Niesforny dywiz - darxx1 - Darksio
Dla użytkownika » Poradnik użytkownika » Niesforny dywiz - darxx1
A A A
Zajmijmy się przez chwilę pewną nieprawidłowością w zapisie dialogów. Zauważyłem, że we wszystkich tekstach (także moich), zarówno początkujących jak i doświadczonych autorów, znajduje się pewien błąd przy zapisie dialogu. O co chodzi?
Przykład niepoprawnego dialogu:

- Mam coś na takie okazje – rzuciłem w kierunku czarta. – Dla specjalnych gości.

A to poprawny zapis:

– Mam coś na takie okazje – rzuciłem w kierunku czarta. – Dla specjalnych gości.

Nie widać różnicy? Przypatrzmy się pierwszemu myślnikowi. Dialogi u wszystkich autorów wyglądają identycznie – pierwszy myślnik jest krótszy od pozostałych. To po prostu łącznik. Ktoś powie „ A co to za różnica?”. Jest. To tak jakby zapytać, jaka jest różnica między kropką a przecinkiem. Dlaczego tak się dzieje, że nawet osoby zupełnie obeznane z prawidłową pisownią popełniają ten błąd i jak temu zaradzić odpowiem za chwilę. Teraz zajmijmy się tymi „kreskami”.

Wyróżniamy trzy rodzaje (kreskowych) znaków typograficznych:
– pauza
– półpauza
– dywiz

Pauza i półpauza pełnią rolę myślnika i separatora liczbowego. Dywiz, najkrótszy, to nic innego jak nasz znajomy łącznik, również za jego pomocą przenosimy słowa do następnej linii.
Tu musimy jeszcze zapoznać się z dwoma terminami, a mianowicie: firetem i stopniem pisma.

Firet to nic innego jak miara długości i jest równy stopniu pisma. Ten z kolei to wysokość pisma, sięga od dołu takich liter jak y, j, g, aż do górnych partii Ć, Ź itd.
Otóż przyjęło się, iż dywiz mierzy ok. 1/3 firetu, półpauza ½, a pauza jest jemu równa.

Zastosowanie tych trzech znaków jest ściśle określone w polskiej pisowni, zatem stosowanie na początku dialogu dywizu, a w dalszej części półpauzy jest nieprawidłowe. Nieprawidłowe jest również stosowanie wszędzie dywizu. Dawniej w dialogach występowały pauzy, ale od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku to się zmieniło. Obecnie dialogi zapisujemy za pomocą półpauzy.

Dlaczego więc nasz kochany Word (bo to jego sprawka) robi nam pod górę? Ano dlatego, że działa automatycznie, a ten rodzaj zapisu jest w języku angielskim standardem. W polskim wydaniu tego programu już w 1997 roku zauważono ten defekt i po dziś dzień nie usunięto go. Jak się przed tym bronić. Sprawa jest prosta, choć dopiero teraz (zdenerwowany stanem rzeczy i tym, że nijak nie mogę zmusić Worda do uległości) zacząłem drążyć i szukać jakiegoś rozwiązania. I takie jest. Wystarczy przycisnąć jednocześnie Ctrl i znak minus na klawiaturze numerycznej i mamy nie dywiz a półpauzę. Ale co z tymi, którzy posługują się laptopami bez klawiatury numerycznej? Tu sprawa jest troszkę bardziej skomplikowana, ale całkiem możliwa.
Należy postąpić według niniejszej instrukcji:
Na pustej karcie Worda piszemy cokolwiek przypominającego dialog aby zmusić skurczybyka do wyświetlenia prawidłowej półpauzy, po czym ją zaznaczamy i klikamy kopiuj. Następnie klikamy zakładkę Narzędzia – Opcje Autokorekty. Na dole w okienku „zamień na” w rubryczce po lewej stronie (pod napisem „Na”) już widnieje nasza zaznaczona półpauza. W prawej rubryczce (pod napisem „Zamień”) wpisujemy normalny znak minusa z naszej klawiatury, klikamy OK. Od teraz zamiast dywizu, zawsze pojawi się półpauza. Zaraz, powie ktoś, ale łącznik też jest w tekstach potrzebny. Spokojnie, kiedy wyświetli się myślnik wystarczy nacisnąć Backspace i, czary-mary, pojawia się łącznik. Teraz już moje dialogi będą miały ujednolicone znaki, czego i Wam życzę.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Darksio · dnia 27.06.2010 10:24 · Czytań: 4282 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 20
Komentarze
Elwira dnia 27.06.2010 10:52
Nie ukrywam, że sprawy techniczne (w sensie jak zrobić w Wordzie) też są potrzebne. Sama nieraz zastanawiałam się jak to rozwiązać i nie miałam pojęcia. Teraz postąpiłam wedle instrukcji i działa :)
Po raz kolejny przekonałam się, że jednak kartka i długopis lepsze i mniej problematyczne niż Word. :D I nie zniknie przy nagłym wyłączeniu zasilenia.

Za techniczne instrukcje dziękuję, myślę, że wielu osobom się przydadzą. I myśl już nad kolejnymi poradnikami z cyklu "Jak przechytrzyć Worda":p Pozdrawiam.
Darksio dnia 27.06.2010 11:32
Dziękuję, Elwiro.
Cieszę się, że moja porada na coś się zdała. Pozornie jest to drobiazg, lecz zostałem już skrytykowany (na szczęście nie na PP) za brak profesjonalizmu w zapisie dialogów. Czyli jednak istnieją osoby, które przywiązują do tego wagę. Pozdrawiam.
Wasinka dnia 27.06.2010 11:47
O, a ja myślalam, że o jakiś inny dywiz chodzi ;) Metaforyczny... ;)

Cieszę się, że przypomniałeś mi o tym sposobie, gdyż zaginął w mrokach pamięci... Kiedyś też zapisywałam dialogi odpowiednio, ale przyznam, że wzrokowo opatrzyłam się z dywizem na początku wypowiedzi i przestał tak razić... Mea culpa!
Dobrze, że do innych błędów nie przyzwyczajam się tak łatwo ;)
Pozdrawiam :)
Darksio dnia 27.06.2010 12:02
Dziękuję, Wasinko, że zechciałaś przeczytać. Mnie również przestało to przeszkadzać, ale jak napisałem wyżej zostałem skarcony. Postanowiłem nie dawać więcej okazji do krytyki. No i oczywiście podzielić się tym z portalowiczami, bo niewykluczone, że każdy może kiedyś natrafić na osobę, która wytknie tego rodzaju błędy.
Miladora dnia 27.06.2010 12:09
No właśnie, czasem word potrafi doprowadzić człowieka do stanu skrajnej irytacji swoim nieposłuszeństwem.
Też usiłowałam zmusić go kiedyś do prawidłowego zapisu. :D

Brawo, Darksiu. :D

Czy mogę sobie to skopiować?
Darksio dnia 27.06.2010 12:26
Dziękuję, Milciu.
Będę zaszczycony, jeżeli sobie skopiujesz, ale jeszcze bardziej, kiedy przeczytam Twój tekst i dialogi w nim będą już takie, jak trzeba. :)
Miladora dnia 27.06.2010 15:55
:lol: Postaram się, ale czy wiesz, ile to jest roboty - poprawić wszystko? :D
Darksio dnia 27.06.2010 15:59
No nie, nie ma sensu poprawiać starych tekstów. Ale nowe można już pisać lepiej. B)
wrota do piekiel dnia 27.06.2010 18:45
Ale to "rozkminiłeś" :D nawet nie zdawałem sobie sprawy, że popełniam taki błąd przy zapisie dialogów, ale dodam, iż na pewno nie będę tego zmieniał z prostej przyczyny, takiej jaką zwą niechęć:D
Darksio dnia 27.06.2010 18:53
wrota do
Nikt cię nie zmusza, skoro wolisz tak. To (jak sama nazwa wskazuje) poradnik. Czy się z niego skorzysta, czy nie to spawa indywidualna.
zajacanka dnia 27.06.2010 21:49
Dzieki, Darxx! Dostawalam juz cholery zostanawiajac sie, co robie zle, ze mi rozne znaki wychodza!
Darksio dnia 27.06.2010 21:59
Dzięki, Zajacanko, do usług. :)
mandragoraa dnia 03.07.2010 11:02
Dziękuję, rady te są bowiem niezwykle przydatne! Cieszę się, że przypadkiem tutaj wpadłam, również zawsze miałam problem z tym.. Pozdrawiam serdecznie.
Darksio dnia 03.07.2010 14:43
Mandragoraa, cała przyjemność po mojej stronie. :)
sisey dnia 05.07.2010 13:03
Przeczytałem, stosować nie mam zamiaru. Nie używam Worda, ani żadnej rzeczy która jego jest. Tworzenie własnych standardów zapisu (choćby przez Radę Języka Polskiego)w epoce unifikacji mija się z celem. Rady takie miały sens w epoce DTP łupanego, gdzie się nad kaszta stało, a dziś? Spróbuj je zastosować mając zwykłą maszynę do pisania. Liczenie pikseli w stopniu czcionki? To nawet zabawne. Wydaje się, że wystarczy konsekwentna metoda zapisu (w całym tekście). Times Roman 12 - też nie musi być wzorcem (vide "Fabryka słów";), a to że "mały miękki" ma w nosie userów - to żadna nowina. Pauza, półpauza i diwiz - to ostatnie to od divide? Jakiś koszmarek językowy, o którym chcę zapomnieć. Tak naprawdę znaki te rozróżnia jedynie automatyczna korekta i tylko po to zostały wprowadzone, by jakiś leniwy misio skryptem załatwiał łamanie.

Sisey, rewolucyjnie.
magdam dnia 11.07.2010 13:43
Dzięki Dar za ten dar darmowej edukacji. Słonecznie dziekuję.
Dobra Cobra dnia 15.01.2011 21:04
Dzięki za zwrócenie uwagi!
Darksio dnia 15.01.2011 21:26
Cobro, nie ma za co!
Krystyna Habrat dnia 07.11.2011 10:42
Pierwszy raz usłyszałam o firecie i niektórych niuansach zapisu. Bardzo pożyteczny ten poradnik. Byle się tego praktycznie nauczyć, co chyba trudniejsze od ortografii. Ale będę się starać.
anik122 dnia 07.11.2011 13:10
Dziękuję za oświecenie ;) Przyda się, na pewno :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty