Diagnoza - Elwira
Proza » Miniatura » Diagnoza
A A A

Ja chyba nie wytrzymam! Wszystko mnie swędzi. I dlaczego ty się tak gapisz? Zupełnie nie mam pojęcia, co cię tak bawi. Takie to śmieszne, że się ciągle drapię i że zaraz będę cała czerwona? Zawsze można na ciebie liczyć, nie ma co! Zobacz, mam to świństwo na całej twarzy i na nosie, nawet powieki mi zaatakowało. Zrób coś! Nie siedź tak i nie kiwaj z politowaniem głową. A może ty chcesz się na mnie za coś zemścić? W takiej sytuacji, to nieludzkie. Zaraz, co ty tam mówisz? Że kobiece konfabulacje i nic mi nie jest? Że w zeszły wtorek dramatyzowałam z powodu pryszcza na brodzie? Tak, tylko wiesz, to nie jest jakiś tam pryszcz. To znaczy może jest, ale na pewno nie jakiś i niejeden.

Wiesz, zrobiłam sobie maseczkę z drożdży, ale wcale mi nie pomogła. Zaryzykowałabym nawet stwierdzeniem, że jest jeszcze gorzej niż było. A ten dermatolog, co mnie do niego wczoraj wysłałeś powiedział, że taka maseczka najlepsza na świecie. Felczer on jest, a nie lekarz, skoro nawet z pryszczami sobie nie umie poradzić.

Co ty tam znowu mruczysz pod nosem? Ja przesadzam? Ja? Ach tak, żadne lekarstwo nie zadziała po jednorazowym użyciu? Tyle, to i ja wiem, tylko widzisz, jakaś poprawa chyba być powinna, no przynajmniej niechby toto się już nie rozmnażało...

No, chodź tutaj, zobacz! O, mam to paskudztwo za uchem i na szyję już nawet weszło. Ty sobie żartujesz? Hej, przestań, no! Wydaje ci się, że od kilku buziaków wysypka zmaleje? Odejdź lepiej, ona może być zaraźliwa, a nie chcę cię mieć na sumieniu. Dopiero teraz zauważyłeś, że jestem cała w cętki. Jak się człowiek nie poskarży, to od nikogo pomocy nie dostanie. Tak ci właśnie na mnie zależy. A ja tu się drapię niemal do krwi, mam krosty na rękach ramionach, piersiach... Coś ty się tak nagle zainteresował? Ach, o to chodz.! Nie ma tak dobrze, piersi ci nie pokażę. Brzucha też nie, chociaż jakiś chłodny okład by mi się przydał.

Hej, łapki przy sobie! Dokąd ty mnie niesiesz? No tak, jak chora, to do łóżka, pod kołdrę i żebym się nie odzywała. Ale mnie swędzi i będę gadać, dopóki czegoś z tym nie zrobisz. Przestań łaskotać. Tak, na udach też mam to paskudztwo...

A wiesz, że jakoś mniej swędzi? Hm... Spróbuj jeszcze raz...

***

- Zaimkoza – stwierdził, odrywając usta od jej warg. - Wyleczalne niemal zupełnie. Wystarczy tylko zauważyć, że się choruje, wyrzucić lustro i spojrzeć na siebie z kilkudniowym dystansem. I czasem posłuchać, a nie tylko gadać i gadać bez sensu.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Elwira · dnia 25.04.2010 09:59 · Czytań: 1735 · Średnia ocena: 4,33 · Komentarzy: 35
Komentarze
Usunięty dnia 25.04.2010 10:47 Ocena: Świetne!
Elwira

Po tak doskonałym sportretowaniu histeryczki, nie pozostaje Ci nic innego, jak wyjazd do pierwszej z brzegu pustelni.

pozdrawiam
Usunięty dnia 25.04.2010 10:53
Cytat:
Powiedziałabym nawet, że jest jeszcze gorzej niż było.


Cytat:
tylko widzisz, wcale nie jest lepiej, powiedziałabym, że nawet gorzej...


Jakoś przeszkadza mi to powtórzenie.

Heh, PP inspiruje :) Nie jestem pewna, czy dobrze zrozumiałam: ta wysypka to zaimki, tak?
Darksio dnia 25.04.2010 10:59 Ocena: Świetne!
Doskonałe! Początkowo czytałem ze zgrozą! Elwira i zaimki? Kiedy doszedłem do pointy, zrozumiałem wszystko. Świetna satyra, należało się w końcu, co poniektórym (nie wyłączając piszącego te słowa).
Elwira dnia 25.04.2010 11:05
Owsianko, ja nie chcę na pustelnię, bardzo kocham ludzi, lubię ich obserwować, lubię z nimi przebywać, nawet jeśli nie zawsze mam coś do powiedzenia. W samotności, to bym dopiero wpadła w histerię :)

Oke, tak, wysypka, to zaimki. Początkowo było ich o połowę więcej, ale tekst stał się przez to niestrawny.

darxx, tekst bez zaimków jest martwy, ale z ich nadmiarem jest jak ładna cera w drobne cętki. Któż lubi sam się oszpecać? :D
Usunięty dnia 25.04.2010 11:11
Oż... Zrzucam to na karb tego, że jeszcze nie piłam dzisiaj kawy i nie do końca się obudziłam, ale ja w ogóle nie zwróciłam uwagi na te zaimki. Akurat tutaj brzmią naturalnie. Fajny pomysł :)
Tukas dnia 25.04.2010 11:35
Cytat:
Początkowo czytałem ze zgrozą! Elwira i zaimki?

;-))))

Moja diagnoza: macie zaimkową obsesję, stylistyczną schizofrenię i gramatyczną kiłę.
Pierwsza część tekstu, ta z zaimkami, wcale źle nie wygląda. No dobra, może wygląda. Ale zaimków akurat najmniejsza w tym wina.
Usunięty dnia 25.04.2010 14:08
Zgadzam się z diagnozą Ordynatora Tukasa :-)))
Miladora dnia 25.04.2010 15:48 Ocena: Bardzo dobre
Zgrabnie, z dobrą pointą. :D

Wszystko, co w nadmiarze - szkodzi. ;)
Do wszystkiego trzeba mieć odpowiedni dystans.
Do siebie też. A może przede wszystkim do siebie?

Ale jedno zdanie gwoli poprawności stylistycznej wypunktuję jednak: :D

- Zrób coś, a nie tylko tak siedzisz i kiwasz z politowaniem głową, jakbyś szukał na mnie jakieś zemsty.

Zrób coś. Nie siedź tak i nie kiwaj z politowaniem głową... (w tym kontekście "szukanie zemsty" nie współgra).

Buźki ;)
julanda dnia 25.04.2010 16:37
:D A mnie wszystko pasuje, bo z zaimkami tak płynie lekko, bezprzystankowo, naturalnie, tak po babsku, właśnie! Po babsku, o to Ci Elwirko chodziło? ;) Takie cudne blee, blee, aż miło, jest nawet szansa, że nie da się drugiemu dojść do słowa i wygadać się można, ech, fajnie!:D
Nalka31 dnia 25.04.2010 16:58
Rewelacja i nie że powtarzam za innym.. Super. :bigrazz:
Jack the Nipper dnia 25.04.2010 17:02
Cytat:
nie jest jakiś tam pyszcz


pryszcz

Brakuje mi informacji, ze choroba ta jest uleczalna, tylko wtedy, gdy chory sam przyzna się, że jest chory ;)
Zabawna satyra, może kogoś natchnie.
Usunięty dnia 25.04.2010 18:08
Może Ciebie ? :-)
Jack the Nipper dnia 25.04.2010 18:10
Może
Elwira dnia 25.04.2010 19:21
Miladoro, mnie własnie chodziło o to, żeby pokazać coś w formie żartu. Może tekst niepoważny (dlatego ocenianie wyłączyłam), ale ponoć najlepiej uczy się przez śmiech i zabawę. tylko jak ktoś dystansu nie ma, to nawet żart do niego nie dociera. Może faktycznie zemsta tu jest za poważna, ale jak coś boli, to już się sięga po "ciężkie argumenty". Pomyślę, czy tego nie zmienić. :D

Julando, oczywiście, że po babsku miało być, ja nie umiem po męsku pisać, a tekst musi wypływać ze środka, wtedy jest autentyczny.

Nalka, miło, że Ci się podoba.

Jack, chyba jak ktoś jęczy, że go swędzi i prosi o pomoc to już jest przyznanie się do choroby? Mogę to mocniej zaakcentować. Zobaczę, czy się da.

Voyager, po co te złośliwości? Przecież to Ty mnie zainspirowałeś...
Miladora dnia 25.04.2010 19:38 Ocena: Bardzo dobre
Elwirko, mnie nie chodziło o "powagę" zemsty, tylko o sposób sformułowania tego zdania. ;)

Sens jest taki, by coś zrobił w końcu, a nie siedział tak tylko i kiwał głową z politowaniem, jakby uważał, że zemsta słusznie się jej należy - prawda?
To "szukanie" zemsty nie współgrało. ;)
Elwira dnia 25.04.2010 19:58
Ach, o to chodzi. :) Czyli że za bardzo potocznie wyszło, bo na mojej emigracji tak właśnie się mówi, ale wchodzenie w regionalizmy zwykle się tak kończy, że są rozumiane zbyt dosłownie. Ok, jakoś to zmienię.
TomaszObluda dnia 25.04.2010 20:04
Złe porównanie. Bo pryszcze nigdy nie są potrzebne, i nie upiększają twarzy. Zaimki natomiast są kochanymi zwierzątkami, słodziakami takimi, co je trzeba tulić i całować, tylko nie wolno pozwolić im się mnożyć. Jak króliki te zaimki. Ale pomysł godny pochwalenia. Oczywiście napisane jak zwykle dobrze.
Elwira dnia 25.04.2010 20:12
Tomasz, ale to nie są pryszcze, bo maseczka z drożdży im nie szkodzi :) Napisałam wyraźnie, że to nie jest jakiś pryszcz. Poza tym zwykle jest tak, że nie robi się dramatu z powodu jednej czy dwóch krostek, ale wysypka już jest problemem. Tak samo z zaimkami - muszą być, ale bez przesady.
TomaszObluda dnia 25.04.2010 20:26
No dobra, porównanie nie jest doskonałe, ale sam bym lepiej tego nie opisał, więc, przyznaję ;) udało się.
Usunięty dnia 25.04.2010 21:20
Elwiro, cieszę się, że jestem twoją Muzą, ale smuci mnie, że zostałem posądzony o złośliwość. Jakie złośliwości? Ja się naprawdę zgadzam z diagnozą Tukasa! Dobranoc :-)))
Elwira dnia 25.04.2010 21:26
Złośliwość co do Jacka, bo nie śmiałabym twierdzić, że kłamiesz pisząc, że się zgadzasz ze słowami Tukasa, nawet Cię nie znam.

A natchnęły mnie Twoje słowa, ale przecież Muzą też możesz być. Nic straconego.:D
zajacanka dnia 25.04.2010 22:25
Zaimkozo-opryszczka? Okropne! Wspolczuje!
Szuirad dnia 26.04.2010 13:05 Ocena: Bardzo dobre
Właśnie przygotowywałem papiery na komisję lekarską i skojarzenia mialem jedne : przypomniała mi się ospa wietrzna sprzed paru lat. Tym ciekawsza była dla mnie końcóka:) No i sposób leczenia baaaardzo przyjemny :)
Elwira dnia 26.04.2010 19:56
Gdyby każdą chorobę dało się w taki sposób wyleczyć - nie wydawalibyśmy tyle na proszki i bylibyśmy szczęśliwsi. :D
Anaris dnia 26.04.2010 22:02
Cytat:
sytuacji, to nieludzkie.

tu chyba bez przecinka

Cytat:
niejeden

w tym wypadku chodzi raczej o "nie jeden", nie "niejeden". Bo chodzi o zaprzeczenie - że nie tylko jeden

Cytat:
wysłałeś powiedział

wysłałeś, powiedział


Aj tam. Dzięki temu, że tych zaimków nie zabrakło, tekst poszedł tak płynnie, że zanim się obejrzałam, już byłam na końcu. Szczerze mówiąc ja lubię zaimki - nie w jakimś nadmiarze, ale gdy jest ich za mało, to tekst traci naturalność, a zyskuje sztuczność i taką "doskonałość" na siłę. Ale dobra, odchodzę od tematu.
Bardzo zgrabnie poszło, tak hop i już, ale zostało w pamięci. Powtórzę słowa innych - idealnie sportretowana histeryczka, naprawdę świetnie Ci to wyszło :yes:
Izolda dnia 26.04.2010 23:06
Nigdy tego nie robię, więc pora, żeby odwrócić role. Zaraz Ci wypunktuję tę wysypkę. Oddzielę chorobotwórczą od tych pieprzyków, które są na ciele naturalnym ozdobnikiem i jeśli dermatolog je ocenił, to nie ma potrzeby się ich pozbywać.
Skoro tekst jest po trosze szkoleniowy (widziałam nawet rozmowę przeprowadzoną z Jackiem na temat wysypki i tak odbieram intencje tej miniatury) to niechby szkolił od początku do końca. Dlatego wrzucam swoje trzy grosze, w nadziei, że młodzi adepci, zajrzą do pani redaktor po naukę. Tekst mi się podoba, bo napisałaś go w takiej konwencji, że choć zaimki są zbędne to nie rażą, albowiem wynikają z monologu charakterystycznego dla kobiecej egzaltacji. Ten zabieg bardzo sprytnie przypisał zaimkom właściwe im miejsce, ale chorujący na zaimkozę nie odbierze wcale skrojonej dla niego nauki. Po tylu dyskusjach prowadzonych nt. zaimków, doszłam do wniosku, że na przykładach najskuteczniej się uczy. Tylko przykład powinien być czytelny. Zatem dla wzrokowców małe zobrazowanie chorobotwórcze. Zaznaczam, że każdy lekarz leczy inaczej, więc to tylko przykład, a nie prawda objawiona.
Pogrubiłam zaimki, których nie zalecam wycinać, kursywą zaznaczyłam te do wycięcia.
I tak dla sprawiedliwości to tylko połowa zaimków w tekście, tych które nie tykają osób nie ruszałam.

Cytat:
Ja chyba nie wytrzymam! Wszystko mnie swędzi. I dlaczego ty się tak gapisz? Zupełnie nie mam pojęcia, co cię tak bawi. Takie to śmieszne, że się ciągle drapię i że zaraz będę cała czerwona? Zawsze można na ciebie liczyć, nie ma co! Zobacz, mam to świństwo na całej twarzy i na nosie, nawet powieki mi zaatakowało. Zrób coś, a nie tylko tak siedzisz i kiwasz z politowaniem głową, jakbyś szukał na mnie jakieś zemsty. Zaraz, co ty tam mówisz? Że kobiece konfabulacje i nic mi nie jest? Że w zeszły wtorek dramatyzowałam z powodu pryszcza na brodzie? Tak, tylko wiesz, to nie jest jakiś tam pyszcz. To znaczy może jest, ale na pewno nie jakiś i niejeden.
Wiesz, zrobiłam sobie maseczkę z drożdży, ale wcale mi nie pomogła. Zaryzykowałabym nawet stwierdzeniem, że jest jeszcze gorzej niż było. A ten dermatolog, co mnie do niego wczoraj wysłałeś powiedział, że taka maseczka najlepsza na świecie. Felczer on jest, a nie lekarz, skoro nawet z pryszczami sobie nie umie poradzić.(np.Felczer, nie lekarz, skoro pryszczom nie umie zaradzić)
Co ty tam znowu mruczysz pod nosem? Ja przesadzam? Ja? Ach tak, żadne lekarstwo nie zadziała po jednorazowym użyciu? Tyle, to i ja wiem, tylko widzisz, jakaś poprawa chyba być powinna, no przynajmniej niechby toto się już nie rozmnażało...
No, chodź tutaj, zobacz! O, mam to paskudztwo za uchem i na szyję już nawet weszło. Ty sobie żartujesz? Hej, przestań, no! Wydaje ci się, że od kilku buziaków wysypka zmaleje? Odejdź lepiej, ona może być zaraźliwa, a nie chcę cię mieć na sumieniu. Dopiero teraz zauważyłeś, że jestem cała w cętki. Jak się człowiek nie poskarży, to od nikogo pomocy nie dostanie. Tak ci właśnie na mnie zależy. A ja tu się drapię niemal do krwi, mam krosty na rękach ramionach, piersiach... Coś ty się tak nagle zainteresował? Ach, o to chodzi.! Nie ma tak dobrze, piersi ci nie pokażę. Brzucha też nie, chociaż jakiś chłodny okład by mi się przydał.
Hej, łapki przy sobie! Dokąd ty mnie niesiesz? No tak, jak chora, to do łóżka, pod kołdrę i żebym się nie odzywała. Ale mnie swędzi i będę gadać, dopóki czegoś z tym nie zrobisz. Przestań łaskotać. Tak, na udach też mam to paskudztwo...
A wiesz, że jakoś mniej swędzi? Hm... Spróbuj jeszcze raz...

***
- Zaimkoza – stwierdził, odrywając usta od jej warg. - Wyleczalne niemal zupełnie. Wystarczy wyrzucić lustro i spojrzeć na siebie z kilkudniowym dystansem. I czasem posłuchać, a nie tylko gadać i gadać bez sensu.


Po pobieżnym liczeniu doktor Izolda poleca zachować 16 ślicznych pieprzyków, a 17 wyspkowych zmian wyciąć.
Gratuluję pomysłu Elwiro, mam nadzieję, że pobierającym nauki na coś moja wizualizcja się przyda. :D

edit: Zauważyłam po wklejeniu, że kursywę słabo widać, a wytłuściłam to, co na ogół tłuścicie, by napiętnować zaimkozę - więc muszę podkreślić, te tłuste są do zachowania, te pochylone do kosza.
Choć w tej konwencji pasują mi oczywiście wszystkie.
Elwira dnia 27.04.2010 11:56
Anaris, własnie o to chodzi, że zaimki być muszą, tylko bez przesady.

Izo, czyli jest tak, że zwykle połowa zaimków zostaje, a połowa musi zniknąć.:lol:
Poza tym jest naprawdę wielu świetnych pisarzy, od których ludzie początkujący mogliby się uczyć. Nie uzurpuje sobie takiego prawa. Najlepiej chyba sięgnąć po książkę, tam jest mieszanka stylów, barw i blasków. Ten tekst miał być trochę żartem, trochę pokazaniem , że nadmiar szkodzi.

Dzięki za poczytanie, dziewczyny.;)
bury_wilk dnia 28.04.2010 15:13 Ocena: Bardzo dobre
Porównanie do pryszczy jakoś nie koniecznie mi podchodzi, ale co do reszty... bardzo fajny tekst :) Chyba najfajniejszy z Twoich kawałków, które czytałem
Co do samej zaimkozy... nie demonizowałbym tak tego tematu; jak we wszystkim, najlepszy jest zdrowy rozsądek
Elwira dnia 28.04.2010 19:21
To nie pryszcze, tylko wysypka. ;)

A co do zaimków, ja ich wcale nie demonizuję. Zaimki w tekście są potrzebne, ale nie w nadmiarze. Zresztą sama używam zaimków, a to chyba najlepszy dowód, że trzeba.
Cieszę się, że Ci się podobało coś, co powstało dla żartu.
JaneE dnia 29.04.2010 16:35
A ja od kilku tygodni mam w domu szpital zakaźny z powodu ospy moich pociech. I też wszystko mnie już swędzi;)

Tekst bardzo pouczający :D
Chociaż może zaimkoza, to znowu nie takie straszne choróbsko.
Wyciskanie wszystkich pryszczy:uhoh:, też czasem na dobre nie wychodzi.
Elwira dnia 29.04.2010 21:21
Jane, zdrówka życzę i już wiem, dlaczego ostatnio Cię tak mało :)

A ja zawsze pryszcze wyciskam, no, poza tymi, do których nie mogę dosięgnąć...
lukdej1 dnia 29.12.2011 11:52
Fajne, kobiece czytadło :)
wienczyslaw dnia 09.03.2013 08:54
ha ha ha ! a ja myślałem, że chodzi o zachciewajki i potem dojdzie do próby uleczenia :)

koniec jest dużą niespodzianką dla mnie.
Elwira dnia 13.03.2013 15:21
O mamo, aż dziwne, że ktoś tu jeszcze zagląda. Lubię sprawiać niespodzianki :)
Usunięty dnia 17.09.2013 20:14 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Ach, o to chodz.!

mam wrażenie, że te usta namiętne połknęły na końcu "i"

A całość przepyszna.
Dobra, już przestaję gadać.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty