beznadziejności uważa za COŚ. Otóż nie tylko Ty to widzisz owo COŚ ;p. Niech będzie dobry, za niezłe zdanko na finiszu oraz za poglądy, jakie podzielam - choć w mierze niewielkiej. Na przyszłość - więcej inwencji w temacie i trening techniki, czyli stara niby świat zasada trzech P - Pisać, Pisać, Pisać ;)
Jack the Nipper dnia 29.09.2009 22:58 Ocena: Dobre
Cytat:
ofensywna przez, co wytłumaczenie


co tu robi ten przecinek?

Cytat:
się coraz bardziej ofensywna przez, co wytłumaczenie sobie kilku kwestii, od których rozmowa się zaczęła stawało się


3 x się

Cytat:
kryzys potrafi Cię zniewolić.


brak uzasadnienia dla wielkiej litery

Cytat:
potrzebuje i kreuje zarazem.


No, trochę nie tak. Potrzebuje wszechwiedzącego, bo jest głupie. A skoro jest głupie to jak może wykreować "tym lepszego"? Im kto głupszy tym lepiej kreuje? Zbyt przewrotne dla mnie. Wywliłbym "kreuje" i byłoby cacy.
Wiktor Orzel dnia 04.10.2009 16:35 Ocena: Dobre
Podobało się, ale tekst można bardziej rozwinąć. Nie jestem zwolennikiem miniatur. Proponuje ten fragment wykorzystać w jakiejś większej i zwięzłej historyjce, bo dialogi są niezłe :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty