Zasypianie - Iwonap19
Proza » Długie Opowiadania » Zasypianie
A A A
Najbardziej lubię zasypiać. Kładę się na niewygodnym łóżku, w mojej kochanej pościeli i odpływam. Odchodzę od Ciebie. Odwracasz się plecami, a mi brakuje tchu. Nie mogę stłumić bolącego, konwulsyjnego płaczu.
Odchodzę od siebie. Lubię ten moment przejścia w półsen, jeszcze z resztkami świadomości. Po kolejnym bolącym dniu, po wyświechtanym „morzu łez”, lubię wpadać w bezkres nocy.
Przez długi okres czasu nie śniłam. Wielokrotnie zastanawiałam się, dlaczego moje noce są tak puste. Czyż jestem aż tak jałowa, bezbarwna i niewidoczna, że nawet one są przeciwko mnie?
Ale ostatnio wszystko się zmieniło. Zaczęło być tajemniczo i zmysłowo…

***

Chodnik. Patrzę na szare płytki smutnymi oczyma. Jest noc, uliczki naszego miasta stały się boleśnie wąskie i ciasne. Idę z Jagodą w tę czerwcową, a jednak czarną noc. Uliczne lampy świecą punktowo, tylko tam jest trochę ciepła. Jagoda wygląda pięknie, ma perfekcyjny makijaż, gładką cerę, lśniące włosy, jest szczęśliwa. Spoglądając na nią, moje oczy zaczynają błyszczeć. Jest zachwycająca i niezwykle zmysłowa. To siostra mojego kochanka. Wchodzimy na klatkę schodową, a potem do jej mieszkania…
Mój kochanek jest blisko. Mam go na wyciągnięcie ręki po telefon, na wybranie numeru jego komórki. Jednak w ostatnich dniach moja ręka jest bezwładna, moje palce sparaliżowane, moja komórka wyłączona. Tęsknimy za sobą pomiędzy moimi lampkami wina, pieluchami jego syna, moim awansem, jego samochodami, moim mężem, jego żoną, moim… jego…
Tak dawno nie pieścił moich uszu swoim głosem, tak dawno nie cieszył oczu swoim wstydliwym uśmiechem i nie dotykał ciała lubieżnym gestem.
Taka pustka w trwaniu pośród codziennych, najważniejszych i niezbędnych spraw.
Widzę, jak w tę czerwcową, a jednak czarną noc, stoi na tej wąskiej i ciasnej ulicy. Podchodzę do jego skórzanej kurtki, lnianych, jasnych spodni i blond włosów, a ON powoli odwraca się i …

***

Na jawie mój telefon jest włączony, ręka i palce sprawne, tylko jego komórka czasami poza zasięgiem…








Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Iwonap19 · dnia 10.06.2010 08:29 · Czytań: 893 · Średnia ocena: 3,4 · Komentarzy: 15
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
Darksio dnia 10.06.2010 09:14 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Odwracasz się plecami, a mi brakuje tchu .

przysuń kropkę.

Cytat:
Lubię ten moment przejścia w pół sen, jeszcze z resztkami

półsen

Cytat:
Spoglądając na nią, moje smutne oczy, zaczynają błyszczeć.

przecinek zbędny

Cytat:
Mam go na wyciągnięcie reki po telefon,

literówka

Pięknie snujesz swoją opowieść, obrazowo, klimatycznie. Nienachalna narracja, wyrazisty przekaz, dobra końcówka. Sprawiłaś, że wczułem się i utożsamiłem z bohaterką. Bdb.
Iwonap19 dnia 10.06.2010 09:27
Bardzo dziękuję za ciepłe słowa, błędy poprawiłam, jakoś tak się zawsze wkradną. Pozdrawiam gorąco.
Usunięty dnia 10.06.2010 10:56
Hmm... mieszane uczucia. Z jednej strony lubię takie "obrazowe i klimatyczne" zatrzymywanie ulotnych chwil i widząc, że dobrze to robisz, pewnie będę regularnie zaglądać do Twoich utworów.

Z drugiej strony, temat jest dla mnie trochę ... obrzydliwy, choć zdaję sobie sprawę, że ponadczasowy i wdzięczny dla literatury.

Ze strony trzeciej (hehe), jest kilka rzeczy, które mi nie podpasowały: 1. nagromadzenie przymiotników dzierżawczych (czy jak się toto prawidłowo nazywa po polsku) - domyślam się, że to zabieg celowy, ale mnie akurat irytuje. Podobnie z powtarzającymi się "moimi smutnymi oczyma" i nocą.
2.
Cytat:
Odwracasz się plecami, a mi brakuje tchu.
Osobiście napisałabym "mnie brakuje tchu".
3. Nie potrafię dostrzec kontrastu między nocą czerwcową i czarną. Owszem, w czerwcu noce są krótkie, ale ich czarność w części właściwej nie jest dla mnie niczym dziwnym.
4. Eee, tego, hmm, zmysłowość siostry kochanka... To takie przeniesienie pożądania, czy pożądanie per se?
5. Podchodzenie do kurtki, spodni itd jakoś mija się z tą zmysłowością. Wiem, o co Ci chodzi, ale takie ujęcie mi zgrzyta.

Jest jeszcze strona czwarta: bardzo mi się podoba zasypianie jako odchodzenie - od kogoś i siebie! ;) Perełka!

B.o. z pozdrowieniami.
Iwonap19 dnia 10.06.2010 11:22
No cóż, nie wiem, co jest obrzydliwego w tym, że śnimy o rzeczach niezależnych. Nie mamy na to zbyt wielkiego wpływu. Ja oczywiście w tym przypadku miałam, ale... "Mojego kochanka" nie należy brać, aż tak dosłownie:) Zresztą, każdy interpretuje tekst, jak chce. Dziękuję bardzo za wskazówki, będę pamiętać o nich przy kolejnych tekstach. Dopiero zaczynam i każda uwaga jest dla mnie cenna.Pozdrawiam.
Darksio dnia 10.06.2010 11:59 Ocena: Bardzo dobre
Nie odniosłem wrażenia natłoku przymiotników dzierżawczych. Zamysł ich umieszczenia wydaje się być przemyślany i nie razi. Ponadto, jeżeli już, to raczej zaimków dzierżawczych.
Wasinka dnia 10.06.2010 18:25
Tekst przypadł mi do gustu. Słowa płyną, czyta się przyjemnie. "Czuje się" bohaterkę.

Malutkie uwagi:

lubię wpadać w bezkres nocy.
Przez długi okres - te wyrazy niefajnie wpadają na siebie

Czyż jestem, aż tak jałowa, - przecinek niepotrzebny

Patrzę na szare płytki moimi smutnymi oczyma - tutaj bym jednak zrezygnowała z tego zaimka, zdanie będzie subtelniejsze i delikatniejsze

To siostra mojego kochanka. - jakoś mi to określenie nie pasuje w tym tekście...

moim…jego… spacja po wielokropku pierwszym (moim... jego...)

Tak dawno nie pieścił moich uszu swoim głosem, tak dawno nie cieszył moich oczu swoim wstydliwym uśmiechem i nie dotykał mojego ciała lubieżnym gestem. - wiem, że te zaimki są celowe i, oczywiście, szanuję decyzję, jednak moje subiektywne odczucie podpowiada mi, że zdanie (i tekst) zyska po ich usunięciu.

To moje sugestie. Zupełnie subiektywne. Lubię, jak ktoś w ten sposób ubiera świat słowami, więc podpowiadam, tylko podpowiadam.
Pozdrawiam :)
Iwonap19 dnia 10.06.2010 18:48
Z uwagą śledzę to, co podpowiadacie.
Wasinko, dziękuję, ale posłuchałam tylko częściowo:)
Jestem wdzięczna za miłe słowa i wasze sugestie.
Wasinka dnia 10.06.2010 19:00
Oczywiście, że słuchaj najgłębiej, co podpowiada Ci dusza słowa, którym się posługujesz i wyczucie, co do swego tekstu. Bałabym się podpowiadać, gdyby Autor nie myślał i nie miał własnego zdania.
Pozdrawiam :)
Elwira dnia 10.06.2010 21:21 Ocena: Dobre
Cytat:
Spoglądając na nią, moje smutne oczy zaczynają błyszczeć.


złe użycie imiesłowu, każde zdanie złożone ma inny podmiot i robi się semantycznie pusta miazga

Jak dla mnie trochę za dużo zaimków, sprawdziłabym, czy na pewno wszystkie są potrzebne.

Sen ma to do siebie, że jest nierealny. Opisać go jest trudno, bo trudno ubrać w słowa obrazy podsyłane przez świadomość. Twoja historia jest za realna jak na sen. Błyszczące włosy, piękne oczy, gładka cera, makijaż (perfekcyjny!) i fakt, że śniąca wie, że postać jest szczęśliwa. No nie, opis zdecydowanie nie snu, a marzenia jakiegoś. Za dużo szczegółów. Przypomnij sobie jakiś sen. Opiszesz go tak?
I coś, co mi się podoba, a co ojciec Froud już dawno opisał - bohaterka ma chyba skłonności lesbijskie. podoba jej się siostra kochanka. Może dlatego z nim jest... We śnie może być sobą, odkryć prawdziwe pragnienia, dlatego nie dzwoni. Na jawie - to on milczy. Ten wątek ratuje tekst.

Pozdrawiam.
Almari dnia 10.06.2010 21:22 Ocena: Bardzo dobre
Witam

Cytat:
Idę z Jagodą w tę czerwcową, a jednak czarną noc.


~ A kto powiedział, że w czerwcu nie ma "ciemnych" nocy ;)

Cytat:
Mam go na wyciągnięcie ręki po telefon,


~ styl.

Zgrabnie piszesz i masz ładny styl. Rzeczywiście miejscami np. przy opisie ubrania jest za dużo przymiotników, ale to aż tak bardzo nie razi.
Muszę się przyznać, że nie lubię takich tematyk, a żeby mi się spodobało to musi być napisane tak, aby mnie poruszyło i wprawiło w stan zadumy. Przeczytałam i tutaj niestety tego nie było. Ale to broń boże nie jest zarzut do twojego tekstu. :)

Zajrzę do kolejnych.

Pozdrawiam.
Iwonap19 dnia 10.06.2010 21:44
Niestety nie zgodzę się z Tobą Elwiro, co do realności snów...Nie będę uzasadniać, ale mam inne zdanie na ten temat. A jeśli chodzi o Twoją interpretację mojego tekstu, to jestem trochę zaskoczona. Muszę się chyba głębiej nad sobą zastanowić ;)
Co do zaimków, już nie wykreślę ani jednego, bo wszystkie są niezbędne. Pozdrawiam i cieszę się, że czytacie.
JaneE dnia 10.06.2010 23:49 Ocena: Bardzo dobre
Na pierwszy rzut oka treść banalna. Ot kobieta śni o kochanku, który na jawie rozpłyną się gdzieś we mgle codzienności. I nagle pojawia się wzmianka o Jagodzie. Śniąca widzi ją tak dokładnie. Podoba jej się? Dlaczego śni o siostrze swojego kochanka?
Umieściłaś ją w tekście przez przypadek, czy miałaś w tym jakiś cel?

Podoba mi się twój styl. Jest lekki, a mimo to sprawia, że przeczytane słowa zostają w pamięci.

pozdrawiam
Elwira dnia 11.06.2010 11:37 Ocena: Dobre
Iwono, inne zdanie możesz mieć, to przecież nie przestępstwo, ale ja Ci swoje uzasadniłam i to jasno, a nie ;lubię jak ktoś mówi do mnie "nie bo nie i już". We śnie nie wiemy co czują jego bohaterowie, nie jesteśmy w stanie dostrzec tylu szczegółów ani ich zapamiętać.
A co do mojej interpretacji, to nie sugerowałam zastanawiania się nad sobą. Tekst traktuję jako fikcję. Tylko wydaje mi się, że jeśli śniący skupia się na kobiecie, opisuje ją w taki sposób to nie przypadkiem przecież... Opis kochanka jest nijaki, a jego siostry wręcz perfekcyjny - pokazuje ją jako piękną, wartą pożądania dziewczynę.
Usunięty dnia 24.06.2010 11:30 Ocena: Przeciętne
No i...? To już koniec, czy będzie coś dalej?

Jeśli będzie, to ten początek zapowiada kolejny sztampowy romans, jeśli nie, to jak dla mnie, nie ma tu nic godnego uwagi.

Napisane poprawnie i nic więcej. Żadnych fajerwerków, język zwyczajny, też sztampowy... Tak właściwie, to chciałaś coś tym tekstem przekazać, czy chciałaś po prostu coś napisać?
Iwonap19 dnia 24.06.2010 13:51
Rozumiem, że zabrakło w moim opowiadaniu przekleństw i obelg, aby język wydał Ci się mniej sztampowy. Skoro wyczytałaś w moim tekście tylko informacje o jakimś romansie, to Twoja strata. Nie ma to, jak brać wszystko dosłownie. Dobra lekcja dla mnie. Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty