Nie wiedziałem, że mogę być taki podły - Szach-Mat
Proza » Miniatura » Nie wiedziałem, że mogę być taki podły
A A A
Siedzieliśmy w barze. Podeszła kelnerka, uśmiechnęła się i przetarła ścierą blat stolika. Przyjęła zamówienie na dwa kieliszki wiśniówki i odpłynęła w stronę bufetu. Kostek wyciągnął papierosy, poczęstował mnie jednym i zaczął opowiadać o życiu. W jednej chwili stanęło mi przed oczami jego małżeństwo, chorowite dzieci oraz nieudany romans ze studentką pierwszego roku prawa. Uśmiechnąłem się blado, zamówiłem następną kolejkę i słuchałem dalej.
Z każdym przelanym kieliszkiem opowieść kumpla przygniatała mnie coraz bardziej do ziemi i poczułem, że dłużej już tego nie wytrzymam. Gdy Kostek zaczął opowiadać o kłopotach żołądkowych teściowej, coś we mnie pękło. Podniosłem się z krzesła i krzyknąłem na cały głos:
- Mój kumpel trafił szóstkę! Kolejka dla wszystkich!
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Szach-Mat · dnia 20.06.2010 08:20 · Czytań: 1326 · Średnia ocena: 4,08 · Komentarzy: 34
Komentarze
Usunięty dnia 20.06.2010 08:34 Ocena: Świetne!
jasne: niekiedy maruda przekracza wszelkie granice zrzędzenia i trzeba go obezwładnić zmianą tematu.

pozdrawiam
Darksio dnia 20.06.2010 11:38 Ocena: Świetne!
Świetna miniaturka. A mnie ciekawi na czyj koszt ta kolejka? Jednocześnie mam nadzieję, że na koszt biednego nieudacznika.
Szach-Mat dnia 20.06.2010 12:38
OWSIANKO, darxx1,


dzięki za komentarze.


PS. darxx1, ja też mam taką nadzieję.


Pozdrawiam.
Usunięty dnia 20.06.2010 13:24 Ocena: Świetne!
Cha cha, rozbawiło mnie!
Tragizm położenia bohatera umiejętnie przezwyciężony poprzez zniszczenie obmierzłej formy. Udał ci się ten gag :D
Wasinka dnia 20.06.2010 13:31
No i mamy kolejny obrazek ukazujący zwykłą rzeczywistość, którą chcesz zdemaskować. Bezkompromisowo ;)
Twoje miniaturki, mające zapewne na celu ukazywanie prawd o świecie i człowieku, przypominają mi nieco małe formy prozatorskie Bursy.
Smutna ta prawda, którą każesz nam oglądać, a tym bardziej - że całkiem realna.
Pozdrawiam.
Krystyna Habrat dnia 20.06.2010 14:42
Podziwiam lakoniczność. A kto w końcu zapłacił? Zwykle marudy mają też węża w kieszeni i udają że nie widzą kelnerki z rachunkiem. Więc za to, ze musiałeś zapłacić, za powstrzymanie żali(bo to s.uwodzi biedną studentkę i jeszcze się wyżala) i...nie tylko 6!
Szach-Mat dnia 20.06.2010 14:45
kmkmk, Wasinka,


dzięki za komentarze.


Wasinka,

jesteś drugą osobą na PP, która "zdemaskowała" moje inspiracje. To rzeczywiście Andrzej Bursa, a przede wszystkim jego "Szachy". Jest mi niezmiernie miło, że ktoś się tego dopatrzył i "nie zawodzi" po raz kolejny:

"jakie to krótkie", "po co to piszesz?", itp, itd.

PS. Powyższy utwór dedykuję wszystkim tym, którzy nie rozumieją moich tekstów, za to uważają siebie za znawców literatury oraz dobrego smaku.

Pozdrawiam.
Szach-Mat dnia 20.06.2010 14:48
Sokol,


dzięki za komentarz i odwiedziny.


Pozdrawiam.
Usunięty dnia 20.06.2010 16:26 Ocena: Słabe
Dla mnie i ten i inne Twoje teksty są po prostu słabe i mam dokładnie gdzieś, jakiego pisarza usiłujesz nimi kopiować.

I dziękuję za kolejną dedykację :)
miniawka dnia 20.06.2010 16:48 Ocena: Świetne!
Witaj,
myślę, że to jest akurat w sam raz. Dla mnie ten i inne Twoje teksty są po prostu genialne, bo nikogo nie kopiują, lecz nawiązują do do znakomitej twórczości A. Bursy. Poruszają się w obrębie stosowanej przez Niego poetyki, czyli (tłumaczę) takiego widzenia świata, który jest charakterystyczny dla Jego twórczości. Jednocześnie otwierają inne widzenie naszego świata, bo od czasów Bursy ten świat troszkę się zmienił.
I jeszcze jedno: jestem przekonany, że niektóre komenty należy mieć gdzieś. Głęboko!
Pozdrawiam
Szach-Mat dnia 20.06.2010 16:56
miniawka,


bardzo dziękuję za komentarz, a przede wszystkim za zrozumienie moich tekstów. Nie mam najmniejszych wątpliwości, że piszę dla takich osób jak Ty.


Pozdrawiam.
Miladora dnia 20.06.2010 17:12 Ocena: Świetne!
Myślę, że to jedna z najcelniejszych Twoich historyjek. ;)

A to, że na bezkompromisową opowieść można otrzymać bezkompromisowy komentarz, to tylko drobny przyczynek do historii ludzkości. :D
Jak już kiedyś chyba napisałam - dopowiadamy Twoje teksty, opowiadając o sobie... ;)

Aha:
- poczęstował mnie jednym - usuń, wiadomo, że nie dwoma papierosami na raz ;)

PS. Moi znajomi mają zwyczaj corocznego obalania flaszki przy grobie Andrzeja Bursy. W Zaduszki, oczywiście. ;)
Bardzki dnia 20.06.2010 17:33 Ocena: Świetne!
Małe to to, ale gustowne.
Almari dnia 20.06.2010 17:43 Ocena: Bardzo dobre
Sympatyczna miniaturka z komicznym zakończeniem. Rozbawiłeś mnie i dziękuję ci za to :) Nie będę się powtarzać, bo już wszystko zostało powiedziane.

Pozdrawiam.
Szach-Mat dnia 20.06.2010 18:39
Miladora, Bardzki, Almari,


dziękuję za komentarze.


Miladora,


pozdrów ode mnie znajomych.



Pozdrawiam.
miniawka dnia 20.06.2010 18:46 Ocena: Świetne!
Witaj Szachu,
jak widzisz, jest sporo osób dla których piszesz.
Tak jakoś fajnie mi się zrobiło, gdy przeczytałem PS. Miladory.
Pozdrawiam
Szach-Mat dnia 20.06.2010 18:51
miniawka,


miałem te same odczucia. Ileż to ja razy piłem za "zdrowie" Pana Bursy...


Pozdrawiam serdecznie.
Miladora dnia 20.06.2010 20:36 Ocena: Świetne!
Przekażę.

Też przy okazji zapalałam tam świeczkę...
Krystyna Habrat dnia 20.06.2010 21:10
Wiesz co, lepsze są twoje utwory niż komentarze, gdzie starasz się być mało sympatyczny. Ja jestem poza twoją dedykacją, a Bursy też nie czytałam. I jakoś żyję.
Szach-Mat dnia 20.06.2010 22:36
Sokol,


sorry, ale nie łapię, o co ci chodzi.


Pozdrawiam.
Usunięty dnia 20.06.2010 23:22 Ocena: Bardzo dobre
Aaa... Tym razem się podobało. ;)
Lukas Wolf dnia 21.06.2010 00:07 Ocena: Dobre
Gdyby ktoś mi tak smęcił przy wódce, to po okrzyku "kolejka dla wszystkich" - sam bym ją postawił :smilewinkgrin:
Niezłe.
Pozdrawiam
Szach-Mat dnia 21.06.2010 16:07
ipiranga, Lukas Wolf,


dzięki za komentarze.


Pozdrawiam.
Wasinka dnia 22.06.2010 09:34
A zatem już wiem, skąd Twój nick, Szachu-Macie :) Choć powiem szczerze, że troszkę się domyślałam.

P.S. Są różne gusta, nie każdy odbiera Twoje pisanie tak, jakbyś chciał, ale spójrz, ilu masz czytelników, którym podobają się Twoje miniaturki. Dobrze jest ich szanować, nawet, jeśli nie znają Bursy, a lubią Cię czytać ze względu na Twój (właśnie Twój) styl ;)

Pozdrawiam serdecznie :)
Szach-Mat dnia 22.06.2010 11:46
Wasinka,


moje miniatury nie są debiutem i już dawno nauczyłem się pokory wobec Czytelnika. Przecież właśnie o Niego bije się autor. Każdy, bez względu na dziedzinę sztuki.

Sugerujesz mi (tak mi się wydaje), że nie szanuję tych osób, które nie znają twórczości Andrzeja Bursy. Błąd, bzdura i jeszcze raz bzdura. Między innymi właśnie dlatego piszę zainspirowany "Szachami", aby ludzie mogli dotrzeć właśnie do pisarstwa Bursy. Dlatego szanuję każdego Czytelnika, bez względu na to, czy uważał na "polskim", czy nie. Przecież wszystko można nadrobić.

Natomiast nie szanuję ludzi, którzy są złośliwi, nie potrafią samodzielnie myśleć, a także tych, którzy uważają siebie za ludzi wykształconych, a tak naprawdę mają zaściankowe umysły i są odporni na oryginalne podejście do sztuki i literatury.

Za życia Andrzej Bursa był tolerowany, publikował sporadycznie. Dopiero po jego śmierci ludzie otworzyli oczy i docenili jego talent. A zatem kto go "blokował"? Ludzie z wydawnictw (np. Wydawnictwo Literackie z Krakowa), czyli ludzie wykształceni, oczytani itd. A dlaczego blokowali? Bo twórczość Bursy nie mieściła się właśnie w kanonach. A to przerastało myślenie tych ludzi.

PS. Na portalu literackim powinna być preferowana i nagradzana oryginalność, poszukiwanie nowych przestrzeni itd., a nie sztampa powielana do nieskończoności.

Wasinko,

szanuję każdego Czytelnika, nie szanuję tylko głupców, którzy myślą, że wiedzą wszystko, bo naczytali się podręczników. Sztuka to nie teoria.


Pozdrawiam serdecznie.
Wasinka dnia 22.06.2010 11:56
Rozumiem, wiem, o co Ci chodzi. Twoja dedykacja była jednak dość ostra i mogła urazić kogoś, kto nie znał Twojej intencji.

Mam nadzieję, że nie będziesz musiał czekać jak Bursa...

Uśmiechy i pozdrowienia :)
Usunięty dnia 22.06.2010 13:09 Ocena: Słabe
Cytat:
Na portalu literackim powinna być preferowana i nagradzana oryginalność, poszukiwanie nowych przestrzeni itd., a nie sztampa powielana do nieskończoności.


I to mówi ktoś, kto przed chwilą sam się przyznał do kopiowania cudzych pomysłów? Możesz sobie to nazywać inspiracją, ale to nie zmienia faktu, że nie robisz niczego nowego, tylko powielasz jakiś wzór. Żebyś jeszcze robił to w jakiś oryginalny sposób... Jak dla mnie, Twój ograniczony umysł po prostu nie potrafi wymyślić czegoś ciekawego. Zatrzymałeś się w dolnych rewirach przeciętnego poziomu i nie jesteś w stanie wzlecieć wyżej.
Szach-Mat dnia 22.06.2010 14:45
Wasinka,


uderz w stół, a nożyce się odezwą... (wpis Oke Mani).



Proszę o chwilę uwagi:


Jeśli ktoś poczuł się dotknięty moją dedykacją, to przepraszam.

Są jednak osoby, których moje przeprosiny nie dotyczą. Te osoby wiedzą, o kim mówię.


Pozdrawiam serdecznie.
Usunięty dnia 22.06.2010 14:49 Ocena: Słabe
Tak Wasinko, to była kolejna dedykacja dla mnie :) Szach uwielbia zaznaczać, że skoro nie podobają mi się jego teksty, to znaczy, że jestem idiotką :)
Wasinka dnia 22.06.2010 18:13
O, ale Wy się droczycie słodko...
Kto się czubi, ten się lubi ;)
*De gustibus noli disputare*, że tak łaciną tutaj pojadę...

Oboje macie cięte języczki...

Pozdrawiam ciepło :)
zajacanka dnia 22.06.2010 21:53 Ocena: Bardzo dobre
To jest zycie, prosze Pana, samo zycie niestety...

Bardzo zgrabne: zwiezle i na temat:p

Pozdrawiam
Szach-Mat dnia 22.06.2010 22:31
zajacanka,


dzięki za komentarz.


Pozdrawiam.
Elwira dnia 23.06.2010 19:33 Ocena: Przeciętne
Minimalizm słowny i "przygniatanie do ziemi" (po co to dopowiedzenie?)

Cytat:
Z każdym przelanym kieliszkiem opowieść kumpla przygniatała mnie coraz bardziej do ziemi i poczułem, że dłużej już tego nie wytrzymam. Gdy Kostek zaczął opowiadać

powtórka

Cytat:
Podniosłem się z krzesła i krzyknąłem na cały głos:


znów minimalizm, ale przykryty laniem wody
Wstałem i krzyknąłem na cały głos. cztery słowa zastąpiłam jednym, a sen ten sam...

Niestety, błyskotliwość point zasłonięta niewydolnością warsztatową. Brak przemyślenia języka i sposobu przekazu.
Dystrykt111 dnia 25.06.2010 20:55 Ocena: Świetne!
U Panie, Panie... Z grubej rury żeś pan pociągnął xD
Doskonałość normalnie! Uwielbiam Twoje teksty! Przez ten czas, gdy mnie nie było, najbardziej tęskniłam za Twoimi śmiechowymi miniaturkami. Ulubiony fragment? Oczywiście ten o teściowej <nie żebym coś miała do swojej <przyszłej>>:p
A tak na marginesie... Załapię się na ta wiśniówkę?
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty