Wybiór - Usunięty
Proza » Humoreska » Wybiór
A A A
Przedwyborcza kampania prezydencka nabierała właściwego dla gorącego finiszu tempa, gdy cały kraj obiegła sensacyjna wiadomość. Największa partia opozycyjna nieoczekiwanie ujawniła swojego kandydata - sobowtóra premiera. Do wczoraj pewniaka do zwycięstwa w pierwszej turze. Zdezorientowany elektorat rzucił się na wszelkie eksperckie analizy, lecz zwykle gorliwi komentatorzy nagle zamilkli. Sondaże odzwierciedlały tylko konsternację przepytywanych, niezmiennie pokazując konstans pięćdziesiąt na pięćdziesiąt procent szans obu kandydatów. Zbiorowa schizofrenia zdawała się przybierać niebezpieczny obrót, gdy obietnice wyborcze jednego kandydata były natychmiast dezawuowane przez drugiego na oczach ogłupiałych widzów. Sejm tak zaplątał się w debatę nad metododami identyfikacji obywateli od poczęcia po naturalną śmierć, że rozwiązywano go przez dwa miesiące. Jednak, jak przytomnie zauważyli Jan i Maria Rokita, Polsce nie groziła narazie wojna domowa, gdyż w zaistniałej sytuacji nie dało się odróżnić wrogów od przyjaciół. Poza tym, by zażegnać kryzys, Polacy powinni zdobyć się na konsensus i skorzystać z najcenniejszych doświadczeń młodej demokracji. Tak wspólnie zdecydowano o odwołaniu wyborów, których rezultatem byłby nierozstrzygający remis i zorganizowano Okrągły Stół bis. Po wielodniowych obradach ustalono regułę podziału władzy: Wasz prezydent, nasz premier, wspólna komisja śledcza. Wkrótce zabrano się do prac nad pakietem ustaw okołobudżetowych. Abolicja podatku od dochodów niesłusznie zaniechanych z powodu wyjazdu za granicę w celech zarobkowych była jednym z pierwszych owoców. Natychmiast jednak niezależni eksperci zgłosili szereg zastrzeżeń. Ich zdaniem, warunkiem skorzystania z abolicji z punktu widzenia obowiązującego prawa podatkowego byłaby konieczność złożenia przez uprawnionego podatnika deklaracji o dochodach zagranicznych dowolnej, znanej z imienia i nazwiska osoby. Niektórzy poszli jeszcze dalej, domagając się wniesienia zryczałtowanej opłaty za ukończone w kraju studia wyższe. Ostatecznie uchwalono pierwotną wersję, która natychmiast stała się hitem sezonu podatkowego wszech-czasów. Na korytarzach Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście zaczęły się ustawiać tłumy uradowanych podatników, a WIG 20 poszybował po kolejny rekord i tyle go widzieli. Na uroczyste otwarcie, w pierwszym dniu obowiązywania ustawy, zaproszono Lilly Alen i przechadzające się wraz z nią beztrosko kury. Ich śladem, po marmurowych posadzkach ministerstwa finansów, tanecznym krokiem przemykał Ziggy Dust zbierając niedodziobane ziarno...
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Usunięty · dnia 10.12.2009 09:32 · Czytań: 875 · Średnia ocena: 1,4 · Komentarzy: 11
Komentarze
Usunięty dnia 10.12.2009 10:31 Ocena: Słabe
Sorry, ale ja chyba nie mam poczucia humoru. Albo dodałeś to do złej kategorii. Jak dla mnie jest to zbity do kupy zbiór mało jasnych, niepowiązanych ze sobą zdań. Taki bezsensowny słowotok. Właściwie, to co chciałeś tym tekstem pokazać?
Usunięty dnia 10.12.2009 11:35
poczucie humoru to kwestia gustu, o tym nie dyskutuję. Sam czytam cudze teksty starając się wyjść poza własne, utarte ścieżki. Polecam, dobry sposób, by się niezafiksować na bajki o wiedźmach i smokach. Podobnie, z logiką wywodu, narracji itp. Ten nie został napisany "sieczką", więc może wymagać odrobiny koncentracji. Tekst umieszczony tutaj i gdzie indziej nic nie "pokazuje". Moim celem jest uzyskanie paru merytorycznych komentarzy od ludzi, którzy jak mniemam znają się na rzeczy. Oceny to rzecz drugorzędna, nie mam z tym problemu. Dzięki za komentarz, jak dla mnie zbyt ogólnilkowy, by potraktować go jako konstruktywną krytykę
Pozdrawiam
Usunięty dnia 10.12.2009 11:44 Ocena: Słabe
Nie jestem w stanie napisać konstruktywnego komentarza na temat tego tekstu, ponieważ jest on dla mnie całkowicie niejasny, jednako z powodu zbitej formy graficznej, jak i absolutnie nieczytelnego przesłania.

Skoro jednak autor oczekuje komentarza rzeczowego, to mogę z całym przekonaniem stwierdzić, że jak dla mnie, umieścił tu tyle informacji, ze wszystkie są na równym poziomie bezwartościowe.

Ale ja się nie znam. Może następnym razem napisz coś o wiedźmach i smokach, to ja napiszę sensowny komentarz :)

Pozdrawiam :D

Ps. Jesteś pewien, że dobrze użyłeś słowa "zafiksować"?
Usunięty dnia 10.12.2009 11:49
No, teraz lepiej, przynajmniej wiem, o co Ci chodzi:D
Bardzki dnia 10.12.2009 12:43 Ocena: Słabe
Według mnie, raczej niewielki znaczenie maiłoby wystawienie w wyborach sobowtóra. Teza mocno kontrowersyjna. Według mnie, aby coś było śmieszne, musi mieć na początku choć cień prawdopodobieństwa. Potem można sobie oczywiści pofolgować. Poza tym zbitek faktów pisanych w tempie telekspresowych wiadomości - czytelny za kolejnym podejściem. Końcówka ciążka jak same podatki. Trzeba by nie lada warsztatu, aby taki temat choć dźwignąć z ziemi. Masz rację twierdząc, że poczucie humoru to pojecie względne, jednak mnie to opowiadanie nie rozbawiło.
Na plus zaliczę to ,że na łamach pp dość rzadko pojawiają się teksty polityczne i to takie z przymrużeniem oka.(Oczywiście poza forum) Próbuj, może następny będzie lepszy.
Elwira dnia 10.12.2009 21:28 Ocena: Słabe
Jak na humoreskę - chyba za gorzkie.

Cóż, pomijają treść - paskudnie się do czyta. Rzucasz długie zdania, jak z jakiejś torpedy, nie dajesz chwili wytchnienie czytelnikowi, ciężko to strawić. Humoreska powinna być leciutka, ot, dla zabawy, śmieszna, odwracająca uwagę od stylu, a skupiająca na treści. U Ciebie jest topornie.
Cytat:
Sejm tak zaplątał się w debatę nad metododami identyfikacji obywateli od poczęcia po naturalną śmierć, że rozwiązywano go przez dwa miesiące.

Właściwie tak jak twój tekst :|
Pozdrawiam.
Usunięty dnia 11.12.2009 00:02
dzięki wszystkim za komentarze :) Oke, jeśli Cię uraziło "zafiksować" to cofam (dla mnie znaczy to w powyższym kontekście przywiązanie do określonego stylu literatury i sposobu pisania). Komentarze negatywne, nawet złośliwe (dezaprobata musi mieć swoją własną skalę i temperaturę) są ok, byle były merytoryczne. Bardzki - z prawdopodobieństwem w humorze bywa różnie (np. Lem). Absurd ma bogatą, również polską tradycję. Dlatego tu się z Tobą nie zgodzę. Czytelność tekstu to inna sprawa. Wasze uwagi są dla mnie cenne. Pozdrawiam :)
Usunięty dnia 11.12.2009 08:26 Ocena: Słabe
Oczywiście, że mnie nie uraziło, tylko nie wiedziałam, że to słowo może mieć takie znaczenie. :) A swoją drogą, skąd wnioski, że ja mam jestem "zafiksowana" na bajki o wiedźmach i smokach? Bo przyznam, że mnie to zaskoczyło.
Jack the Nipper dnia 11.12.2009 20:44 Ocena: Dobre
Cytat:
dy obietnice wyborcze jednego kandydata były natychmiast dezawuowane


Tu bym zmienił - nie dezawuowane, a powielane - że jeden natychmiast obiecywał dokładnie w 100% to samo co drugi.


Zabawne :)
Tylko taka uwaga - pomieszales w tekście absurdy z rzeczywistymi akcjami polityków, jak choćby ta ustawa abolicyjna. W ten sposób jako czytelnik poczułem sie zagubiony - zmyslasz, czy nie zmyślasz? Wykpiwasz przez przerysowanie, czy wykpiwasz wyszukując autentyczne glupoty naszych (p)osłów? Radziłbym przerysować, jak na końcu o Lily Alen i kurach (super!), niż nawiązywać bezpośrednio do prawdziwych idiotyzmów.
Usunięty dnia 13.12.2009 16:44
Jack dzięki za pomysł - chyba kupię :) abolicje tez wykoslawilem, ale zanim zmienie popracuje nad czytelnoscia calego tekstu
pozdr
Polter13 dnia 27.01.2010 18:49 Ocena: Słabe
Trudno było dobrnąć do końca. I w ogóle jeden akapit to też tak jakoś nieprzyjemnie. Nie wiem czym tu chcesz rozbawić. I polecam także rozejrzeć się, czy nie powinno to być w innej kategorii, może "polityczne"?
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:54
Najnowszy:emilikaom