Primrose czyli stereo - Verdi22
Proza » Bajka » Primrose czyli stereo
A A A
Londyn jest dużym, ruchliwym miastem i stolicą wyspy zwanej Wielką Brytanią. Właściwie jest stolicą Anglii, inne części wyspy maja swoje własne stolice. Szkocja ma na przyklad Edynburg.

W Londynie żyje dużo ludzi, chyba z osiem milionów. Miasto ma kilka dzielnic, które potem dzielą się na mniejsze dzielniczki.

Jedna z takich dzielniczek nosi nazwę Wzgórza Primrose. Primrose według słownika oznacza pierwiosnek, a według życia oznacza stereo. Stereo za to według słownika oznacza dźwięk, który dochodzi z dwóch przeciwległych miejsc, a według życia zaś oznacza dźwięk dobrze słyszalny.

Centralnym miejscem Wzgórza Primrose jest park o takiej samej nazwie i ze wzgórzem właśnie. Tuż obok parku, dosłownie kilka kroków, znajduje się ulica Ogrody Pierwiosnkowe.

Ulica ta jest swoim własnym lustrzanym odbiciem, czyli z jednej strony ma to samo, co z drugiej - długi półokrągły szereg bliźniaczo do siebie podobnych domków z niebieskimi lub czerwonymi drzwiami wejściowymi. Pośrodku ulicy znajduje się niewielki park. Także każdy z domów ma na tyłach swój indywidualny ogród. I we wszystkich tych ogrodach żyje mnóstwo ptaków.

Ptaki te należą do najrozmaitszych gatunków - są wśród nich skowronki i gawrony, wróble i jaskółki, zdarzają się nawet sowy. Ptaki, jak to ptaki najbardziej lubią fruwać i śpiewać. Jedne mają wrodzony prześliczny głos, taki słowiczy i są to oczywiście słowiki; ale inne, są po prostu zwyczajne i skrzeczą raczej niż śpiewają. Wrony tak mają, że nie potrafią śpiewać, choćby się bardzo starały. Po prostu nie mogą siebie samych przeskoczyć, jak to się mówi. Starają się, próbują nocami i rankami i nic. Tylko taki jeden skrzek, kra kra się wydobywa z tych steranych gardzieli. Straszne to jest! Nie do zniesienia!

Ale na ulicy Pierwiosnkowe Ogrody każdy, nawet najmniej utalentowany ptak, jest niezwykły - jest bowiem MEDIUM. Wszystko, co wyśpiewa lub wykracze jest bowiem wyraźnie słyszalne w... NIEBIE. NIEBO to jest temat na odrębną opowieść, choć jedno jest pewne – jest to bardzo daleko i trafia się tam tylko raz i to nieodwracalnie. Po śmierci. ŚMIERĆ jest też tematem na odrębną opowieść, w skrócie to stan, w którym ludzie znikają z ziemi, znikają z własnego ciała i przedostają się do góry, do nieba, by żyć wiecznie, jeśli mają ochotę.
Trudno się z tymi ludźmi, co do Nieba poszli, skontaktować, nie można się do nich dodzwonić, ani też nie odbierają e-maili. Jeśli zatem jest coś, czego się nie zdążyło lub zapomniało powiedzieć, trzeba przyjechać na ulice Pierwiosnkowe Ogrody w Londynie i przekupić tutejsze ptaki, żeby łaskawie przekazały wiadomość.

Przekupić ptaki można łatwo ziarnem wszelkiego rodzaju oraz orzeszkami arachidowymi. Przekupione ptaki zapoznają się potem z treścią wiadomości i tłumaczą na swój ptasi język – ćwir ćwir, ćwik ćwik, tra la la la. Następnie wyćwierkują wiadomości, a mieszkańcy Nieba je odsłuchują. Jeśli nie ma zakłóceń, mieszkańcy nieba mogą również odesłać wiadomość, ale udaje się to rzadko. Zazwyczaj sztormy, wichry i gromy z jasnego nieba uniemożliwiają przekazanie wiadomości zwrotnej.

Znamienne jest, że ludzie z bardzo różnych stron świata przekazują bardzo podobne treści.
Najbardziej popularne wiadomości to:
- Bardzo mi ciebie brakuje, wracaj
- Złapali naszego syna, siedzi. Wiadomo - twoja krew.
- Trzeba wymienić okno w sypialni. I znowu mam robić wszystko sama?
- Dziś na obiad będzie pomidorowa.
- Nasza córka/syn ma na świadectwie same trójki/czwórki/piątki itp.
- Polska gola!
- Znowu popsuł mi się ten grat. Muszę go wyrzucić chyba!
- Dobrze ci tam beze mnie/ bez nas?
- Znowu podrożało, na nic nas nie stać.
- Mania/Maria/Mary/Lizzie/Penny wychodzi za mąż z tego z wielkim nosem.
- Krzysiu/Heniek/Maniek żeni się z ta grubą z naprzeciwka.

Ptaki z Primrose przekazują te wiadomości od lat i mają się, w związku z tym, bardzo dobrze. Są postrzegane jako prawdziwa ptasia elita. Ten dobrobyt widać głównie po tym, że z miesiąca na miesiąc coraz mniej fruwają, bo tyle jedzą, że tyją i robią się po prostu za ciężkie.

Większość ptaków traktuje to transmitowanie jako pracę, od-do, zdarzają się przypadki dzielenia na zmiany, udzielania urlopów itp., ale część ptaków uważa przekazywanie wiadomości za swą powinność. Uważają, że zostały obdarzone niezwykłym darem, by wspierać ludzi i im pomagać. Ta grupa ptaków zawsze bardzo się przejmuje jakością przekazu, stopniem głośności, pasmem, długością i tonem dźwięku. Ta grupa też jest zwykle bardzo empatyczna i łatwo się wzrusza. Na przykład ostatnio był taki przypadek.

Młoda pani, bardzo ładna, blondynka, przyszła do ogrodu na Primrose ze swoim małym synkiem. Synek też ładny jak marzenie i bardzo grzeczny i uśmiechnięty i ładnie ubrany. Oboje do siebie bardzo podobni. Takie dwa anioły. I ta ładna pani poprosiła ptaki, żeby przekazały niebu, co następuje:

'Tato, chciałam Ci przedstawić Blankieta, jest bardzo do Ciebie podobny, mimo faktu, iż jest obywatelem Niemiec. Jako, że Blankiet jest moim synem, jest też tym samym Twoim wnukiem. Blankiet jest dzieckiem zdolnym i miłym, choć rozrabiaką. Myślę jednak, że rozrabiaka lepszy jest od słupa soli. Twój wnuk uwielbia muzykę i świetnie tańczy, szczególnie tańce przytulane. Chciałam również donieść, że Mama ma się dobrze, a Aga wciąż nie ma dzieci.’

Ptaki przekazały, choć głosy im drżały i ledwo mogły śpiewać. A to dlatego, że doskonale znały Tatę ładnej pani. Chodził w rozciągniętym swetrze i jeansach i miał śmieszny zwyczaj noszenia torebki na szyi. Był też bardzo miły dla ptaków i w ogóle wszystkich i zawsze pytał, co słychać. Ale przede wszystkim ptaki z Primrose się wzruszyły, bo wiedziały, ze Tata ładnej pani czekał na wiadomość codziennie przez ostatnie dziesięć lat.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Verdi22 · dnia 01.12.2009 10:10 · Czytań: 635 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 3
Komentarze
Miladora dnia 01.12.2009 18:56
Witaj, Verdi... :D Rozbieranko po raz pierwszy? ;)
No to do roboty:
- Porozdzielani oni wszyscy są - styl i szyk zdania się kłania - zmień szyk
- nosi nazwę Wzgórze Primrose. - nosi nazwę Wzgórza Primrose.
- Dzielnica Primrose graniczy i zazębia się z dzielnicą Belsize Park, w której to dzielnicy - za dużo powtórzeń, zwróć na to uwagę także powyżej, żebyś ich nie nadużywał
- w której to dzielnicy dla zmyłki jest ulica, która nazywa się - powt.
- tu pierwiosnki, - tam pierwiosnki
- ogrodem, złożonym z czterech drzew - bez przecinka
- domów, czyli od tak zwanego tylu(,) też są ogrody. - tyłu
- Ptaki, jak to ptaki(,) najbardziej lubią fruwać, ale jak im się to znudzi, to bardzo też lubią śpiewać. Jedne maja wrodzony prześliczny glos, taki słowiczy i są to oczywiście słowiki; - powt. i pogrubione literówki
- jak to u ludzi, - niejasne
- Wrony tak maja, - mają
- w całej Europie, i w całym świecie, wszystkie, nawet najmniej utalentowane ptaki, są - masz na myśli "jedynej w Europie i na świecie"?
- uszczęśliwione i niezwykłe - szczęśliwe
- wykraczały - wykrakały
- trafia się tam tylko raz, czasem jest się blisko, ale całkowicie w środku jest się tylko raz - to są tak zwane "sięjączki"... :D
- jeśli maja ochotę - mają
- Wiec, jeśli naprawdę jest coś, czego się nie zdążyło powiedzieć, lub się zapomniało, trzeba przyjechać na ulice - "się" i literówki pogrubione
- mieszkańcy nieba - bądź konsekwentny - Nieba
- maja bardzo podobne - mają
- Bardzo mi Ciebie brakuje, wracaj(.) - Ciebie z małej litery.
- robić wszytko sama? - wszystko
- Musze go wyrzucić - Muszę
- Dobrze Ci tam - ci
- za mąż z tego z wielkim nosem - za tego z wielkim nosem
- z ta grubą - tą
- bo tyle jędzą, - jedzą
- Większość z ptaków - większość ptaków
- Ale cześć ptaków - część
- choć rozrabiaka. - rozrabiaką
- ... dzieci.’ - daj normalny cudzysłów, a nie te "ciapki"
- Ptaki przekazały, choć głosy im drżały - przekazały/drżały usuń ten rym, zmieniając jedno ze słów
- ostatnie 10 lat. - dziesięć słownie
Verdi - to byłaby całkiem ładna, poetycka opowieść, gdybyś nie przesadził z powtórzeniami. Tak, wiem, to taki styl, ale styl trzeba mieć pod kontrolą... ;) Trochę to poza tym naiwne (chociaż to też może być zaplanowane) i wymaga pewnego dopracowania, moim zdaniem.
Zwracaj też uwagę na literówki. Mam nadzieję, że korzystasz z podglądu przed dodaniem tekstu - to się naprawdę opłaca.
Sprawdzaj nawet kilkakrotnie, zanim wrzucisz opowiadanie na portal.
I poprawiaj. Nic lepiej nie uczy zauważania błędów jak poprawianie ich i punktowanie u innych.
Mam nadzieję, że poprawisz i nie będę miała poczucia zmarnowanego czasu... ;) Od tego jest funkcja "Edytuj" pod tekstem, gdy jesteś zalogowany.
Liczę na to, bo według mnie opowiadanie jest tego warte.
Ocenę dostaniesz, ale... później. ;)
Pozdrawiam :D
Jack the Nipper dnia 01.12.2009 20:47 Ocena: Dobre
Początek nudnawy, rokręca się dopiero od momentu, keiedy opisujesz rodzaje wiadomości i potem jest juz dobrze.

Tą końcówke bym podrasował, tak, żeby zakręcic czytelnikiem - w ten sposób, że nie wiadomo, czy ów Tato czeka na wiadomośc w niebie, czy tez jest zyjącym spacerowiczem dokarmiajacym nieutalentowane ptaki. Taka zagadka byłaby ciekawsza.

Db-.
Skroć pierwszą część.
Verdi22 dnia 07.12.2009 15:58
Skrócone, poprawione. Dziękuję!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty