List do boga - jarusilski - jarusilski
Publicystyka » Eseje » List do boga - jarusilski
A A A
Piszę do ciebie list, ten list. Chociaż chcę, żebyś go przeczytał, jednak tak naprawdę wszystko mi jedno, czy zrobisz to, czy nie. Moje sumienie będzie czyste, bo napisałem, czy ty przeczytasz pozostawiam wyłącznie twojej woli.

Zastanawiam się jak wielki ubaw miałeś, gdy tchnąłeś we mnie iskrę życia. Czy wiedziałeś, co mnie czeka? Czy skazałeś mnie już wtedy, małego brzdąca, na życiową udrękę? A może nie ma adresata, a to ja wykuwam mój los? Czasem chciałbym wierzyć, że przeznaczenia nie ma i czegoś takiego jak los. Ale kiedy od zarania dziejów ludzie tak wierzą, to jak mogę stworzyć własną filozofię, wbrew innym? A co właśnie z nimi? Jak mogę przełamać utarte schematy myślowe i tłumaczyć świat po swojemu, kiedy znajdzie się tysiące głosów mądrości, które zakrzyczą mnie i zdławią myśli, zakują w kajdany?
Bo takiego mnie stworzyłeś. Kreuję się wedle twojej nauki odkąd mówię i myślę. Jestem słaby. Nie mam głosu i siły. Zdławiony i stłamszony przez cały otaczający świat. Oto twój dowcip! Człowiek dąb, o posturze i sile tura, a słaby jak dziecko! Łokciami nie przepchnę się przez tłum, głową muru nie przebiję, ponieważ w myśl twojej poprawności nie można, nie w ten sposób! Bądź pokorny i przyjmij to, co ci zsyłam! Oto czym mnie karmisz!

Zamknąłeś mi usta. Milczę gdy mnie coś boli, gdy mnie krzywdzą, gdy kpią i szydzą. Nie umiem w słowa i czyny ubrać złości. Milczę gdy kocham, gdy mi smutno. Nie umiem ubrać w słowa uczuć. Takim mnie stworzyłeś. Czyż nie? A to trapi bardzo, kiedy możesz porozmawiać i zwierzyć się wyłącznie sobie. Bo przyjaciół też mi nie dałeś, tych prawdziwych. Jedynie na chwilę, rozbudzając moje pragnienia, a ostatecznie gasząc je bez skrupułów. Ci, co mnie znają, nie wiedzą o mnie nic. Ilu już było takich, co mieli być przyjaciółmi na zawsze i co? Jestem sam!
Sam, ale nie samotny. Mam marzenia, wiesz? Nie jesteś w stanie mnie ich pozbawić, ani nikt inny. Wszak tylko one sprawiają, że żyję uparcie dalej. Tylko one.

Dałeś mi serce, tak duże, że jest w stanie kochać bardzo wielu ludzi. Ale i to jest twoim złośliwym żartem, bo cierpi po wielokroć bardziej, gdy się je zrani. A uczynić to nie jest trudno. Ze słupa skały uczyniłeś wrażliwą, czułą i naiwną istotę, która za wszelką cenę chce wierzyć w innego człowieka. Chcę wierzyć, że jestem kochany i potrzebny. Lecz gdy zaczynam w to wierzyć, och jak szybko potrafisz mnie z tego błędu wyprowadzić. Nie rozczulasz się nawet, nie jesteś delikatny, ani pobłażliwy wówczas. Trach kilofem w skałę!

To dobre! I punkt dla ciebie, bo zasłużyłem, ale za co? Dlatego, że nie potrafię się zmienić? Jestem tym, kim jestem i inny nie będę. Czy ty mnie takim stworzyłeś? Czy w ogóle mnie stworzyłeś? Czy jesteś?

Świat oczekuje dobrych, uczciwych, przyjaznych, subtelnych ludzi. Tak przynajmniej mówią ludzie. Ale kiedy zjawia się podobna osoba, zostaje niezauważona. A może nie chce się jej zauważyć? Byle dalej kogoś takiego wyglądać i mówić, że jest potrzebny.

Powiedz mi, czy wielką masz uciechę, widząc moją drogę od narodzin aż do teraz, kiedy piszę ten list? Zakładam, że tak. Inaczej czemu miałbyś doświadczać mnie takim żalem i goryczą? Nie widzę w tym sensu, to musi być żart. Śmieszny dla ciebie, lecz nie dla mnie. Chociaż nie będę płakał. Nic mnie nie złamie, pamiętaj!

Muszę już kończyć. Szkoda mi czasu i sił pisać do ciebie. Muszę iść, dalej brać udział w tej farsie. Żegnam cię. Być może to ostatni mój list do ciebie, ale nie sądzę. Mam wrażenie, że te dwadzieścia lat jest dopiero wstępem całej powieści.

Twój na zawsze oddany
Obiekt Kpin
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
jarusilski · dnia 16.10.2009 13:25 · Czytań: 966 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 11
Komentarze
Usunięty dnia 16.10.2009 13:51 Ocena: Przeciętne
Witam Pana :)

Przeczytałam i mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że napisane ładnie i poprawnie, ale takie teksty codziennie na swoich blogach zamieszcza tysiące emonastolatków, więc ten też nie robi żadnego wrażenia.
JaneE dnia 16.10.2009 20:04 Ocena: Przeciętne
Szczerze, troszkę to nudne. Nic odkrywczego. Pewnie większość z nas miała kiedyś ochotę podobny list napisać. Styl dobry.
Jack the Nipper dnia 16.10.2009 20:07
Rany... co to ma być? Płacz, żal aż do stadium, ze łzy uniemożliwiają spojrzenie na rzeczywistość.

Ale teraz tak: czy to jest Twoja własna refleksja na temat okrutnego świata i jeszcze gorszego boga, czy tez sobie wziąłeś na warsztat społeczeństwo emo i zapragnąłes z nich zakpić?
Jesli to drugie to wyszło Ci idealnie, tak właśnie mogliby pisac emo, żalić się, smarkać w rękaw i przeczyc samemu sobie - jestem silny, nic mnie nie złamie, no chyba że mi deszcz makijaż rozmyje...
A poza tym świat jest zły, a ja jestem ten dobry.

Tak pisze emo. Ale pytanie - kpisz sobie z nich, czy sam jesteś emo?

Bez oceny, bo nie umiem odgadnąc intencji.
Elwira dnia 16.10.2009 20:22 Ocena: Przeciętne
Cytat:
Chociaż chcę, żebyś go przeczytał, jednak tak naprawdę wszystko mi jedno, czy zrobisz to, czy nie.


zdanie wewnętrznie sprzeczne

Cytat:
mnie czeka? Czy skazałeś mnie już wtedy, małego brzdąca, na życiową udrękę?


2 razy mnie

mnie czeka? Czy już wtedy, jako mały brzdąc, zostałem skazany na życiową udrękę?

Cytat:
A może nie ma adresata, a to ja wykuwam mój los?


to los ma adresata?
nieprecyzyjne słowa

Dobra, starczy. Techniczna klapa. Nie potrafisz właściwie dobierać słów, nie bawisz się słowami, nie szukasz innych rozwiązań, piszesz tak, żeby jakoś było, a nie urozmaicasz stylu. Nudne, co zapis jeszcze pogłębia. Nic odkrywczego. Takie jęczenie, narzekania, żalenie się. Nie, tego już dość, dobre na bloog, na literaturę za mało. Do roboty zatem.
Pozdrawiam ciepło.
jarusilski dnia 16.10.2009 21:47
witam, przede wszystkim podziwiam znajomość treści blogów emo... jeśli faktycznie Jacku nurtuje Cię pytanie o moją osobowość to możesz zapomnieć że mógłbym utożsamiać się z emo, o byciu kimś takim to już nie wspomnę... jak słusznie zauważyła JaneE nie ja jeden wpadłem na taki list... ale to nie ma nic wspólnego z moim stanem psychicznym... żeby Was uspokoić powiem że nie liczcie na mój nekrolog ani odwiedziny w domu bez klamek... nie mam też zamiaru kpić z emo, tak jak nie mam zamiaru kpić z innych subkultur... to ich sposób bycia i nie mnie go oceniać, mogę mieć swoje zdanie o takich ludziach, ale ocenianie to świństwo... Droga Elwiro, co znaczy bawić sie słowami?? Co do intencji, które mną kierowały żeby "to" napisać, no to cóż zwykły pomysł... nie miałem w zamyśle wyciskać nikomu łez, ani pozwolić użalać się nad narratorem, ani tym bardziej przesłaniać komuś rzeczywistości... ale już dość... brzydzi mnie zawsze tłumaczenie się... trzymajcie się... dziękuję za komentarze...
jarusilski dnia 16.10.2009 21:49
PS. Oke_Mani, z przyjemnością przyjżę się reszcie Twoich tekstó, jak zawsze zdanie po zdaniu, słowo po słowie... pa
Usunięty dnia 16.10.2009 22:00 Ocena: Przeciętne
Czekam z niecierpliwością :D
Elwira dnia 16.10.2009 22:10 Ocena: Przeciętne
Zabawa słowami polega na mówieniu tego samego przy użyciu innych zwrotów, konstrukcji składniowych, słów, wyrażeń itd. To znacznie ubogaca tekst. Staje się on milszy w odbiorze, ciekawszy.

Wiesz co, tekstu nie pisze się ot tak, on ma coś zrobić z czytelnikiem, wzruszać, bawić, śmieszyć, irytować, czy co tam sobie zamierzysz. Ma budzić emocje. Wtedy jest dobry.
zajacanka dnia 16.10.2009 23:32 Ocena: Przeciętne
Mam wrazenie, ze kazdy z nas, na PP ma cos do powiedzenia, cos kazdego boli, gniecie w duszy, cos chcemy wykrzyczec, a nie zawsze nam sie to udaje. Dajmy sobie czas i mozliwosc sformuowania. Uczmy sie! Od innych i od siebie samych, bo to w nas siedzi...(jak komorki macierzyste).
jarusilski dnia 17.10.2009 08:32
do E. zgadzam się odnośnie do wzbogacania tekstu i faktycznie zażuty Twoje są słuszne, bo bida to aż wyje od tego tekstu... ale taki miał być...
co do drugiej części wypowiedzi, to nie chcę się zgodzić. Nie mam zamiaru pisać czegoś pod kogoś... mam sprostać oczekaiwaniom czytelników, mam grać tak jak oni chcą tańczyć? Nie tędy biegnie moja droga...
chociaż tak na marginesie, piszesz że ma budzić emocje (np irytować), czy po komentarzach nie widzisz że wzbudził podobne odczucia czytelników? Jakiś ślad w nich pozostawił, że chcieli skomentować, prawda...
Elwira dnia 17.10.2009 14:50 Ocena: Przeciętne
Źle zrozumiałeś. Nie ty masz pisać tak, jak chce czytelnik, to czytelnik ma tańczyć tak, jak Ty zagrasz, musisz go wciągnąć bez reszty ciekawą, wartką akcją, bogactwem słowa, plastycznością opisów, przekonującą fabułą, światem, w który uwierzy.

Nie do końca wiem, czy to, że ktoś skomentował znaczy akurat irytację czy zachwyt, czy jest miarą wartości tekstu i tego, że coś po nim zostanie. Ja dziś pamiętam jedynie zniesmaczenie po lekturze...
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty