Czternaście odcieni szarości - Speak2Me
Poezja » Wiersze » Czternaście odcieni szarości
A A A

złe uczucia są wyblakłe
dlatego możesz mnie namalować
czternastoma odcieniami szarości

od zawsze myślałem że
jakaś malarka
ochlapie mnie zielenią błękitem
czerwienią
a nie miałem dla niej nawet pędzla

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Speak2Me · dnia 17.05.2010 19:54 · Czytań: 671 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 8
Komentarze
Abi-syn dnia 17.05.2010 20:25
zabrakło dobrego kopa na końcu, dość łatwo to osiągnąć w Twoim wierszu, co nie często się zdarza.
i choć w różną stronę może to iść, zadecyduj:
ten wiersz jest taki "jednostronny", a wystarczy, zobacz:

złe uczucia są wyblakłe
dlatego możesz mnie namalować
czternastoma odcieniami szarości

od zawsze myślałem że
jakaś malarka
ochlapie mnie zielenią błękitem
czerwienią

nie dałaś nawet pędzla


Wiem, widzę, że zmienia sens, dodaje też dramaturgii, po takiej zmianie wiersz już nie jest Twoim wierszem, ale ...

może właśnie to chciałeś powiedzieć ?

pozdrawiam
Shortia dnia 17.05.2010 20:41
bez ostaniego wersu też byłoby fajowo
koriat dnia 17.05.2010 22:28
1. 14 shades of grey to tytuł płyty zespołu Staind, więc mimo wszystko doradzałbym zmianę. bo dlaczego akurat 14?
2. poza tym wiersz jest doskonale nijaki - naprawdę nie wiem, co o nim powiedzieć. poza tym, że druga strofa jest trochę bez sensu - co ma to, że PL nie maił pędzla, do tego, ze malarka go nie ochlapała? przecie to malarka powinna mieć pędzel...
Speak2Me dnia 18.05.2010 01:29
Malarka miała farby, a ja nawet pędzla, taki był zamysł...
Pewnie lepiej byłoby z końcówką, jaką proponujesz Abi, ale tak jak mówisz - wtedy ten wiersz nie będzie już mój.

Koriat - nie miałem pojęcia, że istnieje taka płyta, nie znam nawet tego zespołu, więc zupełny przypadek. Liczba 14 przyszła mi na myśl zanim napisałem wiersz (czasem przychodzą mi do głowy liczby, dziwna sprawa, i tak jak nieraz nie można przestać nucić w myślach jakiejś melodii, tak ja nie mogę wyrzucić z głowy liczby)

Jest to właściwie pierwszy wiersz, jaki napisałem (nie licząc dosłownie kilku, których w życiu nie opublikowałbym) więc i tak uważam za sukces, że nie zostałem zmieszany z błotem

Pozdrawiam i dziękuję za komentarze
zielono dnia 18.05.2010 10:04 Ocena: Bardzo dobre
Czytając wyobrażałam sobie...cudnie. Tylko po co malować złe uczucia? Dobra malarka ma tylko dobre kolory. Dziękuję, miłego dnia
bozka dnia 18.05.2010 13:34
Brakuje zakończenia zdecydowanie- jest początek wiersza- a ten brak pędzla zastąpiłabym czym innym np.

od zawsze myślałem że
jakaś malarka
ochlapie mnie zielenią błękitem
czerwienią

a zostałem czarno- biały:p
miraeryka dnia 18.05.2010 19:49
Bardzo podoba mi się tytuł, w końcu kto powiedział, że w szarości nie ma wdzięku, uroku. Intrygujesz skojarzeniem z uczuciami.
pozdrawiam.
mozzani dnia 29.12.2013 10:22 Ocena: Dobre
Typowe obwinianie się. Moim zdaniem obraz nie musi mieć pędzla (jak już zauważyli poprzednicy). Poza tym, może nie załapałem, ale biorąc pod uwagę dosłowny sens słowa "ochlapać", nie potrzebny jest pędzel do tego. Ale pewnie to jakiś zabieg literacki.

Podoba mi się natomiast nawiązanie bozka do kolorystyki. Też uważam, że na końcu lepiej byłoby odnieść się do kolorów i odcieni szarośći, którymi rozpoczynasz, niż wprowadzać dodatkowy element, który tłumaczyłby błędy przeszłości. Nawiązanie do teraźniejszości byłoby - moim zdaniem - zamknięciem kompozycji poprzez zabawę czasami (cz. teraźniejszy - cz. przeszły - cz. teraźniejszy) oraz kolorami (14 odcieni szarości - kolory - znowu szarość).

Struktura, którą zastosowałeś również ma sens, zaczynasz teraźniejszością, wracasz do marzeń o kolorach, a następnie usprawiedliwiasz malarkę, obwiniając siebie, poprzez ukazanie powodu, dlaczego tak się stało, jak się stało. Jednak takie rozwiązanie nie jest zakończeniem. Czytelnik nie jest usatysfakcjonowany - jak zauważyłeś chociażby w powyższych komentarzach - ponieważ coś mu tu się nie klei. Element pędzla raczej pozostawia kompozycję otwartą, jednak nie do końca logiczną (to o czym pisałem: dlaczego malarka nie ma pędzla, dlaczego podmiot liryczny się obwinia).

Osobiście zamieniłbym "uczucia" na "wspomnienia":

"złe wspomnienia są wyblakłe
dlatego możesz mnie namalować
czternastoma odcieniami szarości (...)"

Dla mnie po prostu łatwiej skojarzyć kogoś ze wspomnieniami, niż z uczuciami. Ale to ja bym tak zrobił.

Pozdrawiam ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty