ZDiTM*, czyli Zamknięte Drzwi i Tłoczno Mi - pw
Publicystyka » Artykuły » ZDiTM*, czyli Zamknięte Drzwi i Tłoczno Mi
A A A
Środki miejskiej komunikacji w dużych miastach mocno wrastają w krajobraz, rozkłady jazdy to chyba najpopularniejsza lektura, a wnętrze pojazdu - miejsce integracji i źródło doświadczeń. Równie ciężko wyobrazić mi sobie ile się w okół tych wozów dzieje, co stworzyć sobie obraz sporej metropolii bez nich.

Fredek spokojnie, cicho Fredzio! - rzekł pan stojący obok budki przy przystanku autobusowym do jednego z dwóch cerberów, które trzymał na smyczy. Ja, jako że do psów mam duży dystans (delikatnie mówiąc), a do cerberów niechęć, przypominałem sobie wszystkie modlitwy i odmawiałem jak leciało w jednej intencji - aby ten jegomość wraz z Fredziem i drugim psem jednak nie czekał na autobus, albo chociaż nie na ten sam co ja. Cóż, gdy miejskie, czerwone niczym Ferrari cudo podjechało, miałem dla siebie dwie wiadomości. Przez chwilę myślałem, że jedna będzie pozytywna, a druga negatywna, ale okazało się jednak, że są to dwie złe wiadomości. Pan i ja weszliśmy do pustego autobusu, ja usiadłem na końcu, gdyż właściciel Fredzia wszedł pierwszymi drzwiami. Niestety, a może i "stety", ten dżentelmen zorientował się, że trzymanie głośnego Fredzia w miejscu, gdzie z chęcią na najbliższych przystankach usiądą starsze panie, kobiety z dziećmi i ludzie chorzy, jest cokolwiek nierozsądne, więc, ciągnięty przez cerbery, Hades pobiegł prędko w moją stronę i zrobił sobie z tyłu małe królestwo. Fredzio palił się do pracy i uciszyć się nie dał, na szczęście szybko sygnały od niego zaczęły być bardziej przyjazne.

To był wieczór i autobus z centrum na zamieszkiwane przeze mnie peryferia. Co innego, gdy autobus jedzie po południu w odwrotnym kierunku. Statystycznie znaleźć miejsce siedzące jest mniej prawdopodobne od trafienia szóstki w totka, a złapanie chorób przenoszonych drogą kropelkową równie prawdopodobne co nie znalezienie miejsca siedzącego. Ach, doprawdy, jeszcze to niesamowite uczucie, gdy nie trzeba trzymać się na nogach, żeby jednak stać. Jakoś powinni to rozpromować! Może zmienić nieco naklejkę z cennikiem biletów? Bilet zwykły na 20 minut jazdy r11; 2,20zł, bilet zwykły na 60 minut jazdy r11; 3,40zł, uczucie bliskości - bezcenne! Już widzę Fredzia w tramwaju, gdzie drzwi się nie domykają i pana Hadesa, który bierze swoje psy na barana, żeby zmieścić się w środku.

W miejskich środkach komunikacji można przeżyć również chwile radości! Proszę sobie wyobrazić - psujący się od trzech przystanków autobus gaśnie w połowie drogi, a ludzie chcą już wychodzić i szukać alternatywnego wyjścia z sytuacji. Robi się całkiem ciemno, niespokojny dźwięk silnika i... jedziemy dalej! Ooo, ruszył! - słychać z tylnych siedzeń radosne westchnienia.

Całe szczęście, że mam bilet miesięczny i nie muszę się za bardzo martwić o wrażenia i przeżycia z konduktorami. Tak więc już na samą myśl o zbliżającej się podróży rautobus-tramwaj-autobusr1; unoszę pięść w górę i całymi płucami, całą młodością krzyczę - hej przygodo!


*ZDiTM w tym przypadku to szczeciński Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, w różnych miastach zło przybiera różną formę...
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
pw · dnia 14.12.2007 22:23 · Czytań: 1278 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 5
Komentarze
pw dnia 15.12.2007 14:20
poprawcie tam to w okół na wokół :) i brygadę RR :)
lina_91 dnia 15.12.2007 22:51 Ocena: Bardzo dobre
Tekst prosty jak barszcz, ale smaczny jak rosół :). Zabawny, wywołał u mnie uśmiech, za co już plus. Fajnie odmalowana sytuacja z życia wzięta, bardzo barwnie. Jest tylko jeden minus - formatowanie :p. Ale to akurat małe piwko ;). BeDebe.
Usunięty dnia 17.12.2007 11:49 Ocena: Dobre
Dobrze się czyta, aczkolwiek to nie jest to, na co Cię stać moim zdaniem. Zbyt dużo uwagi poświęciłeś w tekście psom a na pewno było o czym pisać. Przypomnę tylko świetny Twój tekst o zakupach w sklepie, gdzie lawirowałeś między skojarzeniami, wydarzeniami itd. - tamto było świetne, to jest tylko poprawne...
pw dnia 17.12.2007 12:22
dziękuję Moje Drogie za komentarze :)
Cytat:
Zbyt dużo uwagi poświęciłeś w tekście psom

ale żebyś Ty je Różo widziała! :D choć niewątpliwie gdybyś jechała tym autobusem cała moja uwaga skupiona byłaby na Tobie ;)
Co do tekstu o zakupach to rozumiem Twój sentymentalizm ;) pozdrawiam
Usunięty dnia 23.08.2008 18:40
czemu "w okół" osobno u Cię? to się razem pisze, z tego, co mi wiadomo.

i czemu pojawia się w tekście r11?

w Bytomiu jest zupełnie podobnie, jeśli chodzi o środki komunikacji, czasem jednak udaje się znaleźć wolne miejsce, zależy w którą stronę się akurat jedzie ;)

pozdrówki
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty