Sklecone w galerii - Sceptymucha
Proza » Inne » Sklecone w galerii
A A A
Błękitne słońce zalewa promenadę swoim blaskiem. Stoję przypatrując się temu cudowi. Nikt z tysięcy klientów galerii handlowej nie widzi tego, co ja. Chmura przywołuje cień przerywając ucztę koloru. Intensywnie niebieskie szyby blakną. Łańcuchy ludzi przywiązanych do rzeczy mijają mnie bezładnie.
Coraz mniej jest nie na sprzedaż. Pozostało niebo dzienne i nocne z dobrodziejstwem inwentarza. I te rzadkie chwile, gdy piękno przebija się przez zasłony materialnego świata.
Nie dla wszystkich. Niektórzy noszą w sobie kupiony substytut piękna. Zachwycają się kiczem będącym obecnie w modzie. Zapłacili za to pamięcią. Nie mają wspomnień sprzed roku, dwóch, w których gardzili i potępiali to, co dziś czczą jako najładniejsze.
Są doskonale plastyczni. Odrobina bombardowania wzorcami piękna z telewizora, od znajomych, idoli, roztapia i kreuje nowe spojrzenie. Powielane w milionach.
Żyje w wielkiej fabryce woskowych świec nieustannie przetapianych w obowiązujące kształty. Wciąż nie mogę się przyzwyczaić do miałkości owiewającej większość pokoleń.
Czas do domu. Dziś w sklepach nie znalazłem niczego, co chciałbym na siebie włożyć. Warto było jednak tu przyjść, by przez chwilę ujrzeć słońce. Być może byłem jedyną osobą, która je zauważyła.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Sceptymucha · dnia 01.02.2010 07:52 · Czytań: 911 · Średnia ocena: 2,22 · Komentarzy: 19
Komentarze
Tirieel dnia 01.02.2010 08:53 Ocena: Dobre
Ładny tekst, ciekawe spostrzeżenia. Kto wie, ile jeszcze takich ludzi pozostało - takich, którzy potrafią dostrzec słońce. Jak śpiewał Varius Manx - "Coraz wiecej ludzi, coraz mniej nas"

Pozdrawiam :)
peggy dnia 01.02.2010 10:20 Ocena: Dobre
rzeczywiscie ladny tekst, tylko jakos nie pasuje przedostatnie zdanie - brakuje mi w nim czegos :rol:, czegos wiecej niz tego chwilowego slonca. tak czy siak tekst tekst mi sie podoba
Sceptymucha dnia 01.02.2010 13:39
Dzięki za komentarze.
Polter13 dnia 01.02.2010 14:18 Ocena: Dobre
Faktycznie przedostatnie zdanie tak dziwnie brzmi. Może:
Warto jednak było tu przyjść, by ujrzeć słońce, które na chwilę wyłoniło się zza chmur.
Pomyśl nad tym.
Usunięty dnia 01.02.2010 14:27 Ocena: Przeciętne
Przykro mi, ale moim zdaniem w tym tekście nie ma nic godnego uwagi. To tylko kilka wątłych przemyśleń, godnych blogowej notki. Do tego balansujesz na granicy kiczu.
Matuszewski dnia 01.02.2010 16:00 Ocena: Przeciętne
Ten tekst brzmi jak nagrafomanizowana notka z Animal Planet. Faktycznie - skojarzyła mi się z wpisem do blogu, albo co gorsza, do pamiętnika z serduszkiem i kłódką. Żeby było zabawniej - zachwyt przyrodą też jest formą niesłabnącej "mody". Płonąca kula gazu, jakie piękne.
Sceptymucha dnia 01.02.2010 16:27
@Polter13 Zmieniłem przedostatnie zdanie, mam nadzieję, że jest już ok.

@Oke_Mani Nie trafiłem w gust. Mógłbym spróbować napisać coś pod Twoj gust, gdybym go znał. Balansowanie na granicy odbieram jako komplement :)

@Matuszewski Czytałem Twoje opowiadanie: rozmowę ojca z synem. Było dla mnie porażką, bo wydawało się totalnie nierealne. Nie napisałem jednak komentarza z szacunku dla odmienności przeżyć wewnętrznych drugiego człowieka.
Jeśli widzisz błędy wytykaj, ale nie udawaj, że wiesz, co kto inny ma w głowie, panie od Animal Planet.
julanda dnia 01.02.2010 17:14 Ocena: Przeciętne
Tekst króciutki. Refleksje, jakie przychodzą i znikają, bo nie zdążymy ich w pośpiechu zapisać. Nie mówię, że nie są szczególne, bo świadczczą o wrażliwości Autora. Jest to całkiem dobry wstęp do opowiadania, które można napisać z polotem. Proponuję to zrobić i nie wątpię, Sceptymuszko, że potrafisz poprowadzić je dalej ciekawie;) Jak na razie - takie tam "sklecone w galerii"...
Słowo "barachło" mnie w tym tekście razi, poszukałabym innego... Pozdrawiam!
Usunięty dnia 01.02.2010 17:28 Ocena: Przeciętne
Nie zrozumieliśmy się. Po pierwsze: to nie jest kwestia gustu. Ten tekst jest po prostu słaby. Nic sobą nie reprezentuje. Na plus przemawia tylko w miarę poprawny język, ale... Tutaj przechodzimy do tego balansowania na granicy kiczu. To nie był komplement, tylko ostrzeżenie, że odrobina dalej i dopisałabym do określenia "blogowe" przedrostek "emo".
wiewioorka dnia 01.02.2010 17:55 Ocena: Słabe
Królestwo za opowiadanie, będące opowiadaniem ciekawej historii, a nie zlepkiem mało oryginalnych myśli.
Sceptymucha dnia 01.02.2010 18:46
@julanda Zastąpiłem słowo barachło kiczem. Co do dłuższych opowiadań, to pewnie trafi się niedługo coś dłuższego.

@Oke_Mani Dzięki za wyjaśnienie.

@wiewioorka Będę trzymał za słowo, jeśli mi się uda opowiadanie takie napisać. Znaczy się zażądam królestwa. :)
Usunięty dnia 01.02.2010 19:22 Ocena: Słabe
Ja tez poczekam, aż nadejdzie chwila,gdy zażadasz królestwa. Na razie to zbierasz monety, znalezione na ulicy. A to wątpliwy majątek.
Matuszewski dnia 02.02.2010 04:14 Ocena: Przeciętne
Piszesz "mógłbym napisać coś pod Twój gust", co jest samo w sobie dziecinne. Dorosły twórca nie tłumaczy się publicznie ze swoich dzieł, nie zarzeka, że "Boże, jeju ja mogę lepiej" i nie oznajmia poprawy. Dojrzały twórca wzrusza ramionami i próbuje sobie wmówić, że reszta świata (ta część, która go nie docenia w szczególności) to idioci.

Napisałem dokładnie o co mi chodzi. Z jednej mody drwisz, a popadasz w drugą, w ramach odbicia. Przemyślenia, w dodatku tak powierzchowne, dotyczące zakupów i idoli nie zasługują na jakąś specjalną uwagę. Gdybym miał siedem lat i to by był Twój pamiętnik, który Ci podstępnie zawinąłem - tylko w takiej sytuacji miałbym radochę z czytania.
Wielce realistyczne. Dokładnie jak Animal Planet. Misio idzie do strumienia i łapie rybę, patrzcie na misia. Tyle samo w tym głębi.
Sceptymucha dnia 02.02.2010 10:09
@Olowiany Zolnierzyk Myślałem, że na tak krótkie dziełko starczy parę miedziaków, by się opłacało je przeczytać.

@Matuszewski Z Twoich słów wynika, że nie jestem dojrzałym twórcą. Cóż zrobić, od samego siebie się nie ucieknie. Można najwyżej siebie zaakceptować. O ile siebie znam, nigdy nie będę takim dojrzałym twórcą, jakiego przedstawiasz. Nie płaczę z tego powodu.
Aha, nie oglądam Animal Planet. Raczej nie chodziło mi o rodzaj zachwytu, jaki opisujesz. Miałem na myśli coś bardziej melancholijnego.
Co do popadania z formy w formę (mody w modę) nie podoba mi się, gdy jest bezwładne.
Matuszewski dnia 02.02.2010 18:11 Ocena: Przeciętne
Zawsze się znajdzie ktoś, komu się Twoje opowiadanie nie spodoba. Nie ma innej możliwości. Czasami bywa to rzesza wielu ludzi. Ty z kolei odczuwasz - nie wiem - może jakieś zakamuflowane poczucie winy i obiecujesz poprawę. Jak myślisz, co mnie obchodzi, czy oglądasz programy o zwierzątkach regularnie? Jeden na pewno widziałeś - to jakbyś widział wszystkie. Ich zadaniem jest (zapewne na potrzeby dzieci) pokazać świat danego zwierzątka. Nic więcej. Pozostajesz na samej powierzchni problemu. Widzisz go, fajnie. Każdy widzi.
Sceptymucha dnia 03.02.2010 10:11
Pierwszą rzeczą jest, że traktuje komentarze, jak sprzężenie zwrotne. Zakładam, że mają mnie czegoś nauczyć.
Po drugie wiem, że powyższe moje 'coś' jest dość płytkie, ale zasłaniam się troszeczkę tym, że jednocześnie krótkie. Rozumiem, że przez to nie robi się głębsze.
Po trzecie porównanie do (przeciętnego) bloga i pamiętnika z serduszkami kojarzy mi się z eufemistycznym stwierdzeniem "to jest idiotyczne", na co się obruszyłem.
Czwartą rzeczą jest, że zachwycałem się słońcem prześwietlającym promenadę, co dawało impresjonistyczny widok. Skoro jest to nierozpoznawalne w utworze, to mój błąd.

Dziękuję za komentarze. Mimo podnoszącego mi miejscami ciśnienie charakteru dużo mi dały.
Nova dnia 04.02.2010 01:58 Ocena: Dobre
"Łańcuchy ludzi przywiązanych do rzeczy..."
dobre, ale w następnym zdaniu też "rzeczy", z tym, że to drugie możesz wykreślić nie tracąc ani sensu, ani rytmu zdania.

Trafne, fajne skojarzenia, ładny styl, nawet odrobina melancholii, jak ktoś lubi, to się spodoba. A ja lubię:yes:

PS.Skończyłabym na fabryce i od "Wracam do domu..." wywaliła
Sceptymucha dnia 04.02.2010 12:06
Wyciąłem drugie "rzeczy". Nie wyrzuciłem ostatniego akapitu, bo wydawało mi się, że brak będzie wtedy zakończenia, zamknięcia. Pozostawało by się w zadumie, która bardziej pasuje do wiersza niż opowiadania.
Nova dnia 04.02.2010 23:30 Ocena: Dobre
I bardzo dobrze! - w końcu to jest Twój tekst, a z mojej strony to była jedynie sugestia:D
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty