Słowo - Vinc77
Proza » Inne » Słowo
A A A
„Na początku było Słowo… wszystko przez Nie się stało…” (J 1,1).
I wszystko jasne do cholery! Słowo. Słowo, słowo, słowo… Słowo! Patrzę dookoła i zaczynam wszystko rozumieć. Cały stan rzeczy, wszędobylską prozę życia. Dlaczego? Dlaczego nie otacza mnie poezja? Wniosek nasuwa się samoistnie. Bóg tworzył wiele razy i słowo było wiele razy. Za każdym razem inne. Na początku poezja. Raz, drugi, trzeci, milionowy… I co? No i pat. Nagle okazało się, że to nowe słowo już było. Gdzieś je słyszano, coś już tworzyło i ta poezja nowego świata wydawała się jakaś taka „objechana”. Czy Bóg mógłby się powtórzyć? Cóż, prawdę mówiąc mógłby, wszak omnipotencja, wiadomo, ale co wtedy z Jego boskością? Taki Bóg z powielonym pomysłem? Eeee… mi to nie pasuje. Zresztą, to nie w Jego stylu. O nie. Oklepane słowo w poezji nie przystoi, ale proza to już co innego. Tu proszę – wolna ręka! No i zafundował nam 40-to godzinny tydzień pracy, A/H1N1, bóle porodowe… Proza. Co bardziej wrażliwi piękne opisy nazywają poezją, ale wnikając głębiej stwierdzają jednak jej brak. Lecz są wśród nas tacy, którzy czują, że coś jest nie tak. Czują, że zostali oszukani, że nie tak to wszystko powinno wyglądać, że inni mieli lepiej i sami, na własną rękę, niczym zbuntowane anioły, tworzą poezję. Sami wydzierają Bogu cząstkę mocy stwórczej i działają. Bogu? A może Bogom? Może tu nie chodziło o unikanie powielania własnych pomysłów, ale plagiatów? Tego póki co się nie dowiemy. Na szczęście na razie przymyka On oko na nasze profanacje, bo przecież sam sprezentował nam wolną wolę. No i dziękujmy mu chociaż za to. Alleluja! Alleluja con!
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Vinc77 · dnia 11.01.2010 08:22 · Czytań: 953 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 7
Komentarze
Jack the Nipper dnia 11.01.2010 14:13 Ocena: Słabe
Bełkot, panie, bełkot.

I co to ma wspólnego z esejem?

Notka blogowa, niskich lotów. Nie, w prozie też nie każde "słowo" przejdzie.
Usunięty dnia 11.01.2010 22:24 Ocena: Słabe
Boże, proszę, nie dawaj oportunistom wolnej ręki.
Shortia dnia 25.03.2010 20:49 Ocena: Przeciętne
nędzne podwalanie się do administratora :)
Vinc77 dnia 31.03.2010 09:05
No ciekawe Shortia, ciekawe :)
Najpierw przychodzi zielony i w afekcie przyznaje sie do nieumiejętności czytania ze zrozumieniem.
Potem jakiś ktoś obdarza mnie pośrednio epitetem, którego znaczenia nie ogarnia (konia z rzędem temu kto wyjaśni mi jak można nazwać oportunistą kogoś, o kim nic nie wiemy).
A teraz Ty zarzucasz mi podwalanie się do administratora, który sam uznał na początku tekst za zaczepkę i obrazę.
A to żart był i w moim mniemaniu jak najbardziej udany :)
miniawka dnia 01.04.2010 21:49 Ocena: Bardzo dobre
Witaj, to typowa proza poetycka, a nie żaden esej. Proza poetycka i do tego autotematyczna (o roli słowa w kreacji artystycznej). Żaden bełkot. Zakończenie mnie nie interesuje, bo w innym miejscu (portalu, wydruku) przestaje mieć odniesienie do admina. Tu ma, lecz można to odczytać zupełnie inaczej - jako rodzaj drwiny z takiego loginu (równy boskiej kreacji), czyli "znaj proporcję, mocium panie" (pani).Lecz można tej proporcji nie znać - to przywilej młodości. Zaś Twoim przywilejem i jakoś tak to jest, że staje się obowiązkiem, jest zmierzenie się z tym wersetem Biblii. Wielu piszących (może i każdy) chce mieć taką moc słowa, czego i Tobie życzę wraz z pozdrowieniami.
Vinc77 dnia 06.04.2010 09:11
Witam.
Dzięki za wizytę. Tak naprawdę to tekst był żartem, taką "wariacją" o wspólnym temacie z jednym wątkiem znajdującym się na forum, a mianowicie "Zakazane słowa" (w poezji) autorstwa P. Alleluja(i?) con. Co do zaszeregowania, to ja sam popełniłem, powiedzmy, błąd wrzucając tekst. To były moje początki na PP, i nie wiedząc jeszcze, że portal ma "drugie dno", stwierdziłem, że dla utworów będących na afiszu kategoria nie ma większego znaczenia, więc wcisnąłem akurat to co miałem pod kursorem (wyszło esej).
Jeżeli chodzi o zakończenie, to miało się skończyć na słowie "alleluja", ale grzebnąłem nieco w necie i stwierdziłem, że "alleluja con" znaczy tyle co - chwalmy Pana wespół (razem). Mogłem popełnić merytoryczny błąd, nie wiem. Więc zastosowałem takie wzmocnienie na koniec, ale oczywiście nie przeczę, że o dwuznacznym wydźwięku. Zaznaczam jednak, że to nie drwina, zaczepka (itp), ale żart.
I nadal twierdzę, że udany. (bądź co bądź ja się ubawiłem :) )
Pozdrawiam
miniawka dnia 06.04.2010 21:54 Ocena: Bardzo dobre
Witaj, ja patrzę w tekst i widzę to, co widzę. Jednak doceniam rekreacyjno-ludyczny charakter egzegezy tego tekstu. Wiem, w 100%, że każdy piszący MUSI się z problemem mocy słowa zmierzyć. Dzieje się to w różnym osobniczym czasie - wolniej lub szybciej i w różnej postaci. Raz wiedmie, a raz bezwiednie.
Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty