Zaćmienie cz.I - katjalinka
Proza » Historie z dreszczykiem » Zaćmienie cz.I
A A A
-Halo?! Czy to policja?
-Tak! Tu posterunek policji w Garkotłukach, słucham?
-Z tej strony rozmawia się Adolf Czosnek, sołtys Bzibzisk Wielkich, czyli ja! Chciał ja zgłosić, że mamy tu trzy trupy!
-Słucham? Proszę powiedzieć co dokładnie się stało!
-Łoj, bo panie władzo to było…
-Pani władzo jeśli już!
-Pani? A głos ma pani jak chłop! Ciekawe czy pani też wygląda jak chłop?
-Chyba to nie jest aż tak bardzo ważne? Te trzy trupy są w tej chwili chyba bardziej istotne, nieprawdaż?
-Prawda-żżż!- powtórzył z wyraźnym bólem.
Nastała niewygodna chwila ciszy.
-Proszę pana, jest pan tam?
-Jest żem!
-To proszę kontynuować!
-Co robić?
-Proszę mówić dalej co było z tymi trzema trupami? Był tam u was jakiś wypadek?
-A no tak godoł, znaczy mówił ja o tych trupach. Nie wypadku, żadnego nie było! Znaczy był wczoraj, bo pijany Więsek wjechał mi w kukurydze koniem, ale my sie już dogadali i załatwili sprawę polubownie!
-Chyba powódownie!- krzyknął ktoś do słuchawki.
-Oj Maryśka! Zamknij się! Przepraszam panią bardzo, ale żona mi tu du, znaczy wpycha się do słuchawki! To te trzy trupy są zabite, ale nie w wypadku tylko przez drzewo.
-Przez drzewo?
-No tak przez kołki!
-Przez kołki? Czy jest pan trzeźwy?
-Ja od wczoraj nic nie pił. Pani jakaś taka nie kumata. Przecież ja cały czas tłumacze, że te zmarłe nieboszczyki przebite osikowymi kołkami były! Bo to pani zbrodnia był! Mord znaczy! Bo my pani taka europejska, rozwojowa wieś, że nawet mordercę mamy! Mordercę psychologa!- w głosie sołtysa wyraźnie dało się wyczuć nutkę zadowolenia i kroplę dumy.
-Ja nadal nic nie rozumiem! Proszę mówić jaśniej!
-No ja przecież mówię jasno jak dup, znaczy jak słońce! Ja nie wiem jak milicja ma dobrze działać, nawet jak tam pracujo uczone ludzie jak one takie tępe! Tu trza działać, a nie dopytywać się głupio jak ministrant na mszy! Czekoj Mania! Ja teraz gadam!
-Dawaj ten telefon, bo jak cię trzasnę tą miotłą to swojego ojca w niebie pozdrowisz. Ja opowiem co się stało, bo tu trzeba jasno i wyraźnie mówić, a nie bełkotać jak do teściowej.
-Halo! Co tam się u państwa dzieje?
-Dzień dobry! Z tej strony Marianna Czosnek. Ja jestem żoną sołtysa. Zaraz pani powiem co tu się stało dokładnie. Tylko sprostuje, że znaleźliśmy trzy osoby przebite osikowym kołkiem i jedną powieszoną. Aha! I mojemu mężowi nie chodziło o to, że mordercę psychologa tylko mordercę psychopatę. Wszystko zaczęło się dzisiaj od tego nieszczęśliwego zaćmienia słońca. Cała wieś zebrała się na polu Jana Bartka, żeby obserwować to piękne i jakże rzadkie zjawisko. Wszyscy patrzyliśmy na to z zachwytem. Pierwszy i ostatni raz w życiu mieliśmy okazję oglądania czegoś tak fascynującego. Patrzyliśmy z zachwytem jak słońce tańczy z księżycem. Jak dwie przeciwności łączą się w jedno ciało. W kilka chwil wszystko pogrążyło się w ciemnościach. Oczywiście nie były to zupełne ciemności tylko taka szarówka. Było dopiero dwie godziny po południu a wydawało się, że zaraz zapadnie zmrok. Czekaliśmy z niecierpliwością na zakończenie tego zjawiska. Po około piętnastu minutach okazało się, że nic się nie dzieje. Cały czas było ciemno.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
katjalinka · dnia 26.04.2010 09:02 · Czytań: 488 · Średnia ocena: 2,33 · Komentarzy: 8
Inne artykuły tego autora:
  • Brak
Komentarze
Usunięty dnia 26.04.2010 09:37 Ocena: Przeciętne
Cytat:
-Halo?! Czy to policja?
-Tak! Tu posterunek policji w Garkotłukach, słucham?


kiedy dzwoni się na policję, to oni od razu nie mówią, że to policja?

Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie styl wypowiedzi sołtysa i jego żony. Sołtys jest zbyt przerysowany nawet jak na konwencję humorystyczną, a wypowiedź sołtysowej budzi zastanowienie w stylu: WTF!?

Trochę brakuje mi tu narracji, nie wiem, w jakim stanie emocjonalnym są bohaterowie, więc nie wiem, czy ich wypowiedzi traktować serio czy z przymrużeniem oka.
Jack the Nipper dnia 26.04.2010 13:59 Ocena: Przeciętne
Widzi mi się, że dialog to trzeba umieć prowadzić. Tu nie ma tragedii, ale do ideału jeszcze jakieś 2,5 km. jak ode wsi Zagaj do kościoła w Górze Świętej Małgorzaty. Niby to niedaleko, ale po drodze jest jedna knajpka z piwem. I chyba tam weszłaś...

Zbyt "dziecinne" - znaczy w II klasie liceum można tak napisać. Ale później juz nie.
lina_91 dnia 26.04.2010 21:17 Ocena: Dobre
A mnie się podobało. Tzn muszę się zgodzić z powyższymi wypowiedziami, ale uśmiałam się, więc to na plus. Sołtys owszem, przerysowany, ale właśnie dlatego - ciekawy. Ja tam poczekam na kolejną część.
katjalinka dnia 26.04.2010 22:08
chodziło mi o to, żeby sołtys był kontrastem do swojej żony. Rzeczywiście nie pokazuje tu stanu emocjonalnego bohaterów. Mój tekst ma być adresowany do młodzieży a skoro jest na poziomie II liceum to chyba mi się udało;)
lina_91 dnia 27.04.2010 10:16 Ocena: Dobre
Nie wiem, o co CI chodzi z ta II liceum. Wlasnie, o co?
katjalinka dnia 29.04.2010 20:26
lina_91 chodzi mi o to, że gdybym miała wydać kiedyś ten teks to chciałabym by czytali mnie przede wszystkim młodzi;) ale znając życie nigdy do tego nie dojdzie;) pozdrawiam
ArienneMD dnia 05.11.2010 17:36
Nie... Nie rozumiem tego tekstu. Może to ja jestem jakaś tępa? :rip: W każdym razie w przeciwieństwie do liny_91 nie uśmiam się. Bardzo kłuje mnie ten brak narracji. Bo z nią to byłoby całkiem inaczej, lepiej jakoś tak.
Z kolei z drugą liceum przegięliście, ludzie. To jest dla ludzi z podstawówki. Bez obrazy, katjalinka, ale napisałabym to od nowa. Ale to tylko moja opinia i proszę was, nie zabijcie mnie za nią... :uhoh:
ArienneMD dnia 05.11.2010 17:36
ups, napisało mi się uśmiam. Chodziło o słowo "uśmiałam", oczywiście... Ach, te literówki.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty