Jak zostać dobrym komentatorem? - Elwira
Dla użytkownika » Poradnik użytkownika » Jak zostać dobrym komentatorem?
A A A

Poradnik powstał na forum, w temacie "Jak zostać dobrym komentatorem", we współpracy z innymi użytkownikami.

***
Obecność na Portalu Pisarskim opiera się nie tylko na publikowaniu własnych dzieł i oczekiwaniu na opinie czytelników, ale również na czytaniu i komentowaniu utworów innych użytkowników. Wielu z nas rezygnuje z wyrażania opinii na temat tekstów, ponieważ nie wie, jak się do tego zabrać. Właśnie dla takich osób powstał poniższy poradnik.

Komentarz jest to krótki tekst o charakterze opiniotwórczym. Ze swojej natury jest zatem subiektywny, winien wyrażać szczerą opinię czytelnika.

Pozostaje jeszcze kwestia odpowiedzi na pytanie, dlaczego warto komentować.
1. Komentując, zaznaczamy swoją obecność na portalu, a aktywne uczestnictwo w życiu społeczności sprawia, że jesteśmy zauważani, rozpoznawani, uznawani za „swoich”.
2. Chętniej komentujemy teksty tych, którzy też komentują. Wiele osób najpierw odwiedza utwory opublikowane przez użytkowników, którzy zaznaczyli swoją obecność pod ich tekstami.
3. Komentując uczymy się formułować myśli, precyzować, co nam się w tekście podoba, a co nie, znajdować błędy, przez co później łatwiej nam dostrzec własne potknięcia, pisać lepiej, popełniać mniej błędów.

I zabieramy się za komentowanie.

1. Przed napisaniem komentarza
- czytamy tekst (obowiązkowo, najlepiej cały, bywają jednak utwory, przez które trudno przebrnąć, wtedy warto napisać Autorowi, dlaczego przerwaliśmy czytanie)
- nie czytamy komentarzy innych, żeby nie sugerować się czyimś punktem widzenia
- najlepiej jest nie patrzeć na inne oceny tekstu, żeby go nie zaszufladkować jako złego bądź świetnego
- ważne, żeby wyrobić sobie własną opinię o tekście


2. Dobrze jest w trakcie lektury zaznaczać fragmenty, do których chcemy się odnieść, aby później nie umknęły. Uwagi mogą dotyczyć treści zawartych w utworze, błędów, popełnionych przez Autora, albo być zapisem naszych myśli.
- aby cytowany fragment tekstu umieścić w ramce, zaznaczamy go w tekście, kopiujemy do okienka z komentarzem, ponownie zaznaczamy i wciskamy przycisk "quote" - ten czarny, pod ramką do komentowania.

3. Po przeczytaniu utworu warto się zastanowić, czy jest on dla nas zrozumiały, czy przesłanie jest jasne, czy coś wynieśliśmy z lektury. Nie chodzi tu o przysłowiowe „co autor miał na myśli”, tylko o to, co mi dała lektura, jakie wywołała emocje.

4. Zabieramy się do pracy, czyli pisanie komentarza.
- Pamiętaj, komentarz ma być zapisem odbioru dzieła, a więc musi być szczery, bez względu na to, kto jest Autorem. Nadmierne słodzenie jeszcze nigdy i nikomu nie wyszło na dobre.
- Jeśli mamy zapisane jakieś uwagi, przeglądamy je i weryfikujemy. Niektóre w trakcie lektury mogły stać się nieaktualne.
- Warto ubogacić polemikę z tekstem (Autorem) kilkoma zdaniami od siebie. Co może zainteresować twórcę:
a) ogólne odczucia czytelnika, jego nastrój w trakcie i po lekturze
b) czy tekst do czytelnika przemówił, czy przesłanie jest jasne, czytelne, zrozumiałe
c) jak nam się czytało, tu mile widziane uwagi o stylu, sposobie prowadzenia narracji, bohaterach
d) coś o fabule, czy jest spójna, zrozumiała, czy świat przedstawiony stanowi całość, czy ma jakieś dziury, czy tekst jest ciekawy, atrakcyjny dla odbiorcy
Te punkty dotyczą subiektywnego odbioru. Pamiętaj, że Tobie może się podobać coś, co innym się nie podoba. Jako czytelnik - masz takie prawo.
e) pokazanie ewentualnych błędów, sprzeczności, niezgodności (to, co sobie wynotowaliśmy wcześniej)
Oczywiście kolejność pojawiania się punktów w komentarzu jest dowolna.

5. Napisanie takiego komentarza zajmuje sporo czasu, ale liczy się jakość, a nie ilość.

6. Oczywiście nie każdy czuje się na siłach, żeby wytykać innym błędy. Niech zatem napisze w kilku zdaniach, co sądzi o tekście, jak go odbiera, co mu się podobało, a co nie. Takie komentarze również są wartościowe, a Autorowi dają bezpośredni kontakt z czytelnikiem. Jeden jest od błędów, drugi od "czucia", a każde słowo czytelnika ma dla Autora niezaprzeczalną wartość.

7. Skoro mamy już komentarz, wystawiamy ocenę.
- Powinna ona być uzasadniona w komentarzu, szczególnie ta najniższa i najwyższa.
- Dobrze by było, gdyby wyrażała obiektywną wartość tekstu. Wiem jednak, że tak się nie da. Wiadomo, gusta literackie są różne, ale zapewne zgodzicie się ze mną, że dawanie oceny „słabe”, dobrze napisanej humoresce tylko dlatego, że nie jest horrorem, jest nieco krzywdzące.
- Jeśli nie potrafisz ocenić tekstu, nie zrozumiałeś go – nie oceniaj na siłę. Dla Autora na pewno ważniejszy jest komentarz i świadectwo odbioru, niż obsadzanie tekstu w szkolnych ramach.

8. Komentarze piszemy starannie, najlepiej bez literówek, błędów ortograficznych i gramatycznych.

9. Obowiązuje zasada życzliwości. Nie chodzi o to, żeby dokopać Autorowi, tylko pomóc mu w doskonaleniu warsztatu.

10. Unikamy komentarzy odwetowych (to jest przecież poniżej Twojego poziomu, dobry Komentatorze).

11. Pisz takie komentarze, jakie sam chciałbyś otrzymywać. Doradzaj w miarę możliwości i wiedzy, wskazuj słabe i mocne strony, uzasadniaj, motywuj do przemyśleń, nawet prowokuj dyskusje o tekście. Kilka zdawkowych słów typu "Podobało mi się", "Nie podobało mi się" niewiele Autorowi daje.

12. Pamiętamy, że Autor też człowiek i ma uczucia. Komentując, wyrażamy opinię tylko o tekście. Nie obrażamy Autora.

A co później?

Pozostaje jeszcze reakcja Autora na nasz komentarz. Na nią nie mamy wpływu. Są tacy twórcy, którzy zwyczajnie nie dorośli do krytyki, uważają, że piszą genialnie i nie widzą powodów, żeby teksty poprawiać. Proponuję nie przejmować się takimi delikwentami, nie podejmować polemiki, bo wtedy zwykle puszczają emocje i robi się niemiło. I pamiętajmy, że Autor nie musi się zgadzać z komentującym. To on jest twórcą dzieła i ma decydujące zdanie w kwestii jego budowy, treści i sposobu przekazu. Nic na siłę. Nawet nie młotkiem.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Elwira · dnia 18.04.2010 19:48 · Czytań: 2041 · Średnia ocena: 2 · Komentarzy: 24
Komentarze
Almari dnia 18.04.2010 21:42
Pozwolisz Elwiro, że skomentuje twój poradnik jako dobra użytkowniczka ;p


Cytat:
wyrażania opiniuj na temat tekstów

~ literówka. - Opinii.

Cytat:
jesteśmy zauważani, rozpoznawaniu,

~ Znów literówka.

Cytat:
znajdować błędy, przez co później łatwiej

~ Bardziej by mi pasowało znajdujemy błędy.

Uważam, że to bardzo dobry pomysł z tym poradnikiem. Niby proste do zapamiętania, i pewnie wielu powie, zbędne, ale jednak nie wszyscy potrafią się do tego dostosować. Nie daję oceny, bo to tekst ściśle dydaktyczny, ale nie omieszkam zaznaczyć, że rzeczowy i płynnie się go czyta. :)

Mam nadzieję, że spełniłam większość punktów z twojego poradnika :p I nie wykazałam się ignorancją.
Daniel Madej dnia 18.04.2010 23:08
No tak. Myślę, że każdemu się przydadzą takie ułożone wskazówki dla komentujących. Ja przeczytałem od początku do końca, robiąc mały rachunek sumienia;)
Poke Kieszonka dnia 19.04.2010 05:47
:)Elwirko to co tu napisałaś jest cenną wskazówką dla wszystkich:)
Elwira dnia 19.04.2010 09:11
Ocenianie jest wyłączone, bo nie o ocenę tu chodzi, zresztą, to nie jest moja praca, tylko zbiorowa, powstała w trakcie dyskusji na forum.

Myślę, że będzie przydatne głównie dla nowych użytkowników, którzy dopiero się uczą komentowania.
Almari dnia 19.04.2010 09:13
ok WASZEGO poradnika. Lepiej?
Usunięty dnia 19.04.2010 15:14
:lol: No ja nie mogę :lol:
Elwira dnia 19.04.2010 15:19
Almari, mnie chodzi o to, żeby nie było, że spisałam z forum i zawłaszczyłam sobie całość.
Rey, to przez nogę :)
tulipanowka dnia 19.04.2010 19:36 Ocena: Przeciętne
Cytat:
"Podobało mi się", "Nie podobało mi się" niewiele Autorowi daje

a dla mnie akurat takie krótkie przesłanie jest najważniejsze

przecinki zawsze można poprawić i zaimki pokasować;
ale dla mnie liczy się odbiór całości - podoba się, albo nie;
merytorycznie ciekawe, czy nie
a przede wszystkim, czy przekaz zrozumiały (a kto polemizuje z tekstem to znaczy, że złapał sens i przykładowo ma zdanie odmienne)

powyższy poradnik nie jest wyrocznią!

moim zdaniem każdy powinien napisać to, co uważa za stosowne, swoje jakiekolwiek refleksje po lekturze utworu

najbardziej wkurzające na tym portalu jest cenzurowanie komentarzy (że niby jakieś zdanie to jest niezgodne z regulaminem) - kompletna bzdura

dochodzi do tego, że lepiej napisać własny felieton niż wyrazić opinię pod frapującym tekstem
Elwira dnia 19.04.2010 19:43
Tulipanowko, mam nieodparte wrażenie, że nie przeczytałaś całego poradnika...

A niezgodne z regulaminem jest obrażanie autorów, komentarze odwetowe (nie mów mi, że chcesz takie dostawać) i pisanie nie na temat tekstu tylko bzdur wyssanych z palca.
tulipanowka dnia 20.04.2010 20:58 Ocena: Przeciętne
ja tam swoje doświadczenia mam

zaznaczam, że wiem, iż mój komentarz jest "bzdurą wyssaną z palca" i z pokorą przyjmuję jedynie słuszną decyzję o jego usunięciu (ooo i jeszcze to jest odwetowe!!!!)
Elwira dnia 21.04.2010 09:10
Czytaj ze zrozumieniem, proszę.
tulipanowka dnia 21.04.2010 20:55 Ocena: Przeciętne
gadanie ze ścianą też ma swój urok;
albo ze Świadkami Jehowy
"pomidor", "pomidor", zawsze ta sama odpowiedź
zajacanka dnia 21.04.2010 22:10
Elwira, Poradnik jest ok. Ale dziekuje Tulipanowce za usmiech na caly wieczor:D
Elwira dnia 21.04.2010 22:13
tak, tulipanowka lubi powiedzieć coś fajnego :D
Usunięty dnia 21.04.2010 22:18
Są tacy twórcy, którzy zwyczajnie nie dorośli do krytyki, uważają, że piszą genialnie i nie widzą powodów, żeby teksty poprawiać. Proponuję nie przejmować się takimi delikwentami, nie podejmować polemiki, bo wtedy zwykle puszczają emocje i robi się niemiło. Ależ co tam!!! Jakie niemiło!!! To wtedy nazywa się porządna wymiana zdań... Luuuubię...:D
zajacanka dnia 21.04.2010 22:21
A tak powaznie, to tego typu poradnik powinien chyba zaistniec na stale na stronie glownej, zaraz po Regulaminie. Albo jako zalacznik wyswietac sie automatycznie natychmiast po zalogowaniu:)
Elwira dnia 21.04.2010 22:24
Nie wiem, czy to wykonalne. Ja prosty humanista jestem i w tych panelach się gubię...
zajacanka dnia 21.04.2010 22:27
No, to podpytaj Sagitariusa, w koncu on tu rzadzi:)
Darksio dnia 21.04.2010 22:33
Po prostu można "przykleić temat". Jestem za.
Elwira dnia 21.04.2010 22:43
Mnie nie wypada (skromność), ale możecie postulować do Sagita, może coś zyskacie.
Jeff_Moon dnia 13.06.2010 10:41
Konkretny tekst. Krótko zwięźle i na temat. :)
Mam tylko nadzeiję, że to da efekt:) i szybko się wyrobię w komentarzu.:)
W końcu, jak to mówią: "Praktyka czyni mistrza";)
Więc nie bedę tracil czasu idę praktykować:lol:

Pozdrawiam;)
Elwira dnia 13.06.2010 12:29
Miłego praktykowania, ja idę gotować obiad.
Wiem, że będzie dobrze, bo chęci to połowa sukcesu. :yes:
Adelina dnia 26.10.2012 16:08
Szkoda, że od razu nie zaczęłam od przeczytania poradnika dla użytkownika. Zamieszczając swój pierwszy test, miałam tu nieprzyjemność spotkać osobę w moim odczuciu niemiłą, która z założenia chyba czatuje na nowych żeby im dokopać. Na szczęście nie zraziło mnie to i wytrwałam. Nie wiem dlaczego aż tak mnie to zdenerwowało, bo przecież konstruktywna krytyka jest dla mnie na wagę złota: rozwija, buduje, uczy. Teraz wiem, jak sprawę traktować.
Dziękuję i pozdrawiam.
Elwira dnia 26.10.2012 19:03
Eee... Ale tą osobą nie byłam ja? Ja nie czatuję na nikogo, właściwie nie patrzę na autora, tekst to tekst.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty