Na przekór - tentyp
Poezja » Wiersze » Na przekór
A A A
Mam na koncie dużo głupich rzeczy
więcej niż Rowan Atkinson min
o niektórych już nie szumią wierzby
inne wspominane są okresowo jak huczne armaty
tamte mniej legendarne zapomniane przez innych jak szmery w szuwarach
pamiętam tylko ja

gdy mówię jej chluśnij myśląc jak przeciętny
że zerznę na sto sposobów
pewny siebie jak każdy
przeciętny gdy oczy kłócą się przez alkohol w którą
stronę iść spać

dawałem rade
nie popaść w to dno
tłumu pijanego i nowoczesnego
bo zaczynałem pić 20 godzin przed nią
więc
to ja padałem
on też
a ona szła sobie dalej
do klubu bądź w inne miejsca gdzie tacy jak ja
mętnym wzrokiem
zamiast zbierać materiał na wieczorną pamięciówkę
zbierają materiał na haft

potem zbierają wiadomości o nas
wychodzi że pijemy non stop
i jesteśmy prostaccy bez przyszłości
jak powstańcy w Warszawie
co mi
akurat schlebia
lecz oni

oni się mylą
ale nie wiesz tego ty i ty
tylko ja i ten we mnie
który
skryty i przestraszony
jak gdy uderzano mnie półtorametrową sztachetą
w kręgi

jak gdy wysłuchiwałem bezdomnej pomoc jej chcąc nieść
a jej kompan od
pizdy i kieliszka
uciszyć chciał mi aortę

i mając miękkie serce już tez chyba twardy tyłek

nakładałem kaptur na głowę i chowałem w klatce piersiowej coś czego o mnie nie wiesz
i na przekór
gościowi co w arafatce przede mną w kolejce po subtelne wino
o którym wyczytał gdzieś w popularnym przewodniku
brałem jedno zwykłe
on się przeciska choć dużo miejsca i mówi przepraszam
więc żeby nie pomyślał o mnie inaczej niż zwykle
szepcząc ale on miał przebłysk chyba trzeźwy był

powiedziałem jak cham i prostak zwykły gbur
coś jak Grażyna Łobaszewska w pewnej piosence

na chuj ty Yuppie cwelu
i
splunąłem na ziemie
na której
chcę być żywą, pulsującą blizną
jak Henry Miller
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
tentyp · dnia 09.05.2010 08:39 · Czytań: 565 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 8
Komentarze
Wiktoria Mossakowska dnia 09.05.2010 09:19
hmm, wiersz zawiera jakiś nośnik prawd, aleee nie lubię w poezji słów wulgarnych, kojarzą mi się z zalanym ryjem, który stojąc na ulicy u wejścia do sklepu z butami, wyzywał wszystkie kobiety do niego wchodzące, aż trafił na mnie i dostał w nos, siadł i zamilkł. W ogóle nie lubię pijaków i wierszy o nich, bo często przepijając własne życie, jakby mimochodem zasr..wają teraźniejszość i przyszłość własnej rodziny. słowa dosadne w utworze - tak, wulgarne zbezczeszczają przesłanie poezji, na to co sobie erotomański Miller w prozie pozwalał, w poezji wygląda niesmacznie.
tentyp dnia 09.05.2010 09:46
to wiersz o mnie. Jakie jest przesłanie poezji? Oświeć mnie. Bo dla mnie to forma wyrażania siebie. Nieważne czy jesteś magistrem, kurwą, pijakiem, menelem, profesorem, rektorem, noblistą czy bezdomnym.

bukowski ( to nie mój idol bo ja idoli nie mam, ale go szanuje choć także mam wobec niego wiele krytycyzmu ) pisał tak:

Zawsze pamiętam, kiedy na dziedzińcu w gimnazjum wyskoczyło słowo "poeta" lub "poezja", wszyscy ci mali goście śmiali się i robili z niego jaja. Teraz widzę dlaczego. Bo to fałszywy produkt. Był fałszywy, snobistyczny i wsobny przez wieki. Jest wydelikacony. Przeceniony. Jest stekiem bzdur. Poezja na przestrzeni wieków to prawie totalna bzdura. Kant. Fałszywka. Było kilku dobrych poetów, nie zrozumcie mnie źle. Jest taki chiński poeta zwany Li Po. Potrafił włożyć więcej uczucia, realizmu i pasji w cztery, pięć prostych linijek, niż większość poetów w dwanaście czy czternaście stron swojego gówna. I pił wino. Zwykł palić swoje wiersze i żeglować w dół rzeki pijąc wino. Cesarze go kochali, bo byli w stanie zrozumieć o czym mówił. No ale, oczywiście, palił tylko złe wiersze. (śmiech) Co próbowałem zrobić, jeśli wybaczycie to pokazać tę stronę życia, którą widzi fabryczny robotnik... Wrzeszczącą żonę, gdy wraca z pracy do domu. Podstawowe fakty egzystencji zwykłego człowieka... Coś, o czym rzadko wspominało się w poezji przez stulecia. Napiszcie po prostu, że powiedziałem, że poezja wieków to gówno. Jest żałosna.
tentyp dnia 09.05.2010 09:48
Aha - i typowi który pod sklepem stoi i wrzeszczy wulgarnie należy się strzał w pysk, racja.
Wiktoria Mossakowska dnia 09.05.2010 09:56
widzisz, każdy lubi co innego, napisałam Ci tylko mój punkt widzenia, właśnie przez prozę życia, często brudną i przykrą, miło jest uciec w świat poezji, czytając Ciebie znowu wdeptuję w brud, którego w realu mam dosyć, rozumiesz? masz do zaoferowania kiwającego się sztajmesa? albo kobietę upadłą i jej przemyślenia? sorry, ja szukam w poezji jakichś wartości wzniosłych, rynsztok mnie nie absorbuje, wiem że jest, ale wole go omijać :)
tentyp dnia 09.05.2010 10:03
No i gra:) Gdyby wszyscy mieli taki sam gust i pisali o tym samym to umarlibyśmy z nudy
Euridice dnia 09.05.2010 14:25
w którą
stronę iść spać

Bardzo dobre. Słuchaj. Za długo. Tutaj z tego już po mału nie robi się wiersz a przemyślenia itp. poetycko ubrane. Ale to nie poezja. Musisz skracać, metafor więcej. Daj czytelnikowi się domyślać. Nie wykładaj wszystkiego na tacę .Niech on sam dojdzie, co miałeś na myśli. Bo jest to dobre, ale wymaga dopracowania. Pozdrawiam. :)
Gandzia dnia 10.05.2010 20:43
Szczerze mówiąc podoba mi się bo taka refleksyjna szczerość bije od utworu. Z tym, że jest lekko przydługawy i może rzeczywiście nieco zbyt dopowiedziany. Wulgaryzmy i dosadne wtrącenia w mojej opinii jak najbardziej pasują do klimatu jaki stworzyłeś.
Tyle, że momentami wiersz jest przegadany bo np sens pierwszej zwrotki pewnie dałoby się oddać w mniejszej liczbie wersów. I mam wrażenie, że jakby zapisać tekst w sposób ciągły nie przyszłoby mi do głowy, że to w ogóle może być wiersz.
Ale generalnie wiersz przypadł mi do gustu i całkiem przyjemnie się go czytało choć nie zostawia zbyt dużo miejsca na domysły czy refleksje.
Pozdrawiam:)
Sonienko dnia 24.07.2010 02:22
trzeba się przewinąć przez pewną "popegeerowską" wiochę (znaną bodaj z TVN), kupować gwoździe na sztuki (tam gdzie zawsze) i schabowego w przerwie (też, tam gdzie zawsze) - by mieć choćby przedsmak tego, o czym tu mówisz.

Jako przeciętny czytacz nie mam sumienia, by pisać, że "że" pisze się przez "ą" a nie jak w Kociewskim - przez Cehaujot. To nie o to tu chodzi.
Czytując Cię - przypomina mi się poranny PKS, punktualnie o 6;47. Przez bite trzy lata.

Nie ma czego żałować.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:40
Najnowszy:pica-pioa