Nocne hipogryfy - i was david bowman
Proza » Bajka » Nocne hipogryfy
A A A
Pewnej nocy mały, czteroletni Tosio otworzył oczy słysząc dziwny odgłos.
Obudził się nagle, ale nie ze strachu. Choć pokój wypełniała ciemność, chłopiec wiedział, że obok jest ktoś, kto być może potrzebuje pomocy. Wsłuchał się w mrok i po chwili usłyszał lekkie chrobotanie i chichy, ledwo słyszalny pisk.
Delikatnie sięgnął ręką pod cuchnącą poduszkę w brązowe, stare plamy krwi i wyjął swój największy skarb, zieloną zapalniczkę z małą latareczką w obudowie dającą niebieskie światło.
Nie mógł zapalić górnego światła, by sprawdzić źródło tego tajemniczego chrobotania, bo pewnie zbudziłby ojca. A już na pewno nie mógł podnieść się z łóżka, bo skrzypienie sprężyn starego materaca zbudziłoby już na pewno matkę. Tego najbardziej Tosio nie chciał. Jego mała latareczka nikogo nie obudzi.
Najwolniej, jak tylko potrafił i najdelikatniej podniósł się do pozycji siedzącej, uniósł zapalniczkę najwyżej, jak tylko potrafiła jego czteroletnia rączka i nacisnął przycisk na zielonej obudowie.
Skierował blade światełko na swój mały pokoik i wytężył wzrok.
Tej nocy Tosio już nic nie usłyszał, a tym bardziej nie zauważył nikogo w pokoju. Wyczuł jednak, iż, może przez chwilę, a może cały czas, nie był sam w tym swoim małym państewku o czterech ścianach, z pustym pudłem na zabawki, w których matka trzymała stare, cuchnące koce i puste, przeźroczyste butelki.
Zasnął wciąż nasłuchując, z nadzieją na to, iż odgłosy się powtórzą.
Miał rację.
Dziwne ciche chrobotanie przyszło następnej nocy i było wyraźniejsze. Tosio obudził się, znów delikatnie sięgnął po swoją latareczkę, ale postanowił nie zapalać jej tak szybko. Być może to „coś” boi się jego niebieskiego, bladego światełka, dlatego wczoraj zamilkło?
Nasłuchiwał.
Znów chrobotanie, które zdawało się dochodzić jakby ze środka pokoju. Jakby ktoś drapał pazurem po włóknach jego starego chodnika. Potem chwila ciszy i Tosio usłyszał pisk, który wczorajszej nocy zdawał się dochodzić nie wiadomo skąd, ale na pewno z bardzo daleka. Tym razem piszczenie było o wiele bliższe. Chłopiec wyczuł też w tym odgłosie ogromny smutek, niemoc i samotność.
Podniósł zapalniczkę wysoko w górę, nacisnął guzik światełka i skierował je na środek pokoju.
I znów odgłosy znikły, ale przez chwilę chłopiec zauważył w bladym, niebieskim świetle niewyraźny, przeźroczysty kształt zwiniętego w kłębek stworzonka. Ale i to wrażenie znikło równie szybko, jak się pojawiło.
Po chwili Tosio zgasił swoją latareczkę, włożył ją pod poduszkę i położył się wygodnie. Zamknął oczy, bo wiedział, że jutro również usłyszy chrobot i to smutne piszczenie. Zrobił to z radością, ponieważ wiedział, co ma zrobić. Trzeba tylko cierpliwości. Jeszcze tylko dwie, trzy noce i Tosio zobaczy zwierzątko na swoim brudnym chodniku. Będzie wyraźne i będzie mógł je pogłaskać i pocieszyć.
Trzeciej nocy postanowił za wszelką cenę nie zasypiać. Zaczekał więc, aż w pokoju rodziców zgaśnie światło. Wiedział, że usną szybko, ponieważ pół dnia świętowali jego komunię świętą. Ale dopiero wtedy, kiedy po tym dziwnym, kilkuminutowym, rytmicznym skrzypieniu ich łóżka usłyszał głośne chrapanie ojca, dopiero wtedy położył się na podłodze, na środku pokoju. Jego podłoga nie skrzypiała.
Usłyszał Je szybciej, niż się spodziewał i zapalił swoje światełko leżąc na chodniku.
W bladym, niebieskim promieniu zobaczył, jak bardzo było małe i jak bardzo delikatne. Nie przypominało żadnego ze zwierzątek, które znał z książek. W tej niejasnej poświacie zdawało się być fioletowe, ale światełko mogło kłamać i, równie dobrze, Zwierzątko mogło być czerwone, albo zielone.
Było zwinięte w kłębek i trzęsło się. Tosio zauważył, że stworzonko ma cztery nogi i troszeczkę, przypominało szczeniaka. A może nie szczeniaka? Było tak małe, że spokojnie mogło zmieścić się w jego czteroletnich rączkach.
Wyciągnął powoli dłoń, by dotknąć futerka, ale w ostatniej chwili cofnął ją. Może Zwierzątko wystraszy się i zniknie?
I wtedy podniosło na niego parę błyszczących oczek i nagle przestało się trząść.
- Fajnie by było, żebyś miał skrzydełka – szepnął Tosio.
Zwierzątko podniosło się niezdarnie i na chwiejnych nóżkach podeszło do chłopca. Dzieliło ich wyciągnięcie czteroletniej, chłopięcej rączki. Tosio wciąż leżał, jakby jakaś siła zabraniała mu wstać, lub chociaż się lekko unieść. Zwierzątko zbliżyło się do jego twarzy przyciśniętej do cuchnącego chodnika i polizało go po nosie.
- Wiedziałem, że je masz – uśmiechnął się chłopiec i pogłaskał je delikatnie.
Na tę chwilę zapomniał o bólu głowy i ogromnym bólu w piersiach, z którym zdążył się już pogodzić. Nie zwrócił też specjalnej uwagi na strużkę krwi, która spłynęła z jego ucha. Tym razem wsiąknie w ten brudny chodnik, nie w poduszkę. Tutaj nikt jej nie zauważy. Ukląkł, położył dłoń na podłodze i poczekał, aż Zwierzątko wejdzie na nią i zwinie się w kłębek. Zgasił zapalniczkę i położył ją na podłodze, starając się zapamiętać, w którym miejscu potem jej szukać.
Tosio wstał, delikatnie musnął palcami małe, ciepłe ciałko, przytulił policzek na chwilę do małych, zwiniętych skrzydełek i podszedł do okna.
Najciszej, jak umiał otworzył jedno skrzydło i położył dłoń na parapecie.
Zwierzątko pisnęło, zeszło na drewnianą powierzchnię i spojrzało na chłopca.
- Leć teraz. Od pierwszego razu wiedziałem, że chcesz sobie lecieć.
Potem Tosio usłyszał cichutki łopot, a jak spojrzał w czarny prostokąt otwartego okna, zobaczył już tylko gwiazdy i łunę nad, nie tak wcale dalekim, miastem.
Postanowił nie kłaść się do łóżka, bo może zbudziłby ojca, a już tym bardziej nie chciał budzić matki. Położył się więc na powrót na podłodze, obok tej swojej małej latareczki, swojego największego skarbu.
Chwilę szukał zapalniczki w ciemności, a kiedy znalazła się pod jego rączką, ścisnął ją mocno w swej czteroletniej dłoni i, najciszej, jak tylko potrafił, ułożył się na podłodze.
I tak, po chwili, mały chłopiec imieniem Tosio, zasnął.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
i was david bowman · dnia 20.05.2010 09:29 · Czytań: 1051 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 7
Komentarze
Miladora dnia 20.05.2010 18:20
Bowmanku, na litość - Twoje pióro przeżywa chyba jakiś dołek stylistyczny, skoro tyle błędów w tekście. ;)
Zamordowałeś klimat niedopracowaniem i więcej niż licznymi powtórzeniami.
Bez oceny niestety. :shy:

PS. Twój młodszy brat to pisał, czy co? :D
Wasinka dnia 20.05.2010 21:19
Historia ciekawa, klimat rodzi się tajemniczy...
Co do błędów - Twój poprzedni tekst (o małpuśce) miał ich niewiele (moich sugestii i tak nie wziąłeś pod uwagę ;) ), więc wierzę Miladorze (bo my się nie znamy ;) ), iż to jakaś mała wpadka i błędy poprawisz. Domyślam się, że potrafisz.
Opowieść - zaryzykuję to sformułowanie, bo naiwnie (głupio?) może zabrzmieć - jest... kochana, do przytulenia, niemal subtelna... Hmmm. Zatem napisałam to...
Pozdrawiam.
zajacanka dnia 20.05.2010 23:53
No, klimat jest. Opowiesc sie przyjemnie snuje, zaciekawia, wciaga nawet. A zakonczenie roznie mozna interpretowac. Tresc - tak, wykonanie - NIE.
Bez oceny,
Pozdrowionka
Lukas Wolf dnia 21.05.2010 08:37
Z braku fachowego podejścia do tekstu - oceniam jako czytelnik. Zainteresowała, a później wciągnęła mnie ta historyjka. Trochę za dużo inteligencji jak u czterolatka i to kłuje. Acha, jeśli to był nietoperz, to raczej na jego polizywanie nie byłoby co liczyć :smilewinkgrin:
Jack the Nipper dnia 21.05.2010 21:46 Ocena: Dobre
Cytat:
już na pewno nie mógł podnieść się z łóżka, bo skrzypienie sprężyn starego materaca zbudziłoby już


2 x już - drugie zbędne

Cytat:
jego starego chodnika


jego - zbędne

Cytat:
wiedział, że jutro również usłyszy chrobot i to smutne piszczenie. Zrobił to z radością, ponieważ wiedział,


2 x wiedział

Cytat:
ich wyciągnięcie czteroletniej, chłopięcej rączki. Tosio wciąż leżał, jakby jakaś siła zabraniała mu wstać, lub chociaż się lekko unieść. Zwierzątko zbliżyło się do jego twarzy przyciśniętej do cuchnącego chodnika i polizało go po nosie.
- Wiedziałem, że je masz – uśmiechnął się chłopiec i pogłaskał je delikatnie.
Na tę


ich - jakaś - mu - jego - go - je - je - tę - musi byc tyle zaimków?

Cytat:
przytulił policzek na chwilę


sugestia: na chwile przytulił policzek

Cytat:
swojej małej latareczki, swojego


swojej - zbędne

Niezłe, ale ponownie niedoprcowane. Wrzucasz na portal nawet bez wstępnej korekty? Nie spiesz sie tak, nie ma sensu...
TomaszObluda dnia 25.05.2010 17:00 Ocena: Bardzo dobre
Takie trochę jak na odwal zbudowane zdania. Wiem, jak potrafisz pisać, i tu wg mnie wybitnie skupiłeś się na treści, a całkowicie dałeś sobie spokój z wygładzaniem. Powtórzeń jest dużo. I inne drobiazgi co dają się zauważyć, ale to sam wiesz pewnie. Ale sama opowiadanie świetne. Bardzo mi się podobało.
i was david bowman dnia 11.07.2010 10:26
No i to właśnie chyba jest mój największy problem: brak cierpliwości. :)
Znając jednak siebie wiem, iz jak poczekam, aż tekst przegryzie się, czy dojrzeje wiem, że znudzi mnie się. Dlatego też wolę wrzucać na świeżo.
Dziękuję wszystkim za przeczytanie i za opinie.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty