Rozmowa plebejusza z plebanem - oksana meyla
Poezja » Pogranicze » Rozmowa plebejusza z plebanem
A A A
- Brałem proszę ojca…
- Niedobrze bracie.
- …lekcje śpiewu.
- U kobiety czy mężczyzny?
- U kobiety.
- Niedobrze. Pożądanie nie zawsze jest tożsame z miłością.
- I ona tak pięknie…
- Nie cudzołóż, to grzech śmiertelny!
- …grała na fortepianie.
- Czarnym czy białym?
- Czarnym.
- Tak. Widzisz dziecko, pożądanie i magia to fatalne połączenie.
Obraz , który widzisz jest fałszywy. Broń się przed tym!
- Bronię się z całych sił, proszę ojca.
Kiedyś mi powiedziała, że mam takie piękne…
- Rozumiem cię doskonale. Słuchaj synu, w starym testamencie
mężczyzna był wielokrotnie przestrzegany przed pięknymi kobietami.
,,Piekna kobieta jest zgubą dla domu mężczyzny” –czytamy w księdze
Prawdziwego, Słusznego Napomnienia.
- …podejście do muzyki.
- Sakralnej czy satanistycznej?
- Poważnej.
- Dobrze synu, jeszcze nie wszystko stracone. Unikaj pokus.
- Staram się.
- Żałuj.
- Żałuję. Żałuję, że nie zdążyłem jej powiedzieć jak bardzo jest dla mnie ważna.
Moja babcia była wspaniałą kobietą.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
oksana meyla · dnia 24.06.2010 09:50 · Czytań: 933 · Średnia ocena: 3,33 · Komentarzy: 13
Komentarze
Elwira dnia 24.06.2010 12:03 Ocena: Dobre
Cytat:
-Bronię się z całych sił, proszę ojca.
Kiedyś

po co przeniesienie do następnej linijki?

Cytat:
w starym testamencie

Starym Testamencie - jednak tytuły zapisujemy wielkimi literami

Cytat:
kobietami.
,,Piekna

piękna i znowu zbędny skok do następnej linijki

Cytat:
księdze
Prawdziwego, Słusznego Napomnienia.

znowu skaczesz :rol: jakiej księdze? nie ma takiej w ST

Cytat:
dla mnie ważna.
Moja babka

znowu skok - popraw
i tu dałabym babcia, babka brzmi co najmniej sztucznie przy takim wyznaniu.
Daj spacje po myślnikach, bo tak brzydko wygląda.

Ciekawie poprowadzony dialog. Podoba mi się zakończenie i pewien groteskowy charakter tekstu. Ośmieszanie księży już jednak było nieraz, więc nic nowego nie wymyśliłeś.
Raczej to miniatura niż proza poetycka, bo z poezją to nie ma nic wspólnego.

Pozdrawiam.
Lukas Wolf dnia 24.06.2010 14:18 Ocena: Dobre
Zgadzam się z Elwirą - nieźle napisane, ale temat wyświechtany. Podoba mi się styl, dlatego możesz na mnie liczyć jako swego czytelnika.
Pozdrawiam.
Wasinka dnia 24.06.2010 14:30
Sympatycznie napisane. Ciekawy dialog. Ach, ci księża! ;) Skąd im takie myśli od razu przychodzą do głowy...? :D
Pozdrawiam.
oksana meyla dnia 24.06.2010 16:41
Dziękuję za odwiedziny i lekturę. Rzeczywiście ST powinien być z dużej, przeoczyłem. Nie wiem co z tymi wersami. W sumie nie tak miało być, skoczę do tekstu i poprawię. Natomiast co do tematu. Nie, no nie róbmy jaj, tekst nie jest w ogóle o księżach i konia z rzędem temu, kto wskaże gdzie w tekście jest motyw ośmieszający kler. Z całym szacunkiem, ale jeżeli w takiej grotesce nie widać elementu NIEZROZUMIENIA i (mimo dowolności interpretacji wpoezji)
to gratuluję ignorancji. Podobnie rzecz się ma do ,,Księgi Prawdziwego, Słusznego Napomnienia" Tego nawet nie będę poruszał, bo ręce opadają! (Oczywiście, że nie ma takiej księgi w ST) Zachęcam admina aby czasem wykazał minimum szacunku dla wiersza (jakiegokolwiek) i po prostu wczytał się w tekst. Oczywiście zawsze mi miło jeżeli ktoś zada sobie trud ,,rozebrania" wiersza od strony interpunkcji(ukłony) ale z tym ,, jakiej księdze? nie ma takiej w ST" to mnie powaliło na kolana. Oczekuję jednak od admina czegoś więcej...No i owczy pęd jak widzę nie omija też PP. Cenię sobie bardzo krytyczne komentarze, ale konstruktywne jednocześnie. Jeżeli widzę, że jedna osoba obiera jakiś kierunek interpretacji a reszta za nią podąża to naprawdę trąci to owczym pędem. I czasem warto też odróżnić dowolność interpretacji w poezji od zwyczajnego braku zrozumienia tekstu. Jeszcze raz dziękuję za odwiedziny i uwagi (te dotyczące składu i ,,interpunkcji";)
oksana meyla dnia 24.06.2010 16:48
No i kosmetyka naniesiona. teraz chyba lepiej wygląda. Rzeczywiście Elwira z tymi spacjami po myślnikach racja. Natomiast przeniesienie w dwóch ostatnich wersach jak najbardziej zamierzone i celowe. Do zczytania.
Wasinka dnia 24.06.2010 17:27
Rzeczywiście podążyłam za Elwirą (i tytułem) w interpretacji, ale nie będę się tłumaczyć dlaczego. Wróciłam potem do tekstu, żeby podać ewentualne niedociągnięcia, i zobaczyłam go inaczej, na świeżo. Nie zdążyłam jednak napisać komentarza wraz z nowym moim spojrzeniem, przed Autorem, bo obowiązki wzywały. A teraz nie mam już ochoty.
Pozdrawiam. Owca.
Lukas Wolf dnia 24.06.2010 17:41 Ocena: Dobre
Jeśli "mistrzu" pijesz do mnie z tym owczym pędem to lepiej odpuść sobie. To, że raptem dwie osoby zgodziły się, co do oceny tego samego tekstu to nie powód, by się gorączkować. Zaznaczyłem ci, gwoli krytyki, byś poprostu pokazał się w innym temacie, ale jeśli masz zamiar zachowywać się jak zadufana w sobie pannica z magnackiego rodu, to powodzenia.
oksana meyla dnia 24.06.2010 17:48
Uderz w stół a nożyce... Pozdrawiam również i miłego dnia.
Elwira dnia 24.06.2010 18:45 Ocena: Dobre
To to jest wiersz? Kpisz, czy o drogę pytasz, autorze? A właśnie, że ośmiesza podejście księży, bo Twój we wszystkim szuka złego, grzechu, niezgodności z prawem religijnym, a nie baczy na dwuznaczność słów i nie daje się wypowiedzieć. Typowe dla kleru i... poetów, zawsze chcą wiedzieć lepiej. ;) Oczekuję konia z rzędem. :)
Cytat:
Podobnie rzecz się ma do ,,Księgi Prawdziwego, Słusznego Napomnienia" Tego nawet nie będę poruszał, bo ręce opadają! (Oczywiście, że nie ma takiej księgi w ST) Zachęcam admina aby czasem wykazał minimum szacunku dla wiersza

1. to nie jest wiersz
2. oczekiwałabym tu od księdza rzucenia tytułem księgi z ST, którą cytował, a nie paraboli
3. tekst jest w prozie, a proza to konkrety, a nie mydlenia oczu ładnymi epitetami, które nic nie mówią, .

I jeszcze jedno, wypuszczając tekst do czytelnika musisz być przygotowany i na krytykę i na jego własny odbiór. Czasy, w których jedyną interpretacją było to, co autor miał na myśli minęły już dawno.
oksana meyla dnia 24.06.2010 19:18
To nie jest wiersz. To proza, ale jednak poetycka. AD.2 Czy ty rzeczywiście nie widzisz, co napisałaś?Kondolencje. Z uwagi na fakt, że pięcioksiąg interesuje mnie od strony zawodowej doskonale wiem do którego elementu tory odwołuje się fikcyjna ,,księga, prawdziwego słusznego napomnienia" i zachęcam jak mówię do autentycznej argumentacji a nie przekrzykiwania się. Zastanów się czy przypadkiem w którymś z przekładów nie występuje zależność między autentycznym a domniemanym przesłaniem proroka. Wystarczy podpowiedzi? Prościej się nie da. Nie szukam winnych wśród komentujących i miło mi, że odwiedziliście mnie Elwirko ale stanowczo sprzeciwiam się krytykanctwu, które wyrasta na podłożu ignorancji i braku zrozumienia literackiej aluzji do wydarzeń dotyczących narodu wybranego i kluczowych dla niego postaci.
AD. 3 No to już kompletne nieporozumienie. Przyznam, że wytrąciłaś mi argumenty. Wobec takiego poziomu nieznajomości
tematu o który się spieramy jestem bezradny. Wybacz. Pozdrawiam.

Ps A. Tschirschnitz, Dzieje ludów biblijnych, Warszawa 1994-zachęcam do lektury(na początek) a potem zapraszam do rzeczowej dyskusji.
Elwira dnia 24.06.2010 19:34 Ocena: Dobre
Cytat:
Zastanów się czy przypadkiem w którymś z przekładów nie występuje zależność między autentycznym a domniemanym przesłaniem proroka. Wystarczy podpowiedzi?


Nie mam o tym zielonego pojęcia. B) Publikuj swoje teksty tam, gdzie zostaną zrozumiane, może na forum studentów teologii? Jeśli chodzi o przekłady, miałam do czynienie z tysiąclatką i koniec. Wybacz, ale wiedza o przekładach Pięcioksięgu nie leży w zasięgu przeciętnego czytelnika. Nazwij mnie ignorantką, proszę bardzo, ale widzę, że jednak nie tylko ja nie zrozumiałam. Moja argumentacja jest autentyczna i odbiór też.
Proszę, wytłumacz, bo nie wiem o czym jest twój wiersz (nie wiersz dla mnie). Jestem sobą, a nie teologiem, religioznawcą, czy biblioznawcą. Musisz brać na to poprawkę. Nie zamierzam udawać, że rozumiem, bo Twoja odpowiedź właśnie sprawiła, że nie rozumiem. A może właśnie aluzje w tekście nie są jasne i precyzyjne?
Jeśli nie chcesz pod tekstem, to napisz mi PW.
Wasinka dnia 24.06.2010 21:40
Cóż, rozpatrywałam tekst pod innym kątem, ale aż tak głęboko nie sięgnęłam. Podpiąłeś, Autorze, ideologię pod swój tekst i każesz się jej domyślać. Nie każdy czytelnik zrozumie Twoje intencje, chyba że chcesz trafiać tylko do wybrańców. A w ten sposób nie dotrzesz do zbyt wielu, by ukazać swoje spojrzenie na filozofię wiary (i tekstu, który ma o niej, być może, mówić). Narzucasz skojarzenia (np. tytułem), a potem masz pretensje, że ktoś podąża inną drogą, niż byś chciał(a).
Pozdrawiam.
NATAre dnia 29.06.2010 05:34 Ocena: Bardzo dobre
hahaha, jako poranna lekturka całkiem dobrze się bawiłam
pozdrawiam i miłego dnia życzę:)
Nata: zwykły czytelnik:)
ps. i dam ocenkę BD.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:32
Najnowszy:pica-pioa