Pod kurzym skrzydłem - milla
Proza » Obyczajowe » Pod kurzym skrzydłem
A A A
Żyli w pełnej symbiozie, w swoim własnym świecie, tak bliskim innym i właśnie dlatego tak dla nich niedostępnym.

A tym światem była mała szopka, drewniana ławka przed nią i stara jabłonka, która opiekuńczo zwieszała poskręcane konary nad niewielkim, czysto zamiecionym podwórkiem.

Do tego świata wiodła zawieszona na dwóch sosnach bramka. Gdy człowiek przechodził przez nią, prostowały mu się przygarbione plecy, a delikatny uśmiech sam zapraszał się na ponurą zazwyczaj twarz. Szedł powoli w stronę szopy, a jego oczom, ukrytym w podpuchniętych powiekach nie uchodził widok ani jednego, świeżo rozwiniętego listka czy kwiatka. Każdą zmianę witał ciepłym spojrzeniem i delikatnym dotknięciem ręki...

Potem podchodził do ławki, siadał na niej i z rozradowaniem w oczach rozglądał się po swoim małym światku, ogrodzonym drucianą siatką.

Jabłoń przyjemnie ocieniała mu twarz, gdy spokojnym wzrokiem wodził za Gracją, która ostrym dziobem przeszukiwała uklepaną ziemię podwórka cal po calu.

Zaraz potem, po paru minutach pojawiał się Bazyl, czarny, niewielki kotek, który wdzięcznie schodził po zwieszającej się aż na oparcie ławki gałęzi, sadowił na gładkim siedzisku i wciskał swój płaskawy łebek pod ramię człowieka.

I tak mijały długie godziny upalnych, letnich popołudni. Kot i człowiek drzemali zgodnie obok siebie, a i kura także raz po raz mościła się w piaszczystym dołku i nieruchomiała na parę chwil.

Potem, gdy słońce zaczynało już wydłużać kładące się po ziemi cienie, człowiek podnosił się z ławki i szedł do szopy. Za nim powoli kroczył kot i szła kura, która jednak zawsze burzyła ustalona kolejność; jej pomarszczone łapki tak szybko przebierały po piaszczystej ziemi, że bez trudu wyprzedzała swoich towarzyszy i pierwsza wchodziła do otwartej przez człowieka szopy.

Kot natomiast zawsze zatrzymywał się w progu i głośnym miauknięciem zwracał uwagę swojego pana na ułożone jedno obok drugiego mysie ciałka.

- Spójrz - mówił w swoim kocim języku. To dla ciebie.

Człowiek nieodmiennie najpierw głaskał grzbiecik Bazyla, a potem zbierał mysie szczątki do papierowej torebki. Kot mruczał zadowolony, że jak co dzień zapewnił swemu panu najlepszy posiłek i został za to doceniony.

Gracja też żywiła swego pana; pozwalała, aby sękate ręce człowieka zagrzebywały się na chwilkę w wygniecionym sianie i wyłuskiwały stamtąd ciepłe jeszcze jajko, które potem ostrożnie wędrowało do czarnej, zapinanej na zamek siatki.

A potem pojawiało się w korytku trochę ziarna i chlebowych okruszków dla Gracji. Czasem człowiek karmił ją tłuczonymi ziemniakami zmieszanymi z pociętymi pokrzywami. Gracja była wtedy najszczęśliwszą kurą na świecie...

Kotu trudno było doczekać swojej kolejki; najczęściej upominał się o jedzenie donośnymi miauknięciami i wężowatymi skrętami swojego ciała wokół nóg człowieka. Na takie dictum otwierała się znów czarna siatka i na miskę sypały się ogryzione nie do końca kości i wlewała resztka zupy człowieka. Bazyl najpierw zamierał, a potem z głośnym mruczeniem zbliżał swoją lśniącą główkę do jedzenia.

Gdy kurzy dziób zaczynał rytmicznie stukać o drewniane korytko, a różowy koci języczek głośno chlipać zupę, człowiek przysiadał obok i popatrując na Grację i Bazyla skubał kawałek swojej bułki...

A potem, gdy zmierzch zaczynał kłaść się smugami w powietrzu, mężczyzna zamykał szopkę na skobel, zostawiając jednak wąską szparę dla Bazyla i, przewiesiwszy siatkę na ramieniu, szedł powoli w stronę furtki. Kot dreptał za nim na wyprężonych łapkach, a gdy za człowiekiem zamykały się drzwi bramki, wracał prosto do szopki i cicho zbliżał się do drzemiącej w gnieździe Gracji. Ostrożnie, aby jej nie zbudzić, wciskał się pod jej pierzaste skrzydełko i natychmiast zasypiał...
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
milla · dnia 17.10.2007 19:05 · Czytań: 754 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 2
Komentarze
lina_91 dnia 18.10.2007 14:20
Mnie tam sie podoba tak, jak jest. Bez zadnego szalu, ale ok. A propo, Milla, widze, ze masz slabosc do opowiadan zwierzecych :)
valdens dnia 18.10.2007 15:13 Ocena: Bardzo dobre
lina 91 przeczytaj Jej wcześniejsze opowiadania, to odkryjesz dlaczego dała se spokój z ludźmi ;)
"Pod kurzym skrzydłem" także bardzo mi się podoba.
Milla potrafi ze zwyczajnych scenek robić niezwykłe opowiadania, kiedy inni robią z niezwykłych historii robią zwyczajne opowiadania.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty