Polskie Koleje Polarne czyli dramat w dwóch aktach - bassooner
Proza » Groteska » Polskie Koleje Polarne czyli dramat w dwóch aktach
A A A
Akt II

Chyba znalazłem sposób na te wszystkie opóźnienia i związaną z tym katorgę codziennych dojazdów. Zima już mi pasuje! Wpadłem na to zupełnie przypadkowo, gdy ktoś znajomy, widząc jak przedzieram przez zaspy, ulitował się nade mną i podwiózł samochodem na stację kolejową, gdzie byłem trzydzieści minut przed planowanym odjazdem swojego pociągu. Tak, tak, idę na stację coś około trzydziestu minut – przerąbane jak w ruskim czołgu. Ale, ale! Wyobraźcie sobie, że zdążyłem na ten pociąg, który miał odjechać czterdzieści minut temu ale był opóźniony. Cud! Po prostu cud!
Od tej chwili wychodziłem już dużo wcześniej, niż zaplanowany odjazd pociągu. Niejako byłem zawsze „między pociągami” i łapałem się na te wcześniejsze - ale opóźnione. Przykładowo; jadąc do pracy o 17:04, byłem na stacji coś około 16:30 i wsiadałem do tego, co niby miał odjechać o 15:52 ale odjeżdżał czterdzieści minut później, a kończąc pracę przed trzynastą, szedłem dużo wcześniej na pociąg o 13:47, łapiąc się na tego, co niby miał odjechać o 12:38, którego z racji częstych opóźnień przestawili na 12:46, a który i tak odjeżdżał po trzynastej. To był sposób i stałem się na powrót szczęśliwym człowiekiem.
Dopóki nie przyszła wiosna, a właściwie to, co mamy teraz, która to zniweczyła cały mój misterny system odjazdów „między – pociągowych”, bo pociągi zrazu zaczęły kursować punktualnie. I stało się tak, że kończąc pracę przed trzynastą, już nie zdążałem na tego o 12:38, co go później przestawili, z racji częstych opóźnień na 12:46, a który wiosną, na powrót zaczął odjeżdżać o 12:38. I to punktualnie! Musiałem wobec tego czekać na tego o 13:47, a ponieważ przed godziną dwudziestą nie „spożywam” i bar „West” nie wchodził w rachubę, obserwowałem życie toczące się na dworcu oraz zamieszkałe tam gołębie. Słowem, de facto, przyjeżdżałem do domu później, co mi nie bardzo pasowało, bo musiałem zdążyć z powrotem na pociąg o 17:04, a na który wychodziłem z przyzwyczajenia o trzydzieści minut za wcześnie, żeby zdążyć na tego o 16:52, ale on też zaczął jeździć punktualnie!
Zacząłem spędzać więcej czasu na dworcach kolejowych niż w domu, a myśl o wspaniałości zimowych dojazdów Polskimi Kolejami Polarnymi przygnębiała mnie okrutnie i zatruwała radość z nadchodzącej wiosny.
Dodam jeszcze, że w zimie zdarzyło się tak, że jeden raz pociąg na mnie poczekał, kiedy ja spokojnie spędzałem sobie czas z przyjaciółmi, w jak dobrze znanym nam barze całodobowym „West”.
Jak zwykle przyszedłem na pociąg o 23:47 i on jak zwykle był opóźniony. Pani przez megafon zapowiedziała, że czeka na skomunikowanie z innym pociągiem, aby ci pasażerowie z tego spóźnionego mogli się przesiąść. W tym momencie otworzyło się okno w sąsiednim wagonie i jakiś zrozpaczony mężczyzna ogłosił wszem i wobec, że, i tu cytuję; „ Na mnie kurwa nigdy nie poczekają!”. Zmusiło nas to do omówienia tej ważkiej kwestii. Udaliśmy się wobec tego do całodobowego baru „West” koło dworca zachodniego, a jeden kolega, akurat wtedy niepijący został w pociągu. Było ze mną dwóch znajomych kibiców Lecha Poznań, którzy wracali właśnie z turnieju Remes Cup z Areny. Zamówiliśmy po jednym jasnym z kija i kiedy zajęliśmy miejsca, aby uraczyć się tym przepysznym napojem oraz omówić problem pana, co to na niego kurwa nigdy nie poczekają zadzwonił kolega z pociągu (ten akurat wtedy niepijący), że wstrzymał pociąg! bo z trzydziestu minut opóźnienia zrobiło się raptem ze dwanaście! i on go wstrzymał żebyśmy zdążyli!
Przelaliśmy ledwo posmakowane piwa z pokali do plastikowych kufli (ble) i biegiem rzuciliśmy się poprzez dworzec zachodni, w kierunku peronu czwartego. Kto choć raz schodził schodami z dworca zachodniego do podziemnego przejścia wie, że stromizna jest tam znaczna i aż dziw bierze, że jeszcze nikt się tam nie zabił schodząc, a myśmy biegli! i to z kuflami!
Po drodze, ponieważ ja, nie chwaląc się, biegłem jako pierwszy i wyglądało jakbym uciekał, oddział policji chciał spacyfikować moich dwóch przyjaciół - szalikowców, bo myśleli, że gonią jakiegoś zabłąkanego kibica drużyny przeciwnej. Koniec, końców, kiedy zziajani wbiegliśmy na peron czwarty i z tymi kuflami wskoczyliśmy do pociągu, pani w czerwonej czapce i z lizakiem w dłoni, nie omieszkała skomentować całego zajścia słowami: „Czy to na tych pijaków czekaliśmy?!”. A myśmy ledwie umoczyli usta w piance! donosząc prawie puste, plastikowe kufle...
Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia, a mianowicie napis na pewnej tabliczce, umieszczonej w WC w pociągu: „Podczas mrozów po spuszczeniu wody z głównego zbiornika należy spuścić wodę z przewodów miski ustępowej i umywalki”. Albo ja nie jestem człowiekiem myślącym i nie rozumiem tego przekazu, albo wychodzi na to, że pociągi w zimie nie dysponują toaletami! No bo w przypadku „dwójeczki”, jak to zwykł określać mój znajomy, gdzie „jedyneczka” to siku, to co, kiedy zostawimy „dwójeczkę”? Przykrywamy tymi zielonymi, papierowymi ręcznikami, które to walają się zawsze po podłodze? I po sprawie? A jak pociąg jest dalekobieżny i jedzie, no... poobiednią porą, i „dwójeczki” się nawarstwią? Ostatni, żeby dotrzeć na odpowiednią wysokość, będzie musiał wtedy stawać jedną nogą na zlewozmywaku, a drugą zapierać się o kaloryfer!
Fakt, pomyśleliście o tym sytuując w odpowiednim miejscu i zlewozmywak, i kaloryfer, i jest to możliwe – sam próbowałem. Ale nie ma żadnej instrukcji, a powinna być, bo nie każdy jest taki pomysłowy jak ja. Są przecież i to w czterech językach! różne potrzebne tabliczki oznajmiające, że „tutaj, a tutaj są bezpieczniki głośników” oraz informacje o zakazie gry na instrumentach muzycznych, oraz w karty na pieniądze, ale instrukcji „dosiadania” muszli klozetowej w przypadku nawarstwienia się „dwójeczek”, nie ma.
Dodatkowo zimą, spółka interRegio zafundowała podróżnym odźwiernego. Serio. Ponieważ ich pociągi kursują jako dalekobieżne, np. Szczecin – Warszawa, mając w swoim składzie piętrowe wagony „nowej generacji” (to te malowane na żółto – niebiesko, nie mylić z poprzednimi brązowymi „starej generacji”), które to w połowie lat dziewięćdziesiątych otrzymaliśmy z demobilu z byłej NRD, jako zezłomowane, to drzwi do owych wagonów przy minus dziewiętnastu, po prostu zamarzały, uniemożliwiając podróżnym opuszczenie pociągu na wybranej stacji. Dochodziło przeto do pewnej nerwowości u tych pasażerów, którzy mocując się z zamarzniętymi drzwiami, nie byli w stanie wyjść z wagonu, potęgowane poprzez nerwowość ze strony kierowników pociągów, którzy z racji permanentnych opóźnień pociągów interRegio, najchętniej w ogóle nie zatrzymywaliby się na stacjach pośrednich, aby w ten sposób nadrobić opóźnienie, a jeśli już, to tylko na kilka sekund.
interRegio zatrudniło wobec tego pana, który dysponując odpowiednimi narzędziami (młotek, skrobak i miotełka) walczył z postępującym oblodzeniem i w razie czego przychodził pasażerom z odsieczą otwierając drzwi i uwalniając ich. Siedział on sobie spokojnie w pomieszczeniu służbowym, gdzie popalając papierosy czekał na wezwanie. Jednak razu pewnego pani kierownik pociągu zameldowała mu, że: „Drzwi nie chcą się zamknąć!”, on na to spokojnie oświadczył, wypuszczając dumek z ust , że; „To dobrze, że się nie chcą zamknąć, gorzej gdyby nie chciały się otworzyć”, wychodząc ze słusznego założenia, że drzwi zamarznięte w pozycji „otwartej”, już aż do wiosny nie zamarzną w pozycji „zamkniętej”, przysparzając mu stale masę roboty.
Miał w sumie rację, gdyby nie dość intensywne opady śniegu, które spowodowały utworzenie się, na dole w korytarzu, potężnej zaspy, która to pasażerów, nie dysponującymi przecież „rakietami śniegowymi” pochłaniała, aż po kolana. Nie pisałbym o całej sprawie, gdyby spółka interRegio, zareagowała na to równie przytomnie jak z odźwiernym, rozdając przy wejściu owe „rakiety śniegowe”, które też przydałyby się na niektórych odcinkach peronów. Wiem, bo wysiadając w tym nieszczęsnym Baborówku z pierwszego wagonu na samiuśkim początku peronu, w pierwszej chwili pomyślałem, że wreszcie został on podwyższony będąc, według standardów europejskich, na jednym poziomie z podłogą pociągu, dopóki nie wpadłem po sam pas w zaspę.

Pierwszego marca nastąpiła, tak znienawidzona przez wszystkich podróżnych, wiosenna zmiana rozkładu jazdy. Wszyscy z drżącym sercem oczekiwali kolejnych „ulepszeń” czasu odjazdu pociągów oraz likwidacji nierentownych połączeń. Kiedy po zimie już zdążyliśmy przyzwyczaić się do starego, który i tak funkcjonował na zasadzie zupełnej dowolności oraz do tygodniowych, czy nawet jednodniowych „poprawek” godzin odjazdu, oto miała nastąpić zmiana całkowita. A musicie wiedzieć, że taka zmiana niesie ze sobą konieczność wycieczki na dworzec kolejowy i zapoznanie się z nią na miejscu, czyli niejako u źródła, bo internet, czy informacja telefoniczna nie nadążały nawet za „poprawkami” w starym rozkładzie jazdy.
Sam niejednokrotnie udzielałem bezpłatnych, telefonicznych szkoleń paniom w informacji, mówiąc, że „ten, a ten odjeżdża w tym tygodniu, planowo o siedem minut później, za wyjątkiem środy, kiedy to odjedzie planowo – planowo, czyli według rozkładu, czyli o te siedem minut wcześniej. Dzwoniłem, nie żeby wymądrzać się, szczycąc swoją znajomością tych wszystkich „kruczków” ale żeby dowiedzieć się, dzwoniąc na dwadzieścia minut przed odjazdem, bo z pracy idę dziesięć, czy nie jest przypadkiem opóźniony. Robiłem tak, żeby uniknąć przymusowej wegetacji w holu dworca głównego, a one nigdy, ale to przenigdy nie były w stanie udzielić mi tej prostej odpowiedzi. Zawsze były bardzo zaskoczone, tak jakbym zapytał, co jest stolicą Zimbabwe? Musiały kogoś wołać i zasięgnąć konsultacji osoby trzeciej. Zupełnie jakby pracowały z dala od dworca głównego, w jakiś podziemiach, czy nawet na innym kontynencie.
Wracając do sprawy. Dwudziestego ósmego lutego, wycieczki podróżnych w ramach niedzielnych spacerów, pospieszyły na dworce kolejowe zapoznać się z nowym rozkładem, który miał bezpośrednio rzutować na ich dojazdy do pracy dnia następnego, czyli w poniedziałek. Byli w ciągłym kontakcie telefonicznym z innymi dojeżdżającymi, aby w razie czego ostrzec ich, że „ten o siódmej, zero pięć, odjedzie o dziesięć minut wcześniej, a ten o siódmej pięćdziesiąt dwie, został zlikwidowany”. Udałem się więc i ja. Kajecik, coś do pisania, czyli w „starym stylu”, bo młodzi robią teraz swoimi „wypasionymi” telefonami zdjęcia tablicy i po sprawie. Zabrałem się za nanoszenie nowych godzin odjazdu i po chwili zorientowałem się, że wyglądają jakoś znajomo. Wyciągnąłem wobec tego stary rozkład jazdy i porównując go z nowym, nie dostrzegłem żadnych, ale to żadnych zmian! Okazało się, że jest identyczny z poprzednim nie różniąc się nawet o jedną minutkę! Całe nasze obawy, dociekania i przypuszczenia kazały się czcze, a niedzielny spacer płonny. Mało tego. Doszły nas słuchy, że ponoć gdzieś tam, na innej linii, Polskie Koleje Państwowe, miast likwidować, uruchomiły jakieś dodatkowe połączenia. Ale przecież zmiana była. Jest nowy rozkład jazdy obowiązujący od pierwszego marca, czyli trzeba było coś zaplanować, zatwierdzić, wydrukować, a mój złośliwy kolega twierdzi, że ktoś musiał za to skasować.
Dodatkowo zepsuła mi humor moja szwagierka zamieszkała w Niemczech, bo przez przypadek w rozmowie wyszło, że te S – bahny, które kursują podobnie jak nasze jednostki, a którymi się tak zachwycałem, stawiając za wzór techniki, właśnie okazały się zupełnie przestarzałe i wymienili je na nowe! Jeszcze ładniejsze i jeszcze doskonalsze. Są całe przeszklone, mają przyciemniane szyby i klimę. Zimą jest w nich ciepło, ale nie gorąco, a latem chłodno, ale nie zimno, jak w pewnym EuroCity, którym to wracałem kiedyś z Warszawy i po tej podróży musiałem położyć się na tydzień do łóżka. Wychłodziło mnie bardziej niż zimą, w tej zepsutej jednostce bez ogrzewania, przy minus dziewiętnastu, bo miałem tylko krótkie spodenki i lekką bluzę, a pan kierownik pociągu podkręcił klimę tak, jakby wiózł w pociągu polarne niedźwiedzie oraz pingwiny i foki.
No i znowu mi się coś przypomniało i napiszę o tym, choć powinienem w pierwszym akcie, a więc: sam nie wiem jak to się stało, ale po tej katastrofie w Miałach, kiedy raptem wyszło, że tory wykonane są ze złej jakości stali, nagle zaczęło potwornie bujać na boki. Mój kolega określił to, kiedy tak sobie wesoło kręciliśmy bioderkami, jako „PKP dance”. Na pewnych odcinkach pociąg wpadał w taki poprzeczny rezonans, że wszyscy pasażerowie bujali na boki pupciami, jak w jakimś przedziwnym rodzaju mambo. Czy to starzy, czy młodzi, kobiety, czy mężczyźni, wszyscy jak jeden, ulegali bezwiednie tym wibracjom wykonując „PKP dance”. Falowały zatem i puszyste boczki, i dorodne piersi, i krągłe pośladki, wypełniając wnętrza wagonów erotyzmem oraz ukradkowymi spojrzeniami mężczyzn, na falujące kobiece atrybuty.
I kiedy wreszcie męskie, niecne myśli błądziły już bardzo daleko, drąc na strzępy damskie bluzeczki, i dobierając się do owych atrybutów, następował zimny prysznic i powrót do szarej rzeczywistości codziennych dojazdów, bo wszystko to nagle kończyło się na równym torowisku.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
bassooner · dnia 13.04.2010 08:34 · Czytań: 1081 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 7
Komentarze
Usunięty dnia 13.04.2010 10:13 Ocena: Dobre
Heh, marudzisz już prawie jak Zaduś :) I znowu powtórzę, że zabrakło mi tutaj Twojego humoru, na końiec dałeś go poczuć tym PKP dance, ale reszta, to tylko marudzenie...

Ps. Mi też się zdarza jeździć tymi niemieckimi busikami. Faktycznie, mają trochę wyższy standard :]
bassooner dnia 13.04.2010 11:07
wiem wiem że marudzę ale tekst pisałem w zimnej zepsutej banie w polu...
SzalonaJulka dnia 13.04.2010 12:35
Niech pomyślę. Narrator wychodzi z domu ok. 16 (pół godziny dojścia na 16.30). Pociąg powrotny ma powiedzmy ok. 13. 13 + czas dojazdu + czas dojścia = powiedzmy ok. 15.
Podsumowując przychodzi najwcześniej o 15, wychodzi najpóźniej o 16. Ma facet życie :bigeek:

Ja nie narzekam, fajnie się czytało. Trochę błędów widziałam, ale cóż, lenistwo...
Pozdrawiam :D
Usunięty dnia 13.04.2010 12:56 Ocena: Dobre
Ale napić się piwka zawsze zdąży... :D
bassooner dnia 13.04.2010 16:33
podchorąży zawsze zdąży... ;-)))
julanda dnia 13.04.2010 21:10 Ocena: Bardzo dobre
:D Polecono mi Cię poczytać Bassoonerku i wcale nie żałuję, ani ani się też nie nudziłam! Można zmyślać, wymyślać mieć fantazję, co cenne i pożądane w pisarstwie, ale można zauważać rzeczywistość i pisywać takie felietoniki, też jest ciekawie. Klimacik mi się spodobał, bo PKP dawno nie podróżuję, więc mi tu wyobraźnia popracowała ;) W związku z powyższym, zachęcona do lektury, inne Twoje teksty poczytam sobie w tramwaju, to też jeździ po torach:D, znaczy to nie inaczej, że jeśli w tramwaju, to drukiem:lol: Pozdrawiam!
bassooner dnia 13.04.2010 23:53
no raz lepiej raz gorzej mi wychodzi julando moja kochana... jak to w seksie... ;-)))
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:66
Najnowszy:wrodinam