Wojna radiomaryjna - Kazio Piwosz
Publicystyka » Artykuły » Wojna radiomaryjna
A A A
Mówi się, że po ostatnich wyborach parlamentarnych w Polsce, przyszedł czas na zmiany. Nie mówię tutaj o transformacji nadwiślańskiego kraju w drugą zieloną wyspę, bo do tego potrzeba kilkunastu co najmniej lat, a i położenie geograficzne kraju Polan jakoś temu nie służy - wszak morze oblega terytorium Rzeczypospolitej tylko z jednej strony. Chodzi mi raczej o nowy powiew świeżości odnośnie stylu uprawiania rządów przez partię nam królującą. Skoro styl ten stał się cokolwiek bardziej zbliżony do normalności niż styl serwowany nam przez sprawiedliwą partię, nadszedł również czas - zgodnie z logiczną koleją rzeczy - na rozpoczęcie stosowania konstytucyjnej przecież zasady "wszystkim po równo, nie ma wychylania się". Z zaciekawieniem przeczytałem więc informację, jakoby Pan Premier (obecny), miał rozliczyć pewną społeczno- polityczną instytucję z tego, co udało jej się wziąć za poprzednich, sprawiedliwych rządów. Instytucja nie byle jaka, bo chociaż słuchalność Radia Maryja zaczęła spadać już kilka lat wcześniej, dalej może ono pozwolić sobie, na stwarzanie nieprzyjemnego dla uszu postronnych słuchaczy szumu. A szum wywołany został niechcący przez Pana Tuska.

Na Premiera i rząd posypały się gromy. Pan Premier stwierdził bowiem, że należałoby się przyjrzeć dokładniej mechanizmom, których działanie zaowocowało potężną dotacją, która oficjalne ma zostać przeznaczona na poszukiwanie geotermalnych źródeł, mogących ogrzać jedyny słuszny "uniwersytet" w Polsce. Pan Tadeusz Rydzyk, grzmiał w swojej rozgłośni i w innych mediach, że "to oznacza wojnę". Że "tak się nie robi". W końcu stwierdził, iż w owych działaniach dopatruje się "rasizmu". Nie wiem, jakiej "rasy" są słuchacze Radia Maryja, widzowie Telewizji Trwam i studenci WSKSiM w Toruniu; ale z chęcią posłuchałbym rozwinięcia nowego wątku. Być może niechcący uraczę swoją głowę kapką zbawiennego oleju.

Dyrektor rozgłośni ogłosił czerwony alarm dla sympatyków radiomaryjnego ruchu. Na początek zarządził wielką akcję wysyłania listów protestacyjnych do kancelarii premiera. Oczywiście, jak najbardziej ma do tego prawo, szkoda mi tylko tych biednych pracowników premierowskiej kancelarii, jak również samego Pana Premiera. Ale cóż, nikt nie powiedział, że Warszawa leży na Wyspach Kanaryjskich, i jedyne, co można robić w tym mieście, to wypoczywać. Czas się brać do roboty i odpisywać, odpisywać, odpisywać... Następnie, dostało się Pani Piterze. Nie dość, że auto owej pani spaliło się w niewyjaśnionych okolicznościach, to sprowadziła na siebie gniew pierwszego i największego katolika polskiego. "Od razu przypatrzymy się finansom Radia Maryja" - powiedziała Pani Pitera i to okazało się dla niej zgubne. Pan Dyrektor grzmiał i jednocześnie dziwił się, że traktuje się wszystkich jego pracowników i sympatyków "jak zwierzęta". "Jesteśmy zwierzętami, że nie mamy praw?" - rozpaczał Pan Dyrektor -"Wraca stare, widzę, że przebrało się tylko w inne kolory i gdzie tu jest demokracja?". Pan Dyrektor, jako niezależna i rzetelna osoba, najlepiej wie, co znaczy słowo "demokracja". A jego wstręt do typowo feudalnego ustroju i średniowieczno-drabiniastych klasyfikacji jest oczywisty.

Pan Dyrektor stwierdził, iż tak nie może być. W państwie prawa, gdzie dotacje przyznawane są przecież tym, którym się należą i nie mają znaczenia tutaj ani obietnice, ani polityczne sympatie. Prawo jest prawem, co w poprzednich rządach było zasadą tak prostą jak prostym był miecz rzymskiego legionisty. Chodzi tutaj o co innego. "To jest potężna batalia, w tej chwili nie ma żartów" - mówił poruszony - "albo zniszczą w sposób brutalny, albo w aksamitnych rękawiczkach". Oczywiście, jest to nie do pomyślenia - teraz widać, jak wielka przepaść dzieli obecny rząd od poprzedniego, jakże sprawiedliwego. Niszczenie osób niewygodnych brutalnie albo w cywilizowany sposób - nie, takiego dylematu za poprzedniego rządu nie było.

Pan Dyrektór odniósł się do prób podważenia dotacji, przyznanej jego szkole przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, przedstawiając mocne argumenty. Okazało się bowiem, iż dotacja została przyznana na zasadach ogólnych oraz, że pochodzi ona z istniejącego funduszu celowego, natomiast sukces owego przedsięwzięcia jest zgodny z zaleceniami szatańskiej Unii Europejskiej. Nie wiadomo już komu tutaj wierzyć; kto jest kim,a kto nie. Jak się okazuje, owa szatańska Unia Europejska nie jest taka zła, jakby się wydawało. Jeśli chodzi o otrzymywanie dotacji lub o tłumaczenie się jej zasadami, faktycznie, może być owa ponadnarodowa organizacja zbawienna.

Niepokojący głos z ust Pana Rydzyka, dotyczył również statusu księży. Dyrektor Radia Maryja zażądał zakończenia dyskryminacji i zrównania praw księży z resztą obywateli nadwiślańskiego kraju. Wydaje mi się jednak, że Pan Dyrektor będzie w tym postulacie osamotniony. Nie jestem przekonany co do słuszności takich żądań z jednego, prostego powodu. Jeśli rząd pokusi się o zrównanie praw księży z prawami przeciętnego obywatela polskiego, będzie to koniec przywilejów dla księży. Koniec zwolnień podatkowych, koniec traktowania przedstawicieli tego zawodu jak funkcjonariuszy państwowych, koniec bezkrytycznego przyglądania się wyższości księży-katechetów wobec innych nauczycieli w szkołach państwowych. Piękny gest Pana Rydzyka nie jest niestety - jak sądzę - mile widziany w kręgach księży.

Na koniec, sympatycy Radia Maryja i Dyrektora Rydzyka, domagają się przeprosin od Pana Premiera. Profesor Bender przekonuje, że Pan Premier powinien natychmiast się pokajać. "Nie zaszkodziłyby także przeprosiny i ekspiacja ze strony najwyższych kręgów rządowych".
Tylko kim jest Pan Dyrektor, aby żądać dla niego przeprosin od wyznaczonego przez polskie społeczeństwo Premiera?

Kazio Piwosz (T.F.) 2007
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Kazio Piwosz · dnia 14.12.2007 19:50 · Czytań: 785 · Średnia ocena: 3 · Komentarzy: 8
Komentarze
Afternoon dnia 14.12.2007 20:43 Ocena: Bardzo dobre
Dokładnie, kim jest ojciec derektor vel ojciec dyktator? bardzo mi się ów felieton spodobał, zarówno od strony technicznej, jak i estetycznej oraz treści. pozdrawiam.:)
fantasja dnia 15.12.2007 13:22 Ocena: Przeciętne
przesadnie tendencyjne - choć pono Ojciec i Donald wyznają tę samą wiarę w cuda, natomiast co do zmian na lepsze to ja nie wierzę w cuda
pozdrawiam
Afternoon dnia 15.12.2007 13:38 Ocena: Bardzo dobre
droga fantasjo, chyba jednym z założeń felietonu jest tendencyjność. Autor nakłania nas do swojego zdania...
fantasja dnia 15.12.2007 13:54 Ocena: Przeciętne
droga fantasjo, chyba jednym z założeń felietonu jest tendencyjność. Autor nakłania nas do swojego zdania...
A ja
Nie mogę patrzeć obojętnie na to co powoduje mój ból i rozdarcie!
Afternoon dnia 15.12.2007 14:05 Ocena: Bardzo dobre
no chyba że tak :) chociaż to w pewnym sensie także mała tendencyjność ;)
pw dnia 15.12.2007 14:17 Ocena: Dobre
Cytat:
stylu uprawiania rządów przez partię nam królującą

nie wiem czy można uprawiać rządy, raczej politykę lub nierząd ;) sprawowania może by lepiej brzmiało, poza tym partia polityczna nie może królować (zgodnie z definicją słownika PWN :) )

Cytat:
dalej może ono pozwolić sobie, na stwarzanie nieprzyjemnego

tutaj chyba niepotrzebnie przecinek, ale dobra, już się nie czepiam takich drobiazgów dalej ;)

jest wg mnie parę nietrafionych argumentów i niedociągnięć :)
np.
Cytat:
Pan Dyrektor, jako niezależna i rzetelna osoba, najlepiej wie, co znaczy słowo "demokracja". A jego wstręt do typowo feudalnego ustroju i średniowieczno-drabiniastych klasyfikacji jest oczywisty.

demokracja to ustrój polityczny, feudalizm ustrój bardziej społeczno-gospodarczy (choć polityczny też trochę, ale państwa feudalne były de facto monarchiami)

poza tym ironizując w stylu "jedynie słuszne" etc. atakujesz również z pozycji jedynej słuszności, tym bardziej, że w utrzymujesz felieton w żartobliwym i prześmiewczym tonie. dochodzi do tego tematyka i mało oryginalny stosunek do niej, żeby wpisać Cię w "jedynie słuszną" ideologię "światła i postępu". stąd oklaski od wyznawców tej ideologii i lekki niesmak ludzi szukających ciekawej publicystyki :)

przedostatni akapit to akurat najmocniejszy punkt :) strzał w 10

no i Kaziu... skąd u Ciebie taka monotematyczność? już się pewnie kroi jakiś felieton o zamieszaniu wokół redemptorystów i portu...
ocena: dobre
lina_91 dnia 15.12.2007 22:48 Ocena: Dobre
Myślałam, że to kolejny genialny utwór pani Julii Nowak, ale - na całe szczęście - miło się rozczarowałam. Pan Kazio lubuje się w felietonach i jedno trzeba mu przyznać - wychodzą mu one całkiem, całkiem, co przyznaję mimo mojej osobistej niechęci do takiej formy. Treść jest przedstawiona w interesujący sposób, co samo w sobie jest zasługą. Dobre.
Kazio Piwosz dnia 17.12.2007 00:09
pw - krytyczne uwagi przyjmuję z radością ;-) Następny artykuł nie będzie o Radiu Maryja, ani o tego typu fenomenalnych zjawiskach :-) nawet nie będzie to felieton (no dobra, też już mam tego tematu i tej formy dosyć);
fantasja, Afternoon - przyznaję, że felieton jest tendencyjny. Taki właśnie miał być ;-)
lina_91 - felietony nie są takie złe, gorzej z ich tematami ;-)
Dziękuję wszystkim za komentarze! Krytykę notuję w kajecie, nie przekonuję do własnego zdania.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty