CEL - Jagiello
A A A
W obliczu powstania nowej galerii w Krakowie i obserwacji tłumów i starszych i młodszych ludzi uczestniczących w szale zakupów oraz konsumpcji na najwyższym poziomie pytam: czym to społeczeństwo kurwa żyje? Co jest przyczyną tak wielkiej chęci posiadania?

Dzień otwarcia Bonarka City Center, sobota, godzina ok. 10. Czekam na przystanku na autobus, a obok mnie z 30 ludzi z masą siatek, toreb i nie wiem nawet jak to wszystko nazwać. W torbach wszystko - zwierzęta, komputery, po 10 butelek pepsi, a im tłustsze dziecko tym większy hamburger i tym więcej sosu do frytek. I wszyscy się cieszą. Tylko czegoś brak jak tak patrzeć na tych ludzi, czegoś jeszcze brak. Ich twarze mimo, że uśmiechnięte to jednak nie są szczęśliwe twarze.

Wsiadłem już do tego autobusu, a razem ze mną cały ten tłum z tym całym bagażem większym od nich i w chwili zamknięcia drzwi atmosfera ulega natychmiastowej zmianie. Wielką Bonarka zmieniono w ciasny autobus. Komfort jedzenia w restauracji został zastąpiony jedzeniem hamburgera na czyichś plecach. Torby i siatki i wszystko inne zaczęło się gnieść, a opakowania gdzieś straciły swój ładny błyszczący kształt czy tam kolor czy jeszcze coś innego, co zaspokoiło potrzeby estetyczne ludzi, którzy sami nie wiedzą czego chcą.

Zauważyłem też, że w tej ciasnocie dwie kobiety po 50. siedziały we dwie na 4 fotelach mimo, że bez problemu by się zmieściły. Albo się boją siedzieć od okna (siedziały tak od wewnątrz, że ani siąść na krześle pod oknem, ani poprosić o miejsce bo wyraz twarzy oraz siatki położone na fotelu nie sprzyjały jakimkolwiek pytaniom) albo się boją ludzi, albo po prostu lubią wygodę. Nie wiem. Wiem, że z dnia na dzień coraz bardziej się przekonuję o tym, że nie warto ustępować miejsca starym babom chyba, że faktycznie ledwo się tułają.

Wracając do galerii, a raczej do ludzi z galerii. Czym oni żyją? Wartości estetyczne wyznacza reklama Virginity albo House'a, a wartości moralne jakiś gwałciciel albo w najlepszym wypadku człowiek z psychozą w czarnej spódnicy. No i mamy społeczeństwo jakie mamy. Bez celu bo jakim celem jest wydanie całej wypłaty w Bonarce, bez wartości bo żadne to zinternalizowane wartości kiedy się tylko chamsko w tramwaju do siebie odnosimy i bez pomysłu na cokolwiek oprócz zwalenia se wieczorem albo zjedzenia worka czipsów po kolacji.

Społeczeństwu, które ustala za dewianta i odchyleńca oraz wroga przede wszystkich ludzi, którzy myślą w innych kategoriach mówię: Polska katolicka. Podziękował.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Jagiello · dnia 04.12.2009 15:26 · Czytań: 930 · Średnia ocena: 1,33 · Komentarzy: 6
Komentarze
tejkszjur czinjama dnia 04.12.2009 15:45 Ocena: Przeciętne
O, w tym tekście cechy felietonu (to tak korespondencyjnie, do E., mówię) są zauważalne :)

A do autora: społeczeństwo konsumpcyjne już dawno stało się parodią wizji, wydawałoby się, obłąkanych, sprzed iluś tam lat. Dziwienie się temu w czasach obecnych to trochę "upadek z księżyca".

Z jednej strony zgadzam się z konkluzją, z drugiej - wiem, że nic ona nikomu nie pomoże i świat obrał dawno wygodny kierunek. I tak - ci, którym to nie pasuje, będą odchyleńcami krzyczącymi na puszczy. Reszta będzie się dobrze bawić i podążać za swoimi plastikowymi ideałami.

Styl lekki, czyta się nawet miło, poza zupełnie nieudaną wstawką o starych babach.

pzdr.
andro dnia 05.12.2009 18:27 Ocena: Słabe
Panie Jagiello - a cóż pan chce od tego społeczeństwa? Chce pan zmieniać świat? Proszę zacząć od siebie. Ja wiem, że hamburgery, stare baby zajmujące zbyt wiele przestrzeni, wszechobecna komercha itd - to wszystko może irytować. Ale jeśli chce pan dać upust tej irytacji na piśmie, to proponowałbym po polsku. Gdyby błędy w tym tekście były sporadyczne, mało zauważalne - to luz, nie wspominałbym o tym.
Ale tak nie jest - interpunkcja praktycznie nie istnieje, budowa zdań karkołomna. Weźmy to:
Cytat:
Bez celu bo jakim celem jest wydanie całej wypłaty w Bonarce, bez wartości bo żadne to zinternalizowane wartości kiedy się tylko chamsko w tramwaju do siebie odnosimy i bez pomysłu na cokolwiek oprócz zwalenia se wieczorem albo zjedzenia worka czipsów po kolacji.

Proponuję popracować nad tym tekstem, długo.
Pozdrawiam i, mimo wszystko, zachęcam do pisania.
Miladora dnia 05.12.2009 18:52 Ocena: Słabe
No cóż, Jagiello... :shy:
Nie da się ukryć, że Andro ma rację, rację i jeszcze raz rację. :shy:
Interpunkcja leży, styl się kłania i jeżeli nawet zawarłeś w tym tekście jakieś myśli, z którymi można by się zgodzić, bądź polemizować, to forma, w jakiej to zrobiłeś jest niestrawna.
Też sugeruję dokładne poprawki, przemyślenie tekstu i zapoznanie się z zasadami interpunkcji.
Pozdrawiam i zachęcam do pracy i doskonalenia warsztatu. ;)
milla dnia 09.12.2009 09:23 Ocena: Słabe
inter do dupy. poskakałaę s z tematu na temat, tego liznąłęś, tu przypiąłeś łątkę. ot, zbiór jakowychś myśli, niedopracowanych, przepraszam, wyrzyganych, hamburgerami.
Bardzki dnia 09.12.2009 09:44 Ocena: Słabe
Marne. Zdania za długie i źle zbudowane.Z interpunkcją też kiepsko. Wszystko to jakoś można byłoby przełknąć. Najgorsze rzeczą jest jednak emanująca z felietonu agresja do, jak zważyłeś, niedoskonałych ludzi.Wybacz, ale nie lubię takich tekstów.:no:
magnum dnia 10.12.2009 13:13 Ocena: Przeciętne
Czy wulgaryzmy są potrzebne? Nie można inaczej czegoś zaakcentować?
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty