Rybak - Deirdre
Proza » Obyczajowe » Rybak
A A A
Usiadła na stoliczku przed lustrem. Rozczesywała długie jasne włosy szczotką z włosia. Za plecami miała małe okno przed którym stała lampka. Szyby trzeszczały pod naporem wiatru, który wiał od strony Porsangen. To był jego jedyny kierunek, bo Honningsvag stało w półkolu gór. Podczas sztormowej pogody przyjmowały brunatny kolor. U podnóża mniejszego wzniesienia stał jej dom.

Zawsze jej się wydawało, że wszystkie domki, hotel, budynki portu, czy u podnóża gór, czy przy brzegu Porsangen są do siebie przytulone. Były tak blisko siebie wybudowane jakby miały się chronić nawzajem. Gdyby nie firanki i rolety, wszyscy mieszkańcy mogliby się podglądać. Jej dom stał, jak kilka innych, przy samej drodze, w małej odległości od głównych zabudowań. Postawiono je na podwyższonym kamiennym gruncie. Ze wschodnich okien był widok na dwie potężne skalne ściany otwierające drogę do fiordu. Za gęstą mgłą krył się ląd z którego drugiej strony kończył się Laksefjorden. Wielki cypel w środku, i tak dostatecznie postrzępionego, brzegu dalekiej Północy.

Skończyła czesać włosy, które kaskadą opadły na jej plecy. Kilka miesięcy temu był u niej wuj, który przyleciał aż z Bergen. Zainstalował ogrzewanie podłogowe, więc nie musiała nosić grubych skarpet lub kapci. Podczas tak przejmującego zimna za oknami, chodziła po domu boso. Miała na sobie stare spodnie dresowe i porozciągany sweter, który odkrywał prawy obojczyk. Cienkie ramiączko podkoszulki było widoczne. Związała ciasno włosy blisko czubka głowy. Podpięła spinkami niesforne kosmyki włosów. Po chwili przyjrzała się swojej twarzy w lustrze. Jej cera była bardzo blada, usta tylko lekko zaróżowione. Prosty nos, wyraźnie zarysowane kości policzkowe, które nadawały jej twarzy ostry wyraz. Oczy w oprawie gęstych rzęs miały kolor niebieski, które ojciec z wyspy Hinnøya, nazywał burzowym. Pod oczami wykwitły sińce. Tego wieczoru krótko spała z powodu szyb. Wszyscy wokół wymienili je na plastiki, więc w domach nie mieli hałasu.

Wstała i zeszła z piętra, gdzie była jej sypialnia z widokiem na miasteczko i Porsangen.



Woda zagotowała się w elektrycznym czajniku. Zalała sobie kawę i posmarowała grubo masłem kromkę chleba. Dziś miała dzień tylko dla siebie. Tydzień wolnego od jazdy kilku kilometrów na Nordkapp, aby obsługiwać turystów w kawiarni. Myślała nawet o rzuceniu tej pracy. Wolała pracować w recepcji hotelu, albo w sklepie, tu w Honningsvag.

Z okien kuchni mogła oglądać miniaturowe podwórko sąsiadów. Nic się nie działo. Poszła do salonu, który wyglądał tak jak zawsze chciała, aby wyglądał. Staromodne i zdobione drewniane meble, kanapa i fotele z kwiatowymi obiciami. Nowoczesny był tylko telewizor na niskiej szafce. Gryzł się niemiłosiernie z żółtawą tapetą w drobne różyczki. Przed kominkiem zrobionym z nierównych kamieni położyła skórę z renifera na której często kładła się i patrzyła w wątłe płomienie. Pamiętała ciężkie kroki Espena, kiedy pierwszy raz przyszedł do tego domu po gruntownym remoncie. Uśmiechał się tylko pod nosem. Ona była przerażona. Rzeczy ich trzech synów czekały w walizkach w przedpokoju. Rozejrzał się po salonie i odwrócił się do niej.

- Solveig – powiedział delikatnie jakby na dawne wspomnienie, gdy pierwszy raz chciał ją wziąć do swojego łóżka. Musnął palcami jej wargi i wyszedł. Nawet nie trzasnął drzwiami jak to miał w zwyczaju. Zza koronkowej firanki widziała jak wkłada walizki ich synów do bagażnika swojego starego volvo. Sigurd, Trygve i Magnus od dawna mieszkali w okolicach Trondheim. Byli tam ze swoją nową mamą, stajnią pełną koni i widokiem na bajeczne zielone fiordy.

Twarze Espena i dzieci już od dawna były zamazane. Trochę ją przeraziło, że doszło do tego tak szybko. Nie minęły dwa dni, gdy nie była w stanie sobie przypomnieć jak wygląda najmłodszy Magnus. Mogła tylko opisać jego kościste kontury. On, jak i jego starsi bracia, mieli wspólny pokój na poddaszu. Szybko pozbywała się ich rzeczy wysyłając je na południe. Chłopcy nie mieli już wrócić do Honningsvag, ani nawet jej zobaczyć. Dała Espenowi swoje zdjęcie, ale to był tylko obowiązek. Pewnie były mąż już dawno je wyrzucił. Kilka razy zadzwonił. Pytał się czy dobrze się czuje. Co mogła mu odpowiedzieć?

Ktoś zapukał. Tylko jedna osoba mogła przyjść do niej o tak wczesnej porze. Wiedziała, że wygląda okropnie, ale to nigdy dla niego nie miało znaczenia. Otworzyła mu drzwi.

- Witaj, Danielu – powiedziała do młodego mężczyzny, który stał na progu. Jak zwykle ubrany w zielone kalosze, brudne i workowate dżinsowe spodnie. Pod wiatrówką miał gruby sweter w tradycyjne wzory, na głowie czarną czapkę. Jego błękitne oczy zawsze błyszczały, skóra ściemniała po spędzaniu czasu na łodzi podczas połowów. Jasne, pół długie włosy związywał cienką gumką w kitkę. Solveig już kilka razy mu groziła, że je zetnie, gdy zaśnie w jej domu. Dlatego też jeszcze nigdy u niej nie nocował.

Przekroczył próg. Za nim niósł się znajomy odór ryb. Brzydziła się tym zapachem, ale nigdy nie pokazywała tego po sobie. Nie chciała, aby wiedział, że po każdej jego wizycie kąpała się i czyściła cały dom. Solveig uparcie walczyła, żeby zapach rybich wnętrzności nie wżarł się w ściany domu, wytarte materiały obić. Ściągnął wiatrówkę i powiesił na mosiężnym drewnianym wieszaku, który przyjechał z Kopenhagi z jedną z anonimowych ciotek.

Ich ulubionym miejscem była kuchnia. Tam usiedli. Przez krótką chwilę patrzyli przez okno na puste podwórko sąsiadów.

- Może się czegoś napijesz? – spytała.

Kiwnął twierdząco głową. Nasypała do jego kubka, czerwonego w niebieskie groszki, kawę i od razu posłodziła trzema łyżeczkami cukru. Wlała świeżą wodę do czajnika. Włączyła, aby się zagotowała. Usiadła naprzeciwko Daniela. Patrzyła na nową podstawkę pod talerze. Na fotografii był kosz pełen kolorowych i soczystych owoców. Pogładziła palcem kiść zielonych winogron. Daniel patrzył w bok. Zatrzymał swoje spojrzenie na lodówce na której nadal były przyczepione magnesy przedstawiające postacie z bajek i małe karteczki z listami zakupów, przypomnieniami lub banalnymi hasłami na kolejne dni.

- Czemu tego też nie wyrzuciłaś? – spytał sucho.

- Czego?

Wskazał kiwnięciem głowy lodówkę.

- Zawsze zapominam – odpowiedziała matowym głosem. Nie czuła do tych drobiazgów sentymentów. One po prostu były. Nie widziała różnicy w tym czy one będą na dnie śmietnika, czy nadal zostaną na drzwiach lodówki. – Dzwonił ostatnio Espen – dodała cicho. Daniel nie zareagował. – Mówił jaka u nich piękna pogoda. Chyba uznał, że musi mi mówić jak tam chłopcy.

- Oni nawet nie wiedzą, że nadal istniejesz – dodał nagle.

- Wiem – przełknęła ślinę. – Dobrze się tam bawią. Trygve tak bardzo polubił jazdę konną, że Anna kupiła mu kucyka, bo inne konie były dla niego za duże.

- Po co mi to mówisz? – spytał Daniel.

Solveig nie chciała powiedzieć, że ma w tym swój nikły cel.

Zagotowała się woda.

Znowu będzie musiała zmywać ze swojej skóry odór rybich wnętrzności.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Deirdre · dnia 30.10.2009 08:58 · Czytań: 869 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 9
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Usunięty dnia 30.10.2009 10:29 Ocena: Dobre
Językowo bardzo ładnie, pomijając kilka wpadek interpunkcyjnych i zgrzytających zdań.

Gorzej z treścią. Zaczynasz bardzo ciekawie opisem okolicy i bohaterki. I to jedyne, co tak właściwie ma tu wartość. Sama bohaterka jest jak manekin bez uczuć, wyprowadzka dzieci i wizyta rybaka opisane skrótowo, więc właściwie jest to opowiadanie o niczym.
TomaszObluda dnia 30.10.2009 11:53
No taka wprawka. Już wiem, że potrafisz nieźle pisać, czekam na coś bardziej treśiwego.
sirmicho dnia 30.10.2009 12:49 Ocena: Dobre
Mimo tego, że niewiele się w tym tekście dzieje, to jednak coś w nim jest. Głównie mamy tu opis za opisem, ale czuć pewien spokój bijący z tego opowiadanka.

Ale nadal, nie widzę w tej historyjce początku, rozwinięcia i końca. To jest jakiś środek, albo właśnie sam początek. Czy będzie jakaś kontynuacja?
Jako tekst sam w sobie, to nie za ciekawie. Jako fragment, całkiem dobre.

Ładnie piszesz. Właściwie do niewielu rzeczy mogę się przyczepić.
Teraz pozostaje czekać na tekst z powalającą fabułą.

Cytat:
Zawsze wydawało się jej,

Lepiej będzie: zawsze jej się wydawało, albo zawsze wydawało jej się

Cytat:
Mała na sobie stare spodnie dresowe

Miała

Cytat:
Tego wieczoru krótko spała z powodu szyb. Wszyscy wokół wymienili je na plastiki, więc w domach nie mieli hałasu.

Krótko spała z powodu szyb. No nie wiem. Może z powodu nieszczelnych okien, albo z powodu wiatru/deszczu uderzającego o szyby. Nie wiem co miałaś na myśli. No i zdanie później stwierdzasz, że wszyscy wokół wymienili je na plastiki. Ale szyby?

Cytat:
Wstała i zeszła z piętra, gdzie była jej sypialnia z widokiem na miasteczko i Porsangen.

Moim zdaniem wyróżniona część jest do usunięcia. Opisujesz cały czas co bohaterka widzi. Wystarczy że powiesz, że zeszła z piętra.
bury_wilk dnia 30.10.2009 15:09 Ocena: Dobre
Zdecydowanie nie są to klimaty w jakich się odnajduję, ale tekst napisany bardzo dobrze. Myślę, że zawałaś tu to, co chciałaś i raczej więcej nie potrzeba, choć mnie osobiście to się nie podoba. Językowo bardzo ok.
Tukas dnia 30.10.2009 16:33 Ocena: Dobre
Jak wyżej - tekst bardzo dobrze napisany, niestety - raczej mało ciekawy, miejscami zbyt sprawozdawczy.

Punktujesz jednak za ten odsłonięty obojczyk. Mam fioła na punkcie kobiecych obojczyków! Dziewczyny, błagam - eksponujcie je częściej!
Deirdre dnia 30.10.2009 17:29
Dzięki bardzo wszystkim za komentarze:)

Ten tekst można traktować bardziej jako wprawkę, i jest już zamkniętą całością.
Hyper dnia 30.10.2009 19:28 Ocena: Dobre
Opowiadanie napisane poprawnym językiem. Przeważa nastrój smutku, który wisi w powietrzu już od pierwszych zdań. Utwór jest jednostajny, czyta się płynnie, ale bez emocji.
Izolda dnia 30.10.2009 20:48 Ocena: Dobre
Przeniosłam się na zimną północ, ludzie tam odrętwiali, za często sztormy chyba mają. Widać opis dobry skoro tam weszłam. Jednak chociaż chwilę posiedziałam i się poprzygladałam nic nie poczułam. Nie wiem czy to wina jednostajności, niedomówień czy jeszcze innych braków, ale wychodzę nieporuszona. A szkoda bo w tym klimacie była szansa, żeby czymś mnie bardziej przytrzymać.
Prozatorski debiut myślę, że udany.
Jack the Nipper dnia 31.10.2009 17:02 Ocena: Dobre
Cytat:
którym stała lampka. Szyby trzeszczały pod naporem wiatru, który


2 x który

Cytat:
jej dom.

Zawsze jej


2 x jej

Cytat:
ją wziąć do swojego łóżka. Musnął palcami jej


ją - swojego - jej - zaimkoza na malej przestrzeni

Cytat:
jego kościste kontury. On, jak i jego starsi bracia, mieli wspólny pokój na poddaszu. Szybko pozbywała się ich rzeczy wysyłając je na


jego - jego - ich - je - znów zaimkoza

Cytat:
Pytał się czy dobrze


się - zbędne

Cytat:
się znajomy odór ryb. Brzydziła się tym zapachem, ale nigdy nie pokazywała tego po sobie. Nie chciała, aby wiedział, że po każdej jego wizycie kąpała się i czyściła cały dom. Solveig uparcie walczyła, żeby zapach rybich wnętrzności nie wżarł się


4 x się w kazdym kolejnym zdaniu

Jak to miała byc wprawka to się udała. Te opisy Ci naprawdę wyszły, teraz jeszcze dołóż jakąś akcję.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty